01
maart
2016
|
01:00
Europe/Amsterdam

Nieuwe C-Klasse Cabriolet – onbeperkt open rijden

Mercedes-Benz verklaart het open-air seizoen voor geopend met de eerste Cabriolet op basis van de C-Klasse. Daarmee rondt het merk het aanbod van Cabriolets met een klassieke stoffen kap af. Het design van de nieuwe Cabriolet straalt moderne luxe uit, met een jeugdige touch. Het onderscheidende karakter komt het beste tot uiting met de kap open. De Cabriolet wordt optioneel leverbaar met het automatische windschermsysteem AIRCAP en de hoofdruimteverwarming AIRSCARF, voor optimaal comfort bij open rijden, 365 dagen per jaar. Zuinige, krachtige motoren die qua vermogen variëren tussen 115 kW/156 pk en 270 kW/367 pk en een onderstel waarbij de nadruk op dynamiek ligt (indien gewenst met luchtvering AIRMATIC) garanderen sportieve rijeigenschappen. De nieuwe 9G-TRONIC automatische transmissie is beschikbaar voor alle motorvarianten. Eveneens aan boord: beproefde assistentiesystemen en modern infotainment. De nieuwe C-Klasse Cabriolet wordt deze zomer leverbaar.

Sportief en jeugdig

Als nieuw instapmodel in de cabriowereld van Mercedes-Benz volgt de C-Klasse Cabriolet de consistente designfilosofie van Mercedes-Benz. De nadruk ligt daarbij op sensuele puurheid als definitie van moderne luxe. Het model oogt sportief en heeft tegelijkertijd een frisse, jeugdige uitstraling.

Met de kap dicht benadert het profiel van de tweedeurs Cabriolet dat van de C-Klasse Coupé, met nagenoeg identieke basisafmetingen, inclusief een markant front met diamond grille, high-performance led-koplampen, lange motorkap en hoge taillelijn. De langgerekte kap met glazen ruit gaat harmonieus over in de opvallende achterzijde, die bijzonder sportief oogt dankzij de brede schouderpartij en smalle led-achterlichten. Met een inhoud van 360 liter (285 met de kap open) is de bagageruimte groot voor een Cabriolet, wat de dagelijkse bruikbaarheid van de auto verhoogt.

Technische gegevens:

Cabriolet

Coupé

Verschil

Wielbasis

2.840

2.840

0

Lengte

4.686

4.686

0

Breedte

1.810

1.810

0

Hoogte

1.409

1.405

+4

Hoofdruimte voorin

981

985

-4

Hoofdruimte achterin

917

905

+12

Afmetingen in millimeters

Een langgerekte dropping line op de flanken, die tot en met de wielkast loopt, geeft de Cabriolet zijn typische Mercedes-Benz uiterlijk. Om de sportieve aspiraties van de Cabriolet kracht bij te zetten is het onderstel met 15 millimeter verlaagd ten opzichte van de Limousine. Samen met de standaard 17 inch velgen onderstreept dat het sportieve karakter van de Cabriolet, die met een cw-waarde van 0,28 ook nog eens zeer aerodynamisch is.

Exterieur en interieur als eenheid

Bij geopende softtop wordt de harmonie tussen het exterieur en interieur pas echt duidelijk. Hoogwaardige details zijn onder meer de chromen sierlijst op de A-stijlen en voorruit, alsmede de sierlijst op de bovenkant van de portieren, die helemaal doorloopt tot aan het softtopcompartiment, die met een brede chromen sierlijst is afgewerkt.

Stoffen kap van premiumkwaliteit

De volautomatische, klassieke stoffen kap is standaard in zwart uitgevoerd of optioneel als meerlaagse stoffen akoestische kap, die de wind- en rijgeluiden verder beperkt, in de kleuren donkerbruin, donkerblauw, donkerrood of zwart leverbaar. De stoffen akoestische kap biedt een optimaal klimaat- en geluidscomfort. Dat blijkt met name uit het verbeterde gespreksniveau in het interieur, ook bij hoge snelheden, en een betere bescherming tegen geluiden van buitenaf.

De kap – die is afgeleid van de S-Klasse Cabriolet – voldoet tevens aan hoge kwaliteitsstandaarden op het gebied van duurzaamheid en functionaliteit. Hij kan bij snelheden tot 50 km/h in minder dan 20 seconden worden geopend of gesloten. Na het openen vouwt hij stil en zorgvuldig in elkaar, en wordt hij opgeborgen in het speciale compartiment in de bagageruimte. Wat vorm en kleur betreft is de afdekking van het softtopcompartiment een integraal onderdeel van het interieur en vervaardigd van hetzelfde materiaal als de sierlijst op de bovenkant van de portieren.

Interieur: modernisme en lifestyle

Hoewel het interieur is gebaseerd op dat van de C-Klasse Limousine, biedt het een frisse interpretatie van de typerende cabrio-eigenschappen. De hoogwaardige materialen en afwerking bezorgen het interieur een modern gevoel van sportiviteit en lifestyle. De uitrusting omvat onder andere zonnereflecterend leder met een keuze uit vijf kleuren (optie) en een schakelaar in mat zilverchroom in de middenconsole voor het openen en sluiten van de volautomatische cabriokap. De sportstoelen in integraallook zijn gebaseerd op die uit de Coupé en hebben geprononceerde zijkanten,  geïntegreerde hoofdsteunen, alsmede de optionele hoofdruimteverwarming AIRSCARF. Automatische gordelaanreikers die standaard zijn inbegrepen helpen de inzittenden bij het omdoen van de gordel. De achterzitplaatsen zijn afzonderlijk uitgevoerd. De achterbankleuning is voorzien van een doorlaadmogelijkheid, 50:50 deelbaar en volledig neerklapbaar.

Individuele highlights

De Cabriolet krijgt af fabriek al een uitgebreide uitrusting mee, die wordt versterkt door een brede keuze aan individualiseringsmogelijkheden (enkele voorbeelden: dertien bekledingen, waaronder designo bengaalsrood/zwart, zeven sierdelen, vier kapkleuren, twaalf lakkleuren inclusief een matte lak en een dashboard in leder). De interieurhemel van de stoffen kap is leverbaar in zwart, porselein en kristalgrijs. Tal van sierdelen in sportief aluminium, carbon of glasvezel worden aangevuld met authentieke openporige houtsoorten in bruin- en zwarttinten.

De AMG Line wordt leverbaar als alternatief om de dynamiek van de Cabriolet nog meer kracht te geven. Deze uitvoering onderscheidt zich qua exterieur onder meer door speciale bumpers en dorpelverbreders met AMG-styling, een diamond grille met pins in chroom en 18 inch lichtmetalen AMG-velgen. Highlights in het interieur van de AMG Line zijn sportief-exclusieve accenten als een multifunctioneel sportstuur met afgevlakte onderzijde en AMG-sportpedalen.

Bij de introductie wordt tijdelijk een Edition 1 aangeboden. Met een keur aan op elkaar afgestemde uitrustingsfeatures combineert deze versie sportiviteit met lifestyle, waarmee hij bij uitstek past bij de sportief-moderne uitstraling van de nieuwe Cabriolet.

Zomer inbegrepen

Wie kiest voor een Cabriolet rijdt graag zo vaak mogelijk met de kap open. Het feit dat inzittenden ook in de C-Klasse Cabriolet – net als in de E- en S-Klasse Cabriolet – maximaal van open-air comfort kunnen genieten, is te danken aan AIRCAP en AIRSCARF, die het plezier van open rijden zelfs bij lage temperaturen aangenaam maken.

Het elektrische windschermsysteem AIRCAP is geïntegreerd in het dakframe en speciaal ontwikkeld voor Cabriolets van Mercedes-Benz. Het systeem is gekoppeld aan een elektrisch windscherm achter de achterzitplaaten, dat turbulentie in het interieur ook voor de achterpassagiers voorkomt via een druk op een toets. AIRCAP maakt deel uit van het cabriocomfortpakket, net als de hoofdruimteverwarming AIRSCARF voor de bestuurder en voorpassagier. De combinatie van deze twee systemen verlengt het cabrioseizoen tot het gehele jaar.

Als alternatief bestaat de mogelijkheid om achteraf een handmatig windscherm achter de voorstoelen in te bouwen. Dit windscherm beperkt wervelingen voorin aanzienlijk.

Onderstel: sportief en comfortabel

Het onderstel biedt een hoog comfortniveau dankzij minimale rolgeluiden en trillingen en staat tegelijkertijd garant voor dynamische rijeigenschappen, waarmee een uitstekende basis voor rijplezier wordt gelegd. Het onderstel van de Cabriolet, dat 15 millimeter lager is vergeleken met de Limousine, krijgt standaard een stalen vering met selectief dempingssysteem. Een optioneel sportonderstel met een stijvere vering en demping, inclusief SPORT DYNAMIC STEERING, zorgt voor een nog dynamischer handling.

Rijden op lucht

De Cabriolet kan indien gewenst met de luchtvering AIRMATIC worden uitgevoerd. Deze beschikt over een elektronisch geregelde, continu verstelbare demping aan de voor- en achteras. Dit staat garant voor een hoge mate van afrolcomfort in elk seizoen.

DYNAMIC SELECT – standaard bij AIRMATIC en optioneel bij stalen vering – biedt de bestuurder keuze uit zijn gewenste instelling: sportief, comfortabel of zuinig. Hiertoe kan hij kiezen uit vijf rijprogramma’s met behulp van de DYNAMIC SELECT-controller: ‘ECO’, ‘Comfort’, ‘Sport’, ‘Sport Plus’ en ‘Individual’. In die laatste stand kan de bestuurder zijn eigen instellingen bepalen.

Dynamisch: vier- en zescilindermotoren en voor het eerst 4MATIC

Krachtige en zuinige benzine- en dieselmotoren met ECO start-stopsysteem en een uitgebreid 4MATIC-aanbod garanderen het hele jaar door sportieve prestaties en rijplezier. Alle motoren voldoen aan de Euro 6-emissienorm.

Er zijn zes benzinemotoren beschikbaar voor de Cabriolet. Qua vermogen loopt het aanbod uiteen van de 1,6-liter viercilinder in de C 180 met 115 kW/156 pk tot de 3,0-liter zescilindermotor in de Mercedes-AMG C 43 4MATIC Cabriolet (270 kW/367 pk). De C 200 is optioneel te bestellen met vierwielaandrijving 4MATIC.

De dieselmodellen worden aangedreven door een viercilindermotor met 125 kW/170 pk in de C 220 d of 150 kW/204 pk in de C 250 d en zijn voorzien van milieuvriendelijke SCR-technologie (Selective Catalytic Reduction).

De nieuwe 9G-TRONIC automatische transmissie kan aan alle motorvarianten gekoppeld worden.

Modeloverzicht:

Cilinders/

plaatsing

Cilinder-inhoud (cc)

Max. vermogen (kW/pk)

Max. koppel Nm

Verbruik (l/100 km)*

CO2-emissie (g/km)*

0-100 km/h (sec.)

Top-snelheid(km/h)

C 220 d

(4MATIC)

4/lijn

2.143

125/170

400

4,5

(5,0)

116(130)

8,3(8,1)

231(225)

C 250 d

4/lijn

2.143

150/204

500

4,6

121

7,2

243

C 180

4/lijn

1.595

115/156

250

6,0

135

8,9

222

C 200

(4MATIC)

4/lijn

1.991

135/184

300

6,0(7,1)

136(163)

8,2(8,0)

235(227)

C 250

4/lijn

1.991

155/211

350

6,2

140

6,9

244

C 300

4/lijn

1.991

180/245

370

6,7

151

6,4

250

C 400 4MATIC

6/V

2.996

245/333

480

8,0

181

5,2

250

C 43 4MATIC

6/V

2.996

270/367

520

8,3

190

4,8

250

Voorlopige gegevens; *gecombineerd

Lichtgewicht en veilige structuur

In een Cabriolet zorgt de afwezigheid van een dak vaak voor een verminderde carrosseriestijfheid. Dat gegeven namen de designers al mee in de ontwikkeling van de C-Klasse Limousine. Daardoor konden ze de carrosserie aan de voorzijde en in de bodemplaat al aanpassen voor de speciale eisen aan de Cabriolet. Als gevolg daarvan noteert ook dit model een voorbeeldige stijfheid, die onder andere noodzakelijk is voor een hoge rijdynamiek.

De intelligente lichtgewichtconstructie van de Coupé met een hoog aandeel aluminium werd behouden. Zo zijn onder andere de spatschermen, motorkap en het kofferdeksel uit lichtmetaal vervaardigd. De Cabriolet voldoet niet alleen aan alle huidige nationale en internationale regelgevingen, maar ook aan alle standaards en de nog strengere, interne veiligheidsvereisten van Mercedes-Benz die zijn gebaseerd op praktijkongevallen.

Minder stress dankzij veilig, deels autonoom rijden

De C-Klasse Cabriolet biedt keuze uit diverse veiligheids- en assistentiesystemen die zijn gebaseerd op het Mercedes-Benz Intelligent Drive-concept. ATTENTION ASSIST met instelbare gevoeligheid, dat de bestuurder waarschuwt voor onoplettendheid en vermoeidheid, is standaard. Een andere standaardvoorziening is COLLISION PREVENTION ASSIST PLUS. Dit systeem omvat naast een optische afstandswaarschuwing en een aanvullende akoestische waarschuwing ook een adaptieve remassistent die de bestuurder helpt bij het voorkomen van een botsing door indien nodig extra remkrachtondersteuning te bieden. Wanneer het gevaar van een aanrijding dreigt en de bestuurder niet reageert, voert het systeem autonoom een remingreep uit bij snelheden tot 200 km/h om de impact van de aanrijding met tragere of stilstaande auto’s te beperken of zelfs geheel te voorkomen. Bij snelheden tot 50 km/h remt het systeem ook voor stilstaande auto’s en kan daarmee tot 40 km/h kop-staartbotsingen vermijden.

Het optionele rijassistentiepakket omvat aanvullende assistentiesystemen die aanzienlijk in functionaliteit zijn uitgebreid. Als onderdeel van het Intelligent Drive-concept combineren ze gegevens van diverse sensortechnologieën, waaronder radarsensoren en stereocamera’s, om zodoende het comfort en de veiligheid te vergroten. Tot deze functies behoren bijvoorbeeld DISTRONIC PLUS met stuurassistent en Stop&Go Pilot of de PRE-SAFE®-rem met voetgangersherkenning, alsmede de remassistent BAS PLUS, die naast voorliggers en stilstaande auto’s ook kruisend verkeer kan ‘zien’ om vervolgens de remdruk op te voeren wanneer de bestuurder niet hard genoeg afremt. Nog zo’n functie van het rijassistentiepakket is de actieve spoorassistent, die nu ook voorkomt dat de auto onbedoeld de rijstrook verlaat door de remmen aan één kant te bedienen. Dit systeem grijpt in wanneer een aanrijding dreigt, bijvoorbeeld bij inhalende auto’s op hoge snelheid, verkeer in naastgelegen rijbanen of zelfs tegenliggers.

Tot de veelheid aan assistentiesystemen behoort ook een parkeerassistent voor semi-automatisch parkeren, een 360°-camera voor assistentie bij het parkeren en manoeuvreren, een verkeersbordenassistent die werkt via een camera en het navigatiesysteem met waarschuwingsfunctie voor eenrichtingsverkeer, alsmede de adaptieve grootlichtassistent plus, waarmee het grootlicht permanent ingeschakeld kan blijven zonder tegemoetkomend verkeer te verblinden.

Rondom beschermd

Bij een ongeval bieden de hoge structuurveiligheid van de carrosserie en de veiligheidssystemen, met name het omvangrijke aanbod van airbags, optimale bescherming. Daartoe behoren onder andere:

  • Adaptieve frontairbags voor de bestuurder en voorpassagier

  • Kneebag voor de bestuurder

  • Thorax-/pelvisbags voor de bestuurder en voorpassagier

  • Windowbags bovenin de voorportieren

Specifiek voor de Cabriolet is de bescherming bij het over de kop slaan. Dit systeem bestaat uit twee achter de achterzitplaatsen bevestigde, volledig verzonken en daardoor onzichtbare rolbeugels, die door middel van een pyrotechnische ontsteking uitschuiven wanneer de Cabriolet over de kop dreigt te slaan. Samen met de A-stijlen vormen de rolbeugels de overlevingsruimte van de inzittenden.

Gevoelige klimaatregeling voor open rijden

De klimaatregeling is speciaal voor Cabriolets ontworpen en merkt wanneer er open of dicht gereden wordt. Met het dak gesloten functioneert het systeem op dezelfde wijze als bij de Coupé. Met de kap naar beneden past het systeem zichzelf aan door bijvoorbeeld warmere lucht op de handen van de bestuurder op het stuurwiel te blazen en de luchtrecirculatie uit te schakelen. Dankzij de speciale aanpassing voor open rijden merkt het systeem wanneer koeling of verwarming gewenst is, en reageert soepel op de overgangsgebieden daar tussenin.

Levendige infotainmentervaring

Het infotainment aan boord biedt een intuïtieve bediening met animaties en visuele effecten. Frontbasstechnologie garandeert een geluidservaring die bijna gelijk is aan die van een concertzaal, vooral in combinatie met het optionele Burmester® sound system. Het frontbasssysteem gebruikt de ruimte in de dwars- en langsdragers van de carrosseriestructuur als resonantiekamer voor de basluidsprekers.

Het navigatiesysteem, dat de bestuurder in realtime voorziet van actuele verkeersinformatie (Live Traffic Information), verwerkt zijn content op interactieve wijze. Het systeem beschikt onder andere over een kompas, een ‘Drive Show’ met informatie voor de passagiers die vergelijkbaar is met die van de infoschermen in vliegtuigen, alsmede Google Maps op het hoofdscherm.

Vergaand ‘connected’, ook in de standaarduitvoering

Een mobiele telefoon met Bluetooth® en datafunctie is voldoende om zelfs de AUDIO 20 geschikt voor internet te maken. Wanneer de auto stilstaat kan zo volop op internet gesurft worden. Mercedes-Benz apps kunnen ook rijdend worden gebruikt. Het afspelen van audio en video is mogelijk vanaf diverse bronnen.

COMAND Online voorziet niet alleen in een groter display met een resolutie van 960 x 540 pixels, maar biedt ook digitale tv/radio-ontvangst snelle navigatie vanaf de harde schijf, geïntegreerde wifi-hotspotfunctie en LINGUATRONIC spraakbedieningssysteem. Zowel de standaard AUDIO 20 als de optionele AUDIO 20 CD en COMAND Online beschikken over basistelefonie om een mobiele telefoon via een gestandaardiseerde Bluetooth®-interface aan de auto te koppelen.

Mercedes me connect: verbonden met de auto

Net als andere modellen krijgt de nieuwe C-Klasse Cabriolet een uitgebreid pakket gratis standaardservices en Remote Online-services als onderdeel van ‘Mercedes me connect’. De standaardservices omvatten het Mercedes-Benz noodoproepsysteem, Ongevalmanagement, Pechmanagement, Onderhoudsmanagement, Telediagnose en Voertuigdiagnose op afstand. De Remote Online-services (standaard bij COMAND Online en gratis tijdens de eerste drie jaar) bieden te allen tijde toegang tot voertuiginformatie, inclusief de status van de ruiten en portieren, de kilometrage, de bandendruk en andere diagnosedata. Tevens is er een voertuigtrackingfunctie en op afstand bedienbare ver-/ontgrendeling van de portieren.