09
januari
2017
|
01:00
Europe/Amsterdam

Mercedes-Benz klimt naar de top van het premiumsegment in 2016

Mercedes-Benz heeft opnieuw een tweecijferig groeipercentage weten te realiseren in 2016 en verkocht wereldwijd voor het eerst meer dan 2 miljoen auto’s in één jaar (+11,3%). In 2016 was Mercedes-Benz het premiummerk met het hoogste aantal geregistreerde nieuwe auto’s in veel landen, zoals in Duitsland en in de VS. Mercedes-AMG vestigde afgelopen jaar een nieuw verkooprecord met circa 100.000 verkochte auto’s (+44,1%). In 2016 werden er meer smarts dan ooit verkocht (144.479 exemplaren, +21%).

Mercedes-Benz was succesvoller dan ooit in het jaar 2016: het premiummerk uit Stuttgart zag de verkopen toenemen met 11,3% en leverde 2.083.888 auto’s af aan klanten over de hele wereld. Dit zorgde ervoor dat de wereldwijde verkopen van Mercedes-Benz niet alleen sneller stegen dan die van zijn Duitse concurrenten, het merk verkocht ook de meeste auto’s in het premiumsegment.

Dr. Dieter Zetsche, Voorzitter van de Raad van Bestuur van Daimler AG en Hoofd van Mercedes-Benz Cars: “2016 was het succesvolste jaar van Mercedes-Benz in de geschiedenis van de onderneming en het zesde recordjaar op rij. Dankzij nieuwe modellen met een vernieuwend design dat onze klanten aanspreekt en met een sterke groei, met name in China en Europa, zijn we naar de top van het premiumsegment geklommen. En we blijven accelereren – met nieuwe technologieën, producten en diensten.”

Het modelportfolio van Mercedes-Benz met de submerken Mercedes-AMG en Mercedes-Maybach is groter diverser dan ooit. Het plug-in hybrid-offensief werpt eveneens zijn vruchten af. Met acht modellen biedt Mercedes-Benz het grootste aanbod in het premiumsegment.

“Onze groeistrategie is bijzonder succesvol. Sinds 2013 zijn de verkopen van Mercedes-Benz elk jaar gestegen met een tweecijferig groeipercentage. Mercedes-Benz is nu het best verkochte premiummerk; we hebben ons doel vier jaar eerder bereikt dan waar we naar streefden. In 2016 heeft Mercedes-Benz voor het eerst meer dan 2 miljoen auto’s verkocht, een stijging van meer dan 11%”, aldus Ola Källenius, Lid van de Raad van Bestuur van Daimler AG, verantwoordelijk voor Mercedes-Benz Cars Marketing & Sales en sinds 1 januari 2017 voor Group Research & Mercedes-Benz Cars Development.

Het jaar 2016 eindigde voor Mercedes-Benz in december met het hoogste verkoopaantal ooit. Het was tevens de 46e recordmaand op rij (190.269 eenheden; +6,8%) en het beste kwartaal ooit (545.967 eenheden; +10,2%). In 2016 was Mercedes-Benz bijvoorbeeld het best verkochte premiummerk in Duitsland, Italië, Portugal, Japan, Zuid-Korea, Australië, Taiwan, de VS en Canada.

Beste verkoopresultaat ooit en tweecijferige groei in Europa

Europa was in 2016 opnieuw de grootste verkoopregio voor Mercedes-Benz. Met een groei van 12,4%, die vooral te danken was aan de hoge verkoopcijfers van de E-Klasse en de SUV’s, werd een nieuw verkooprecord gevestigd; er werden in de afgelopen twaalf maanden bijna 900.000 Mercedes-Benz modellen afgeleverd aan klanten in Europa. In Duitsland kozen in totaal 293.209 klanten voor een auto van het merk met de ster, een toename van 7,2% in vergelijking met het voorgaande jaar. Mercedes-Benz wist in 2016 ook een tweecijferige groei te realiseren in belangrijke markten als Groot-Brittannië (+16,6%), Frankrijk (+16,7%), Italië (+16,6%), Spanje (+18,2%) en België (+17,5%).

Sterkste groei in de regio Azië-Pacific

De vraag naar Mercedes-Benz modellen was in de regio Azië-Pacific in 2016 hoger dan ooit. Er werden 734.169 auto’s afgeleverd, een stijging van 19,3%. China was opnieuw de grootste afzonderlijke markt voor Mercedes-Benz, zowel qua verkoopaantallen als qua groeicijfer: de jaarverkoop steeg met meer dan een kwart naar het nieuwe record van 472.844 eenheden (+26,6%). Het merk wist afgelopen jaar ook meer auto’s dan ooit te verkopen in Japan (+3,5%), Zuid-Korea (+25%), Australië (+14,8%), Taiwan (+17,4%) en Maleisië (+8,6%).

Beste verkoopjaar ooit in de NAFTA-regio

In de NAFTA-regio werden in het afgelopen jaar bijna 400.000 Mercedes-Benz modellen verkocht (+0,6%). In de VS werden 340.237 auto’s afgeleverd, Mercedes-Benz wist het hoge verkoopniveau van 2015 hier vast te houden. In het afgelopen jaar werden meer auto’s dan ooit verkocht in Canada (+4%) en Mexico (+34,4%).

Meer dan 635.000 compacte modellen afgeleverd

De verkoop van de compacte modellen van Mercedes-Benz overtrof het record dat in 2015 werd gevestigd met 9,3%. 636.903 klanten namen de sleutels in ontvangst van een nieuwe A- of B-Klasse, CLA, CLA Shooting Brake of GLA. De vraag naar de compacte modellen was met name hoog in China en Duitsland. Mercedes-Benz blijft investeren in zijn compacte modellen. De vernieuwde CLA en CLA Shooting Brake verschenen afgelopen jaar in de showrooms. Beide modellen worden uitsluitend gebouwd in Kecskemét, Hongarije. Ook is de vernieuwde GLA gepresenteerd tijdens de North American International Auto Show in Detroit.

C-Klasse bleef het best verkochte model

De C-Klasse was wederom het best verkochte model van Mercedes-Benz in 2016, waarbij er ongeveer 425.000 eenheden werden verkocht van de Limousine en de Estate. De grootste markt was voor dit model in het afgelopen jaar China, waar de vraag hoog was. De verlengde uitvoering van de C-Klasse Limousine die speciaal voor deze markt wordt geproduceerd, verkocht erg goed. De aanhoudende populariteit van de C-Klasse komt naar voren in de verkoopcijfers van deze modelsedrie sinds de introductie in 1982, toen nog onder de naam 190: sindsdien zijn meer dan 9 miljoen eenheden verkocht.

Succesvol jaar voor de E-Klasse

Afgelopen jaar werden meer dan een kwart miljoen eenheden verkocht van de E-Klasse Limousine en Estate (+7,9%). De intelligentste businesslimousine ter wereld is leverbaar sinds april 2016. In september 2016 verscheen de Estate-uitvoering in de showrooms, ook werd de verlengde uitvoering leverbaar in China. In 2017 zullen de verkopen naar verwachting blijven stijgen, door de volledige beschikbaarheid van de E-Klasse Limousine en Estate en de introductie van de E-Klasse All-Terrain. Dit model beschikt over stylingelementen met een offroad look en zal in het voorjaar in de showrooms verschijnen.

Meer dan 300.000 S-Klasse Limousines van de huidige generatie verkocht

Sinds de introductie van de huidige generatie in 2013 zijn er al meer dan 300.000 S-Klasse Limousines verkocht. Het topmodel van Mercedes-Benz wist zijn positie als best verkochte limousine in het topsegment vast te houden in 2016. Afgelopen jaar was er met name op de Chinese markt veel vraag naar de verlengde S-Klasse. In 2016 was bovendien de Mercedes-Maybach S-Klasse voor het eerst het hele jaar beschikbaar; meer dan 10% van alle auto’s die in het segment van de S-Klasse werden verkocht, waren Maybach-modellen.

De nieuwe S-Klasse Limousine zal dit jaar op de markt verschijnen, met waarschijnlijk opnieuw een verkoopstijging tot gevolg. Met de introductie van dit model zal het grootste motorenoffensief in de geschiedenis van Mercedes-Benz van start gaan.

SUV-segment het meest succesvol met meer dan 700.000 verkochte eenheden

Het modellenoffensief op SUV-gebied werpt zijn vruchten af. De verkopen namen in 2016 toe naar 706.170 eenheden, een stijging van 34,3%. Nooit eerder werden er zoveel eenheden van de GLA, GLC, GLC Coupé, GLE, GLE Coupé, GLS en G-Klasse afgeleverd als in het afgelopen jaar. Met name de verkopen van de GLC stegen flink in 2016. Dankzij de sterke groeicijfers in het afgelopen jaar wist de stamvader van de SUV’s, de G-Klasse, een nieuw verkooprecord te vestigen: er werden bijna 20.000 eenheden verkocht.

‘Year of the Dream Cars’: tweecijferige groei dankzij nieuwe modellen

In het ‘Year of the Dream Cars’ wist Mercedes-Benz wereldwijd circa 140.000 roadsters, cabriolets en coupés te verkopen (+ 10,5%). Naast de introductie van de vernieuwde SL en SLC werd de droomautofamilie ook uitgebreid in het afgelopen jaar. De C-Klasse Cabriolet is het nieuwe ‘instapmodel’ in het cabrioletaanbod van Mercedes-Benz en de S-Klasse Cabriolet is de eerste vierzits cabriolet in het topsegment van Mercedes-Benz sinds 1971.

De eerste cabriolet van het merk Mercedes-Maybach biedt nog meer luxe en exclusiviteit; deze gelimiteerde uitvoering zal in 2017 in de showrooms gaan verschijnen. De nieuwe E-Klasse Coupé maakt eveneens zijn showroomdebuut dit jaar, na zijn wereldpremière in Detroit.

V-Klasse: verkopen met circa 50% gestegen

In het tweede volledige verkoopjaar bleven de verkoopcijfers van de Mercedes-Benz V-Klasse op hoog niveau. Er werden wereldwijd 46.695 exemplaren afgeleverd van deze MPV, een toename van 48,2% en een nieuw record. Sinds het voorjaar van 2016 is de V-Klasse ook succesvol in China. De achtzitter van Mercedes-Benz wordt lokaal geproduceerd voor de Chinese markt.

Recordjaar voor Mercedes-AMG: circa 100.000 eenheden afgeleverd en meer dan 40% groei  

Mercedes-AMG wist in 2016 opnieuw flink te groeien en overtrof het recordjaar 2015 met een groei van maar liefst 44,1%. Het sportwagen- en performancemerk verkocht 99.235 auto’s en viert komend jaar zijn vijftigjarig bestaan. De verkopen van Mercedes-AMG zijn in de afgelopen drie jaar meer dan verdrievoudigd. In 2016 vond het grootste modellenoffensief in de geschiedenis van AMG plaats: het aanbod werd uitgebreid met meer dan tien nieuwe modellen. Met name de ‘43’-modellen en de compacte modellen waren wereldwijd erg in trek. De hoofdmarkten waren in 2016 voor AMG opnieuw de VS, Duitsland en China.

In 2016 breidde Mercedes-AMG de in eigen huis ontwikkelde, bijzonder dynamische GT-modelserie uit met de Mercedes-AMG GT R en de twee open versies AMG GT Roadster en AMG GT C Roadster. Sinds eind 2016 zijn deze drie modellen te bestellen, de eerste eenheden zullen komend voorjaar worden afgeleverd.

Hoogste verkoop ooit voor smart

Bij smart stegen de verkopen in de afgelopen twaalf maanden met 21 % naar 144.479 exemplaren. Daarmee werden meer eenheden van de smart fortwo en forfour verkocht dan ooit tevoren. Duitsland en Italië waren opnieuw de grootste markten. In de op twee na grootste markt, China, stegen de verkoopcijfers van smart in 2016 met 60 %. Sinds maart 2016 maakt ook de nieuwe smart cabrio deel uit van het huidige modellenaanbod van smart. Door de introductie van de smart electric drive-modellen in het voorjaar van 2017 is smart de enige autofabrikant die zijn modellen aanbiedt met zowel verbrandings- als elektromotoren.

Daarnaast vond bij smart in het afgelopen jaar de bèta-lancering plaats van ‘ready to drop’. Door deze innovatieve service wordt de smart een mobiel afleveradres voor online bestellingen. Andere autogerelateerde services zijn gepland, waardoor de smart in de toekomst kan uitgroeien tot een centrum voor dienstverlening.

smart is ook succesvol dankzij car2go, wat inmiddels de grootste carsharingonderneming ter wereld is en marktleider in het segment vanfree-floating carsharing. De vloot bestaan uit meer dan 14.200 smarts en Mercedes-Benz modellen op 26 locaties. Inmiddels heeft car2go meer dan 2  miljoen klanten.

Digitalisatie op verkoopgebied: een auto bestellen met één muisklik

Met de Mercedes-Benz online store, die in de zomer van 2016 in Duitsland werd gelanceerd, heeft het premiummerk opnieuw een stap gezet richting het verkoopproces van de toekomst. Via www.online-store.mercedes-benz.de kunnen Duitse klanten kiezen uit een groot aantal voorgeconfigureerde nieuwe auto’s van Mercedes-Benz. Het online platform beschikt over alle functies die nodig zijn voor een gemakkelijke en volledige koopervaring op internet. Voor het eerst kunnen klanten zich legitimeren door middel van video-identificatie. Dit zorgt ervoor dat het verkoopproces volledig online kan worden afgehandeld, zeven dagen per week – zowel vanuit huis als onderweg.

De online store spreekt met name jonge mensen en mensen die geïnteresseerd zijn in nieuwe media aan en vormt een integraal onderdeel van de ‘Best Customer Experience’ marketing- en verkoopstrategie van Mercedes-Benz Cars.

Verkoopoverzicht Mercedes-Benz Cars

December 2016

Verandering

in %

Jan.-dec. 2016

Verandering

in %

Mercedes-Benz

190.269

+6,8

2.083.888

+11,3

smart

14.709

+47,0

144.479

+21,0

Mercedes-Benz Cars

204.978

+9,0

2.228.367

+11,9

Mercedes-Benz verkopen per regio/markt

Europa

78.545

+8,6

898.234

+12,4

- waarvan Duitsland

25.169

+4,3

293.209

+7,2

Azië-Pacific

68.725

+11,4

734.169

+19,3

- waarvan Japan

7.178

+8,3

67.233

+3,5

- waarvan China

43.519

+15,2

472.844

+26,6

NAFTA

36.985

-4,1

395.289

+0,6

- waarvan VS

32.011

-6,4

340.237

-0,8