25
april
2023
|
17:01
Europe/Amsterdam

De Nieuwe E-Klasse slaat een brug tussen traditie en digitalisering

Samenvatting

De verkoop in Europa begint in de zomer van 2023

De helft van alle in Europa leverbare modellen is een plug-in hybrid van de vierde generatie

                 De entertainmentervaring is intens, interactief en intelligent

De E-klasse creëert al meer dan 75 jaar maatstaven in zijn segment van middenklasse luxe limousines. In 2023 opent Mercedes-Benz een nieuw hoofdstuk voor de businesslimousine. De nieuwe E-Klasse wijst de weg in de overgang van de verbrandingsmotor naar elektrische aandrijving. Tegelijkertijd maakt zijn nieuwe elektronica-architectuur een uitgebreide digitale user experience mogelijk. De eerste limousines van de 214-serie arriveren in de herfst 2023 bij de Europese dealers.

Klassieke proporties en bijzondere karakterlijnen in het exterieurdesign

De nieuwe E-Klasse heeft de proporties van een klassieke limousine: de korte overhang voor en de lange motorkap worden gevolgd door een ver naar achteren geplaatste ‘greenhouse’. Het ‘cab-backward’-design wordt afgerond door de goed geproportioneerde overhang achter. Een Black Panel-achtig oppervlak verbindt de grille met de koplampen. Dit inzetstuk in hoogglanzend zwart doet visueel denken aan de Mercedes-EQ modellen. De driedimensionaal vormgegeven grille oogt progressief of klassiek, afhankelijk van de gekozen uitrustingslijn. De nieuwe E-Klasse beschikt standaard over krachtige led-koplampen. Als optie is DIGITAL LIGHT leverbaar, zonder en met projectiefunctie. Alle koplampvarianten bieden een onderscheidend dag- en nachtdesign. Als typisch kenmerk van het merk hebben de dagrijverlichtingsunits de vorm van een wenkbrauw. Powerdomes accentueren de motorkap.

En profiel komen de harmonieuze proporties en het kenmerkende ‘cab-backward’-design bijzonder goed tot hun recht. De verzonken portiergrepen die bekend zijn van de luxe modellen van Mercedes-Benz zijn als optie leverbaar. De twee afzonderlijke karakterlijnen op de flanken benadrukken het sportieve karakter.

Highlights aan de achterzijde zijn de tweedelige led-achterlichten met een nieuwe contour en een bijzonder design: het stermotief in beide lichtunits voor een bijzonder dag- en nachtdesign.

MBUX Superscreen als highlight van het interieurdesign

Het dashboard speelt een belangrijke rol in de digitale beleving in het interieur. Als de E-Klasse is uitgerust met het optionele voorpassagiersdisplay, strekt het grote glazen oppervlak van het MBUX Superscreen zich uit tot het centrale display. Het bestuurdersdisplay is optisch daarvan losgekoppeld en bevindt zich in het gezichtsveld van de bestuurder. De modellen zonder voorpassagiersdisplay hebben een groot sierdeel dat doorloopt tot in het midden. Visueel los daarvan lijkt het centrale display te zweven boven het holle oppervlak van dit sierdeel.

De voorkant van het dashboard wordt verlicht door de lichtband van de actieve sfeerverlichting. Deze loopt in een wijde boog van de voorruit, langs de A-stijlen tot in de portieren. Dit creëert een royaal gevoel van ruimte. Een ogenschijnlijk vrij zwevend bedieningspaneel in het bovenste deel van de portierpanelen sluit optisch aan op het uiterlijk van de glasoppervlakken van de displays.

De middenconsole is ontworpen als een homogene eenheid en gaat in een rechte lijn over in het onderste gedeelte van het dashboard. Aan de voorzijde is een opbergvak met deksel en bekerhouders geïntegreerd in het driedimensionaal gevormde sierdeel. In het achterste deel van de middenconsole bevindt zich een zacht beklede armsteun.

Het middendeel van het portier gaat naadloos over in de armleuning met een concave vorm. Het voorste gedeelte is ontworpen als een metalen hightech element. Het dient als hand- en sluitgreep en bevat de schakelaars voor de elektrische ruitbediening. Een andere highlight is het vrij zwevende bedieningspaneel met de portieropener en de bediening van de stoelfuncties. De contouren van zitting en rugleuning vloeien elegant van binnen naar buiten, en lijken dankzij hun gelaagdheid boven de zitting te zweven. Verticale inspringende lijnen volgen de contouren en worden naar boven toe breder.

Als het op interieurruimte aankomt, is de E-Klasse een van de toonaangevende modellen in zijn segment. De bestuurder beschikt over 5 mm meer hoofdruimte dan in het vorige model. De achterpassagiers profiteren vooral van de 2 cm langere wielbasis: de knieruimte en de maximale beenruimte zijn respectievelijk met 10 en 17 mm toegenomen. De elleboogbreedte achterin is nog meer toegenomen: die bedraagt nu 1.519 mm. Dit is een toename met 25 mm en bijna op het niveau van de S-klasse. Het bagageruimtevolume is toegenomen tot 540 liter.

De helft van de motorvarianten is een plug-in hybrid

De nieuwe E-Klasse creëert dankzij een systematische elektrificatie en intelligente downsizing nieuwe maatstaven op het gebied van efficiëntie. De helft van alle modellen is een plug-in hybrid van de vierde generatie. Het modellengamma haalt dit hoge aandeel al bij de introductie. Drie van de zes versies van de E-Klasse combineren de voordelen van een voertuig met verbrandingsmotor met die van een elektroauto.

De verbrandingsmotoren zijn vier- en zescilinders uit de huidige modulaire motorenfamilie van Mercedes-Benz, FAME genaamd (Family of Modular Engines). Zodoende speelt het motorengamma een belangrijke rol in de flexibiliteit van het internationale productienetwerk, met een op de behoeften afgestemde elektrificatie. Naast turbolading beschikken zowel de diesel- als benzinemotor over intelligente ondersteuning door een geïntegreerde startdynamo (ISG). Het zijn dus mild hybrids. Dankzij een nieuwe accu is het vermogen van de elektromotor verhoogd van 15 tot 17 kW en het boost-koppel tot 205 Nm.

 

Het modelaanbod bij introductie in Europa (verbrandingsmotoren/mild hybrids):

  

E 200

E 220 d

E 220 d 4MATIC

Cilinderinhoud

cm3

1.999

1.993

1.993

Max. vermogen

kW/pk

150/204

145/197

145/197

bij

t/min

5.800

3.600

3.600

Extra vermogen (boost)

kW/pk

17/23

17/23

17/23

Max. koppel

Nm

320

440

440

bij

t/min

1.800-4000

1.800-2.800

1.800-2.800

Extra koppel (boost)

Nm

205

205

205

Brandstofverbruik gecombineerd, WLTP[1]

l/100 km

7,3-6,4

5,5-4,8

5,7-4,9

CO2 emissie gecombineerd, WLTP1

g/km

166-144

144-125

149-130

Acceleratie 0-100 km/h

sec.

7,5

7,6

7,8

Topsnelheid

km/h

240

238

234

     

Mercedes-Benz gaat vanaf de introductie van de nieuwe E-Klasse niet minder dan drie plug-in hybrids van de vierde generatie aanbieden. Met een elektrisch vermogen van 95 kW (129 pk) en een volledig elektrische actieradius tot ruim 100 km (WLTP) kunnen ze in veel gevallen en op veel dagen volledig elektrisch rijden, zonder het gebruik van de verbrandingsmotor. Meer plug-in hybrids met dieselmotoren zullen volgen.

Het modelaanbod bij de introductie in Europa (plug-in hybrids):

  

E 300 e

E 300 e 4MATIC

E 400 e 4MATIC

Cilinderinhoud

cm3

1.999

1.999

Nominaal vermogen, verbrandingsmotor

kW/pk

150/204

185/252

Nominaal koppel, verbrandingsmotor

t/min

320

400

Nominaal vermogen, elektromotor

kW/pk

95/129

95/129

Nominaal koppel, elektromotor

Nm

440

440

Systeemvermogen

kW

230

280

Systeemkoppel

Nm

550

650

Energie-inhoud van de HV-accu

kWh

25,4

25,4

Topsnelheid

km/h

236

234

250

Acceleratie 0-100 km/h

sec.

6,4

6,5

5,3

Gewogen brandstofverbruik gecombineerd (WLTP)[2]

l/100 km

0,8 - 0,5

0,9 - 0,6

0,9 - 0,6

Gewogen vermogen gecombineerd (WLTP)2

kWh/100 km

20,7 - 18,4

21,6 - 19,2

21,6 - 19,2

Gewogen CO2-emissie gecombineerd (WLTP)2

g/km

18 - 12

20 - 14

20 - 14

Elektrische actieradius (EAER, WLTP)2

km

99 - 118

95 - 111

95 - 111

AIRMATIC en achterasbesturing optioneel leverbaar

Het soepele rijgedrag van de nieuwe E-Klasse is grotendeels te danken aan de nauwkeurige geleiding van de voorwielen door vier draagarmen per wiel. Bij de achteras zorgt een geoptimaliseerde en onafhankelijke multilink achterwielophanging met vijf draagarmen voor een uitstekende wielcontrole en een al even overtuigende rechtuitstabiliteit. Bij beide assen zijn de veren en dempers gecombineerd in een enkele veerpoot en zijn ze niet betrokken bij de wielgeleiding, waardoor de vering met een navenante gevoeligheid reageert. Het subframe voor en de asdrager achter zorgen ervoor dat de ophanging en de carrosserie worden ontkoppeld, wat de overdracht van trillingen en geluiden tegengaat. De mild hybrids zijn standaard uitgerust met een onderstel met stalen veren en het selectieve dempingssysteem AGILITY CONTROL. Het onderstel is bovendien 15 mm lager dan dat van de plug-in hybrids.

De nieuwe E-Klasse is optioneel leverbaar met het techniekpakket. Dit omvat de AIRMATIC luchtvering rondom met traploos verstelbare demping ADS+ en achterasbesturing. De AIRMATIC-ophanging met luchtvering en adaptieve ADS+ dempers reageert zeer gevoelig. Niveauregeling is een ander kenmerk van AIRMATIC. Die houdt de bodemvrijheid constant, ongeacht de belading van de auto, maar voert ook aanpassingen door als dat nodig is.

De nieuwe E-Klasse is optioneel verkrijgbaar met het Technology Package. Dit omvat de luchtvering AIRMATIC met ADS+ traploos verstelbare demping en achterasbesturing. De AIRMATIC met luchtveren en adaptieve ADS+-dempers reageert zeer gevoelig. Niveauregeling is een ander kenmerk van AIRMATIC. Deze houdt de bodemvrijheid constant, ongeacht de belading van het voertuig, maar past deze indien nodig ook aan.

Met de optionele achterasbesturing en de bijbehorende, directere stuurverhouding op de vooras, reageert de nieuwe E-Klasse bijzonder wendbaar en tegelijkertijd stabiel. De stuurhoek bij de achteras is 4,5°. Dit verkleint de draaicirkel tot 90 cm.

Indrukwekkende, intense entertainmentervaring

Muziek, games en streaming-content kunnen in de E-Klasse met bijna alle zintuigen worden ervaren[3]. Dankzij digitale innovaties in het interieur is de E-Klasse nu intelligenter, waardoor een nieuwe dimensie van personalisatie en interactie wordt bereikt. Tegelijkertijd is de elektronica-architectuur meer software- en minder hardware-gestuurd.

De rekenfuncties van domeinen die voorheen gescheiden waren, vinden plaats in één processor. De displays en het MBUX infotainmentsysteem delen zo een nieuwe, zeer krachtige centrale boordcomputer. Deze koppeling verbetert de prestaties, omdat de data aanzienlijk sneller kan worden verzonden.

De nieuwe E-Klasse krijgt het entertainmentpakket (MBUX entertainment plus. Het omvat Mercedes me connect-services en een datapakket van een externe provider. Afhankelijk van het land wordt een communicatiemodule gebruikt met 5G als transmissietechnologie. De mobiele telefoonstandaard 5G maakt veel hogere datasnelheden mogelijk dan LTE/UMTS[4].

Digitale voertuigsleutel[5] nu beschikbaar voor iPhone en Apple® Watch

Met de digitale voertuigsleutel kan de E-Klasse eenvoudig door de bestuurder met een geschikt apparaat[6] worden gestart en vergrendeld. Ook key sharing is mogelijk: via verschillende digitale kanalen kunnen familieleden of vrienden worden uitgenodigd om de E-Klasse te gebruiken. Daarbij kan de eigenaar van het voertuig verschillende rechten toekennen, waarbij alleen toegang tot het voertuig wordt verleend of ook toestemming wordt gegeven om te rijden. Het voertuig kan meerdere gebruikers tegelijk herkennen en de digitale voertuigsleutel kan door maximaal zestien personen worden gedeeld. In de landen waar Mercedes me connect-services beschikbaar zijn, maakt de voorbereiding voor de digitale voertuigsleutel deel uit van het KEYLESS GO-comfortpakket[7]. Deze uitrustingscombinatie is in de nieuwe E-Klasse leverbaar vanaf het premium pakket.

Muziek wordt zichtbaar: soundvisualisatie

Met de nieuwe actieve sfeerverlichting met soundvisualisatie kunnen de inzittenden van de nieuwe E-Klasse muziek met drie zintuigen beleven: muziek en geluiden uit films of apps kunnen worden beluisterd (optioneel met Dolby Atmos®-technologie), gevoeld (door middel van klankresonerende transducers van het optionele Burmester® 4D-surround sound system) en nu ook ‘gezien’. De visualisatie vindt plaats op de lichtband van de actieve sfeerverlichting (optie). Deze loopt in de E-Klasse voor het eerst door het gehele voertuig. Zo kunnen snelle opeenvolgingen van beats snelle lichtveranderingen veroorzaken, terwijl vloeiende ritmes zacht in elkaar overlopende lichtstemmingen creëren. De entertainmentervaring voor de voorpassagier is indrukwekkend. Op het optionele voorpassagiersdisplay kan de voorpassagier dynamische content bekijken, zoals tv of videostreaming, zelfs wanneer de bestuurder achter het stuur ook deze richting op kijkt. Het display is namelijk schakelbaar. De geavanceerde, camera-gebaseerde privacyfunctie vermindert de helderheid ervan en daarmee het risico op afleiding van de bestuurder.

Nieuwe apps van derden plus selfie- en videocamera

De software-experts van Mercedes-Benz hebben een nieuwe compatibiliteitslaag ontwikkeld die de installatie van apps van derden[8] mogelijk maakt. De volgende apps zijn via één user interface beschikbaar op het centrale display bij de introductie van de E-Klasse[9]: het entertainmentplatform ‘TikTok’, de game ‘Angry Birds’, de samenwerkingsapp ‘Webex’, de office-app ‘Zoom’ en de browser ‘Vivaldi’. Daarnaast biedt het entertainmentportal ZYNC[10] (optie) videostreaming, on-demand content, interactieve ervaringen, lokale videoprogramma’s, sport, nieuws, games en nog veel meer op het centrale display en voorpassagiersdisplay.

Ook nieuw is een selfie- en videocamera (onderdeel van het optionele MBUX Superscreen) bovenop het dashboard[11]. Als het voertuig stilstaat, kan de bestuurder[12] met een videobeeld deelnemen aan online conferenties via bijvoorbeeld ‘Webex’ en persoonlijke foto’s en video’s maken. MBUX biedt ook meer bedieningsgemak. Met de functie ‘Just Talk’ kan de intelligente spraakbediening nu ook worden geactiveerd zonder het trefwoord “Hey Mercedes”. Als de functie wordt geactiveerd, verschijnt er een rood microfoonsymbool in het display. Dit geeft aan dat het voertuig klaar is en wacht op commando’s.

Meer comfort in het dagelijks verkeer: de routines

Mercedes-Benz werkt aan het gebruik van kunstmatige intelligentie (AI), zodat het voertuig leert welke comfortsystemen de inzittenden regelmatig gebruiken. Onder identieke omstandigheden is het de bedoeling dat AI dergelijke functies[13] automatiseert. Het resultaat is een gepersonaliseerde ervaring. Mercedes-Benz gebruikt de term ‘routine’ voor deze innovatie, waarvan de ontwikkeling al vergevorderd is.

Bij de introductie van de nieuwe E-Klasse kunnen klanten gebruik maken van templates voor standaardroutines. Ze hebben ook de mogelijkheid om zelf routines aan te maken. Daarbij kunnen de inzittenden verschillende functies en voorwaarden aan elkaar koppelen. Bijvoorbeeld: “Schakel de stoelverwarming in en zet de sfeerverlichting op warm oranje als de temperatuur in het interieur lager is dan 12 °C”.

Meer welzijn: ENERGIZING COMFORT en THERMOTRONIC met Digital Vent Control (beide optioneel)

Rustgevende geluiden, mobiliserende massage, activerend licht – Mercedes-Benz biedt een uitgebreid wellnessprogramma met de verschillende ENERGIZING COMFORT-programma’s en de individuele aanbevelingen van de ENERGIZING COACH. In de nieuwe E-Klasse debuteert een nieuwe functie: het ENERGIZING COMFORT-programma ter voorkoming van wagenziekte14 helpt passagiers die hiermee kampen de symptomen te verlichten. Voor de ENERGIZING COACH is op middellange termijn een biofeedbackfunctie15 gepland. Deze kan het gevoel van stress verminderen met ademhalingsoefeningen.

Digital Vent Control, onderdeel van de automatische airconditioning THERMOTRONIC (optie), verbetert de comfortbeleving. Het past automatisch de luchtuitstroomopeningen voorin aan op een gewenst ventilatiescenario. Dat kan bijvoorbeeld per stoel via het gebruikersprofiel. De luchtuitstroomopeningen kunnen echter ook zoals gebruikelijk met de hand worden afgesteld.

Tal van rijassistentiesystemen, waarvan sommige zijn doorontwikkeld

Tot de rijassistentiesystemen waarmee de E-Klasse standaard16 is uitgerust behoren ATTENTION ASSIST, de actieve remassistent, de actieve spoorassistent, het parkeerpakket met achteruitrijcamera en de snelheidslimietassistent. De status en activiteit van de rijassistentiesystemen worden als schermvullend beeld weergegeven in de assistentiemodus van het bestuurdersdisplay.

In combinatie met de camera biedt ATTENTION ASSIST nu ook via het 3D-bestuurdersdisplay (optie) een waarschuwing als de ogen van de bestuurder enkele seconden niet op de weg gericht zijn. ATTENTION ASSIST kan een afleiding detecteren en de bestuurder zicht- en hoorbaar waarschuwen. Als de bestuurder zijn aandacht nog steeds niet op de verkeerssituatie richt, volgt een tweede waarschuwing en een aanhoudende waarschuwingstoon. Reageert de bestuurder nog steeds niet op de waarschuwing, dan kan het systeem een noodstop in gang zetten via de actieve noodstopassistent.

Het rijassistentiepakket plus wordt ook als optie aangeboden, bijvoorbeeld als onderdeel van het premium pakket. Het pakket bestaat onder meer uit de actieve stuurassistent, die helpt bij het aanhouden van de rijstrook. Behalve op snelwegen kan de E-Klasse nu ook in stadsverkeer en op provinciale wegen automatisch optrekken na tot stilstand te zijn gekomen. Ook nieuw: als de actieve stuurassistent niet meer beschikbaar is omdat de rijstrookmarkeringen niet goed zichtbaar zijn, signaleert hij dit aan de bestuurder met een vibrerend stuurwiel.

Uitgekiend carrosserieconcept en gecoördineerde veiligheidssystemen

Het veiligheidsconcept van de E-Klasse is gebaseerd op een carrosserie met een bijzonder stijve passagierscel en specifiek vervormbare crashstructuren. De veiligheidssystemen, bijvoorbeeld de veiligheidsgordels en de airbags, zijn hier specifiek op afgestemd. Bij een ongeval kunnen ze zo worden geactiveerd dat hun beschermende werking voor de inzittenden wordt aangepast aan de situatie.

Naast de airbags voor de bestuurder en voorpassagier is ook een kneebag aan de bestuurderszijde standaard. Deze kan de benen beschermen tegen contact met de stuurkolom of het dashboard bij een ernstige frontale botsing. De standaard windowbags kunnen het risico van een botsing van het hoofd met de zijruit of indringende voorwerpen verminderen. Bij een ernstige frontale botsing strekt de windowbag aan de kant van de botsing zich van de A- tot de C-stijl uit als een gordijn over de voor- en achterzijruiten. Als over de kop slaan wordt gedetecteerd, kunnen de windowbags aan beide zijden worden geactiveerd. Naast het hoofdbeschermingssysteem kunnen de sidebags bij een ernstige botsing van opzij ook de borstkas bedekken – ook op de buitenste achterzitplaatsen (optie).

De nieuwe E-Klasse is, afhankelijk van het land waarin deze wordt verkocht, ook uitgerust met een middenairbag. Pyrotechnische gordelspanners en gordelkrachtbegrenzers zijn standaard op alle buitenste zitplaatsen.

Grondstofbesparende materialen

Tal van onderdelen van de E-Klasse zijn deels gemaakt van grondstofbesparende materialen (recyclaten en hernieuwbare grondstoffen). Voor de basisstoelen van de E-Klasse wordt bekleding gebruikt van ongeverfde alpacawol in combinatie met een gerecycled materiaal. In het schuim van de stoelen worden voor het eerst gecertificeerde gerecyclede grondstoffen gebruikt volgens de ‘massabalansbenadering’, en hun eigenschappen verschillen niet van die van grondstoffen die uit ruwe olie worden geproduceerd. Op deze manier kan de behoefte aan fossiele grondstoffen worden verminderd, terwijl de productkwaliteit behouden blijft.

Productie met neutrale CO2-balans in de fabriek in Sindelfingen

Sinds 2022 produceert Mercedes-Benz in alle eigen fabrieken wereldwijd met een neutrale CO2-balans. De extern opgewekte elektriciteit is uitsluitend afkomstig van hernieuwbare energiebronnen en dus CO2-vrij. Daarnaast wil de fabrikant de opwekking van hernieuwbare energie op zijn locaties vergroten. Er wordt dan ook geïnvesteerd in een verdere uitbreiding van het gebruik van fotovoltaïsche energie op de gehele locatie Sindelfingen tegen eind 2024. Ook ligt op de locatie Sindelfingen de focus op het voortdurend verminderen van het waterverbruik en de hoeveelheid geproduceerd afval.

De E-Klasse: een langdurig succesverhaal

Mercedes-Benz heeft sinds 1946 meer dan 16 miljoen voertuigen uit de hogere middenklasse geproduceerd. Het erfgoed van de E-klasse gaat terug tot de begindagen van het merk. Aan het begin van de twintigste eeuw brachten de bedrijven waaruit Mercedes-Benz voortkwam al dit soort modellen op de markt. Toen de activiteiten na de Tweede Wereldoorlog werden hervat, ging het model 170 V (W 136) dat oorspronkelijk in 1936 werd geïntroduceerd, opnieuw in productie. In 1947 volgde de Limousine als eerste naoorlogse personenwagen van Mercedes-Benz. Het model 180 (W 120) van 1953 met zelfdragende ‘Ponton’ carrosserie introduceerde nieuwe technische en uiterlijke kenmerken. In 1961 volgden de viercilinder versies van de ‘Heckflosse’-serie (W 110). In 1968 betekende de hogere middenklasse van de ‘Strich 8’-serie (W 114/115) de volgende grote stap. De daaropvolgende 123-serie uit 1976 bleek nog succesvoller.

De van 1984 tot 1995 geproduceerde 124-serie droeg vanaf medio 1993 voor het eerst de naam E-Klasse. De 210-serie die in 1995 op de markt kwam viel op met zijn front met dubbele ronde lichtunits en de innovatieve technologie. De E-Klasse 211-serie kwam begin 2002 op de markt. De E-Klasse 212-serie (Limousine en Estate) en 207-serie (Cabriolet en Coupé) volgden in 2009. De Mercedes-Benz E-Klasse 213-serie debuteerde in 2016, en was vanaf 2017 voor het eerst ook leverbaar als All-Terrain. Daarnaast zijn er de Coupés en Cabriolets van de 238-serie.


 


[1] Alle cijfers zijn voorlopig en werden intern bepaald volgens de certificatiemethode ‘WLTP-testprocedure’. Tot nu toe zijn er geen bevestigde cijfers van een officieel goedgekeurde testorganisatie, noch een EG-typegoedkeuring of certificaat van overeenstemming met officiële cijfers. Verschillen tussen de opgegeven cijfers en de officiële cijfers zijn mogelijk.
[2] Alle cijfers zijn voorlopig en werden intern bepaald volgens de certificatiemethode ‘WLTP-testprocedure’. Tot nu toe zijn er geen bevestigde cijfers van een officieel goedgekeurde testorganisatie, noch een EG-typegoedkeuring of certificaat van overeenstemming met officiële cijfers. Verschillen tussen de opgegeven cijfers en de officiële cijfers zijn mogelijk.
[3] Om gebruik te kunnen maken van de Mercedes me connect-services is een persoonlijke Mercedes me-ID en instemming met de gebruiksvoorwaarden voor de Mercedes me connect-services vereist. Bovendien moet het voertuig gekoppeld zijn aan het bijbehorende gebruikersaccount. Na afloop van de eerste termijn kunnen de services tegen betaling worden verlengd, mits ze op dat moment nog voor het betreffende model worden aangeboden. De eerste activering van de services is mogelijk binnen een jaar na de eerste voertuigregistratie of ingebruikname door de klant, afhankelijk van wat het eerst komt.
[4] De snelheid en beschikbaarheid van de gegevensverbinding zijn afhankelijk van factoren als de netwerkdekking op de locatie van het voertuig.
[5] Een persoonlijke Mercedes me-ID en instemming met de gebruiksvoorwaarden voor de Mercedes me connect-services zijn vereist om de services te kunnen gebruiken. Bovendien moet het voertuig gekoppeld zijn aan het bijbehorende gebruikersaccount. Na afloop van de eerste termijn kunnen de services tegen betaling worden verlengd, mits ze op dat moment nog voor het betreffende model worden aangeboden. De eerste activering van de services is mogelijk binnen een jaar na de eerste voertuigregistratie of ingebruikname door de klant, afhankelijk van wat het eerst komt. Voor het gebruik van het entertainmentpakket is ook het eigen datavolume van de klant nodig. Hhet gebruik van de digitale voertuigsleutel vereist een apart klantspecifiek contract met een app-aanbieder.
[6] Bij de introductie is de digitale voertuigsleutel geschikt voor de iPhone 11 en hoger (behalve iPhone SE) en de Apple® Watch 6 (behalve Apple® Watch SE). Voorwaarde is UWB-capaciteit. Mercedes-Benz werkt gestaag aan de uitbreiding van de geschiktheid voor andere apparaten.
[7] Naast het KEYLESS GO toegangs- en autorisatiesysteem en de voorbereiding voor de digitale voertuigsleutel omvat dit de uitrustingen verzonken portiergrepen, comfortopening en -sluiting alsmede het op afstand sluiten van de achterklep.
[8] Een persoonlijke Mercedes me-ID en instemming met de gebruiksvoorwaarden voor de Mercedes me connect-services zijn vereist om de services te kunnen gebruiken. Bovendien moet het voertuig gekoppeld zijn aan het bijbehorende gebruikersaccount. Na afloop van de eerste termijn kunnen de services tegen betaling worden verlengd, mits ze op dat moment nog voor het betreffende model worden aangeboden. De eerste activering van de services is mogelijk binnen een jaar na de eerste voertuigregistratie of ingebruikname door de klant, afhankelijk van wat het eerst komt. Voor het gebruik van het entertainmentpakket is ook het eigen datavolume van de klant nodig. Voor het gebruik van bepaalde apps via de Mercedes me connect-service kan een apart klantspecifiek contract met een app-aanbieder nodig zijn.
[9] Een app-pakket is gepland voor de introductie. Gebruik is alleen mogelijk als het optionele MBUX entertainment plus is gespecificeerd. De apps kunnen variëren gedurende de levensduur van de E-Klasse. Een persoonlijke Mercedes me-ID en instemming met de gebruiksvoorwaarden voor de Mercedes me connect-services zijn vereist om de services te kunnen gebruiken. Bovendien moet het voertuig worden gekoppeld aan het bijbehorende gebruikersaccount. Na afloop van de eerste termijn kunnen de services tegen betaling worden verlengd, mits ze op dat moment nog voor het betreffende model worden aangeboden. De eerste activering van de services is mogelijk binnen een jaar na de eerste voertuigregistratie of ingebruikname door de klant, afhankelijk van wat het eerst komt.
[10] Voor het gebruik van ZYNC zijn een actief Mercedes me-account en het MBUX MBUX entertainment plus pakket vereist. Dit is momenteel een jaar lang ongewijzigd beschikbaar vanaf de oorspronkelijke boeking, en kan daarna tegen betaling worden verlengd in het Mercedes me-portal (landspecifieke variaties mogelijk).
[11] Nieuwe technologieën moeten altijd voldoen aan de wettelijke eisen van de verschillende landen, en moeten daarom dienovereenkomstig worden aangepast. We onderzoeken momenteel de goedkeuringssituatie in dit verband.
[12] In een later stadium worden ook camerafuncties mogelijk voor de voorpassagier.
[13] De beschreven functies zijn toekomstvisies, waarvan sommige nog niet beschikbaar zijn bij de introductie van de E-Klasse en afhangen van het betreffende model, de individuele configuratie en het betreffende land.
14 Deze functie werkt alleen indien de E-Klasse is uitgerust met ENERGIZING COMFORT en stoelverstelling met memoryfunctie. De functie tegen reisziekte kan niet worden gebruikt in combinatie met kinderzitjes en is niet beschikbaar in de VS en Canada.
15 Deze functie is bij de marktintroductie van de E-Klasse nog niet beschikbaar.
16 De rijhulp- en veiligheidssystemen van Mercedes-Benz zijn hulpmiddelen en ontslaan de bestuurder niet van zijn/haar verantwoordelijkheid. Let op de informatie in de gebruikershandleiding en de daarin beschreven systeemgrenzen.