03
februari
2005
|
01:00
Europe/Amsterdam

West McLaren Mercedes MP4-20 beleeft première in Barcelona

  • Coureurs Kimi Räikkönen en Juan Pablo Montoya testen nieuwe auto

  • Tal van wijzigingen, o.a. ten aanzien van motor, banden en aërodynamica

  • Nieuwe Mercedes-Benz FO 110R V10-motor bestaat uit circa 10.800 onderdelen

Op het Circuit de Catalunya nabij Barcelona beleefde de West McLaren Mercedes MP4-20 vorige week zijn première. Met deze auto nemen de Finse rijder Kimi Räikkönen en de Colombiaan Juan Pablo Montoya het komend seizoen deel aan het wereldkampioenschap Formule 1. Het ontwerp van de nieuwe MP4-20 is voor een groot deel bepaald door belangrijke wijzigingen in het technisch en sportief reglement van de Formule 1. Deze wijzigingen hebben vooral betrekking op de levensduur van de motor, de banden die tijdens de race niet meer mogen worden gewisseld, aërodynamica en het verloop van een raceweekend, met name tijdens de kwalificatietraining.

Räikkönen legde in Spanje de eerste ronden met de nieuwe auto af. Zijn commentaar: “In deze nieuwe auto is veel tijd, energie en werk geïnvesteerd. De technici hebben meer dan ooit hun best voor ons gedaan. Mijn eerste indruk na een paar ronden is goed, maar nu begint het werk voor mij en mijn teamgenoten pas echt om klaar te zijn voor de eerste Grand Prix, op 6 maart in Melbourne.” Naast Räikkönen en Montoya maken ook de Oostenrijker Alex Wurz en de Spanjaard Pedro de la Rosa deel uit van het team.

Ron Dennis, ‘teameigenaar’ van het West McLaren Mercedes-team, verklaart: “Sinds de motor op 20 januari om half drie ’s nachts voor het eerst werd gestart in het McLaren Technology Centre, wachtte iedereen met spanning op de eerste testresultaten. De presentatie en de test zijn de eerste zichtbare stappen in de voorbereidingen van ons team op het seizoen 2005, waar we natuurlijk achter de schermen al lange tijd volop mee bezig zijn.” In vergelijking met zijn voorganger ziet de MP4-20 er opmerkelijk anders uit. Zo is de voorvleugel 50 mm hoger geplaatst en staat de achtervleugel 150 mm verder naar voren. Adrian Newey, technisch directeur van McLaren, vertelt: “We begonnen al met het ontwerp in mei 2004 en hebben daarna eerste tests in de windtunnel uitgevoerd. De definitieve reglementen werden echter pas in een heel laat stadium vastgesteld. Dat maakte het voor ons extra moeilijk, maar met de hulp van al onze partners is het gelukt om de auto op tijd klaar te krijgen.”

Norbert Haug, vice-president Mercedes-Benz Motorsport, zegt: “De Formule 1 kent in 2005 een groot aantal veranderingen, die op diverse fronten beperkingen met zich meebrengen. Zo moet de motor volgens het reglement tweemaal zo lang meegaan als tot dusver, waarbij het vermogen gelijk moet blijven. Ook de beperkingen op het gebied van aërodynamica en banden vormden een grote uitdaging.”

Het ontwerpproces van de MP4-20 omvatte meer dan 4500 tekeningen. In totaal werd de nieuwe Formule 1-bolide zo’n 3600 uur in de windtunnel getest. De Mercedes-Benz FO 110R V10-motor liep al zes maanden op de testbank voordat de auto zijn eerste kilometers op het circuit aflegde en bestaat uit circa 10.800 onderdelen.