14
januari
2015
|
01:00
Europe/Amsterdam

Mercedes-Benz C 450 AMG 4MATIC – tweede AMG sportmodel met V6-power

Rijprestaties – de merkbelofte van AMG en zijn typische karaktertrekken kunnen nu ervaren worden door een bredere doelgroep. De nieuwe C 450 AMG 4MATIC breidt de productreeks van het performancemerk van Mercedes-Benz verder uit met een nieuw AMG sportmodel. Als attractieve binnenkomer in de wereld van AMG combineert de C 450 AMG 4MATIC een 270-kW (367-pk) 3,0-liter V6 biturbomotor met een permanent Performance vierwielaandrijvingsysteem  en een geraffineerde ondersteltechnologie, afkomstig uit de Mercedes-AMG C 63. Het resultaat is een fascinerende Driving Performance die een emotie oproept die bij het merk past. Het nieuwe AMG sportmodel komt beschikbaar als Limousine en als Estate en maakt het uitgebreide aanbod binnen de C-Klasse modelreeks nóg aantrekkelijker. De marktlancering van de nieuwe C 450 AMG 4MATIC zal medio 2015 plaatsvinden.

Het nieuwe AMG sportmodel onderscheidt zich door zijn overtuigende verschijning. Ook op het eerste gezicht laat de karakteristieke AMG-styling er geen twijfel over bestaan dat dit model deel uitmaakt van de Mercedes AMG-modelfamilie. Een ander kenmerk van de nieuwe modelstrategie is de speciale AMG-badge op de voorste spatschermen. Technisch komen de AMG sportmodellen met een krachtige motor, standaard vierwielaandrijving met achter een sperdifferentieel en geraffineerde aanpassingen van het onderstel de visuele belofte van een sportief karakter perfect na.

Naast de Mercedes-Benz GLE 450 AMG Coupé is de C 450 AMG 4MATIC de tweede variant van een nieuwe modellijn. Meer emotioneel inspirerende AMG sportmodellen zullen volgen.

Authentieke rijdynamiek dankzij het wezenlijke DNA van AMG

De nieuwe C 450 AMG 4MATIC is gebaseerd op het meest krachtige productiemodel van de C-Klasse, de C 400 4MATIC. De ingenieurs hebben veel technische eigenschappen van het nieuwe AMG sportmodel aangepast, met als doel een hoog niveau van authentieke rijdynamiek, gericht op de eigenschappen van de Mercedes-AMG C 63. Hiertoe werden tal van onderstelcomponenten overgenomen van het V8-topmodel. De bestuurder voelt ook het DNA van de C 63 in de aanpassingen van het management van motor en transmissie. Soepelheid en sportiviteit domineren de intense rijervaring in de C 450 AMG 4MATIC, elke kilometer weer.

Belangrijkste gegevens in een oogopslag:

Mercedes-Benz C 450 AMG 4MATIC

Motorinhoud

2996 cc

Boring en slag

88.0 x 82.1 mm

Vermogen

270 kW (367 pk) bij 5500 - 6000 tpm

Koppel

520 Nm bij 2000 - 4200 tpm

Vermogen—motorinhoud verhouding

90.1 kW (122.5 pk)

BrandstofverbruikNEDC gecombineerd

7,6 l/100 km (7,7 l/100 km)*

CO2 emissie

178 g/km (180 g/km)*

Emissiestandaard

EU6

Acceleratie 0-100 km/u

4,9 s (5,0 s)*

Topsnelheid

250 km/u**

*Cijfers voor Estate;  **elektronisch begrensd

De nieuwe 3.0-liter V6 biturbomotor maakt deel uit van de BlueDIRECT motorenfamilie van Mercedes-Benz. Technische vooruitgang en een gemodificeerde turbodruk maakte het voor AMG mogelijk het vermogen en het motorkoppel te verhogen. Met 270 kW (367 pk) en 520 Newtonmeter zet de V6-krachtbron een nieuwe standaard in zijn segment – hetgeen duidelijk wordt uit de overtuigende prestaties: een sprint vanuit stilstand tot 100 km/u in 4,9 seconden (Estate: 5,0 seconden) onderstreept het sportieve temperament van de C 450 AMG 4MATIC. Met een gecombineerd brandstofverbruik van 7,6 liter per 100 kilometer en een CO2- uitstoot van 178 gram per kilometer (Estate: 7,7 liter en 180 g CO2 per km) eist het nieuwe V6-model een absolute toppositie voor zich op.

Verheven of dynamisch: individuele keuze mogelijk

Dankzij een imposante motorkoppelcurve is het nieuwe AMG sportmodel bijzonder soepel, direct en dynamisch. Met behulp van diverse AMG-specifieke rijprogramma’s kan de bestuurder het karakter van de C 450 AMG 4MATIC aanpassen aan zijn of haar persoonlijke voorkeuren: de rijprogramma’s "Eco", "Comfort", "Sport" en "Sport Plus" evenals "Individual" zijn daarvoor beschikbaar. De rijprogramma’s passen het onderstel aan de wensen aan, maar ook de besturing en de aandrijflijn door middel van de AMG DYNAMIC SELECT schakelaar links van de touchpad.

Het "Sport Plus" programma zorgt in het bijzonder voor indrukwekkende AMG-typische dynamiek en versterkt de emotionele aantrekkingskracht: gedeeltelijke cilinderuitschakeling tijdens schakelmomenten zorgt voor zeer korte en precieze vertraging van ontsteking en brandstofinjectie bij volgas rijden; de techniek wordt ook akoestisch aan de bestuurder duidelijk gemaakt. De tussengasfunctie tijdens terugschakelen en het ‘gebrom van de uitlaat’ bij het afremmen op de motor zorgen voor de passende begeleiding. Het sportieve  motorgeluid – een kenmerk van de ware AMG-beleving – speelt ook een belangrijke rol in het meest krachtige V6-model: de ingenieurs hebben hiervoor een nieuw sportuitlaatsysteem ontwikkeld met minder tegendruk en aanzienlijk minder gewicht.

De rijbeleving wordt ook gekarakteriseerd door de set-up van het gaspedaal: hoe meer de bestuurder de instelling van AMG DYNAMIC SELECT van "Eco" naar "Sport Plus" schakelt, des te spontaner en dynamischer de response van het gaspedaal van de V6-biturbomotor wordt. De rijder ervaart indien gewenst ook een authentieke en emotionele dynamiek tijdens het starten van de motor: wanneer de V6-biturbomotor gestart wordt in het "Sport Plus" rijprogramma, springt het toerental even snel en kort naar 2000 tpm. Of de rijder het starten van de motor vergezeld wil laten gaan van een sportief of meer ingetogen geluid hangt af van het geactiveerde rijprogramma – de instelling blijft vier uur opgeslagen.

Het "Eco" programma integreert de ECO start/stop functie en een uitrolfunctie om brandstof te besparen: wanneer de rijder het gaspedaal loslaat bij snelheden tussen 60 en 160 km/u wordt de koppeling van de transmissie geopend en de motor zodoende ontkoppeld van de aandrijflijn. De elektronica zorgt er voor dat het motortoerental omlaag gaat naar stationair. Compressie en wrijvingsfactoren hebben geen invloed meer op de rijweerstand.

7G-TRONIC PLUS automatische transmissie met korte responstijden

De 7G-TRONIC PLUS automatische transmissie zorgt voor een extreme kalmte of een maximum aan spontaniteit, afhankelijk van het gekozen rijprogramma en de wens van de bestuurder. De "Sport Plus" modus kenmerkt zich door spectaculair korte responstijden: de schakelcommando’s van de bestuurder worden bliksemsnel uitgevoerd – de aandrijflijn reageert onmiddellijk en precies. De ingenieurs hebben ook in dit opzicht gebruik gemaakt van tal van hard- en softwaretoepassingen uit de C 63. De 'M' knop op de middenconsole laat de hoge trekkracht bij alle toerentallen volledig tot zijn recht komen. In dit rijprogramma schakelt de 7G-TRONIC PLUS niet zelf op naar een hogere versnelling, ook niet wanneer daar met een kick-down om gevraagd wordt of wanneer de toerenteller in het rode gebied begrensd wordt. Alleen de bestuurder schakelt en doet dat via de schakelpeddels aan het stuurwiel.

De kortstondige 'M'-modus biedt nog een andere feature: het combineert de prestaties van handmatig schakelen met automatisch op- en terugschakelen. De bestuurder heeft de optie wanneer hij of zij dat wil met de schakelpeddels op- of terug te schakelen. Als er niet manueel geschakeld wordt, schakelt het systeem na een gedefinieerd tijdsinterval zelf weer over naar automatische transmissie. De 7G-TRONIC PLUS automatische transmissie is uitgerust met een speciale torsiedemper die trillingen minimaliseert en het comfort voor de passagiers aanzienlijk verhoogt.

AMG RIDE CONTROL sportonderstel met speciale assen en instelbare demping

Soepel en sportief: in de nieuwe C 450 AMG 4MATIC kan de bestuurder elke kilometer weer ervaren waarom AMG meer dan 40 jaar lang zoveel successen in de motorsport heeft geboekt als sport- en performancemerk van Mercedes-Benz. De basis voor deze intense ervaringen ligt in de combinatie van permanente Performance vierwielaandrijving en het AMG RIDE CONTROL sportonderstel. De 3-traps demperinstelling is ontleend aan het V8-topmodel Mercedes-AMG C 63 en combineert een hoog niveau van souplesse met een uitstekende geschiktheid voor dagelijks gebruik.

Highlight van het AMG RIDE CONTROL sportonderstel is de combinatie van onafhankelijk ontwikkelde componenten voor de assen waarbij veelvuldig gebruik gemaakt is van aluminium en de elektronisch geregelde schokdempers met 3-traps instelmogelijkheden. De bestuurder kan met een druk op de knop het onderstel van de C 450 AMG 4MATIC een persoonlijke set-up geven. Het spectrum loopt uiteen van een uitgebalanceerd comfort voor lange afstanden tot maximale sportiviteit.

De techniek van het AMG RIDE CONTROL sportonderstel behelst componenten met geavanceerd design: de viervoudig geleide vooras is stijver uitgerust met speciale fusees en dragende verbindingen. Een iets negatiever camber op de vooras en de meervoudig geleide achteras versterkt de laterale dynamiek. De carrosserie is stijver uitgevoerd, waardoor het stuurgedrag verbeterd is, net als de feedback in bochten en het bandengeluid dat meer naar de achtergrond wordt gedrongen. Ook de elastokinematiek van beide assen is stijver uitgelegd. Al deze maatregelen verbeteren de precisie en de souplesse en zorgen voor meer dynamiek. Daarbij profiteert de bestuurder van minder overhellen van de carrosserie, hogere dwarsversnellingen, betere tractie en een voortreffelijk neutraal gedrag in veeleisende situaties. In het kort: de C 450 AMG 4MATIC is enerzijds een dynamisch sportmodel, terwijl geoptimaliseerde wielophanging  anderzijds zorgdraagt voor het kenmerkende comfort op lange afstanden.

Optimale tractie dankzij Performance vierwielaandrijving

Het vierwielaandrijvingsysteem dat bekend is van de AMG high performance voertuigen wordt ook gebruikt in de C 450 AMG 4MATIC. De perfecte grip tijdens het accelereren voorkomt op effectieve wijze slipverliezen. Voor spectaculaire rijdynamiek wordt 33 procent van het motorvermogen naar de vooras gestuurd en 67 procent naar de achteras. De voor wat betreft de krachtverdeling op de achteras georiënteerde aandrijving zorgt voor een geoptimaliseerd rijgedrag rond de hoogte-as van het voertuig. Een andere factor van betekenis is de sportievere opzet van ESP® met Curve Dynamic Assist. De voelbare effecten voor sportieve chauffeurs bestaan uit betere dynamiek en bochtprestaties, die ver boven het gemiddelde niveau uitstijgen.

Besturing en remsysteem ondersteunen een dynamische rijstijl

De elektromechanische snelheidsafhankelijke sportbesturing zorgt ervoor dat een strakke, precieze lijn gevolgd kan worden bij een dynamische rijstijl. De uitstekende handling profiteert van een directe en constante typische AMG besturingsratio, inclusief geoptimaliseerde afstemming en reactie. De stuurkracht wordt optimaal elektronisch aangepast aan de voertuigsnelheid van dat moment. Daarbij wordt ook nog de passende stuurkarakteristiek geselecteerd, afhankelijk van het ingestelde rijprogramma – de rijprogramma’s "Sport" en "Sport Plus" voor een sportief stuurgevoel en een dynamische rijstijl op bochtige wegen, de rijprogramma’s "Eco" of "Comfort" voor comfortabel sturen. Het programma "Individual" biedt extra keuzes. Het combineert bijvoorbeeld een combinatie van sportieve, straffe stuurkarakteristiek met een comfortabele set-up van het onderstel – of vice-versa. Het sportieve remsysteem van de C 450 AMG 4MATIC maakt indruk met effectieve vertraging waarbij fading uitgesloten is. Geventileerde remschijven op de vier wielen hebben een diameter van 360 millimeter vóór en 320 millimeter achter; ook de grijze remklauwen met "Mercedes-Benz" opschrift maken deel uit van de standaard uitrusting.

Designelementen met typische AMG signatuur

De fascinatie van de motorsport in het leven van alledag – de C 450 AMG 4MATIC belichaamt deze combinatie ook visueel: het tweede AMG-sportmodel demonstreert van meet af aan dat hij deel uitmaakt van de unieke AMG-familie. In het oog springende designelementen zijn verwerkt in AMG-styling, de lichtmetalen wielen en de speciale AMG-badge op de voorspatborden. Ze onderstrepen de vooruitstrevende aard en performance van het merk. De motorbekleding met rode aluminium inleg straalt evenzo de kracht van de nieuwe zescilinder biturbomotor uit.

Tot de AMG-styling behoren designelementen als een voorbumper met sportieve en onderscheidende luchtinlaten, ruitvormige mazen, chromen accenten en een achterbumper met mat iridiumkleurige diffuser. De Limousine is uitgerust met een kleine spoiler op de achterklep, terwijl de Estate over een spoiler op het dak beschikt. Ze zorgen voor extra druk op de achteras.

Zilverkleurig chroom en glanzend zwarte elementen zorgen aan de buitenzijde van de C 450 AMG 4MATIC voor een expressief sportief karakter. De grille van de radiator pronkt met een glanzend zwarte lamel met chroominleg. De diamantgrille die versierd is met verchroomde spijlen zorgt voor een speciale uitstraling. Andere designhoogtepunten zijn de zwarte behuizingen van de buitenspiegels, de raamlijsten, en de twee verchroomde dubbele uitlaateindstukken.

Er is indien gewenst keuze uit het Nightpakket met donker en isolerend glas vanaf de B-stijl, voorbumper afgewerkt met glanzend zwarte sierdelen en diffuser achter en twee zwartchromen dubbele uitlaateindstukken. Hoogglans zwarte gelakte lichtmetalen vijfspaaks AMG-wielen zorgen voor voortreffelijke afronding van het design. Aan de voorzijde zijn 225/45 R 18 banden op  7.5 x 18 lichtmetalen wielen gemonteerd, terwijl de achteras 245/40 R 18 banden op 8.5 x 18 wielen kent. Attractieve 48,3-cm (19") lichtmetalen wielen in verschillende designs zijn optioneel leverbaar voor nog meer personalisering.

Interieur met exclusieve sportieve uitstraling

De C 450 AMG 4MATIC fascineert ook door zijn exclusiviteit en sportiviteit in het interieur. Het plezierige gevoel dat de materialen geven en de afwerking  zorgen voor kwalitatieve uitstraling en een emotionele beleving voor de passagiers.

De aankleding ARTICO/DINAMICA en een dashboard dat bekleed is met zwart ARTICO zorgen voor een enorm sportieve ambiance. ARTICO wordt ook gebruikt voor bijvoorbeeld de armsteunen, het middendeel van de  portierpanelen en de middenconsole. Rode contrasterende stiksels, designo rode veiligheidsgordels en zwarte vloermatten met rode afwerking dragen bij aan de aantrekkelijke uitstraling. De aluminium sierlijsten met lichte textuur in de langsrichting in het dashboard en de portieren zorgen voor effectieve contrasten.

Sportstoelen met speciale AMG bekleding en uitgesproken zijdelingse ondersteuning bieden comfort voor de lange afstand en bieden de passagiers steun in dynamisch genomen bochten. Passende aanvulling op de sportieve handling is het 3-spaaks met zwart nappaleder beklede multifunctionele stuurwiel met afgeplatte onderzijde. De overtuigende looks en het gevoel dat het stuurwiel biedt wordt nog versterkt door details als rode contrasterende stiksels, de schakelpeddels en de stuurwielafwerking zijn afgewerkt in chroom.

Het instrumentenpaneel heeft eveneens de typische AMG-styling: wijzerplaten met het design van een sportieve, geblokte vlag, een snelheidsmeter die tot 280-km/u reikt, rode wijzers en speciale typografie.

Andere standaarduitvoeringen van de C 450 AMG 4MATIC zijn onder andere:

  • ADAPTIVE BRAKE

  • ATTENTION ASSIST

  • Audio 20 USB multimedia systeem

  • COLLISION PREVENTION ASSIST PLUS

  • ECO start/stop functie

  • ISOFIX kinderzit-bevestigingsysteem

  • Sportpedalen

Extra AMG-opties (onder andere):

  • 5-dubbelspaaks lichtmetalen wielen in titanium grijs glanzend, banden in de maat 225/40 R 19 op 7.5 x 19 velgen (voor) en 255/35 R 19 op 8.5 x 19 (achter)

  • 5-dubbelspaaks lichtmetalen wielen in zwart glanzend gelakt, banden in de maat 225/40 R 19 op 7.5 x 19 velgen (voor) en 255/35 R 19 op 8.5 x 19 (achter)

  • Multispaaks lichtmetalen wielen in de kleur titanium grijs glanzend gelakt, banden in de maat 225/40 R 19 op 7.5 x 19 velgen (voor) en 255/35 R 19 op 8.5 x 19 (achter)

  • Multispaaks lichtmetalen wielen zwart glanzend gelakt, banden in de maat 225/40 R 19 op 7.5 x 19 velgen (voor) en 255/35 R 19 op 8.5 x 19 (achter)

  • Performance stoelen (met lage zitpositie, uitgesproken vormen voor nog meer zijdelingse ondersteuning, geïntegreerde hoofdsteunen en AMG-badges)

  • Designo lederen stoelbekleding

  • Lugano lederen stoelbekleding

  • Carbon/aluminium sierdelen

Intelligent rijden: veiligheid van het allerhoogste niveau

Het doel dat Mercedes-Benz voor ogen heeft is veiligheid op het hoogste niveau voor iedereen. Ook de C 450 AMG 4MATIC voldoet aan die standaard, omdat hij gebruik maakt van veel van de nieuwe en sterk verbeterde assistentiesystemen die ook in de S-Klasse gebruikt worden. Standaard  heeft de auto een doorontwikkelde ATTENTION ASSIST aan boord die signaleert of de bestuurder te vermoeid is om te rijden en COLLISION PREVENTION ASSIST PLUS, dat de kans op kop-staartbotsingen verminderd. De assistentiesystemen bevorderen zowel het comfort als de veiligheid. De voorlopers van de nieuwe C-Klasse maakten al indruk met uitstekende resultaten op het gebied van passieve veiligheid. Het actuele model overtreft dat niveau nog eens en zet daarbij een nieuwe standaard.