09
juni
2005
|
02:00
Europe/Amsterdam

Wereldrecords Mercedes-Benz E 320 CDI bewijst kwaliteit dieselmotoren

  • 100.000 mijl met een gemiddelde snelheid van 224,823 km/u

  • Recordafstand van vier maal de wereld rond

  • Kwaliteit diesel partikel filter in de praktijk bewezen

De nieuwe Mercedes-Benz V6 CDI-dieselmotor, die vanaf deze zomer de huidige vijf- en zescilinder-lijnmotoren vervangt, heeft zijn kwaliteit in de praktijk al bewezen. Drie standaard geproduceerde E 320 CDI’s, verbeterden de bestaande wereldrecords over 100.000 kilometer, 50.000 en 100.000 mijl zonder technische problemen. De indrukwekkende en zware test die dertig dagen duurde, werd uitgevoerd op het hogesnelheidscircuit van Laredo in de Amerikaanse staat Texas. Alledrie de auto’s legden de recordafstand van elk 20.000 ronden zonder problemen af. De totale afstand van de drie auto’s bedroeg 300.000 mijl (482.802 kilometer), wat overeenkomt met één en een kwart maal de afstand van de aarde tot de maan.

Vooral de wielophanging, het chassis en de elektronica werden tijdens de test zwaar op de proef gesteld, zeker in combinatie met de snelheid en het ongelijke wegdek. De auto’s werden bestuurd door drie teams van zes rijders, waaronder de vroegere DTM-coureur Bernd Mayländer, de officiële bestuurder van de FIA Formule 1-Safety Car. Elke rijder bracht telkens ongeveer twee uur en tien minuten achter het stuur door, waarna werd gestopt voor brandstof en een rijderswissel.

In totaal werden 966 stops gemaakt, die elk gemiddeld twee minuten duurden. Servicebeurten, waarbij ook de gebruikelijke vloeistoffen en aan slijtage onderhevige onderdelen werden vervangen, werden uitgevoerd volgens de reguliere termijnen, aangegeven via een waarschuwingssignaal op het dashboard. De drie auto’s ondergingen elk tien reguliere servicebeurten, waarbij de motorolie, lucht- en dieselfilters vervangen werden.

Naast de genoemde afstandsrecords werden niet minder dan 19 andere records gebroken. Afstandsrecords in mijlen en kilometers en duurrecords over één, zes, twaalf en 24 uur. De recordpogingen vonden plaats onder auspiciën van de mondiale automobielfederatie FIA, die voor dergelijke activiteiten zeer strikte reglementen toepast. Zo werden de auto’s door waarnemers van de FIA willekeurig uitgekozen in de Mercedes-Benz-fabriek in Sindelfingen en voor, tijdens en na de recordpoging streng gecontroleerd. Het aantal reparaties dat mocht worden uitgevoerd, was uiterst beperkt en complete delen zoals de motor, de versnellingsbak of het uitlaatsysteem mochten niet worden gewisseld. Dat was ook niet nodig, omdat bij de drie Mercedes-Benz E 320 CDI’s tijdens de recordrit geen enkel mankement optrad.

De lange-duurtest toonde ook de probleemloze werking van het diesel partikel filter aan. Vanaf 1 juli aanstaande levert Mercedes-Benz als eerste automerk ter wereld in vier Europese landen – waaronder Nederland - alle personenauto’s met een dieselmotor standaard met een dergelijk filter. Dit filter werkt zonder additieven en is onderhoudsvrij. De regeneratie van het filter vindt automatisch plaats door verschillende functies van het motormanagement. Bij de lange-duurtest in Laredo werden dergelijke filters voor het eerst aan een zo zware en langdurige beproeving onderworpen. Zoals al eerder uit tests van Mercedes-Benz op de testbank en op de weg bleek, functioneren in serie geproduceerde diesel partikel filters ook bij hoge kilometrages in de praktijk.

De recente records zijn een nieuwe mijlpaal in de lange traditie van Mercedes-Benz op het gebied van dieselmotoren. Al in 1935 bracht Mercedes-Benz de eerste in serie geproduceerde personenauto met dieselmotor op de markt, de 260 D. Andere hoogtepunten waren de invoering van turbotechnologie in de jaren zeventig en het eerste deeltjesfilter in 1985, dat werd geleverd op de modellen 300 D en 300 SD in de Amerikaanse staat Californië. Ook de komst van de “common-rail”-diesel in 1997 was een belangrijk wapenfeit. Het constante streven naar verdere verbetering van dieselmotoren bezorgt Mercedes-Benz een sterke reputatie. Overigens leverde Mercedes-Benz al in 2003, als eerste autofabrikant, modellen met een diesel partikelfilter die voldeden aan de EU4-norm, terwijl andere uitvoeringen dankzij moderne motortechnologie ook zonder een dergelijk filter aan de EU4-norm voldoen.

Toekomstige ontwikkelingen van Mercedes-Benz op het gebied van dieselmotoren zijn erop gericht de motoren nog krachtiger, attractiever en minder belastend voor het milieu te maken. Dit streven wordt door klanten gewaardeerd: Mercedes-Benz heeft wereldwijd al meer dan zeven miljoen personenauto’s met dieselmotor verkocht. De stijgende populariteit van de dieselmotor in de afgelopen jaren wijst op nog verder toenemend marktaandeel van deze krachtbron in de toekomst.