24
november
2006
|
01:00
Europe/Amsterdam

Zuinigste chauffeur van Nederland bewijst talent met Mercedes-Benz

DaimlerChrysler Nederland leverde dit jaar de voertuigen voor de finale van de strijd om de titel ‘Zuinigste chauffeur van Nederland’. Dit initiatief van de Overkoepelende Stichting Chauffeursactiviteiten (OSC) en het tijdschrift Trucks bestaat nu vier jaar. Het voornaamste doel van de competitie is aantonen dat chauffeurs open staan voor milieuproblematiek en werken aan zuiniger rijgedrag. De landelijke finale, een praktijktest met diverse Mercedes-Benz-bedrijfsauto’s, werd gewonnen door Hein Batenburg van de firma Vink uit Barneveld. Tijdens de finale werd bovendien de Mercedes-Benz Atego door de OSC uitgeroepen tot beste voertuig in de klasse distributietrucks. Opnieuw een mooi resultaat voor Mercedes-Benz, na de eerste plaats van de Actros in 2005.

De spelregels van de ‘Zuinigste chauffeur van Nederland’-competitie zijn eenvoudig: wie rijdt het snelst van A naar B en verbruikt daarbij zo min mogelijk brandstof. Voorrondes vinden plaats op diverse plaatsen in Nederland, de winnaars gaan door naar de landelijke finale. Naast de Mercedes-Benz-modellen Actros, Axor en Atego werden daarbij ook de nieuwe Sprinter en een Mercedes-Benz Vito met vierwielaandrijving gebruikt.

De deelnemerslijst van de finale, die werd gehouden in de omgeving van Soesterberg aan de snelweg A28, werd aangevoerd door titelverdediger Hans Brouwer die voor zijn werkgever, de firma Van der Heijden uit Groot-Ammers, bedrijfsvoertuigen met een dieplader vervoert. Eddie Wetter, die eerder ook al diverse prijzen in de wacht sleepte, is als chauffeur werkzaam bij ‘De Meerlanden’, een bedrijf dat onder andere recycling in Noord-Holland verzorgt. De derde deelnemer, Hein Batenburg, deed pas tweemaal eerder mee. Hij rijdt normaliter op een 600 pk-sterke truck met speciale dieplader bij Vink in Barneveld. Nieuwkomer Erik Korf, de vierde finalist, werd afgelopen jaar bij het 25-jarig jubileum van de ‘Tukker Truckers’ al uitgeroepen tot zuinigste chauffeur. Verder won Erik met zijn collega’s van DHL Hengelo de titel ‘De beste vaklui’ en ook werd zijn Mercedes-Benz Actros uitgeroepen tot ‘mooiste bakwagen van de show’.

Tijdens de finale, waarbij OSC-secretaris Frans Timmermans en chauffeurstrainer Ron Hoogervorst van Mercedes Global Training als wedstrijdleiders optraden, moesten de deelnemers met elk van de auto’s een representatief parcours afleggen: met de Actros op de snelweg, met de Atego op binnenwegen. In de glooiende omgeving vormde met name het rijden met de 40 ton zware Actros-combinatie met Powershift een uitdaging voor de zuinigheidsspecialisten. Een halve versnelling terugschakelen op het juiste moment kan immers schelen in het verbruik.

Hein Batenburg mag zich de ‘Zuinigste chauffeur van Nederland 2006’ noemen. Naast de fraaie wisseltrofee met gouden gaspedaal kreeg hij van DaimlerChrysler Nederland een Mercedes-Benz-chauffeurstraining aangeboden. De training laat chauffeurs op professionele wijze kennis maken met de finesses van economisch rijden. Wie weet welk voordeel hem dit oplevert voor de finale van 2007…