Immersive, interactief en intelligent: smartphone-integratie in de nieuwe E-Klasse
· Nieuwe elektronica-architectuur maakt holistische digitale ervaring mogelijk
· Bijzonder snelle gegevensoverdracht met de 5G-standaard
· Tal van nieuwe, intelligente functies in de interieursystemen
Kopers van de nieuwe E‑Klasse kunnen zich verheugen op een indrukwekkende, meeslepende entertainmentervaring. Muziek, games en streaming-content kunnen in het voertuig met bijna alle zintuigen worden ervaren. Dankzij digitale innovaties in het interieur is de E-Klasse nu intelligenter, met een geheel nieuwe dimensie van personalisatie en interactie. Tegelijkertijd is de elektronica-architectuur meer software- en minder hardware-gestuurd. Hierdoor kunnen de interieursystemen in de toekomst meer individueel kunnen worden geüpdatet.
De rekenfuncties van voorheen gescheiden domeinen, vinden plaats in één processor. De displays en het MBUX infotainmentsysteem delen zo een nieuwe, zeer krachtige centrale boordcomputer. Deze koppeling verbetert de prestaties, de gegevensstromen kunnen sneller worden verzonden.
De nieuwe E-Klasse krijgt het entertainmentpakket (MBUX entertainment plus). Het omvat Mercedes me connect-services[1] en een datapakket van een externe aanbieder. Afhankelijk van het land wordt een communicatiemodule met 5G gebruikt[2] als transmissietechnologie. 5G maakt veel hogere datasnelheden mogelijk dan LTE/UMTS[3] .
De introductie van de E-Klasse begint met de Limousine. De eerste modellen van de 214-serie arriveren deze zomer bij de Europese dealers. In de VS vindt de introductie plaats in het najaar van 2023.
Muziek wordt zichtbaar: soundvisualisatie
Met de nieuwe actieve sfeerverlichting met soundvisualisatie kunnen de inzittenden van de nieuwe E-Klasse muziek met drie zintuigen beleven: muzieknummers en het geluid van films of apps kunnen worden beluisterd (optioneel met Dolby Atmos®-technologie), gevoeld (door middel van de klankresonerende transducers van het optionele Burmester® 4D-surround sound system) en nu ook ‘gezien’. De visualisatie vindt plaats op de lichtband van de actieve sfeerverlichting (optie). Deze loopt in de E-Klasse voor het eerst door het gehele voertuig. Zo kunnen bijvoorbeeld snelle opeenvolgingen van beats snelle lichtveranderingen veroorzaken, terwijl vloeiende ritmes zacht in elkaar overlopende lichtstemmingen creëren.
De entertainmentervaring voor de voorpassagier is indrukwekkend. Op het optionele voorpassagiersdisplay kan de voorpassagier dynamische content bekijken, zoals tv of videostreaming1, zelfs wanneer de bestuurder achter het stuur naar hem/haar kijkt. Het display is namelijk schakelbaar. De doorontwikkelde, camera-gebaseerde visuele afscherming vermindert de helderheid en daarmee het risico op afleiding voor de bestuurder.
Het entertainmentprogramma in de E-Klasse is interactiever dan ooit. De software-experts van Mercedes-Benz hebben een nieuwe compatibiliteitslaag ontwikkeld waarmee apps van derden kunnen worden geïnstalleerd[4] . Bij de introductie van de E-Klasse[5] zijn de volgende apps beschikbaar op het centrale display: het entertainmentplatform ‘TikTok’, de game ‘Angry Birds’, de samenwerkingsapp ‘Webex’ en de office-app ‘Zoom’ alsmede de browser ‘Vivaldi’. Daarnaast biedt het entertainmentportal ZYNC[6] (optie) videostreaming, on-demand content, interactieve ervaringen, lokale videoprogramma’s, sport, nieuws, games en nog veel meer op het centrale display en het voorpassagiersdisplay, via één user interface.
Ook nieuw is een selfie- en videocamera (onderdeel van de optie MBUX Superscreen) bovenop het dashboard[7]. Wanneer het voertuig stilstaat, kan de bestuurder[8] met een videobeeld deelnemen aan online conferenties via bijvoorbeeld ‘Webex’ en persoonlijke foto’s en video’s maken.
MBUX biedt ook meer bedieningsgemak. Met de functie ‘Just Talk’ kan de intelligente spraakbesturing nu ook worden geactiveerd zonder het trefwoord “Hey Mercedes”. Als de functie wordt geactiveerd, verschijnt er een rood microfoonsymbool op het display. Dit geeft aan dat het voertuig klaar is en wacht op commando’s.
Meer comfort in het dagelijks verkeer: de routines
Mercedes-Benz werkt aan het gebruik van kunstmatige intelligentie (AI) zodat het voertuig leert welke comfortsystemen de inzittenden regelmatig gebruiken. Onder identieke omstandigheden is het de bedoeling dat AI dergelijke functies automatiseert[9]. Het resultaat is gepersonaliseerde automatisering. Mercedes-Benz gebruikt de term ‘routine’ voor deze innovatie, waarvan de ontwikkeling al vergevorderd is.
Bij het debuut van de nieuwe E-Klasse kunnen klanten gebruikmaken van templates van standaardfuncties. Ze hebben ook de mogelijkheid om hun eigen routines aan te maken. Daarbij kunnen de inzittenden verschillende functies en voorwaarden aan elkaar koppelen. Bijvoorbeeld: “Schakel de stoelverwarming in en zet de sfeerverlichting op warm oranje als de binnentemperatuur onder de 12 °C komt”.
Meer welzijn: ENERGIZING COMFORT en THERMOTRONIC met Digital Vent Control (beide optioneel)
Rustgevende geluiden, mobiliserende massage, activerend licht – Mercedes-Benz biedt een uitgebreid wellnessprogramma met de verschillende ENERGIZING COMFORT-programma’s en de individuele aanbevelingen van de ENERGIZING COACH. Twee innovaties maken hun debuut in de E-Klasse: het ENERGIZING COMFORT-programma ter voorkoming van wagenziekte[10] helpt passagiers die hiermee kampen de symptomen te verlichten. Voor de ENERGIZING COACH is op middellange termijn een biofeedbackfunctie10 gepland. Deze kan het gevoel van stress verminderen met ademhalingsoefeningen.
Bij de automatische airconditioning THERMOTRONIC (optie) verbetert Digital Vent Control de comfortbeleving. Het stelt de luchtuitstroomopeningen voorin automatisch in op een gewenst ventilatiescenario. Dat kan bijvoorbeeld per stoel via het gebruikersprofiel. De luchtuitstroomopeningen kunnen echter ook gewoon met de hand worden afgesteld.
MBUX Superscreen met groot glasoppervlak en nieuw ontworpen pictogrammen: het interieurdesign
Sportief, hoogwaardig en digitaal – deze drie woorden beschrijven het interieurdesign. Het dashboard geeft vorm aan de digitale beleving in het interieur. Als de E-Klasse is uitgerust met het optionele voorpassagiersdisplay, loopt er één groot glasoppervlak door tot aan het centrale display. Het combidisplay met hoge resolutie bevindt zich in het gezichtsveld van de bestuurder en is optisch daarvan losgekoppeld.
De hoofdpictogrammen (‘main icons’) op het centrale display en optionele voorpassagiersdisplay zijn nu eenvoudiger opgezet en hun kleur is ook gebaseerd op de tegels op smartphones. Zo kan de bestuurder ze nog intuïtiever herkennen.
Al meer dan 75 jaar ‘het hart van het merk’: de historie
Met meer dan 17 miljoen afgeleverde exemplaren sinds 1946 zijn de E-Klasse en zijn voorgangers de best verkochte modelserie in de geschiedenis van Mercedes-Benz. Velen beschouwen de E-Klasse als het ‘hart van het merk’. Het erfgoed van de E-Klasse gaat terug tot de begindagen van het merk. Al in de beginjaren van de twintigste eeuw domineerden de voorlopers van het huidige Mercedes-Benz AG dit segment: modellen die onder de luxeklasse, maar boven de compact cars zijn gepositioneerd, vormen een integraal onderdeel van het modellengamma van Mercedes-Benz en de oorspronkelijke merken. Sinds de jaren dertig hadden de modellen benamingen die ook nu nog bekend in de oren klinken: bijvoorbeeld de 200 (1933), de 230 (1936) en de dieselvariant 260 D (W 138, 1936) – de eerste dieselpersonenwagen ter wereld.