26
april
2024
|
13:33
Europe/Amsterdam

Retro Classics 2024 – showmodellen van Mercedes-Benz Classic en AMG Classic

Samenvatting

·      Mercedes-Benz SLR McLaren ‘Stirling Moss’ en Silver Arrow W 25 uit 1934 als photo point

·      Successen op Spa-Francorchamps: AMG toont legendarische ‘Rote Sau’ uit 1971 en winnende Mercedes-Benz SLS AMG GT3 uit 2013

·      Mercedes-Benz Classic: unieke expertise voor klassiekers van Mercedes-Benz

·      Tal van merkenclubs aanwezig op Retro Classics

·      Van 25 t/m 28 april 2024 in Stuttgart: de grootste klassiekerbeurs van Zuid-Duitsland

Een thuiswedstrijd voor Mercedes-Benz Classic: tijdens de vakbeurs Retro Classics in Stuttgart presenteert de Heritage-divisie van het merk zijn unieke expertise op het gebied van klassieke voertuigen van Mercedes-Benz. Dit jaar wordt de stand in hal 5 van de Messe Stuttgart gedeeld door Mercedes-Benz Classic en AMG Classic. De focus van de deelname aan de grootste oldtimerbeurs van Zuid-Duitsland ligt op voertuigen uit 130 jaar autosport en een exclusieve supersportwagen. Direct naast de stand bevindt zich de grote expositieruimte van de officieel erkende Mercedes-Benz merkenclubs. De wereldwijde community kenmerkt zich door een passie voor de geschiedenis en de modellen van Mercedes-Benz.

‘Made in Affalterbach’ sinds 1967 – AMG Classic staat stil bij het succesverhaal

Mercedes-Benz viert dit jaar 130 jaar deelname aan de autosport. Een jubileum gekenmerkt door spannende events, historische hoogtepunten en baanbrekende successen bij nationale en internationale races – toen en nu. Het begon allemaal met de eerste autorace van Parijs naar Rouen op 22 juli 1894. Het merk is momenteel niet alleen actief in de autosport met het AMG Petronas Formula One Team, maar ook in de Duitse DTM-klantenraces en vele andere raceseries met de Mercedes-AMG GT-racewagens. Twee autosportliefhebbers, Hans Werner Aufrecht en Erhard Melcher, richtten in 1967 het ingenieursbureau AMG op. Sindsdien behaalde het high-performance merk AMG tal van successen in de autosport. AMG Classic houdt deze geschiedenis in stand.

Racewagens en supersportwagens

Mercedes-Benz Classic presenteert tijdens Retro Classics de zeldzame Mercedes-Benz SLR McLaren ‘Stirling Moss’ en ook een showmodel van de eerste Zilverpijl, de W 25 uit 1934, staat klaar om door de bezoekers te worden gefotografeerd. AMG Classic haalt met twee voertuigen herinneringen op aan de successen op het uitdagende Grand Prix-circuit van Spa-Francorchamps: in 1971 maakte een Mercedes-Benz AMG 300 SEL 6.8 het jonge AMG plotseling wereldwijd bekend met een tweede plaats in het algemeen klassement en een klasse-overwinning in de 24-uursrace. Ook de Mercedes-Benz SLS AMG GT3 won deze vermaarde langeafstandsrace in 2013, en de Mercedes-AMG GT3 zegevierde in 2022. Beide modellen zetten het succesverhaal van de AMG 300 SEL 6.8 voort en getuigen van het autosport-DNA van AMG.

Levendige scene van de merkenclubs

De geschiedenis kan alleen in leven gehouden worden door de mensen die zich daarvoor inzetten. Tot de grote liefhebbersschare van klassieke Mercedes-Benz voertuigen behoren de circa 130.000 leden van 80 officieel erkende merkenclubs over de hele wereld. Zij hebben een passie voor de unieke geschiedenis van het merk. De community speelt een centrale rol in het actieve behoud van het erfgoed van Mercedes-Benz. Op Retro Classics presenteren tal van clubs zich in de directe omgeving van Mercedes-Benz Classic en AMG Classic.

Topservice voor Mercedes-Benz klassiekers

Mercedes-Benz Classic presenteert tijdens Retro Classics zijn verregaande expertise op het gebied van services voor de klassieke voertuigen van het merk. Het uiteindelijke doel is om klanten de grootst mogelijke originaliteit te bieden. De service van Mercedes-Benz Classic Originele Onderdelen symboliseert deze claim: er zijn ongeveer 160.000 verschillende onderdelen beschikbaar voor de klassieke modellen. Deze worden geproduceerd volgens de specifieke normen van het merk. Dit garandeert de hoogste mate van authenticiteit, kwaliteit en veiligheid.

In de werkplaats van het Classic Center vindt het onderhoud en de restauratie plaats van historische voertuigen die teruggaan tot de uitvinding van de automobiel door Carl Benz en Gottlieb Daimler in 1886. Mercedes-Benz Classic heeft onlangs ook onderdelen van het voormalige Kienle Automobiltechnik GmbH overgenomen. Hierdoor kond de werkplaatscapaciteiten aanzienlijk worden uitgebreid. Er zijn extra mogelijkheden voor fabrieksrestauratie, reparaties en onderhoud gecreëerd voor Mercedes-Benz klassiekers uit alle tijdperken.

Het Classic Center biedt bovendien een bijzondere service: dankzij de fabrikantexpertise kan tot in detail de originaliteit van bijzonder hoogwaardige klassiekers van het merk worden aangetoond. Bij de inspectie van het voertuig gebruiken de specialisten moderne test- en meetmethoden en verifiëren ze tal van kenmerken van het voertuig, van het matchen van voertuignummers tot authentieke onderdelenspecificaties en materialen. Door de informatie te koppelen aan de resultaten van archiefonderzoek ontstaat een gedetailleerd totaalbeeld van de expertise.

Speciale aanbieding van het Mercedes-Benz Museum voor beursbezoekers

Bezoekers van Retro Classics kunnen 20 procent korting krijgen op de toegangsprijs van het Mercedes-Benz Museum. De korting is te verkrijgen via een grote QR-code op de stand.

Boilerplate

Mercedes-Benz AG in één oogopslag

Mercedes-Benz AG maakt deel uit van de Mercedes-Benz Group AG met in totaal ongeveer 166.000 medewerkers wereldwijd en is verantwoordelijk voor de activiteiten van Mercedes-Benz Cars en Mercedes-Benz Vans. Ola Källenius is voorzitter van de raad van bestuur van Mercedes-Benz AG. De onderneming richt zich op de ontwikkeling, productie en verkoop van personenwagens, bestelwagens en voertuiggerelateerde services. De onderneming heeft de ambitie om toonaangevend te zijn op het gebied van elektromobiliteit en voertuigsoftware. Het productportfolio omvat het merk Mercedes-Benz met Mercedes-AMG, Mercedes-Maybach, G-Klasse met hun volledig elektrische modellen alsmede producten van het merk smart. Het merk Mercedes me biedt toegang tot de digitale services van Mercedes-Benz. Mercedes-Benz AG is een van 's werelds grootste fabrikanten van luxe personenwagens. In 2023 werden circa 2 miljoen personenwagens en 447.800 bestelwagens verkocht. In deze twee divisies breidt Mercedes-Benz AG zijn wereldwijde productienetwerk met meer dan 30 fabrieken op vier continenten continu verder uit en richt zich daarbij op de eisen die aan elektromobiliteit worden gesteld. Tegelijkertijd bouwt en breidt de onderneming zijn wereldwijde accuproductienetwerk op drie continenten verder uit. Duurzaamheid is de leidraad van de Mercedes-Benz strategie en betekent voor de onderneming het creëren van een duurzame waarde voor alle belanghebbenden: klanten, medewerkers, investeerders, zakelijke partners en de samenleving als geheel. De basis hiervoor is de duurzame bedrijfsstrategie van de Mercedes-Benz Group. De onderneming neemt daarmee de verantwoordelijkheid voor de economische, ecologische en sociale effecten van zijn bedrijfsactiviteiten en kijkt daarbij naar de gehele waardeketen. Als internationale onderneming behoren gelijke kansen, diversiteit, openheid en respect tot de fundamentele overtuigingen van Mercedes-Benz. Dat laten we zien in onze manier van denken, handelen en communiceren. In principe gelden alle gekozen termen uiteraard voor alle geslachten en identiteiten.