10
december
2014
|
01:00
Europe/Amsterdam

Mercedes-Benz GLE Coupé: de sportieve SUV

Met de GLE Coupé brengt Mercedes-Benz twee werelden samen: de sportieve inborst van een coupé en de markante eigenschappen van een SUV. Het sportieve karakter voert de boventoon. Dat komt al tot uiting in het uiterlijk met het vloeiende profiel, de gestrekte daklijn, de indrukwekkende grille en de markante achterzijde. De GLE Coupé is er met benzine- of dieselmotoren met vermogens van 190 kW/258 pk tot 270 kW/367 pk. De GLE 450 AMG is de eerste representant van de nieuwe Mercedes-AMG reeks: de AMG-sportmodellen. Alle uitvoeringen van de GLE Coupé zijn uitgerust met het nieuwe DYNAMIC SELECT, het Sports Direct stuursysteem, de nieuwe 9G-TRONIC automatische transmissie en 4MATIC permanente vierwielaandrijving.

Het sportieve karakter van de vijfzits GLE Coupé zit hem niet alleen in het uiterlijk. Ook de motorsound en de directe reacties op de commando’s van de bestuurder dragen daar aan bij. Met DYNAMIC SELECT, het dynamische onderstelafstemmingssyteem kan de bestuurder ook voor maximaal comfort kiezen. De GLE Coupé rijdt dan als een zeer comfortabele SUV. DYNAMIC SELECT maakt het mogelijk schijnbaar tegengestelde sensaties in één auto te ervaren en daarmee heeft de GLE Coupé ook een bijzondere primeur.

De GLE 450 AMG: het eerste AMG-sportmodel

De GLE 450 AMG is het eerste AMG-sportmodel. Hij beschikt over een direct ingespoten V6 biturbo benzinemotor met een vermogen van 270 kW/367 pk. DYNAMIC SELECT is evenals bij de andere uitvoeringen standaard.  Het dynamische Sport+ programma is in de GLE 450 AMG altijd beschikbaar. Met een draaiknop op de middenconsole kan de bestuurder het gewenste of meest geschikte rijprogramma kiezen: INDIVIDUAL, COMFORT, SLIPPERY, SPORT of SPORT+.

Bij SPORT of SPORT+ ligt de nadruk op dynamiek. In deze modi realiseert de GLE 450 AMG snellere acceleraties en hogere bochtsnelheden als gevolg van het perfecte samenspel van rijdynamische regelsystemen ASR, ESP® met actieve bochtassistent, het elektronische tractiesysteem 4ETS en ADAPATIVE BRAKE. De COMFORT-modus is het andere uiterste van het DYNAMIC SELECT-spectrum. De GLE 450 AMG biedt dan een comfortniveau dat vergelijkbaar is met dat van de luxe limousines van het merk en dat ook nog eens in combinatie met een zo efficiënt mogelijk energieverbruik. SLIPPERY is de ideale stand voor besneeuwde en ijzige ondergrond en INDIVIDUAL maakt een eigen ‘set-up’ mogelijk.

Ongeacht de gekozen modus heeft DYNAMIC SELECT direct invloed op de onderstelafstemming, de besturing en de aandrijflijn. Daarbij stuurt het ook de motorsound, de dynamische rijverlichting met LED techniek (spontaniteit van de bochtenverlichting) en zelfs het instrumentenpaneel als ook het COMAND systeem aan. Op basis van de gekozen instelling verandert bijvoorbeeld de ‘sfeer’ op de verschillende displays. In COMFORT-modus staat de ‘feel good factor’ centraal. Het motorgeluid verdwijnt naar de achtergrond en alle afstemmingen zijn soepel. SPORT+ staat voor ‘scherpe’ reacties, een indrukwekkende motorsound - vooral bij terugschakelen wordt de double-declutch terugschakelfunctie akoestisch geaccentueerd. Op het grote centrale display worden dynamische details als acceleratiewaarden, dwarsversnellingen en stuurhoek grafisch weergegeven.

4MATIC en 9G-TRONIC

De nieuwe GLE Coupé modellen zijn standaard uitgerust met de nieuwe 9G-TRONIC, een negentraps automatische transmissie. In combinatie met DYNAMIC SELECT komen de voordelen ervan goed naar voren: de transmissie schakelt snel en optimaal opeenvolgend tijdens het snel accelereren, maar is ook in staat om met soepele schakelovergangen comfortabel te cruisen. Met de GLE Coupé hebben de ontwikkelaars voor het eerst de 9G-TRONIC standaard  toegepast in een vierwielaangedreven Coupé met in langsrichting geplaatste aandrijflijn.  Bij de GLE 350 d en de GLE 400 wordt het aandrijfkoppel 50/50 verdeeld over vóór en achteras. In de GLE 450 AMG bedraagt de verhouding 40/60. Dit draagt bij aan de hoge mate van rijdynamiek.

De top in stabiliteit

De GLE Coupé is ook leverbaar met de verder verbeterde AIRMATIC luchtvering. Dit systeem kan voor het eerst geleverd worden met het volledig en traploos instelbare Adaptieve Dempings Systeem ADS plus ofwel continu variabele demping. Het dempingsysteem past zijn karakteristiek aan op basis van DYNAMIC SELECT – het spectrum varieert dan ook van zeer sportief tot uitermate comfortabel. Het systeem krijgt informatie van een stuurhoeksensor, vier draaihoeksensoren en de voertuigsnelheid via het ESP-signaal en de rempedaalschakelaar. Deze signalen worden gebruikt om elk wiel op elk moment de juiste individuele dempingskracht te geven.

Het ACTIVE CURVE SYSTEM met actieve rolstabilisatie is actief in de SPORT en SPORT+ modus. De actieve rolstabilisatoren voor en achter verbeteren het comfort en tegelijkertijd compenseren ze heftige onregelmatigheden aan één zijde, bijvoorbeeld bij het rijden door gaten. Samen met het nieuw geconfigureerde, degressieve Sports Direct stuursysteem met zeer directe stuuroverbrenging (17,4:1) en het compacte sportstuur maakt dit onder alle omstandigheden een perfecte ‘handling’ mogelijk: van stadsverkeer via ritten op bochtige bergwegen tot en met hoge snelheden op de snelweg.

De GLE 350 d 4MATIC en de GLE 400 4MATIC zijn standaard uitgevoerd met het AGILITY CONTROL staalgeveerde onderstel met een amplitude-selectief dempingssysteem. AIRMATIC met ADS Plus is hier optioneel.

Krachtige motoren: van 190 kW/258 pk tot 270 kW/367 pk

De V6 dieselmotor met turbo van de GLE 350 d 4MATIC is goed voor 190 kW/258 pk en een maximaal koppel van 620 Nm vanaf 1.600 tpm. De GLE 400 4MATIC beschikt over de nieuwe direct ingespoten V6 biturbo met 245 kW/333 pk en een koppel van 480 Nm vanaf 1.400 tpm. De GLE 450 AMG is het meest sportieve model. Hij is goed voor 270 kW/367 pk en een koppel van 520 Nm vanaf 1.400 tpm.

De complete standaard

De GLE 350 d 4MATIC en GLE 400 zijn standaard uitgevoerd met 50,8 cm (20 inch) lichtmetalen velgen met 275/50 R 20 banden. Nog sportiever zijn de 53,3 cm (21 inch) of 55,9 cm (22 inch) lichtmetalen velgen waarbij de achterbanden ook breder zijn (55,9 cm alleen in combinatie met luchtvering AIRMATIC ADS Plus). Andere fraaie accenten zijn de chromen strip over de ‘schouderlijn’, de zichtbare bodembescherming in chroomoptiek en de verchroomde uitlaateindstukken. De koplampen, dagrijverlichting en achterlichten maken gebruik van LED-technologie. Het nieuwe DYNAMIC SELECT is standaard en dat geldt tevens voor de elektrisch bediende EASY-PACK achterklep (openen én sluiten) en de achteruitrijcamera. Ook veiligheidssystemen als ESP met Curve Dynamic Assist, Zijwindassistent, COLLISION PREVENTION ASSIST Plus zijn standaard. Het eveneens standaard aanwezige BAS Plus systeem is indien gewenst uit te breiden met de kruispuntassistent. De GLE 450 AMG beschikt bovendien over de SPORT+ modus van DYNAMIC SELECT en over een AMG bodystyling met onder meer voor- en achterspoilers, AMG 53,3 cm 5-dubbelspaaks lichtmetalen velgen (21-inch) met 275/45 R 21 banden vóór en 315/40 R 21 banden achter. Wielen met een diameter van 55,9 cm (22 inch) zijn optioneel. AIRMATIC luchtvering met niveauregeling met het adaptieve dempingssysteem ADS Plus is voor de GLE 450 AMG standaard.

Coupé en SUV smelten samen

De GLE Coupé is allereerst een echte Mercedes-Benz. Bovendien slaat hij een brug tussen de coupé en SUV. De dynamische kenmerken van de coupé-modellen van het merk worden gekoppeld aan typische SUV-elementen als grote wielen, een ruime bodemvrijheid en een hoge ‘gordellijn’. In het ‘totaalplaatje’ vallen vooral de geheel eigen proporties op: de daklijn is vloeiend en relatief laag. De dynamiek zit hem ook in de rechtopstaande grille met één lamel, de lange motorkap met powerdomes en de korte carrosserieoverhang vóór. Achter heeft de GLE Coupé designkenmerken van de S-Klasse Coupé zoals de vlakke achterlichtunits en de achterbumper met uitsparing voor de kentekenplaat. Ook de aan de bovenzijde afgeronde vorm van de achterruit is een typisch designkenmerk voor de coupés van Mercedes-Benz. Fraaie SUV-elementen zijn de verchroomde bodembeschermers voor en achter – aan de achterzijde zijn de uitlaateindstukken hierin geïntegreerd.

Fraai van binnen

In het interieur vallen de fraaie sportstoelen, het sportstuur en de uit de C, E en S-Klasse bekende infotainmentelementen op. De vormgeving van het display van het infotainmentsysteem is niet volledig vrijstaand, maar in het dashboard geintegreerd. De COMAND-controller met touchpad is perfect onder handbereik op de tunnelconsole geplaatst. Afwerkingsaccenten van ARTICO-leder en aluminium sierdelen dragen bij aan de sportieve sfeer. Infotainment wordt verzorgd door het Audio 20 CD-systeem met acht luidsprekers en de communicatiemodule Remote Online voor de Mercedes connect me diensten. De GLE 450 AMG heeft standaard AMG sportstoelen, het met zwart nappaleder bekleed driespaaks AMG sportstuur, RVS sportpedalen en aluminium sierdelen. Sierdelen in AMG carbonfiber en pianolak zijn indien gewenst verkrijgbaar. Er zijn volop mogelijkheden om het ex- en interieur te personaliseren, bijvoorbeeld door middel van AMG Line exterieur en interieur of het designo Exclusive package. In het rijassistentiepakket plus zijn diverse  comfort- en veiligheidsverhogende assistentiesystemen inbegrepen zoals DISTRONIC PLUS met stuurassistent en Stop&Go Pilot, PRE SAFE-rem met voetgangerherkenning, BAS PLUS met kruispuntassistent, actieve dodehoekassistent, de actieve spoorassistent en PRE-SAFE plus. Het Parkeerpakket met 360 graden-camera en actieve parkeerassistent met PARKTRONIC maakt in- en uitparkeren eenvoudiger dan ooit. Optimaal zicht wordt verzorgd door het standaard LED Intelligent Light System in combinatie met MAGIC VISION CONTROL, het verwarmde adaptieve ruitenwissersysteem.

Praktisch

De GLE Coupé biedt ruimte voor vijf – de achterbank is de breedste in zijn klasse. Het ruimtelijke gevoel kan extra worden benadrukt door het panoramische glazen dak te bestellen. De inhoud van de bagageruimte bedraagt maximaal 1.650 liter, uniek in dit segment én een wereldrecord voor een coupé. Voor een nog groter gebruiksgemak is de GLE Coupé als eerste in zijn klasse leverbaar met een elektrisch bedienbare aanhangerkoppeling. ESP met aanhangerstabilisatie is dan ook inbegrepen. Het maximale geremd trekgewicht bedraagt 3.500 kg. Het optionele COMAND Online met 20,3-cm beeldscherm biedt infotainment van topklasse. Een DVD-speler en verkeersbordenherkenning zijn inbegrepen. Ook een DVD-wisselaar,  Bang&Olufsen Sound AMG soundsystem, TV-functie en bijvoorbeeld een entertainmentsysteem voor de achterpassagiers met afstandbediening is leverbaar.

De nieuwe naamgeving voor SUV’s van Mercedes-Benz

De introductie van de GLE Coupé valt samen met een nieuwe naamgevingsystematiek van Mercedes-Benz.  Bij de nieuwe naamgeving van Mercedes-Benz staan de vijf modelseries A, B, C, E en S centraal. Als eerbetoon aan de legendarische G-Klasse krijgen alle SUV-modellen vanaf nu de letters GL in de typeaanduiding. De ‘L’ is een letter die veel voorkomt in de historie van het merk. Deze ‘verbindende’ letter maakt het eenvoudiger een typeaanduiding te onthouden en uit te spreken. Bekende voorbeelden zijn SL, CLS en CLA. De derde letter laat zien aan welke van de vijf series het model is gelinkt.

In concrete voorbeelden:

GLA                 SUV in het A-Klasse segment

GLC                SUV in het C-Klasse segment; voorheen GLK

GLE                SUV in het E-Klasse segment; voorheen M-Klasse

GLE Coupé   SUV in het E-Klasse Coupé segment

GLS                SUV in het S-Klasse segment; voorheen GL

G                     ongewijzigd

De brandstofvariant wordt voortaan met een kleine letter aangegeven.