25
september
2008
|
02:00
Europe/Amsterdam

Voor de veiligheid: S 600 Pullman Guard

Mercedes-Benz presenteert de S 600 Pullman Guard, misschien wel de meest representatieve, maar in ieder geval de veiligste limousine voor koningshuizen, regeringen, notabelen en zakenmensen. De extra verlengde S-Klasse biedt zijn inzittenden dankzij geïntegreerde pantsering de best mogelijke bescherming tegen aanslagen. De introductie van de S 600 Pullman Guard markeert bovendien het 80-jarige jubileum van de afdeling ‘Speciale Bescherming’ van Mercedes-Benz.

De nieuwe Mercedes-Benz S 600 Pullman Guard heeft een wielbasis van maar liefst 4,315 meter - nog eens 115 centimeter meer dan de lange versie van de S-Klasse. De totale lengte van de Mercedes-Benz S 600 Pullman Guard bedraagt 6,36 meter. De vorstelijke proporties maken het mogelijk om achterin de auto bijvoorbeeld een discrete bespreking te houden of om in alle rust te genieten van ultiem comfort. Uiteraard is de auto voorzien van alle benodigde communicatie- en entertainmentvoorzieningen.

Een solide basis

De technische basis voor de S 600 Pullman Guard wordt gevormd door de S 600 Guard met zijn twaalfcilinder bi-turbomotor (380 kW/517 pk, 830 Nm). Het onderstel en de structuur van de auto zijn compleet herzien om ook met de extra lange wielbasis de stabiliteit en de duurzaamheid van de auto te kunnen garanderen. Afgezien van de extra lengte zijn er overigens meer wijzigingen doorgevoerd. Zo is het dak aan de achterzijde verhoogd om een zo makkelijk mogelijke instap te kunnen realiseren. In het achtercompartiment is plaats voor vier personen. Zij zitten in goede Pullman-traditie tegenover elkaar. Een afscheidingswand tussen bestuurder en passagiers zorgt daarbij voor de benodigde discretie.

Hoogste beschermingsniveau: B6/B7

De Mercedes-Benz S 600 Pullman Guard biedt zijn inzittenden maximale bescherming tegen bijvoorbeeld terroristische aanslagen. Hij valt officieel in de in de gecertificeerde (ballistische) B6/B7-klasse, die staat voor het hoogste beschermingsniveau. De S 600 Pullman Guard beschikt echter ook over aanpassingen die verder gaan dan deze norm en daarmee is hij bestand tegen (militaire) geweerprojectielen en de scherven van handgranaten en andere explosieven. Uiteraard is de auto voorzien van veiligheidsverhogende zaken als run-flat-banden, een brandstoftank die zichzelf hermetisch afsluit en een blusinrichting.

Geïntegreerde aanpak

De S 600 Pullman Guard wordt net als alle andere Guard-modellen volgens de principes van ‘geïntegreerde speciale bescherming’ gebouwd. Dit houdt in dat beschermingselementen voor deuren, zijpanelen, dakhemel etc. niet worden ingebouwd in een bestaand voertuig, maar dat ze tijdens een eigen productieproces in de carrosserie worden geïntegreerd. Zelfs (ogenschijnlijke) details als de bevestigingspunten van de buitenspiegels, de deursloten, en carrosserienaden maken deel uit van deze geïntegreerde benadering. Alleen deze werkwijze garandeert een veiligheidscel die optimale bescherming biedt, óók op punten waar achterafinbouw van bepantsering niet mogelijk is. Bovendien zorgt de geïntegreerde aanpak ervoor dat het afwerkingsniveau voldoet aan de hoge kwaliteitseisen van Mercedes-Benz. Een ander voordeel is dat de beschermingselementen deel uitmaken van de carrosserie en daarmee de structuur verstevigen. Dit in tegenstelling tot bepantsering achteraf, die de structuur van een auto juist belast door het hoge gewicht van de beschermingsdelen.

Comfort en weggedrag van het hoogste niveau

De Guard-modellen van Mercedes-Benz bieden het comfort en het weggedrag dat van hetzelfde hoge niveau is als dat van de ‘normale’ uitvoeringen. Dat komt vooral doordat diverse onderstelcomponenten en de remmen volledig zijn aangepast aan het hogere gewicht. De specifieke afstemming van het onderstel staat garant voor maximaal comfort. Uiteraard voldoen de Guard-modellen ook in ander opzichten aan de hoge kwaliteitseisen die Mercedes-Benz aan zijn auto’s stelt. De lakkwaliteit en de bescherming tegen corrosie bijvoorbeeld zijn ook gebaat bij de geïntegreerde aanpak. Alle Guard-modellen kunnen bij de officiële Mercedes-Benz-dealers terecht voor onderhoud en service.

80 jaar Guard

Mercedes-Benz heeft als uitvinder van de auto een reputatie hoog te houden. Dat doet het door techniek van het hoogste niveau (verder) te ontwikkelen en daarmee nieuwe maatstaven te zetten. Dat geldt ook voor de Guard-modellen. De historie hiervan begint in 1928. De Mercedes-Benz Nürburg 460 uit dat jaar was al voorzien van bescherming tegen geweerschoten en explosieven. In de jaren ’30 en ’40 van de vorige eeuw volgden gepantserde versies van de grote Mercedes-modellen Typ 770, Typ 500 en Typ 540 K. In september 1963 presenteerde Mercedes-Benz de legendarische 600 Pullman, het representatievoertuig bij uitstek. Al snel nadat deze op de markt kwam, ontstond er vraag naar een gepantserde versie. Omdat deze limousine een zelfdragende carrosserie had, was een nieuwe benadering van inzittendenbescherming vereist en zodoende begon met dit model ook een nieuw tijdperk voor de afdeling Speciale Bescherming van Mercedes-Benz. Aangezien Mercedes-Benz de enige fabrikant met ervaring én expertise op dit gebied was, ontstond bovendien een nauwe samenwerking met de Duitse overheid. Hierbij ontstond de basis voor de huidige Europese B-normen, die de mate van bescherming aangeven.

Gestuurd door incidenten

De vraag naar gepantserde voertuigen wordt onder meer gestuurd door incidenten. In 1970 werden in Latijns Amerika bijvoorbeeld diverse diplomaten overvallen. Daarop werd de vraag naar gepantserde auto’s opeens groot. Mercedes-Benz bood met gepantserde versies van de 280 SEL 3.5 een passend antwoord. Ook de terroristische activiteiten van de Rote Armee Fraktion in Duitsland zorgden in de jaren ’70 voor extra vraag naar gepantserde auto’s. Mercedes-Benz bouwde toen Speciale-Beschermings-uitvoeringen van de achtcilindermodellen 350 SE, 350 SEL, 450 SE en 450 SEL. Deze waren bestemd voor speciale klanten zoals overheidsinstellingen en regeringen, zowel in Europa als ‘overzees’. Alle S-Klasse-modellen (W126, W140, W220 en de huidige W221) die hierna werden geproduceerd, waren leverbaar met speciale bescherming. Ook de huidige Mercedes-Benz E-Klasse en G-Klasse zijn er in Guard-uitvoering.

Beschermingsniveaus

Mercedes-Benz heeft Guard-uitvoeringen met twee verschillen gradaties van beveiliging. Deze komen overeen met de Europese normering voor het veiligheidsniveau:

Hoge bescherming: Dit zijn voertuigen die aan de Europese B4-norm voldoen. Ze zijn bestand tegen revolvermunitie van groot kaliber en zijn daarmee zeer geschikt om bescherming te bieden tegen bijvoorbeeld gewelddadige straatovervallen.

Hoogste bescherming: Voertuigen die voldoen aan B6/B7-norm. Deze modellen bieden bescherming tegen terroristische aanslagen. De bepantsering is bestand tegen projectielen die (met twee keer de snelheid van een revolverkogel) uit militaire wapens worden afgevuurd. Daarbij bieden deze modellen bescherming tegen scherven van granaten en andere explosieven.