Zuinigste auto in zijn klasse: gemiddeld verbruik van 4,2 l/100 km - Europese première in Genève voor Mercedes-Benz E 300 BlueTEC HYBRID
Hoge prestaties bij zeer gunstige verbruik- emissiecijfers
Geen concessies aan comfort en veiligheid
Modulaire hybridemodule ook geschikt voor andere modellen
De Mercedes-Benz E 300 BlueTEC HYBRID beleeft op de autotentoonstelling van Genève zijn Europese debuut. Hij maakt gebruik van het modulaire hybrideconcept van Mercedes-Benz en is daarmee goed voor gemiddeld brandstofverbruik van slechts 4,2 l/100 km (CO2: 109 g/km). Dit maakt de E 300 BlueTEC Hybrid tot de zuinigste auto in zijn segment. En dit zonder concessies te doen aan het hoge comfort- en veiligheidsniveau. De E 300 BlueTEC HYBRID komt in juni als Limousine en Estate op de markt.
In de E 300 BlueTEC HYBRID werkt de krachtige (150 kW/204 pk, 500 Nm) BlueEFFICIENCY CDI-krachtbron samen met een hybridemodule (20 kW, 250 Nm) die wordt gevoed door een compacte lithium-ion accu. De hybridemodule is modulair van opzet – hij is ook geschikt voor inzet in andere modellen. De combinatie van dieselmotor en hybridemodule leidt in de E 300 BlueTEC HYBRID tot een topsnelheid van 242 km/h (Estate: 232 km/h) en een acceleratie van 0-100 km/h in 7,5 s (Estate: 7,8 s). Het gemiddelde verbruik is ongekend laag: slechts 4,2 l/100 km (Estate 4,3 l/100 km). De overeenkomende CO2-uitstoot bedraagt 109 g/km (Estate: 116 g/km). Ten opzichte van de toch al efficiënte en qua gewicht vergelijkbare E 300 CDI betekent dit een besparing van maar liefst 35%.
De voordelen op een rij
De hybridetechnologie in de E 300 BlueTEC HYBRID biedt vele voordelen op het gebied van effiency én comfort. Zo start de auto vrijwel geruisloos. Ook korte (parkeer)manoeuvres geschieden in stilte omdat deze meestal met gebruik van uitsluitend de elektromotor worden uitgevoerd. De 19 kW sterke lithium-ion accu maakt een elektrische (lokaal emissievrije) actieradius van 35 km mogelijk. Bij stationair toerental wordt de verbrandingsmotor automatisch uitgeschakeld door de ECO start/stop functie. Dit is zelfs bij hogere snelheden (tot 160 km/h) mogelijk (stuurbekrachtiging, remmen en airco-compressor werken op elektriciteit). De gewenste snelheid wordt dan gehandhaafd door de elektromotor tot het moment dat de batterij leeg is. Ook bij lage belasting tijdens accelereren zorgt uitsluitend de elektromotor voor de aandrijving; bij zware belasting ondersteunt hij de CDI-motor (‘boost-effect’). Bij constante snelheden functioneert de aandrijflijn automatisch in een energiebesparende modus. Bij snelheidsvermindering/afremmen fungeert de elektromotor als generator. De opgewekte elektriciteit gaat direct naar de compacte lithium-ion accu. Alle functioneringsmodi zijn zichtbaar op het centrale display. Dit helpt bij het ‘aanleren’ van efficiente rijstijl.
Compacte hybridemodule
De hybridemodule van de E 300 BlueTEC Hybrid is zeer compact. Vergeleken met zijn voorganger (de module uit de S 400 HYBRID) heeft hij geen koppelomvormer meer, maar een een zogenaamde natte-plaat koppeling. Zo werd het mogelijk de elektrmotor in de 7G-TRONIC PLUS automatische transmissie te integreren en uitsluitend elektrische aandrijving mogelijk te maken (over korte afstanden). De lithium-ion accu is zo compact dat hij onder de motorkap op de plaats van de traditionele accu past. Voor het onderbrengen van alle hybridecomponenten zijn geen constructieve wijzigingen aan de E-Klasse nodig. Het ruimteaanbod is dan ook volledig indentiek aan dat van de modellen met alleen een verbrandingsmotor. Ook het veiligheid- en comfortniveau zijn typisch E-Klasse: topklasse dus.