27
augustus
2009
|
02:00
Europe/Amsterdam

Volle kracht van achteren - Mercedes-Benz GLK 220 CDI met achterwielaandrijving

  • Nieuwe 2,1-liter dieselmotor (125 kW/170 pk) is Engine of the Year: hoge prestaties, laag verbruik

  • Groen C-label voor zowel handgeschakelde versie als de uitvoering met 7G-TRONIC automatische transmissie

  • De dynamiek van achterwielaandrijving

  • Competitieve prijsstelling: vanaf € 45.900,-

  • Ook leverbaar in Business Class-uitvoering

Hij was al aangekondigd en nu is hij daadwerkelijk leverbaar: de Mercedes-Benz GLK 220 CDI BlueEFFICIENCY. Deze versie beschikt over achterwielaandrijving waarbij de krachtvoorziening wordt verzorgd door de kersverse Engine of the Year: de nieuwe 125 kW/170 sterke 2,1-liter dieselmotor (OM651). Deze motor blinkt uit door hoge prestaties in combinatie met een zeer gunstig brandstofverbruik. Zowel de handgeschakelde versie als de uitvoering met automatische trasnmissie (7G-TRONIC) is goed voor een groen C-label. En ook deze GLK biedt een aangenaam hoge zit, een markant uiterlijk en een royale standaarduitrusting. En dat tegen een zeer competitieve prijs.

De achterwielaangedreven GLK 220 CDI BlueEFFICIENCY heeft de 125 kW/170 pk sterke versie van de nieuwe viercilinder dieselmotorengeneratie van Mercedes-Benz (OM651) onder de markante motorkap. Deze motor heeft common-rail-inspuiting en beschikt over twee turbo’s. Mede daardoor bereikt het koppel al net boven het stationair toerental (bij 1.400 tpm) een waarde van maar liefst 400 Nm. De prestaties zijn dan ook van hoog niveau: de topsnelheid bedraagt 205 km/h en de ‘0-100’ duurt slechts 8,5 seconden (met handgeschakelde zesversnellingsbak). Deze hoge prestaties speelden een rol bij de onderscheiding tot Engine of the Year, maar ook het gunstige verbruik van deze nieuwe dieselmotor was een doorslaggevende factor. De GLK 220 CDI BlueEFFICIENCY is standaard voorzien van een oxidatiekatalysator en een onderhoudsvrij diesel-partikelfilter. Hij laat een gemiddeld verbruik van slechts 6,0 l/100 km voor zich noteren (0,7 liter minder dan de 4MATIC-versie). Dit komt overeen met een CO2-uitstoot van 158 g/km (18 gram minder dan de 4MATIC-versie) en dat levert een groen C-label op. Ook de versie met de optionele 7G-TRONIC-transmissie is goed voor een C-label.

De goede (zakelijke) eigenschappen van de GLK

De GLK heeft zich al snel een sterke marktpositie verworven. Zijn succes komt op het conto van een combinatie van factoren. Zijn markante uiterlijk verraadt zowel daadkracht als klasse en vormt tegelijkertijd een belangrijke onderscheidende factor. Daarbij profiteert ook deze GLK 220 CDI BlueEFFICIENCY van een ruim en praktisch interieur met aangenaam hoge zitposities en een comfortniveau zoals alleen Mercedes-Benz dat kan bieden. Bovendien is de uitrusting zeer compleet. Standaard zijn onder meer een elektronisch geregelde aircondtioning met twee klimaatzones, gedeeltelijk elektrisch bedienbare stoelen, NECK-PRO anti whiplash hoofdsteunen en een radio/CD-speler met Bluetooth-telefoonfunctie.

Business Class

Speciaal voor de zakelijke (lease)markt is de GLK 220 CDI BlueEFFICIENCY er ook in Business Class-uitvoering. Dan wordt de uitrusting uitgebreid met zakelijk verantwoorde en comfortabele extra’s als een navigatiesysteem, metallic lak, alarmsysteem en parkeersensoren. Deze exra’s worden tegen een zodanig scherpe meerprijs aangeboden, dat er jaarlijks een bijtellingvoordeel over ruim € 4.000 mee wordt geraliseerd.

En last but not least: de Mercedes-Benz GLK 220 CDI BlueEFFICIENCY valt ook op door een zeer competitieve catalogusprijs vanaf € 45.900.