13
januari
2008
|
01:00
Europe/Amsterdam

Wereldprimeurs bij Mercedes-Benz in Detroit

Mercedes-Benz heeft veel nieuws tijdens de North American International Auto Show in Detroit. Allereerst zijn er de Vision GLK FREESIDE en Vision GLK TOWNSIDE, twee studiemodellen die een interpretatie vormen van nieuwe SUV’s. De Vision GLK FREESIDE is een all-rounder die de kwaliteiten van moderne SUV’s op de weg en in het terrein laat zien, terwijl de TOWNSIDE-uitvoering vooral uitblinkt door dynamische prestaties op verharde ondergrond. Door deze twee verschillende uitvoeringen wil Mercedes-Benz het grote potentieel van het compacte SUV-studiemodel tonen. De nieuwe generatie van de SLK-Klasse beleeft ook zijn debuut in Detroit. De auto is nu nog dynamischer en wordt meer dan ooit gekenmerkt door een intens rijplezier. Opvallende veranderingen zijn zichtbaar aan de voor- en achterzijde en in het interieur. Het dynamische karakter van de tweezitter komt vooral goed tot zijn recht in de SLK 350 met zijn 224 kW/305 pk sterke V6-motor, die voor het eerst leverbaar wordt in de SLK-Klasse, alsmede door het optionele Dynamic Steering-systeem. Ondanks betere prestaties zijn verbruik en uitstoot van de motoren verminderd.

Andere noviteiten voor de Verenigde Staten zijn twee innovatieve nieuwe modellen, waarmee Mercedes-Benz zorgt voor schone en zuinige auto’s in de premium-klasse: de S 300 BLUETEC HYBRID met een compacte hybride-module en de ML 450 HYBRID met benzinemotor en een innovatief tweetraps hybridesysteem, waarmee de auto volledig door elektriciteit kan worden aangedreven. Daarmee zet het merk uit Stuttgart zijn ‘Road to the Future’-programma consequent voort.

De Vision GLK FREESIDE en Vision GLK TOWNSIDE tonen hoe een toekomstige compacte SUV eruit kan zien. Fascinerend is de manier waarop beide modellen verschillende designkenmerken verenigen. Ze combineren de hoekige lijnen van de oorspronkelijke G-Klasse met stijlkenmerken van de huidige Mercedes-Benz personenauto’s. Daarbij hebben ze elk hun eigen karakter.

De FREESIDE en TOWNSIDE beschikken over de typerende kenmerken van een SUV, zoals robuustheid en goede terreinkwaliteiten, maar komen eveneens prima tot hun recht op verharde wegen. Bij beide modellen zorgt het AGILITY CONTROL-chassis voor een dynamisch rijgedrag met volop comfort en uitstekende actieve veiligheid. Met zijn afneembare carrosseriedelen en stevige bodemplaatbescherming legt de GLK FREESIDE meer de nadruk op zijn terreinkwaliteiten, terwijl de Vision GLK TOWNSIDE met zijn sportonderstel juist op het asfalt beter uit de verf komt. Beide beschikken ze over een stevige carrosserie, die ook zorgt voor tal van andere kenmerkende eigenschappen: stabiliteit, het ontbreken van storende trillingen en geluiden onder vrijwel alle omstandigheden en natuurlijk passieve veiligheid op het hoge niveau dat van Mercedes-Benz mag worden verwacht.

De zuinige en schone BLUETEC-viercilindermotor zorgt in combinatie met de zeventraps automatische transmissie 7G-TRONIC en de nieuwe 4MATIC-vierwielaandrijving voor prima prestaties. De compacte studiemodellen bieden technologische voorzieningen die normaal gesproken alleen in veel grotere auto’s worden aangetroffen. Hiertoe behoren niet alleen het preventieve veiligheidssysteem PRE-SAFE en het Intelligent Light System, maar ook het gemakkelijk te bedienen COMAND APS infotainment centre, een beeld- en geluidssysteem met twee beeldschermen voor de passagiers achterin en THERMOTRONIC, een automatische klimaatregeling met drie gescheiden zones.

Het interieur is in beide modellen comfortabel en van hoge kwaliteit, met veel aandacht voor details en toepassing van hoogwaardige materialen. Daarnaast is er bij het interieurontwerp gebruik gemaakt van de modernste technieken en inzichten. Bij beide modellen zorgt het interieur voor het karakteristieke, aangename Mercedes gevoel, maar wel op twee heel verschillende manieren. De GLK FREESIDE verwent de inzittenden met een ambiance van luxe en comfort met wit leer en mat afgewerkt hout. In het interieur van de TOWNSIDE voert sportiviteit de boventoon, met bekleding in licht aquamarijn en afwerking met geborsteld aluminium.

 Nieuwe generatie SLK-Klasse biedt nog meer rijplezier

De nieuwste generatie van de SLK-Klasse onderscheidt zich door een reeks opvallende wijzigingen, die de sportieve tweezitter nog dynamischer en intenser maken. Natuurlijk behoudt de auto zijn trendsettende vario-dak, waarmee hij binnen een paar seconden kan worden omgetoverd van een roadster tot een coupé die is bestand tegen alle weersomstandigheden.

De ontwerpers hebben de auto een nog sportievere uitstraling meegegeven. Aan de voorkant valt de nieuwe bumper met gewijzigde luchtinlaten en een nadrukkelijker V-vorm op, terwijl de Mercedes-Benz ster nu nog beter tot zijn recht komt. Ook de achterkant is gewijzigd. Hier valt de speciale diffusor-look aan de onderzijde op, die de auto van achteren een nog krachtiger uitstraling geeft.

In het interieur zijn na een zorgvuldig selectieproces van materialen ook tal van details aangepast. Een van de doelen hierbij was om het interieur nog meer gericht op de bestuurder te maken. Nieuwe elementen zijn een driespaaks stuurwiel dat is voorzien van multifunctieschakelaars en een gewijzigd instrumentenpaneel.

Voor het eerst levert Mercedes-Benz de SLK-Klasse met audio- en telematica-componenten van de nieuwe NTG 2.5-generatie. Dit maakt de systemen nog gebruiksvriendelijker en gemakkelijker te bedienen. Elke radio omvat een hands-free-systeem met bluetooth-technologie en een nieuwe media-interface in het handschoenenkastje. Hierop kunnen mobiele audioapparaten, zoals een iPod, worden aangesloten en vervolgens via het audiosysteem van de auto worden bediend.

Naast de nieuwe telematica-generatie is ook de spraakbesturing LINGUATRONIC voor het eerst als optie in de SLK-Klasse leverbaar. Inzittenden die willen genieten van een unieke akoestische belevenis, ongeacht of het vario-dak geopend of gesloten is, kunnen kuezen voor het harman kardon® Logic7® geluidssysteem, dat als optie leverbaar is. Rijke en krachtige surround-sound zorgt voor kristalhelder luistergenot zoals dat nooit tevoren in een roadster kon worden ervaren.

Meer vermogen, maar een lager verbruik

De sportieve aspiraties van de nieuwe generatie van de SLK-Klasse worden verder onderstreept door drie gewijzigde motoren die minder brandstof verbruiken en daardoor minder CO2 uitstoten. De viercilindermotor in de SLK 200 KOMPRESSOR en de sportieve zescilinder in de SLK 350 leveren beide meer vermogen en een groter koppel. Alleen de motor in de SLK 55 AMG is ongewijzigd gebleven: een achtcilinder krachtbron die niets van zijn enorme prestaties heeft verloren en een unieke verschijning in het marktsegment van de SLK blijft.

Speciaal aan de hoogtoerige sportieve V6-motor die in de nieuwe generatie van de SLK 350 zijn première beleeft, is veel aandacht besteed. Hoewel de cilinderinhoud met 3.498 cm3 ongewijzigd is gebleven, levert de motor nu een vermogen van 224 kW/305 pk bij 6.500 omw./min., een toename van 24 kW/33 pk in vergelijking met zijn voorganger. Het maximum koppel nam met 10 Nm toe en bedraagt nu 360 Nm bij 4.900 omw./min.

Dit werd bereikt door het maximum toerental te verhogen tot 6.800 omw./min, terwijl tijdelijk zelfs een toerental van 7.200 omw./min. mogelijk is, wanneer de olietemperatuur en andere variabelen in de motor dit toelaten. Tot de doorgevoerde wijzigingen behoren verder een hogere compressieverhouding, een nieuw inlaatspruitstuk en een aangepast klepbedieningsmechanisme.

Andere aspecten die bijdragen aan het karakter van de nieuwe motor zijn het bewust sportieve motorgeluid. In combinatie met de 7G-TRONIC automatische transmissie zorgt het motormanagement er ook voor dat er bij het terugschakelen tussengas gegeven wordt. Dit zorgt niet alleen voor een extra sportief geluid, maar vermindert ook de belasting voor de motor.

Ondanks de betere prestaties verbruikt de SLK 350 aanmerkelijk minder brandstof. Met de handgeschakelde zesversnellingsbak bedraagt het gecombineerde brandstofverbruik slechts 9,5 liter per 100 km, 1,1 liter minder dan voorheen. Met de 7G-TRONIC ligt het verbruik op 9,2 liter per 100 km, een besparing van 0,9 liter. Dat betekent tevens een reductie van de CO2-uitstoot van 28 g/km bij de handgeschakelde versie (nu 227 g/km) en een reductie van 23 g/km tot 219 g/km bij de uitvoering met automaat.

Nog drie motorvarianten om uit te kiezen

Naast de genoemde uitvoeringen omvat het leveringsprogramma van de nieuwe SLK-Klasse nog drie motorvarianten om uit te kiezen. Zo is het vermogen van de viercilinder compressormotor met 15 kW/21 pk toegenomen tot 135 kW/184 pk. Het koppel nam toe van 240 Nm tot 250 Nm, terwijl het verbruik met 1,0 liter daalde tot 7,7 liter per 100 km. De CO2-uitstoot daalde met 27 g/km tot 182 g/km.

De motor in de SLK 280 werd zuiniger en daardoor schoner. Het verbruik werd met 0,4 liter verminderd tot 9,3 liter per 100 km, wat overeenkomt met een CO2-uitstoot van 220 g/km, 11 g minder dan tot dusver. De bekende 5,5-liter motor in de SLK 55 AMG levert een vermogen van 265 kW/360 pk en een maximum koppel van 510 Nm.

De drie nieuwe SLK-modellen worden standaard geleverd met een handgeschakelde zesversnellingsbak, terwijl de SLK 55 AMG standaard wordt uitgevoerd met de 7G-TRONIC automatische transmissie. Op de SLK 200 KOMPRESSOR is een vijftraps automatische transmissie leverbaar als optie, terwijl de zescilinder-modellen SLK 280 en SLK 350 optioneel eveneens kunnen worden geleverd met de 7G-TRONIC of naar keuze 7G-TRONIC Sport met stuurschakeling.

Nieuwe Dynamic Steering voor nog meer rijplezier

Een nieuw ontwikkelde Dynamic Steering met variabele stuurbekrachtiging is leverbaar als optie (standaard op de SLK 55 AMG) en laat de kwaliteiten van het sportieve onderstel nog beter tot hun recht komen. Op bochtige binnenwegen domineert het rijplezier, terwijl de auto bij het inparkeren plezierig gemakkelijk wendbaar is. De Dynamic Steering is gebaseerd op de tot dusver toegepaste snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging en werkt volledig mechanisch, zodat ingewikkelde regelaars en sensoren overbodig zijn. Dankzij een nieuwe tandheugel verandert de stuurverhouding evenredig met de stuuruitslag. Rondom de middenpositie is de besturing indirect voor optimale stabiliteit in rechte lijn en daardoor een veilig rijgedrag bij hoge snelheden. Vanaf een stuurhoek van slechts vijf graden neemt de verhouding zeer snel toe, waardoor de besturing veel directer aanvoelt. Zo is het aantal omwentelingen van het ene uiterste naar het andere zo’n 25 procent minder. Zelfs in stadsverkeer hoeft er daardoor maar weinig aan het stuurwiel te worden gedraaid om de koers te corrigeren.

Snel opeenvolgende bochten op binnenwegen kunnen vrijwel intuïtief zonder veel stuurbewegingen worden genomen, hetgeen het rijplezier ten goede komt.

Road to the Future: S 300 BLUETEC HYBRID en ML 450 HYBRID

Zuinige en schone auto’s in de topklasse zonder concessies op het gebied van veiligheid, comfort of zorgeloos rijplezier, dat is het uiteindelijke doel van het lange-termijn-ontwikkelingsprogramma van Mercedes-Benz onder het motto ‘Road to the Future’. De ontwikkeling richt zich vooral op modulaire aandrijvingstechnologieën, waarbij geoptimaliseerde verbrandingsmotoren en efficiënte hybride-oplossingen centraal staan. Afhankelijk van het soort auto, het gebruik ervan en de wensen van de bestuurder kunnen de twee krachtbronnen afzonderlijk van elkaar of gecombineerd worden gebruikt.

Tijdens de autoshow van Detroit toont Mercedes-Benz twee extra zuinige en milieuvriendelijke modellen voor de toekomst. De S 300 BLUETEC HYBRID maakt gebruik van de BLUETEC-technologie voor het beheersen van de uitstoot van de schoonste verbrandingsmotoren ter wereld, een technologie die in 2006 in de VS werd voorgesteld. Deze wordt gecombineerd met een compacte hybride-module. De ML 450 HYBRID met V6-benzinemotor is voorzien van een modern tweetraps hybride-systeem dat zelfs volledig elektrisch rijden mogelijk maakt. Daarmee zet het autoconcern uit Stuttgart zoals gepland zijn ‘Road to the Future’-strategie voort, die in het najaar van 2007 tijdens de autotentoonstelling van Frankfurt werd ingezet met een reeks van enorm zuinige en schone modellen.