20
december
2021
|
17:00
Europe/Amsterdam

Zo duurzaam kan luxe zijn: 360°-milieucheck voor de nieuwe S-Klasse plug-in hybrid

Met twee keer zoveel elektrische actieradius (100 km), 110 in plaats van 90 kW aan elektrisch vermogen en een vlakke bagageruimte met doorlaadmogelijkheid, heeft de nieuwe plug-in hybrid Mercedes-Benz S 580 e veel voordelen ten opzichte van zijn voorganger (brandstofverbruik gecombineerd, gewogen: 1,0-0,6 l/100 km, CO2-emissie gecombineerd, gewogen: 22-15 gram/km; stroomverbruik gecombineerd, gewogen: 24,8-20,7 kWh/100 km)1. En uit de 360°-milieucheck blijkt dat de nieuwe S-Klasse S 580 e gedurende zijn gehele levenscyclus ook milieuvriendelijker en dus duurzamer is. Als productie, gebruik boven de 300.000 km en recycling in aanmerking worden genomen, stoot dit nieuwe model 14,1% (laden met Europese elektriciteitsmix) respectievelijk 36,2% (elektriciteit uit waterkracht) minder CO2 uit ten opzichte van zijn voorganger, de S 560 e. Dit is het resultaat van de 360°-milieucheck van Mercedes-Benz.

“We rollen onze ’Ambition 2039’ versneld uit om onze voertuigen en onze onderneming CO2-neutraal te maken. We streven dit doel consequent na met een holistische benadering. Daarom kijken we naar de hele waardeketen: van de ontwikkeling tot het leveranciersnetwerk, onze eigen productie, de elektrificatie van onze voertuigen en het gebruik van hernieuwbare energie tot recycling aan het einde van de gebruiksfase”, aldus Markus Schäfer, lid van de Raad van Bestuur van Daimler AG en Mercedes-Benz AG, Chief Technology Officer, Development & Inkoop. “Mercedes-Benz documenteert deze effecten nauwkeurig en laat de balans controleren en bevestigen door onafhankelijke experts. De S 580 e heeft deze validatie-audit met succes doorlopen.”

De 360°-milieucheck is hier als pdf-bestand te downloaden.

De S 580 e wordt geproduceerd in de zeer flexibele en efficiënte Factory 56 in Sindelfingen. Op het dak is een fotovoltaïsche installatie met circa 12.000 PV-modules met een vermogen van circa 5.000 kWp (kilowattpiek) geïnstalleerd. Dit systeem levert zelf opgewekte groene stroom aan de productiehal. Bij het productieproces van materialen en componenten ontstaat onder de streep meer koolstofdioxide dan bij het vorige model. Dit komt vooral door het verhoogde gehalte aan lichtmetalen elementen in de carrosserie en de grotere HV-accu met een capaciteit van 28,6 kWh. Dit nadeel in de productiefase kan in de gebruiksfase ruimschoots worden gecompenseerd: de verdubbeling van de elektrische actieradius leidt tot een aanzienlijk groter aandeel volledig elektrisch gereden kilometers. Over de hele levensduur biedt de S 580 e duidelijke voordelen, vooral op het gebied van CO2. Dit is vooral het geval wanneer de accu wordt opgeladen met hernieuwbare elektriciteit.

Naast de verbeteringen op het gebied van CO2-uitstoot, biedt de S 580 e ook voordelen ten opzichte van zijn voorganger met betrekking tot zijn eutrofiëring2 (EP) en zomersmogpotentieel3 (POCP). Dankzij het hogere aandeel volledig elektrisch rijden kan bovendien het verbruik van fossiele hulpbronnen (ADP-fossiel)4 met 16% (Europese energiemix) respectievelijk 59% (waterkracht) worden verminderd.

Meer feiten uit de 360°-milieucheck:

  • In totaal 202 componenten van de nieuwe S-Klasse zijn gemaakt van hulpbronbesparende materialen. Het totale gewicht van deze onderdelen is 98,9 kg.
  • De vloerbekleding is gemaakt van geregenereerd nylongaren met de handelsnaam ECONYL®. Dit materiaal wordt vervaardigd van teruggewonnen nylonafval, bijvoorbeeld uit oude visnetten, stofresten en tapijten.
  • De nieuwe S-Klasse is ontwikkeld in overeenstemming met de kwaliteitseisen van het European Centre for Allergy Research Foundation (ECARF) en heeft een keurmerk gekregen. ECARF kent dit keurmerk toe als erkenning voor producten die wetenschappelijk getest zijn op allergievriendelijkheid. De eisen zijn uitgebreid: van elke uitrustingsvariant van een voertuig worden tal van componenten getest op inhalatieallergenen. Het pollenfilter wordt ook gecontroleerd in zowel nieuwe als gebruikte staat. Daarnaast worden tests uitgevoerd met proefpersonen.
  • De demontage-informatie voor bedrijven die autowrakken recyclen speelt een belangrijke rol in het recyclingconcept. Ook voor de S-Klasse wordt via het zogeheten International Dismantling Information System (IDIS) alle benodigde informatie elektronisch verstrekt.
  • In deze brochure worden gedetailleerde resultaten van de milieubalans van de derde generatie S-Klasse gepresenteerd. De eerste volledige milieubalans werd in 2005 gepubliceerd.

Over de nieuwe S-Klasse plug-in hybrid

De vierde generatie van het hybride aandrijfsysteem van Mercedes-Benz beleefde zijn première in de nieuwe S-Klasse. Met een elektrisch aandrijfvermogen van 110 kW/150 pk en een volledig elektrische actieradius van ruim 100 km (WLTP) kan de S 580 e in veel gevallen rijden zonder gebruik te maken van de verbrandingsmotor. De hybride aandrijving is gebaseerd op de zescilinder lijnmotor M 256 met 270 kW/367 pk uit de huidige motorengeneratie van Mercedes-Benz. De hoge vermogensdichtheid van de hybride tractiekop wordt bereikt met behulp van een permanent bekrachtigde synchroonmotor met interne rotor.

Het maximumkoppel van de elektromotor (480 Nm) is vanaf het begin beschikbaar, wat resulteert in een hoge wendbaarheid bij het wegrijden en een dynamisch rijgedrag. De topsnelheid in het rijprogramma ELECTRIC is 140 km/h, waarna de snelheid licht wordt begrensd. Voor driefasenladen is standaard 11 kW AC-lader aan boord. Voor snelladen met gelijkstroom is een 60 kW DC-lader leverbaar. Een lege accu kan in circa 30 minuten volledig worden geladen.

 

1 De vermelde cijfers zijn de gemeten ‘WLTP CO2-cijfers’ in overeenstemming met artikel 2 nr. 3 van de Uitvoeringsverordening (EU) 2017/1153. De brandstofverbruikscijfers zijn op basis van deze cijfers berekend.
2 EP: Eutrophication Potential. Eutrofiëringspotentieel (overbemestingspotentieel); effectcategorie die het potentieel voor oververzadiging van een biologisch systeem met essentiële voedingsstoffen uitdrukt.
3 POCP: Photochemical Ozone-Creation Potential. Fotochemisch ozonvormingspotentieel; impactcategorie die de vorming van foto-oxidanten beschrijft (‘zomersmog’).
 4 ADP: Abiotic Depletion Potential of fossil energy. Gebruik van abiotische grondstoffen (abiotisch = niet-levend); effectcategorie die de vermindering van de wereldwijde grondstoffenvoorraad beschrijft als gevolg van de winning van niet-hernieuwbare grondstoffen.
Boilerplate

Mercedes-Benz AG in één oogopslag

Mercedes-Benz AG is verantwoordelijk voor de wereldwijde activiteiten van Mercedes-Benz Cars en Mercedes-Benz Vans met meer dan 170.000 medewerkers wereldwijd. Ola Källenius is voorzitter van de raad van bestuur van Mercedes-Benz AG. De onderneming richt zich op de ontwikkeling, productie en verkoop van personenwagens en bestelwagens, alsmede voertuiggerelateerde services. Bovendien streeft de onderneming naar een leidende rol in elektromobiliteit en voertuigsoftware. Het productportfolio omvat het merk Mercedes-Benz met de submerken Mercedes-AMG, Mercedes-Maybach, Mercedes-EQ, G-Klasse, alsmede het merk smart. Het merk Mercedes me biedt toegang tot de digitale services van Mercedes-Benz. Mercedes-Benz AG is een van de grootste fabrikanten van premium personenwagens. In 2020 werden circa 2,1 miljoen personenwagens en bijna 375.000 bestelwagens verkocht. In deze twee divisies breidt Mercedes-Benz AG zijn wereldwijde productienetwerk met zo’n 35 fabrieken op vier continenten continu verder uit en richt zich daarbij op de eisen die aan elektromobiliteit worden gesteld. Tegelijkertijd bouwt de onderneming zijn wereldwijde netwerk voor accuproductie op drie continenten verder uit. Duurzaamheid is de leidraad van de Mercedes-Benz strategie en betekent voor de onderneming het creëren van duurzame waarde voor alle belanghebbenden: klanten, medewerkers, investeerders, zakelijke partners en de samenleving als geheel. De basis hiervoor is de duurzaamheidsstrategie van Daimler. In deze strategie neemt de onderneming de verantwoordelijkheid op zich voor de economische, ecologische en sociale gevolgen van zijn bedrijfsactiviteiten en heeft het oog voor de gehele waardeketen.