20
augustus
2015
|
02:00
Europe/Amsterdam

Nieuwe Mercedes-AMG C 63 Coupé – de sportiefste C-Klasse ooit

Mercedes-AMG vestigt opnieuw een mijlpaal in de historie van het merk. De nieuwe Mercedes-AMG C 63 Coupé markeert de volgende stap op weg naar nog meer technisch en visueel onderscheid. De vergaande technologische aanpassingen springen direct in het oog: opvallend brede spatschermen voor en achter, een gegroeide spoorbreedte en grotere wielen bezorgen de Mercedes-AMG C 63 Coupé een gespierd uiterlijk en leggen tegelijkertijd de basis voor bijzonder dynamische eigenschappen. De voor het merk typerende ‘Driving Performance’ wordt door de Mercedes-AMG C 63 Coupé eveneens naar nieuwe hoogten gestuwd. De AMG 4,0-liter V8-biturbomotor met 350 kW/476 pk of 375 kW/510 pk is volledig in eigen huis in Affalterbach ontwikkeld, evenals bijvoorbeeld het geavanceerde AMG RIDE CONTROL-onderstel met elektronisch geregelde schokdempers, de afstelling van de AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma’s, het sperdifferentieel op de achteras en de dynamische motorsteunen.

De C-Klasse is de bestverkochte modelserie van Mercedes-AMG en vormt de ruggengraat voor het succes van de onderneming. Sinds de introductie in 2011 heeft de coupéversie gestaag aan belang gewonnen, met als topmodel de C 63 AMG Coupé ‘Black Series’. De Mercedes-AMG C 63 Coupé viert zijn wereldpremière tijdens de IAA in Frankfurt, op 15 september aanstaande. De marktintroductie volgt in maart 2016.

Modeloverzicht:

Mercedes-AMG C 63 S Coupé

Mercedes-AMG C 63 Coupé

Cilinderinhoud

3.982 cc

3.982 cc

Vermogen

375 kW/510 pk tussen 5.500-6.250 t/min

350 kW/476 pk

tussen 5.500-6.250 t/min

Maximumkoppel

700 Nm tussen 1.750-4.500 t/min

650 Nm tussen 1.750-4.500 t/min

Brandstofverbruik NEDC gecombineerd

8,9-8,6 l/100 km

8,9-8,6 l/100 km

CO2-emissie

209-200 g/km

209-200 g/km

Leeggewicht (DIN/EC)

1.725 kg* / 1.800 kg**

1.710 kg* / 1.785 kg**

Acceleratie 0-100 km/h

3,9 sec.

4,0 sec.

Topsnelheid

250 km/h***

250 km/h***

* Rijklaar (brandstoftank 90% vol, zonder bestuurder en bagage).

** Rijklaar (brandstoftank 90% vol, met bestuurder (68 kg) en bagage (7 kg).

*** Elektronisch begrensd; 290 km/h met AMG Driver’s Package.

Fascinerend design visualiseert indrukwekkende prestaties

De Mercedes-AMG C 63 Coupé maakt direct indruk dankzij zijn imposante proporties. Het expressieve exterieurdesign wijkt duidelijk af van het Mercedes-Benz model dat nagenoeg alleen de portieren, het dak en het kofferdeksel met deze nieuweling deelt. De krachtige achtcilindermotor en de toegenomen spoorbreedte voor en achter maakten een nieuw ontworpen voorzijde, flanken en modelspecifieke achterzijde noodzakelijk. De forse spatschermen maken de Mercedes-AMG C 63 Coupé aan de voorkant 64 millimeter en aan de achterkant 66 millimeter breder. De grotere spatschermen maken het mogelijk bredere banden (tot 255 millimeter voor en 285 millimeter achter) te monteren, die de acceleratieprestaties, grip en handling ten goede komen. De carrosseriestructuur is op belangrijke plaatsen versterkt om de extreme langs- en dwarskrachten van de aandrijving en het onderstel te kunnen verwerken. Het model heeft bovendien een speciaal subframe voor de achteras gekregen.

De 60 millimeter langere aluminium motorkap heeft twee opvallende, voor het model onderscheidende powerdomes die de gespierde uitstraling nog meer kracht geven. Het uitzonderlijk brede front wordt gekenmerkt door grote luchtinlaten en nauwkeurig gepositioneerde flics. De lage, pijlvormige ‘twin blade’ grille met opschrift ‘AMG’ verlaagt het zwaartepunt optisch nog verder. De kenmerkende ‘A-wing’ AMG-voorspoiler is driedimensionaal en dient tevens als windgeleider richting de drie luchtinlaten. Aanvullende windgeleiders garanderen een optimale luchtstroom naar de koelunits. Een splitter onder de voorskirt helpt de opwaartse druk op de vooras te beperken.

Ook opzij heeft de Mercedes-AMG C 63 Coupé een geheel eigen design dankzij de grote wielen die een vloeiende lijn vormen met de carrosserie en de speciale dorpelverbreders. De naar binnen toelopende dorpel bij de instap benadrukt de brede basis van de auto. Aanvullende voordelen van de nieuw ontworpen carrosseriedelen: er hoefden geen compromissen te worden gedaan voor de bevestiging van de skirts en andere onderdelen. Schuin van achteren bekeken oogt de gespierde lijn van het dak via de schouder en flank naar de wielkast extra indrukwekkend. Een fijn detail: in typische sportwagentraditie zijn de buitenspiegels op het portier bevestigd in plaats van in de spiegeldriehoek.

De compleet nieuw ontworpen achterpartij is geïnspireerd op de S-Klasse Coupé en heeft een diffusorinzet als verwijzing naar de dynamische wereld van de autosport. Het speciale ontwerp van de aan de zijkanten gepositioneerde optische luchtuitlaatopeningen verbetert de luchtstroom aan de achterzijde, waardoor de lucht met aerodynamische precisie kan uitstromen. De smalle reflectoren versterken de breedte van het model. De twee dubbele verchroomde uitlaateindstukken van de AMG-uitlaat zijn op perfecte wijze geïntegreerd in de diffusor. Het kofferdeksel is voorzien van een smalle spoilerrand die niet alleen elegant oogt, maar ook de opwaartse druk op de achteras aanzienlijk beperkt.

Interieur met superieure kwaliteitsbeleving

Zorgvuldig geselecteerde, hoogwaardige en prettig aanvoelende materialen zorgen in het interieur voor een kwaliteitsbeleving die zelfs in hogere klassen zeldzaam is. Tal van AMG-specifieke elementen onderstrepen ook hier de verwantschap met de autosport. Als alternatief voor de standaard sportstoelen in lederlook ARTICO/microvezel DINAMICA zijn Performance-stoelen leverbaar. Deze bieden de inzittenden een lagere zitpositie en een betere zijdelingse ondersteuning.

De top in prestaties

Ook wat zijn motor betreft geniet de Mercedes-AMG C 63 Coupé een speciale status ten opzichte van zijn concurrenten, aangezien het de enige auto in zijn segment is met een achtcilinder biturbomotor. Mercedes-AMG biedt daarmee een koppelsterke krachtbron gecombineerd met emotie en een onmiskenbaar motorgeluid.

De prestaties zijn in deze klasse eveneens ongeëvenaard. De Mercedes-AMG C 63 S Coupé sprint in 3,9 seconden van 0 naar 100 km/h, de Mercedes-AMG C 63 Coupé in 4,0 seconden. Daarmee is de coupé een fractie sneller dan de limousine, met dank aan de bredere banden en de kortere achterasoverbrenging. De elektronisch begrensde topsnelheid bedraagt 250 km/h (290 km/h met het AMG Driver's Package).

Nieuwe V8-biturbomotor nauw verwant aan motor in Mercedes-AMG GT

De 4,0-liter achtcilinder biturbomotor wordt al toegepast in de Mercedes-AMG C 63 Limousine en de Mercedes-AMG C 63 Estate. In combinatie met dry-sump smering ligt hij ook in de Mercedes-AMG GT. Kenmerkende eigenschap: de twee turboladers zijn niet aan de buitenkant, maar tussen de cilinderbanken in V-opstelling gemonteerd. Specialisten noemen deze constructie ‘hot inside V’. De belangrijkste voordelen van dit ontwerp zijn de compacte constructie van de motor, een optimale respons en lage uitlaatgasemissies.

Uitlaatsysteem met kleptechnologie voor variabele motorsound

De typische V8-motorsound was eveneens een belangrijk doel en werd speciaal voor de coupé ontwikkeld. Een modelspecifiek uitlaatsysteem met kleptechnologie is standaard. Het systeem wordt automatisch kennveldgestuurd geregeld via de AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma’s, het vermogen dat door de bestuurder wordt aangesproken en het toerental. Het motorgeluid loopt uiteen van bescheiden en geschikt voor lange afstanden tot pittig en emotioneel. Optioneel is de Performance-uitlaat leverbaar, met de mogelijkheid het geluid aan te passen via een druk op een knop. Beide uitlaatsystemen zijn zo ontworpen dat de uitlaatsound te allen tijde voldoet aan de normen, ongeacht de stand van de klep in de uitlaat.

Sneller schakelen met de AMG SPEEDSHIFT MCT zeventraps sporttransmissie

De transmissie speelt een belangrijke rol in het directe en sportieve karakter van de nieuwe Mercedes-AMG C 63 Coupé. De AMG SPEEDSHIFT MCT zeventraps sporttransmissie maakt indruk met zijn speciaal voor dit model ontwikkelde dynamiek en hoge variabiliteit. Ongeacht of de transmissie automatisch schakelt of op commando van de bestuurder via de schakelpaddels op het stuurwiel, geschiedt het op- en terugschakelen aanmerkelijk sneller vergeleken met het voorgaande model. Deze vergrote spontaniteit werd mogelijk door een nog sportievere set-up van de motor- en transmissieaansturing.

Speciaal ontwikkeld onderstel voor maximale dynamiek

De wendbaarheid en hoge bochtsnelheid van de Mercedes-AMG C 63 Coupé zijn tevens te danken aan het compleet nieuw ontworpen onderstel. Aan de voorzijde is een vier-link ophanging met op de autosport gebaseerde radiaal opgehangen remklauwen gemonteerd. Speciaal voor dit model ontworpen fusees en een bredere spoorbreedte maken een grotere dwarsversnelling mogelijk. De achteras is eveneens compleet nieuw en voor de coupé ontworpen. Het ruimtelijk geleide concept onderscheidt zich door een zeer nauwkeurige wielgeleiding en een vergrote stijfheid. Het speciale AMG-subframe voor de achteras maakt de toegenomen spoorbreedte mogelijk. Het contactvlak van de wiellagers werd nog eens 25 millimeter verder naar buiten geplaatst vergeleken met de limousine. Andere aanpassingen zijn speciale AMG-wieldraagarmen, een stijvere elastokinematiek en een groter negatief camber.

Standaard krijgt de Mercedes-AMG C 63 Coupé tienspaaks lichtmetalen velgen in de maat 9,0 x 18 (voor) en 10,5 x 18 (achter) in combinatie met bandenmaat 255/40 R18 voor en 285/35 R18 achter. De Mercedes-AMG C 63 S Coupé heeft 255/35 R19 banden voor en 285/30 R19 banden achter op vijf-dubbelspaaks lichtmetalen velgen: 9,0 x 19 voor en 10,5 x 19 achter.

Met het AMG RIDE CONTROL-onderstel met verstelbare demping kan de bestuurder via een druk op een knop in drie standen kiezen voor maximale sportiviteit of lange-afstandscomfort.

Sperdifferentieel op de achteras: optimale grip, ook op het circuit

Voor extra grip en dynamiek is de Mercedes-AMG C 63 Coupé uitgerust met een mechanisch sperdifferentieel op de achteras. De Mercedes-AMG C 63 S Coupé krijgt een elektronisch geregelde versie. Beide beperken het doorslippen van het binnenste wiel in bochten, zonder ingrepen via het remsysteem. Dankzij de verbeterde tractie is de bestuurder in staat sneller uit bochten te accelereren. Ook blijft de auto stabieler bij remmen onder hoge snelheden en heeft hij meer grip bij acceleratie vanuit stilstand. De voor dit model compleet nieuw ontworpen achteras werd speciaal aangepast aan de grotere dynamische capaciteiten van de coupé. Het grootste voordeel van het elektronisch sperdifferentieel op de achteras – standaard op de Mercedes-AMG C 63 S – is dat het nog gevoeliger is en nog sneller reageert, wat de dynamische grenzen van de auto opnieuw verlegt. Het drietraps ESP® met de standen ‘ESP ON’, ‘ESP SPORT Handling Mode’ en ‘ESP OFF’ werkt naadloos samen met het sperdifferentieel.

AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma’s

De bestuurder kan het karakter van de Mercedes-AMG C 63 Coupé beïnvloeden aan de hand van vier verschillende AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma’s. De Mercedes-AMG C 63 S Coupé heeft nog een aanvullend ‘Race’ rijprogramma, voor maximale personalisatie. De bestuurder kiest de gewenste rijervaring, van comfortabel en zuinig tot supersportief, via een knop links naast het touchpad. Daarbij bestaat de keuze uit diverse vooraf vastgestelde transmissiemodi en een ‘Individual’ rijprogramma dat grotendeels zelf in te stellen is.

Mercedes-AMG C 63 S standaard met dynamische motorsteunen

Net als de limousine en estate vertrouwt de Mercedes-AMG C 63 S Coupé standaard op dynamische motorsteunen, een unicum in deze klasse. Ze dragen bij aan het verder beperken van de natuurlijke tegenstellingen tussen comfortabele en dynamische prestaties. Deze stijfheid van de dynamische steunen is ogenblikkelijk aan te passen aan de rijomstandigheden en wensen. Zachte motorsteunen verbeteren het comfort, omdat ze meer geluiden en vibraties absorberen. Stijvere steunen komen de wendbaarheid en handling ten goede. De dynamische motorsteunen vergroten de precisie van de auto bij een dynamische rijstijl, waardoor bijvoorbeeld de stuurrespons en feedback nog directer zijn.

Veiligheid op het allerhoogste niveau

Ook op het gebied van veiligheid staat de coupé op een uitzonderlijk hoog niveau. Standaard wordt hij geleverd met het ATTENTION ASSIST vermoeidheidsdetectiesysteem en COLLISION PREVENTION ASSIST PLUS, dat kop-staartbotsingen helpt voorkomen. Tal van andere assistentiesystemen die zowel het comfort als de veiligheid ten goede komen, zijn optioneel leverbaar.