12
maart
2012
|
01:00
Europe/Amsterdam

Wereldpremière in Genève: Mercedes-Benz Vito E-CELL Crew Cab Combi

  • Elektrisch aangedreven vervoer tot zeven personen nu mogelijk

  • Wereldwijd eerste emissievrije elektrische Combi in serieproductie

  • Vito E-CELL Combi vanaf mei 2012 in meer dan 15 Europese landen leverbaar

Mercedes-Benz Vans verrast op de 82e internationale automobielsalon in Genève met de Mercedes-Benz Vito E-CELL Combi. De zevenzitter staat garant voor lokaal emissievrij personenvervoer.

De Crew Cab Combi is een consequente doorontwikkeling van de succesvolle en in de praktijk geteste Vito E bestelwagen op batterijen en met zijn komst is nu ook het personenvervoer aan de inzetmogelijkheden toegevoegd. Met een actieradius van ca. 130 km is hij bijzonder geschikt voor milieugevoelige gebieden. Actieradius en vermogen zijn geschikt voor de korte afstanden met vele tussenstops. Een twee- en driepersoons zitbank staan garant voor het comfort van de passagiers.

Veelzijdige inzetmogelijkheden en lokaal emissievrij personenvervoer

De inzetmogelijkheden van de Mercedes-Benz Vito E-CELL zijn veelzijdig: hij is vooral geschikt voor ondernemingen die voor korte afstanden lokaal emissievrije en comfortabele shuttlediensten of groepsvervoer tot zeven personen aanbieden. De Vito E-CELL Combi is niet alleen geschikt voor restaurants of hotelketens in drukke stadscentra, maar ook erg interessant voor vervoer in beschermde natuurgebieden.

Het technische concept van de Vito E-CELL Combi

Als doorontwikkeling van de bestelwagen deelt de Mercedes-Benz Vito E-CELL Combi de technische componenten met zijn broer. De basis van de Vito E-CELL Combi is de Vito E met lange wielbasis. Net als zijn benzine-aangedreven tegenhanger biedt hij naast de chauffeur plaats aan zes passagiers. De carrosserie blijft geheel hetzelfde.

Onder de motorkap zijn de elektromotor, vermogenselektronica, omvormer en oplaadapparaat voor het stroomnet ondergebracht. De elektromotor heeft een vermogen van 60 kW, het hoogste koppel bedraagt 280 Nm. De krachtoverbrenging geschiedt door de voorwielen. De krachtige lithium-ion tractiebatterijen bevinden zich onder de bodem van de passagierszitplaatsen. De nominale spanning bedraagt 360 V, de capaciteit 36 kWh.

De snelheid is begrensd op 89 km/u wat de actieradius van ca. 130 km (NEFZ-norm) ten goede komt. Daardoor kan de Vito E-CELL Combi zich soepel in het stadsverkeer bewegen. Verder accelereert hij in 6,5/11 seconden vlot van 0 naar 50/80 km/u.

De batterijen van de Vito e-CELL worden opgeladen aan een 380/400 V-net en dit duurt maximaal vijf uur. Bovendien worden de batterijern gedurende het rijden gevoed door recuperatie, de omzetting van remenergie in stroom.

Volwaardige veiligheidsuitrusting, succesvolle crashtests

In tegenstelling tot andere elektrovoertuigen beschikt de Vito E-CELL over een volwaardige veiligheidsuitrusting inclusief ESP en bestuurdersairbag. De veiligheidsgordels zijn in de stoelen geïntegreerd. Daarnaast worden de batterijen door een crash-element beschermd. Bij het activeren van de airbag wordt de hoogspanningstechniek automatisch uitgeschakeld.

400 keer Vito E-CELL in 2011

In 2011 heeft Mercedes-Benz in de fabriek in Vitoria in het Spaanse Baskenland ongeveer 400 stuks van de Vito E-CELL geproduceerd. De Vito E-CELL Van en Combi lopen samen met de traditioneel aangedreven Vito van dezelfde fabricagebanden. De professionele productie is een belangrijk punt voor de hoge waardering door de klanten.

Talrijke onderscheidingen voor de Vito E-CELL

De Mercedes-Benz Vito E-CELL is veelvuldig door onafhankelijke jury's onderscheiden. Hij kreeg de "Postal Technology International Award 2010" en de titel "Green Commercial of the Year". In 2011 won de Vito E-CELL de innovatieprijs voor alternatieve aandrijvingen, de milieutechniekprijs van de deelstaat Baden-Württemberg en de Design Award tijdens de Michelin "Challenge Bibendum", een van de grootste fora ter wereld voor duurzame mobiliteit.