25
januari
2008
|
01:00
Europe/Amsterdam

Zuinig van Los Angeles naar Detroit met smart fortwo en Mercedes-Benz E-Klasse BLUETEC

In een bijzondere lange-afstandstest toonden de smart fortwo en de Mercedes-Benz E-Klasse opnieuw hun kwaliteiten aan op het gebied van zuinigheid. Op een route van Los Angeles via Chicago naar Detroit, waar op dat moment de jaarlijkse North American International Auto Show (NAIAS) gehouden werd, bewezen beide modellen hun brandstofbesparende eigenschappen onder normale praktijkomstandigheden. Op de route van 4.400 kilometer verbruikte de smart fortwo mhd gemiddeld slechts 4,8 liter per 100 km. De twee smarts fortwo cdi namen genoegen met gemiddeld 3,9 liter en de flink grotere E-Klasse BLUETEC had niet meer dan 5,8 liter brandstof per 100 km nodig.

De route vanuit het “smart house” in Venice, een hippe wijk van Los Angeles, naar Detroit nam zeven dagen in beslag. Een groot deel van de rit werd afgelegd via de beroemde “Route 66”, waarbij de twee smarts fortwo cdi, de smart fortwo mhd en de Mercedes-Benz E-Klasse BLUETEC afwisselend werden bestuurd door journalisten uit Duitsland, Italië en de Verenigde Staten. Ze reden over verlaten snelwegen, door woestijnen, via bergpassen en door drukke steden. Winterse weersomstandigheden met vers gevallen sneeuw en temperaturen die daalden tot min 15 graden Celcius maakten het extra lastig. Ondanks deze zware omstandigheden waren de deelnemers onder de indruk van de rijkwaliteiten van de smart fortwo op lange afstanden, hoewel deze auto natuurlijk vooral voor stadsverkeer is ontworpen. Nog indrukwekkender was de zuinigheid van de geteste auto’s.

Met zijn éénlitermotor en een vermogen van 52 kW/71 pk liet de smart fortwo mhd zien dat een verbruik van minder dan vijf liter per 100 km onder normale omstandigheden haalbaar is: het gemiddeld verbruik bedroeg 4,8 liter per 100 km. Dit indrukwekkende resultaat is te danken aan een nieuwe innovatieve start-stop-functie, die de motor volledig uitschakelt wanneer er niet wordt gereden, bijvoorbeeld bij verkeerslichten of bij stop-and-go-verkeer. Zo gauw het rempedaal wordt losgelaten, wordt de motor automatisch weer gestart en kan de reis zonder merkbare vertraging worden voortgezet.

Op de “Route 66” bewees de smart forwo cdi zijn reputatie als de zuinigste productieauto met verbrandingsmotor. Dankzij de kleinste direct ingespoten dieselmotor ter wereld met een vermogen van 33 kW/45 pk verbruikte de compacte tweedeurs slechts 3,9 liter per 100 km onder normale omstandigheden, waarbij er op één tank zo’n 850 kilometer kon worden afgelegd.

Met de introductie van de E-Klasse BLUETEC in 2006 luidde Mercedes-Benz een nieuw tijdperk voor dieselmotoren in de Verenigde Staten in. Op de rit naar Detroit bleek de 165 kW/224 pk sterke drieliter V6-motor minstens zo zuinig als een viercilinder. Het gemiddeld verbruik bedroeg slechts 5,8 liter per 100 km. Bovendien is de populaire zakensedan dankzij de modulaire BLUETEC-emissieregeling de schoonste dieselmotor ter wereld. Hij scoort zelfs nog beter dan de strengste emissie-eisen voorschrijven. Niet voor niets werd de E-Klasse BLUETEC door journalisten in de Verenigde Staten vorig jaar uitgeroepen tot “2007 World Green Car”. Inmiddels is de BLUETEC-technologie ook in Europa leverbaar in de E 300 BLUETEC. De benzineversie van de milieuvriendelijke smart fortwo wordt vanaf deze maand in de VS geleverd.