01
april
2021
|
10:38
Europe/Amsterdam

Digitaliseringsslag: Mercedes-Benz en Siemens lanceren strategisch partnership voor duurzame autoproductie

Samenvatting
  • Mercedes-Benz en Siemens gaan de digitalisering van duurzame productiemethoden verder uitbouwen, waarmee een reeds lang bestaande succesvolle samenwerking op het gebied van engineering en productie wordt uitgebreid
  • Partnership om innovatieve oplossingen te ontwikkelen voor de kwalificatie van werknemers, digitalisering en verhoging van de energie-efficiëntie in de productie

Met steun van de deelstaat Berlijn gaan Mercedes-Benz en Siemens samenwerken aan duurzame digitalisering en automatisering van de auto-industrie. Mercedes-Benz AG streeft ernaar zijn productieprocessen te digitaliseren. Siemens, een toonaangevende leverancier op het gebied van automatisering, industriële software en intelligente infrastructuur, brengt zijn expertise en technologieën in het partnership in om samen met Mercedes-Benz een uiterst flexibele, efficiënte en duurzame autoproductie te ontwikkelen.

Jörg Burzer, lid van de raad van bestuur van Mercedes-Benz AG, en verantwoordelijk voor Production and Supply Chain Management:“Mercedes-Benz tilt digitalisering in het wereldwijde productienetwerk van Mercedes-Benz Cars naar een hoger niveau. Samen met Siemens stimuleren we de ontwikkeling van duurzame toekomstige technologieën - vanuit Berlijn voor de hele wereld.”

In dit kader wordt de productielocatie Mercedes-Benz Berlijn-Marienfelde in Duitsland omgevormd tot een competentiecenter voor digitalisering, met een focus op de ontwikkeling en implementatie van MO360, het digitale ecosysteem van Mercedes-Benz Cars (klik hier voor meer informatie), naast de herinrichting van de productieactiviteiten. In de toekomst worden ook componenten voor elektromodellen in Berlijn geassembleerd. De onderneming wil de toekomst van Berlijn, de oudste locati is binnen het wereldwijde productienetwerk voor aandrijflijnen van Mercedes-Benz, duurzaam veiligstellen. De Mercedes-Benz Digital Factory Campus in Berlijn is de technologische en digitale pionier voor het hele productienetwerk van Mercedes-Benz Cars. Het doel is om de nieuwe ontwikkelingen die in Berlijn zijn getest, wereldwijd uit te rollen en de gebruikers in de fabrieken te kwalificeren.

Met het Werner-von-Siemens Centre for Industry and Science in de Siemensstadt in Berlijn is er al een schat aan ervaring die in de samenwerking kan worden opgenomen. Met de synergie van de Siemensstadt en de Mercedes-Benz Digital Factory Campus in Berlijn worden fabrieken die de oorsprong van de industrialisatie in Duitsland vormen, omgevormd tot twee moderne digitale locaties.

Cedrik Neike, lid van de raad van bestuur van Siemens AG en CEO Digital Industries:“We breiden onze decennialange succesvolle samenwerking met Mercedes-Benz op het gebied van engineering en productie verder uit. Samen willen we de volgende grote stap zetten op weg naar een duurzame en nog concurrerender autoproductie. Om dit te bereiken, vertrouwen beide partners op end-to-end digitale technologieën om technologie, duurzaamheid en nieuwe werkomgevingen nauwer dan ooit met elkaar te verbinden.”

De toonaangevende automatiserings- en softwareoplossingen van Siemens leggen de basis voor de digitale transformatie van de autoproductie. Ze kunnen worden gebruikt om de fysieke en virtuele wereld maar ook de productietechnologie en IT met elkaar te verbinden. Dit opent nieuwe mogelijkheden voor het vastleggen, begrijpen en gebruiken van de enorme hoeveelheden data die bij de productie en ontwikkeling worden gegenereerd. Met innovatieve IoT-toepassingen kunnen productieprocessen bijvoorbeeld veel flexibeler en energie-efficiënter worden gemaakt.

Michael Müller, burgemeester van Berlijn:“Deze overeenkomst is een duidelijke toezegging van Mercedes-Benz en Siemens aan Berlijn als locatie voor innovatie en productie. Beide ondernemingen zijn al geruime tijd nauw verbonden met Berlijn. Met hun strategisch partnership versterken ze de leidende positie van Berlijn op het gebied van wetenschap en onderzoek en kunnen ze banen en opleidingsplaatsen veiligstellen. Wij zijn zeer verheugd dat Siemens en Mercedes-Benz van hieruit gezamenlijk de digitalisering van productieprocessen willen bevorderen - en wij ondersteunen graag de koppeling en samenwerking met potentiële partners uit de wetenschap, research en het bedrijfsleven die hier in de hoofdstad werken aan toekomstgerichte digitale oplossingen voor industriële toepassingen en productie.”

De Berlijnse deelstaatregering verwelkomt en ondersteunt zowel het duidelijke engagement voor de productie- en innovatielocatie voor de transformatie als de samenwerking tussen de twee ondernemingen. De deelstaat Berlijn zal het partnership, dat deel uitmaakt van het excellente wetenschaps- en startup-landschap in Berlijn, ondersteunen. Tegen deze achtergrond zal de burgemeester van Berlijn de samenwerking steunen.

Boilerplate

Mercedes-Benz AG in één oogopslag

Mercedes-Benz AG is verantwoordelijk voor de wereldwijde activiteiten van Mercedes-Benz Cars en Mercedes-Benz Vans met meer dan 170.000 medewerkers wereldwijd. Ola Källenius is voorzitter van de raad van bestuur van Mercedes-Benz AG. De onderneming richt zich op de ontwikkeling, productie en verkoop van personenwagens en bestelwagens, alsmede voertuiggerelateerde services. Bovendien streeft de onderneming naar een leidende rol in elektromobiliteit en voertuigsoftware. Het productportfolio omvat het merk Mercedes-Benz met de submerken Mercedes-AMG, Mercedes-Maybach, Mercedes-EQ, G-Klasse, alsmede het merk smart. Het merk Mercedes me biedt toegang tot de digitale services van Mercedes-Benz. Mercedes-Benz AG is een van de grootste fabrikanten van premium personenwagens. In 2020 werden circa 2,1 miljoen personenwagens en bijna 375.000 bestelwagens verkocht. In deze twee divisies breidt Mercedes-Benz AG zijn wereldwijde productienetwerk met zo’n 35 fabrieken op vier continenten continu verder uit en richt zich daarbij op de eisen die aan elektromobiliteit worden gesteld. Tegelijkertijd bouwt de onderneming zijn wereldwijde netwerk voor accuproductie op drie continenten verder uit. Duurzaamheid is de leidraad van de Mercedes-Benz strategie en betekent voor de onderneming het creëren van duurzame waarde voor alle belanghebbenden: klanten, medewerkers, investeerders, zakelijke partners en de samenleving als geheel. De basis hiervoor is de duurzaamheidsstrategie van Daimler. In deze strategie neemt de onderneming de verantwoordelijkheid op zich voor de economische, ecologische en sociale gevolgen van zijn bedrijfsactiviteiten en heeft het oog voor de gehele waardeketen.