26
november
2014
|
01:00
Europe/Amsterdam

Mercedes-Benz CLA 45 AMG Shooting Brake koppelt avant-garde aan rijdynamiek

Het modeloffensief van Mercedes-AMG blijft maar aanhouden. Na het succes van de A 45 AMG, CLA 45 AMG en GLA 45 AMG is de Mercedes-Benz CLA 45 AMG Shooting Brake de vierde compacte high-performance auto die wordt gelanceerd. Het model maakt indruk met zijn unieke interieurconcept en de ongeëvenaarde mix van rijdynamiek, dagelijkse bruikbaarheid en individualiteit. Het avant-garde concept van de CLA 45 AMG Shooting Brake vormt opnieuw een aantrekkelijke entree in de wereld van AMG. Met een vermogen van 265 kW (360 pk) en een maximumkoppel van 450 Nm beschikt de Shooting Brake over ’s werelds meest krachtige viercilinder serieproductiemotor.

De vierde compacte high-performance auto van Mercedes-AMG is gebaseerd op dezelfde filosofie die ten grondslag ligt aan de succesvolle CLS 63 AMG Shooting Brake, waarbij de vormgeving van een sportwagen wordt gecombineerd met vijf zitplaatsen en een grote achterklep. De vijfdeurs nieuwkomer vervult een rol als individuele, extravagante trendsetter en wisselt stijl, looks en avantgardistische trekken af met het design en de dynamiek van een compacte Shooting Brake van AMG.

Mede dankzij een naar achteren toe aflopende daklijn, een smalle raampartij, een lange motorkap, een opvallend hoge heuplijn en een dynamisch gestylde achterkant heeft de CLA Shooting Brake een sportief, progressief uiterlijk. Dankzij de veelzijdige bagageruimte met een maximale inhoud van 1.354 liter en de grotere hoofdruimte achterin vergeleken met de vierdeurs coupé, is de CLA 45 AMG Shooting Brake de perfecte metgezel voor alledag. Tegelijkertijd leent hij zich bij uitstek voor uiteenlopende vormen van vrijetijdsbesteding en appelleert hij aan een groep design-georiënteerde consumenten die continu op zoek zijn naar nieuwe trends.

Uitzonderlijke vermogen-cilinderinhoud verhouding, laag verbruik

De CLA 45 AMG Shooting Brake vertrouwt op indrukwekkende technologie om zijn dynamische aspiraties waar te kunnen maken. De meest krachtige in serie geproduceerde viercilinder turbomotor ter wereld staat garant voor sensationele prestaties. Hij levert 133 kW (181 pk) per liter en zorgt voor een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 4,7 seconden. Tegelijkertijd onderstreept het brandstofverbruik van slechts 6,9 l/100 km (NEDC gecombineerd) de verbazingwekkende zuinigheid die door Mercedes-AMG gerealiseerd werd. De lijst aan technologische highlights omvat onder meer de AMG SPEEDSHIFT DCT 7-traps sporttransmissie, volledig variabele AMG Performance 4MATIC vierwielaandrijving, een krachtig remsysteem en een chassis dat speciaal voor dit model werd ontwikkeld.

Overzicht:

 

Mercedes-Benz CLA 45 AMGShooting Brake

Cilinderinhoud

1.991 cc

Boring x Slag

83,0 x 92,0 mm

Vermogen

265 kW (360 pk) bij 6.000 tpm

Max. koppel

450 Nm tussen 2.250-5.000 tpm

Vermogensdichtheid

133 kW (181 pk)

Brandstofverbruik (NEDC gecombineerd)

6,9 l/100 km

CO2-emissies

161 g/km

Emissienorm

EU 6

Acceleratie 0-100 km/u

4,7 s

Topsnelheid

250 km/u*

* Elektronisch begrensd

Als lid van de BlueDIRECT-familie vertrouwt de AMG 2.0-liter viercilinder high-performance turbomotor op directe straalgeleide brandstofinspuiting via piëzo injectoren die in het midden van de vier verbrandingskamers zijn geposteerd, met een injectiedruk van 200 bar. De combinatie van meerdere inspuitmomenten en opeenvolgende bougievonken verbetert het brandstofverbruik en vergroot de thermodynamische efficiency aanzienlijk, met lage uitlaatemissies tot gevolg. De CLA 45 AMG Shooting Brake voldoet daardoor aan de Euro 6 emissienormen, inclusief de limiet voor maximale emissies van roetdeeltjes die in 2016 pas van kracht wordt. In juni van dit jaar won de viercilinder turbomotor tijdens de ‘Engine of the Year Awards 2014’ twee belangrijke onderscheidingen: één in de ‘New engine 2014’ categorie en één in de ‘1.8-liter tot 2-liter’ klasse. Wat technologie betreft is de AMG 2.0-liter turbo nauwverwant aan de 4.0-liter V8 biturbomotor in de nieuwe Mercedes-AMG GT, die goed is voor maximaal 375 kW (510 pk).

Twin-scroll turbo en sportuitlaat met vlinderklep

Een twin-scroll turbolader, maximale ontgassing van het uitlaatsysteem en een innovatieve nieuwe injectiestrategie zorgen voor een onmiddellijke opbouw van laaddruk en koppel bij lage toerentallen. Een positief bijeffect: het brandstofverbruik en de uitlaatemissies profiteren eveneens van de twin-scroll-technologie. Met een maximale laaddruk van 1,8 bar is de AMG 2.0-liter viercilinder turbokrachtbron ook op dit gebied koploper. Het sportuitlaatsysteem met automatisch aangestuurde uitlaatklep biedt een geslaagde combinatie van een dynamische rijervaring en comfort op lange afstand – een kenmerk van Mercedes-Benz. Het geluid wordt onderdrukt tijdens het rijden bij constante snelheden, maar bij stevig accelereren en de tussengasfunctie verandert het motorgeluid in de onmiskenbare AMG-sound.

AMG SPEEDSHIFT DCT 7-traps sporttransmissie

De AMG SPEEDSHIFT DCT 7-traps sporttransmissie biedt keuze uit drie rijprogramma’s, een tussengasfunctie die afhankelijk is van het rijprogramma  en een RACE START-functie voor optimale acceleratie. Tot de sterke punten van de versnellingsbak met dubbele koppeling behoren spontane gangwisselingen zonder trekkrachtverlies, een verfijnde aansturing op basis van de AMG SPEEDSHIFT-functies, hoog schakelcomfort en een hoge efficiency. De schakeltijden in de handgeschakelde ‘M’ stand en in de ‘S’ sportstand zijn bijzonder sportief. In de ‘C’ stand (Controlled Efficiency) zorgen soepelere overgangen en motoreigenschappen voor een zuinige en meer op comfort gerichte rijstijl. Bovendien is dan ook de ECO start/stop-functie actief. Nóg zo’n speciale feature die de dynamische prestaties en het rijplezier ten goede komt is de zogenaamde ‘Momentary M mode’ die ook in de nieuwe Mercedes-AMG GT wordt gebruikt.

AMG Performance 4MATIC vierwielaandrijving

AMG Performance 4MATIC – een zeer geavanceerde variant van het 4MATIC vierwielaandrijvingsysteem – biedt de best mogelijke mix van dynamiek, grip en efficiency onder alle omstandigheden. Dat wordt mogelijk dankzij de volledig variabele verdeling van aandrijfkracht, uiteenlopend van volledig voorwielaangedreven tot een 50:50 verdeling. Een tweedelige cardanas stuurt het vermogen van de AMG 2.0-liter viercilinder turbo naar de achteras. Om een gunstige gewichtsverdeling te realiseren is een elektrohydraulisch gestuurde meerplatenkoppeling geïntegreerd in het differentieel op de achteras. De koppeling bespeurt gripverlies op de vooras. Een hydraulische pomp drukt vervolgens direct de platen samen en dirigeert het motorvermogen behoeftegestuurd naar de achterwielen, zonder tussenkomst van de bestuurder. De verdeling van het vermogen is volledig variabel. Tijdens normaal rijden vertrouwt de CLA 45 AMG Shooting Brake op voorwielaandrijving voor optimale efficiency. Afhankelijk van de rijcondities en de input van de bestuurder verdeelt het variabele vierwielaandrijvingsysteem het koppel tussen de voor- en achteras in een verhouding tot 50:50.

Het 3-fase ESP® biedt een keuze uit drie verschillende rijprogramma’s: ‘ESP ON’, ‘SPORT Handling Mode’ en ‘ESP OFF’.

Sportonderstel en high-performance remsysteem

Net als de andere compacte high-performance modellen van AMG beschikt ook de CLA 45 AMG Shooting Brake over geavanceerde wielophanging. De AMG-wielophanging is voorzien van stijvere fusees, compleet nieuwe vering- en dempingkarakteristieken en robuuster ontworpen ophanglagers. Dit zorgt voor een betere handling bij dwarsversnellingen en sneller en meer direct insturen. Het AMG-onderstel met speciaal afgestelde veer/demper units en zwaardere stabilisatoren vormt de basis voor uitstekende laterale prestaties en beperkt overhellen in snel genomen bochten.

De snelheidsafhankelijke AMG Sport-besturing geeft de bestuurder extreem precieze controle over de auto. Het speciaal ontworpen high-performance remsysteem met geventileerde en geperforeerde remschijven rondom staat garant voor een vertrouwenwekkende en directe vertraging.

Sportief en progressief AMG Design

De CLA 45 AMG Shooting Brake is een stijlvolle verschijning dankzij zijn sportieve en progressieve design. Opvallende elementen aan de voorkant zijn de radiatorgrille met AMG-letters en de dubbele, in mat titaniumgrijs uitgevoerde lamellen, evenals de voor het merk bekende voorbumper met de opvallend afgewerkte splitter. De grote luchtinlaten aan weerszijden zijn voorzien van zwart afgewerkte omlijsting. Aan de zijkant springen de dorpels met mat titaniumgrijze inzetstukken en de ‘TURBO AMG’ emblemen op de voorspatschermen direct in het oog. Verschillende 8 x 19 inch lichtmetalen velgen met 235/35 R 19 banden zijn leverbaar als alternatief voor de standaard vijf-dubbelspaaks lichtmetalen velgen, uitgevoerd in hoogglans titaniumgrijs in de maatvoering 8 x 18 inch met 235/40 R 18 banden.

De langgerekte daklijn die naar achteren toe afloopt, eindigt in een krachtig en gespierd gestylde achterklep. De dakspoiler met de opstaande uiteinden is exclusief voorbehouden aan dit AMG-topmodel. Deze ‘Gurney flap’ is zo’n drie centimeter hoog en beperkt de opwaartse druk bij hoge snelheden, waarbij hij voor extra druk op de achteras zorgt. De verchroomde dubbele uitlaateindstukken zijn geïntegreerd in een zwarte diffuser. Mat titaniumgrijze accenten en een achterbumper met optische uitstroomopeningen aan weerszijden geven het design extra visuele kracht.

Dynamiek en exclusiviteit in het interieur

Het gevoel van dynamiek en exclusiviteit kenmerkt ook het interieur van de CLA 45 AMG Shooting Brake. Klassieke elementen zijn onder meer de sportstoelen in ARTICO leder/DINAMICA met rode contrasterende stiksels en rode veiligheidsgordels, het afgevlakte multifunctionele sportstuur met schakelpaddles en de AMG DRIVE UNIT op de middenconsole. De CLA 45 AMG Shooting Brake onderscheidt zich verder door aluminium sierstrips, vijf gegalvaniseerde ventilatieopeningen met rode ringen en een instrumentarium met ‘twin tubes’. Het centrale kleurenscherm herbergt het AMG-hoofdmenu inclusief de RACETIMER-functie en het AMG opstartscherm.

Tot de standaarduitrusting behoren verder onder andere:

  • ADAPTIVE BRAKE

  • ATTENTION ASSIST

  • COLLISION PREVENTION ASSIST PLUS

  • ESP® dynamische bochtenassistent

  • Actieve motorkap

  • Geborsteld roestvrijstalen AMG dorpellijsten voor

  • AMG-matten

  • Bi-xenon koplampen

  • Audio 20 USB multimediasysteem

  • Geborsteld roestvrijstalen sportpedalen

De CLA 45 AMG Shooting Brake is nog verder naar eigen wens en smaak aan te kleden met het AMG-carbonpakket exterieur, het AMG-nightpakket of het AMG-exclusiefpakket.

Andere beschikbare opties zijn onder andere:

  • Rode remklauwen met zwarte AMG-opschrift

  • Buitenspiegels in carbon

  • Carbon accenten

  • Performance uitlaatsysteem

  • Performance stuurwiel

  • Performance stoelen

  • 8 x 19 inch multispaaks lichtmetalen velgen, matzwart uitgevoerd met hoogglans velgrand en 235/35 R 19 banden

  • COMAND Online

  • Vloer bagageruimte met aluminium geleiders en vergrendelbare aluminium hendel

  • DISTRONIC PLUS inclusief COLLISION PREVENTION ASSIST PLUS

  • Spoorpakket inclusief actieve spoorassistent en dodehoekassistent

  • EASY-PACK achterklep

  • Intelligent Light System

  • Load Compartment pakket

  • Elektrisch bedienbaar glazen panoramaschuifdak

OrangeArt Edition – stijlvolle dynamiek met opvallend contrast

Het opvallende design van de in een beperkte oplage geproduceerde CLA 45 AMG Shooting Brake OrangeArt Edition zorgt voor extra flair bij de marktintroductie. Speciale mat grafietgrijze designfeatures boven de dorpels zetten de sportieve lijnen van de auto extra kracht bij. De oranje accenten in de AMG radiatorgrille, op de buitenspiegels en in de achterbumper zorgen samen met de zwart geaccentueerde elementen als onderdeel van het Nightpakket voor een prachtig contrast. De multispaaks lichtmetalen matzwarte velgen versterken het stijlvolle voorkomen, mede dankzij de oranje velgranden en bijpassende oranje/zwarte naafdoppen. In kleur afgestemde ringen rond de bi-xenon koplampen geven de lichtunits nog meer stijl.

In het interieur onderscheidt deze exclusieve uitvoering zich door krachtig gevormde Performance-stoelen met zwart leder/DINAMICA bekleding en oranje stiksels. Een bijpassende 12 uur markering op het stuurwiel en oranje accenten op de AMG E-SELECT pook benadrukken de exclusieve stijl van deze limited edition, evenals de speciale OrangeArt Edition afwerking. Naast de CLA 45 AMG Shooting Brake is overigens ook de CLA 45 AMG Coupé als OrangeArt Edition leverbaar.

De CLA 45 AMG Shooting Brake debuteert in maart 2015 op de internationale autoshow van Genève; de marktintroductie volgt diezelfde maand.