06
augustus
2020
|
14:32
Europe/Amsterdam

MO360 - het digitale productie-ecosysteem van Mercedes-Benz: wereldwijde productie realtime in een netwerk

Mercedes-Benz Cars Operations 360 (MO360) maakt de productie van complexe voertuigen volledig transparant en zo efficiënt mogelijk. Het nieuwe digitale ecosysteem omvat een scala aan softwareapplicaties die met elkaar zijn verbonden via gemeenschappelijke interfaces en uniforme user interfaces en die de wereldwijde voertuigproductie van Mercedes-Benz Cars ondersteunen met realtime gegevens. Grote delen van MO360 zijn al in gebruik in de meer dan dertig fabrieken wereldwijd. De connected fabrieken leveren gegevens die toegankelijk zijn via de MO360-applicaties. Andere applicaties voor digitale ondersteuning van de productiemedewerkers bij Mercedes-Benz Cars zullen achtereenvolgens in MO360 worden geïntegreerd. MO360 combineert efficiëntie- en kwaliteitstools in één functionele eenheid voor maximale transparantie in een sterk gedigitaliseerde autoproductie. Het digitale ecosysteem wordt voor het eerst volledig benut in de nieuwe Factory 56 in Sindelfingen en is een blauwdruk voor alle fabrieken in het productienetwerk van Mercedes-Benz Cars.

“Met MO360 zet Mercedes-Benz mijlpalen in de digitale productie. Het nieuwe ecosysteem maakt de productie nog transparanter, stroomlijnt processen en maakt naadloos netwerken van voorheen gescheiden processen mogelijk om ze als geheel nog efficiënter te maken”, aldus Jörg Burzer, lid van de raad van bestuur van Mercedes-Benz AG, verantwoordelijk voor Production and Supply Chain Management. MO360 stelt de autofabrikant in staat om gebruik te maken van geavanceerde big data-analyses en ook om kunstmatige intelligentie te implementeren in de productie. “Dankzij verbeterde processen, uitgebreide beschikbaarheid van gegevens en snelle beslissingen op basis van realtime gegevens, zullen we in 2022 de efficiëntie van de productie met meer dan 15 procent kunnen verhogen. We zorgen voor een volledige digitale ondersteuning van elke productiemedewerker”, aldus Burzer.

MO360 integreert de informatie van de belangrijkste productieprocessen en IT-systemen van de meer dan dertig fabrieken van Mercedes-Benz Cars wereldwijd en brengt belangrijke softwareapplicaties samen. Zo wordt de productiecontrole aanzienlijk geoptimaliseerd op basis van kengetallen. Aan de andere kant biedt het elke medewerker in realtime individuele en op behoeften gebaseerde informatie en werkinstructies. Een voorwaarde voor de transparantie van alle productieprocessen en de systeembewaking alsmede de realtime toegang is dat alle elementen in het systeem dezelfde taal spreken.

Mercedes-Benz zorgt hiervoor door de universele en wereldwijde toepassing van de besturingssoftware ‘Integra’: vanaf sensorniveau op individuele machines tot productiecontrole, en ook in samenwerking met alle leveranciers en systeempartners. Geavanceerde cloudoplossingen zorgen voor schaalbaarheid en maken uitgebreide verwerking van big data mogelijk. Dit alles maakt MO360 tot het centrale ecosysteem van Mercedes-Benz Cars Operations en daarmee ook de nieuwe maatstaf voor sterk gedigitaliseerde autoproductie.

Al met al weerspiegelt MO360 het streven van Mercedes-Benz Cars Operations om uitstekende producten te produceren met behulp van uitstekende productiemethoden. Het ecosysteem is gebaseerd op alle strategische pijlers van Mercedes-Benz Cars Operations: digitalisering stimuleren, hulpbronnen duurzaam gebruiken, het potentieel van gemotiveerde werknemers benutten en uitbreiden, maximale flexibiliteit in het wereldwijde productienetwerk, uitstekende processen en een maximale bedrijfsveiligheid.

“Een belangrijke succesfactor voor MO360 ligt in het feit dat cross-functionele productie- en IT-experts het ecosysteem ontwikkelen door agile en iteratief samen te werken. Organisatiegrenzen spelen geen rol meer”, benadrukt Jan Brecht, Chief Information Officer (CIO) van Daimler en Mercedes-Benz. “Alle teams gebruiken systematisch de permanente feedback van de productie om de digitale tools te optimaliseren en te verbeteren. Ze verbeteren de software continu in sprints met korte cycli om MO360-gebruikers tastbare meerwaarde te bieden. Op deze manier kunnen we regelmatige software-releasecycli van slechts twee weken uitvoeren. Voor software engineering op productiegebied is dat een absoluut record”, legt Brecht uit.

Nieuwe standaard voor sterk gedigitaliseerde autoproductie

Het belang van MO360 wordt ook aangetoond door Factory 56 in de Mercedes-Benz fabriek in Sindelfingen, die in september 2020wordt geopend. Hiermee herdefinieert Mercedes-Benz de autoproductie. Deze fabriek van de toekomst voldoet aan alle criteria van een volledig digitale, flexibele en duurzame productie. Als een van de modernste autofabrieken ter wereld, maakt het consistent en over de hele linie gebruik van innovatieve processen met Industry 4.0-technologieën. In delen van de fabriek zijn ook snelle mobiele telefoonnetwerken geïnstalleerd die zijn gebaseerd op de toekomstgerichte 5G-standaard, om processen, machines, systemen en apparaten met elkaar te verbinden. MO360 omvat ook een tot op de centimeter perfecte, realtime tracking van alle voertuigen in de fabriekshallen, zodat elke applicatie in het ecosysteem precies weet waar op welk moment een voertuig zich bevindt.

In Factory 56 werken de medewerkers volledig digitaal. Als belangrijk onderdeel van MO360 geeft de PAPERLESS FACTORY de medewerkers precies de informatie die ze nodig hebben om aan de Mercedes-Benz direct voor hen te werken. Bovendien is alle feedback van de werknemers, zoals over kwaliteitsinspecties, in digitale vorm. Deze manier van werken verhoogt niet alleen de efficiëntie, maar stelt ook de normen voor duurzame productie. Factory 56 alleen al zal ongeveer 10 ton papier per jaar besparen door de PAPERLESS FACTORY.

360 graden kwaliteitsborging

Mercedes-Benz produceert voertuigen van topkwaliteit. Het is daarom cruciaal om alle productiemedewerkers optimaal te ondersteunen in hun werk. Het QUALITY LIVE-kwaliteitsmanagementsysteem, dat eveneens deel uitmaakt van het MO360 ecosysteem, biedt hen te allen tijde via een druk op de knop toegang tot de live status van elk individueel voertuig. Om op eventuele afwijkingen direct en nog óp de productielijn te kunnen reageren, heeft QUALITY LIVE toegang tot alle gegevens die tijdens de productie worden vastgelegd. Het systeem informeert proactief de kwaliteitsmedewerkers en de medewerkers per smartphone of handheld over de kwaliteitsstatus op hun afdeling. Als subsysteem van MO360 ondersteunt QUALITY LIVE ook het gestructureerde probleemoplossingsproces en de continue procesoptimalisatie door – indien noodzakelijk – kunstmatige intelligente gebruiken om suggesties te doen voor efficiënte herstelwerkzaamheden. Dit zorgt voor een geoptimaliseerde kwaliteitscontrole met als doel dat er geen voertuigen van de band rollen die nog nabewerking behoeven. De opgeslagen kennis is beschikbaar voor alle fabrieken in het wereldwijde productienetwerk.

Realtime beschikbaarheid en compatibiliteit van gegevens

De applicaties van het ecosysteem MO360 sluiten naadloos op elkaar aan: ze zijn volledig geïntegreerd qua processen en gegevens. Hierdoor stromen productiegegevens bijvoorbeeld volautomatisch in het digitale shopfloormanagement (SFMdigital), zodat de verantwoordelijken op elk moment op de hoogte zijn van de live status van de productie. Zij hebben snelle en gerichte toegang tot productie- en controle-gerelateerde KPI's (Key Performance Indicators), waardoor ze snel en transparant kunnen reageren op wat er op dat moment op de productielijn gebeurt. Naast de inzet van personeel omvatten de KPI’s het ‘first time capacity rate’ (alle voertuigen zonder herstelwerkzaamheden), de productiedoelstellingen per shift of het werk dat nog versus de planning moet gebeuren in bijvoorbeeld de interieurmontage. MO360 vereenvoudigt dus beslissingen om de voertuigproductie efficiënt en duurzaam te laten erlopen en deze in perfecte kwaliteit altijd op het hoogst mogelijke niveau te houden. SFMdigital ondersteunt in de dagelijkse werkvloerrondes de gestructureerde toepassing van kwaliteitsprocessen en dient tevens als digitaal communicatiemiddel, bijvoorbeeld voor het probleemoplossend proces.

State-of-the-art software engineering

Bij de ontwikkeling van het digitale ecosysteem MO360 vertrouwt Mercedes-Benz op multifunctionele, samenwerkende teams van IT- en productie-experts. De focus van deze productgerichte aanpak ligt op ‘Full Digital Value’ - de toegevoegde waarde die een digitale tool in de productie biedt. Nieuw ontwikkelde functies worden voortdurend getest in de doorlopende productie. De feedback die op deze manier wordt verkregen, vloeit in korte cycli direct terug in de softwareontwikkeling.

State-of-the-art IT-technologieën en -procedures staan voorop bij de digitalisering van de productie van Mercedes-Benz. Een essentieel element is DevOps: met deze vorm van organisatie voor moderne softwareontwikkeling nemen geïntegreerde teams de algehele verantwoordelijkheid voor zowel de ontwikkeling (Dev) als de latere werking (Ops) van de softwarecomponenten. Technologisch vertrouwt MO360 op herbruikbare API-interfaces (Application Programming Interface), schaalbare cloudoplossingen, en vooral ook op Free en Open Source Software (FOSS). Als zodanig maken de MO360-teams gebruik van de voordelen van de wereldwijde community van ontwikkelaars, evenals de dynamiek en kostenefficiëntie van Open Source-projecten.

De modulaire applicaties zijn intuïtief te gebruiken via een moderne user interface en duidelijke bedieningselementen. Een gemeenschappelijk element van alle MO360-applicaties is de zogeheten microservice-architectuur. Dit verwijst naar de modulaire opbouw van het hele systeem met behulp van onafhankelijke componenten, die op hun beurt communiceren via API-interfaces. De microservice-architectuur maakt het mogelijk om geleidelijk andere applicaties in MO360 te integreren zonder tegen complexiteitsgrenzen aan te lopen.

Zo zal in de toekomst bijvoorbeeld het onderhoud van alle fabrieken van Mercedes-Benz over de hele wereld met de applicatie ‘SMART MAINTANANCE’ worden aangesloten op het digitale ecosysteem MO360. Dit omdat onderhoudsgegevens nieuwe mogelijkheden bieden, zoals voor voorspellend onderhoud. Een voorbeeld: als MO360 kan detecteren dat een elektromotor in een productiesysteem binnenkort vervangen moet worden, kan dit snel worden gedaan op een geschikt moment vóórdat slijtage en storingen tot mogelijke extra kosten leiden. In de toekomst zal ook de applicatie ‘AUTO SC' worden gebruikt om de logistiek te optimaliseren zowel tussen als in de fabrieken.

In een volgende stap is het de bedoeling om op één locatie een complete fabriek met MO360 te netwerken en deze als testfabriek te ontwikkelen voor de fabrieken wereldwijd. Het is ook denkbaar om delen van MO360 beschikbaar te stellen aan geïnteresseerde partners. “Er is veel vraag naar onze knowhow - we hebben deze feedback ontvangen van zeer uiteenlopende werkterreinen en branches tijdens de eerste informele discussies”, aldus Jörg Burzer. Jan Brecht licht verder toe: “Ook hier hanteren we een Open Source-gedachte. We gaan onze MO360 Frontend Toolkit in het derde kwartaal van 2020 publiceren op Github.com. We kijken nu al uit naar de feedback en vooral naar aanvullende innovaties vanuit de wereldwijde community.”

Boilerplate

Mercedes-Benz AG in één oogopslag

Mercedes-Benz AG is verantwoordelijk voor de wereldwijde activiteiten van Mercedes-Benz Cars en Mercedes-Benz Vans met meer dan 173.000 medewerkers wereldwijd. Ola Källenius is voorzitter van de raad van bestuur van Mercedes-Benz AG. De onderneming richt zich op de ontwikkeling, productie en verkoop van personenwagens, bestelwagens en services. Bovendien streeft de onderneming naar connectiviteit, autonoom rijden en alternatieve aandrijvingen met zijn toekomstgerichte innovaties. Het productportfolio van Mercedes-Benz Cars omvat de merken Mercedes-Benz met de submerken Mercedes-AMG, Mercedes-Maybach en Mercedes me, alsmede het merk smart en het product- en technologiemerk EQ voor elektromobiliteit. Mercedes-Benz AG is een van de grootste fabrikanten van premium personenwagens. In 2019 werden bijna 2,4 miljoen auto’s en meer dan 438.000 bestelwagens verkocht. In deze twee divisies breidt Mercedes-Benz AG zijn wereldwijde productienetwerk met meer dan veertig fabrieken op vier continenten continu verder uit en richt zich daarbij op de eisen die aan elektromobiliteit worden gesteld. Tegelijkertijd bouwt de onderneming zijn wereldwijde netwerk voor accuproductie op drie continenten verder uit. Duurzaamheid betekent voor Daimler het creëren van duurzame waarde voor alle belanghebbenden: klanten, medewerkers, investeerders, zakelijke partners en de samenleving als geheel. De basis hiervoor is de duurzaamheidsstrategie van Daimler. In deze strategie neemt de onderneming de verantwoordelijkheid op zich voor de economische, ecologische en sociale gevolgen van zijn bedrijfsactiviteiten en heeft het oog voor de gehele waardeketen.