15
december
2015
|
01:00
Europe/Amsterdam

Volgende stap in interieurdesign: de nieuwe E-Klasse

Mercedes-Benz neemt een grote stap richting de toekomst met tal van innovaties voor de nieuwe E-Klasse, inclusief het interieurdesign, met onder meer een breed, dubbel display (elk 12,3 inch groot) in hoge resolutie, dat lijkt te zweven. Daarnaast maken aanraakgevoelige touch-control buttons op het stuurwiel voor het eerst hun debuut in een auto. Daarmee kan de bestuurder met vingerbewegingen het infotainmentsysteem en het combi-instrument bedienen zonder de handen van het stuur te halen. De compleet nieuwe ervaring wordt afgerond met een nieuw, intelligent grafisch ontwerp met hoge-resolutie afbeeldingen en animaties, alsmede een vereenvoudigde bedieningslogica. Tegelijkertijd genieten de inzittenden van een elegant vormgegeven ruimtelijk interieur en hoogwaardige materialen.

Dé blikvanger in het op modern luxury georiënteerde interieur van de nieuwe E-Klasse zijn twee displays, elk 31,2 cm (12,3 inch) groot, met een resolutie van 1920 x 720 pixels. Ze vloeien in elkaar over en creëren zo een widescreen cockpit, waarmee ze als centraal element de horizontale belijning van het interieurdesign van de nieuwe E-Klasse kracht aanzetten. Het combi-instrument in de widescreen cockpit bestaat uit een groot display met virtuele klokken die zich direct in het blikveld van de bestuurder bevinden, evenals een centraal display boven de middenconsole. Een overkoepelende glazen afdekplaat creëert een moderne flatscreenlook. De bestuurder kan voor het screendesign van het combi-instrument uit drie verschillende designstijlen kiezen: ‘Classic’, ‘Sport’ en ‘Progressive’.

Het widescreen combi-instrument is optioneel leverbaar in combinatie met COMAND Online. Het instapmodel van de nieuwe E-Klasse combineert twee kokervormige ronde klokken en een 17,8 cm kleurendisplay (1000 x 600 pixels) met een 21,3 cm centraal display (960 x 540 pixels). De ronde klokken, het combi-instrument en het centrale display zijn in één frame in hoogglans pianolaklook geïntegreerd.

De bestuurder kan de weergave op het centrale display aan zijn persoonlijke voorkeur aanpassen. Met uitzondering van de navigatiekaart (die altijd het volledige display vult) is de grafische inhoud van het centrale display van COMAND Online verdeeld in een hoofddisplay voor informatieve afbeeldingen en animaties (2/3 aan de rechterzijde) en een aanvullend display (1/3 aan de linkerzijde). In het donker kan het display indirect worden verlicht via meerkleurige sfeerverlichting, waardoor de widescreen cockpit lijkt te zweven in de ruimte.

Touch-control: vingerbewegingen

Op het gebied van innovatie is de nieuwe E-Klasse tevens de allereerste auto die touch-control buttons in de spaken van het multifunctionele stuurwiel integreert. Net als het scherm van een smartphone zijn de toetsen aanraakgevoelig en reageren ze nauwgezet op horizontale en verticale vingerbewegingen. Daarmee kan de bestuurder elke functie van het infotainmentsysteem net als bij een smartphone op eenvoudige, logische en intuïtieve wijze bedienen, zonder de handen van het stuurwiel te halen. Nadat de bestuurder de gewenste functie via een ‘swipe’ heeft geselecteerd, volstaat een druk op de touch-control button om de functie te activeren. Vier aanvullende toetsen per bedieningspaneel regelen bekende functies als de volumeregeling en de telefoonbediening.

Een aanvullende invoermogelijkheid – reeds bekend van de C-Klasse – is de touchpad op de middenconsole. Ook hiermee kunnen alle functies worden geactiveerd via vingerbewegingen. De touchpad voorziet bovendien in de mogelijkheid om geschreven letters, cijfers en speciale tekens in te voeren. Nadat het systeem de handgeschreven karakters heeft herkend, leest het ze hardop voor zodat de bestuurder ze blind kan invoeren en zijn aandacht bij het verkeer kan houden. Armsteundetectie zorgt voor extra bedieningsveiligheid en draagt eraan bij incorrecte invoer te voorkomen. Drie aanraakgevoelige toetsen bevinden zich achter de touchpad en kunnen worden gebruikt om belangrijke functies snel en direct te activeren (terug-functie, overschakelen naar het favorietenmenu, snelkeuze voor audiomenu). Naast de aanraakgevoelige toetsen en de touchpad zijn de COMAND-controller en de LINGUATRONIC spraakbediening aanvullende mogelijkheden om het infotainmentsysteem mee aan te sturen. Waarbij de bestuurder op elk willekeurig moment kan kiezen welke wijze hem het best bevalt. De nieuwe E-Klasse kan ook worden bediend via directe toetsen, zoals voor het instellen van de airconditioning of – opnieuw een primeur – voor het eenvoudig in- en uitschakelen van bepaalde assistentiesystemen.

Bij het ontwerpen van de bedienings- en aanduidingsfuncties lag de nadruk niet alleen op het logisch groeperen van alle functies qua vorm en content, maar ook op het upgraden en het promoten van het gebruik ervan. Dankzij verfijnd aanvoelende contactvlakken en metallook afwerking, deels in effectlak, straalt elk bedieningselement in de auto de liefde voor detail uit.

Nieuwe bedieningservaring

Het ontwikkelingsdoel voor het volledig nieuwe bedienings- en aanduidingsconcept was het verenigen van het intuïtieve gebruik ervan met een functioneel doch aantrekkelijk design. Dat heeft erin geresulteerd dat passagiers in de E-Klasse genieten van een nieuwe bedieningservaring met beeld- en animatieweergave in hoge resolutie. De ontwikkelaars hebben de nadruk gelegd op het gebruik van nieuw geïmplementeerde weergave- en aanduidingsmogelijkheden om het voor de bestuurder eenvoudiger – ofwel intuïtiever – te maken om informatie tot zich te nemen en te ervaren. Animated beelden worden bijvoorbeeld gebruikt om de activiteit van assistentiesystemen of van DYNAMIC SELECT weer te geven. De eveneens animated ECO-aanduiding in het combi-instrument stimuleert de bestuurder op een duidelijke, begrijpelijke wijze om er een zuinige rijstijl op na te houden.

De nieuwe look omvat tevens een nieuwe, duidelijkere menustructuur die het eenvoudiger maakt om functies te selecteren. Ergonomie en intuïtie waren bij de ontwikkeling belangrijke criteria.

Omdat de gebruikerservaring en connectiviteit van steeds groter belang worden, heeft Mercedes-Benz twee nieuwe afdelingen opgezet om vorm te geven aan de digitale toekomst: ‘Digital Graphic & Corporate Design’ en ‘User Interaction’. Deze centra werken nauw samen voor het ontwerpen van de bedienings- en aanduidingsconcepten, ofwel de user interface, voor actuele en toekomstige modellen. De reden hiervoor is dat het interieur van een auto – naast een werk- en privéomgeving – steeds vaker een ‘third place’ wordt, een leefomgeving waarin de inzittenden van modern luxury kunnen genieten. Met de nieuwe afdelingen speelt Daimler in op de wereldwijde trend van ‘Digital & Connected Life’ en daarmee op de snelgroeiende digitalisering in alle gebieden van het dagelijks leven.

Het interieur als expressie van emotie en intelligentie

Met een designfocus op het creëren van een gevoel van ruimte combineert het interieur van de nieuwe E-Klasse de elegantie van het luxesegment met de gecultiveerde sportiviteit van de C-Klasse. De designtaal van de nieuwe businesslimousine wordt onderstreept door een samenspel van sculpturale oppervlakken en hoekige vormen met avantgardistisch strakke en platte bedienings- en aanduidingszones. Samen geven die elementen vorm aan een expressie van emotie en intelligentie, een unieke en contrastrijke designtaal van Mercedes-Benz die de designfilosofie van ‘Sensuele Puurheid’ optimaal weerspiegelt.

De horizontale, onderste sierlijst van het elegante, vloeiend verlopende dashboard creëert een visueel gevoel van ruimte. Het rondom in de portieren doorlopende design (wrap-aroundlook) versterkt die horizontale belijning, een typerend stijlelement dat in de C- tot S-Klasse Limousines van Mercedes-Benz terugkomt.

Afhankelijk van de transmissievariant biedt de nieuwe E-Klasse keuze uit twee verschillend ontworpen middenconsoles. Modellen met automatische transmissie hebben een doorlopende middenconsole, die sportief-dynamisch omhoogloopt naar de cockpit via een bedieningspaneel in ‘black panel’ glaslook.

Intelligent materiaaldesign

Hoogwaardige materialen benadrukken zowel de sportieve als elegante stijl van het interieur. Tot de mogelijkheden behoren generfde houtsoorten, hout in yachtlook met ‘flowing lines’ als hedendaagse interpretatie van ingelegd hout, alsmede een nieuwe metallook. Het gebruik van authentieke materialen komt ook terug in het leder op de portieren bij bepaalde uitrustingslijnen. Typerend voor Mercedes-Benz is de hoogkwalitatieve ‘look & feel’ dankzij de grote aandacht voor detail en het grote vakmanschap. Al even stemmig en zorgvuldig gekozen is het materiaal- en kleurconcept met uiteenlopende bruintinten, inclusief nieuwe, aantrekkelijke kleurcombinaties zoals espressobruin/macchiato en zadelbruin/macchiato.

Lichte ambiance met 64 kleuren

De interieurverlichting maakt exclusief gebruik van duurzame, energiebesparende led-techniek. Hetzelfde geldt voor de standaard  sfeerverlichting. Met 64 kleuren biedt het systeem een keur aan individualiseringsmogelijkheden en zorgt het voor lichtaccenten op bijvoorbeeld de sierdelen, het centrale display, het opbergvak in de middenarmsteun voor, de portiergreepuitsparingen, de portiervakken, de beenruimtes voor en achter, de interieurhemel, de spiegeldriehoeken en de tweeters (indien de auto is voorzien van het Burmester® High-End 3D surround sound system).

Stoeldesign: eersteklas

Nog een highlight van de nieuwe E-Klasse zijn de ergonomisch gevormde stoelen die Mercedes-Benz’ typische geschiktheid voor lange ritten combineren met een sportieve uitstraling. De stoelen zijn al naargelang de uitrustingslijn verschillend vormgegeven:

  • Zelfs de basisversie in stof benadrukt de luxueuze ambiance in de nieuwe E-Klasse;

  • De sportieve contouren van de stoelen van de uitrustingslijn AVANTGARDE leggen de nadruk op sportiviteit met een goede zijdelingse ondersteuning en rugventilatie;

  • De nieuw ontwikkelde stoelen van de AMG Line maken indruk door een sportievere vorm voor de rugleuning met extreem sportieve zijkanten en brede schoudersectie voor extra zijdelingse ondersteuning;

  • De uitrustingslijn EXCLUSIVE beschikt over stoelen in stof/leder of nappaleder.

Een designo stoel met ruitdessin en perforaties, vergelijkbaar met de stoelen in de S-Klasse, is eveneens beschikbaar, in combinatie met de verbeterde zijdelingse ondersteuning van de sportstoelen.

3D sound met concertzaalbeleving

Het frontbass-systeem in de nieuwe E-Klasse zorgt standaard voor een speciale luisterervaring. Het systeem maakt gebruik van de ruimte in de dwars- en zijbalken van de carrosseriestructuur, als resonantiekamers voor de basluidsprekers. Wanneer de auto aanvullend is uitgerust met het optionele Burmester® high-end 3D surround sound system, worden de inzittenden verwend met een geluidsbeleving die vergelijkbaar is met die van een concertzaal. Dat komt doordat de nieuwe, tweede generatie van het Burmester® high-end 3D surround sound system (de eerste generatie is beschikbaar voor de S-Klasse) gebruikmaakt van vier dakluidsprekers – twee voorin het dak en twee achterin. Het effect: reflecties die in een concertzaal vanuit het dak worden teruggekaatst, worden in de E-Klasse op vergelijkbare authentieke wijze in het geluidsontwerp geïntegreerd. Ter vergelijking: andere 3D sound systems die zijn uitgerust met dakluidsprekers maken veelal gebruik van algoritmen om een 3D geluidservaring te simuleren.

Naast 3D surround sound kunnen vier andere, vooraf bepaalde geluidsinstellingen worden gekozen, afhankelijk van de smaak en audiobron:

  • Pure: geluidsreproductie zonder bijeffecten, voor onvervalst muzikaal plezier;

  • Live: aantrekkelijke, dynamische geluidservaring die typerend is voor live muziek;

  • Easy Listening: mildere geluidsintensiteit voor relaxt luisterplezier gedurende een langere periode;

  • Surround: virtuele surround sound;

  • 3D Surround: driedimensionale luisterervaring dankzij dakluidsprekers;

De technische uitrusting van het Burmester® high-end 3D surround sound system omvat 23 hoogvermogenluidsprekers met diafragma’s van glasvezelmateriaal voor maximale stabiliteit, een laag gewicht en een hoger vermogen. De dakluidsprekers zijn speciaal ontwikkeld voor hun taak, zijn extreem klein en plat en verspreiden het geluid in alle richtingen. Tot de luidsprekers behoort ook een 25 liter basbox met eigen 400 watt versterker in de bagageruimte, twee woofer/mid-range luidsprekers in de voorportieren evenals zeven mid-range luidsprekers en aluminium tweeters voor een nauwkeurige geluidsresolutie. De tweeters in de voorste spiegeldriehoeken vervullen niet alleen hun geluidsfunctie, maar vormen tevens fascinerende designfeatures. Wanneer het audiosysteem wordt ingeschakeld draaien ze vanuit de spiegeldriehoeken naar buiten in een optimale positie. Met de sfeerverlichting veranderen ze bovendien in optische highlights. Twee versterkers met een totaalvermogen van 1450 watt sturen alle luidsprekers individueel aan via gescheiden kanalen en actieve crossovers.

Een combinatie van digitale en analoge versterkers draagt eveneens bij aan de speciale luisterbeleving. De analoge technologie garandeert een warme, ronde en volle sound, terwijl de digitale technologie gebruikmaakt van een gescheiden stroomvoorziening om hoge pieken te produceren, teneinde een grote dynamiek tussen de zachtste en hardste tonen te creëren.

Net als in de S-Klasse kan het geluid voor elke stoel optimaal worden afgestemd via de zogeheten VIP-setting.

Nieuwe koplampen

De intelligentie van de nieuwe E-Klasse weerspiegelt zich ook in de koplampen. Een kenmerkend element is de dubbele ‘wenkbrauw’ van de nieuwe verlichting aan de voorzijde. Het gezicht van de auto wordt getekend door markante koplampen met helder glas. De optionele high-performance led-koplampen geven de limousine een soevereine uitstraling en hebben een uniek design, ook bij daglicht, met dubbele fakkels en hoogwaardige details.

Een opvallende feature is de integratie van het voor het merk typerende corporate design in de MULTIBEAM LED-koplampen. Die geven een geheel eigen ‘look’ aan de richtingaanwijzers, de Coming Home-verlichting, de positieverlichting en de dagrijverlichting. Het resultaat is dat de Mercedes-Benz modellen zich zowel overdag als ’s nachts visueel nadrukkelijk onderscheiden in het verkeer.

Alle koplampfuncties zijn gegroepeerd achter een lens van helder polycarbonaat met een krasbestendige coating. Net als bij andere designelementen zijn de randen in zwart uitgevoerd, voor een gevoel van kwaliteit en diepte.

MULTIBEAM LED-koplampen

De E-Klasse is optioneel leverbaar met MULTIBEAM LED-koplampen met ILS (Intelligent Light System) en adaptieve grootlichtassistent plus. De MULTIBEAM LED-koplampen zijn direct herkenbaar. Ze vormen nieuwe, visuele highlights met hun passieve blauwe verlichting. Die benadrukt het voor de E-Klasse kenmerkende ‘fakkeleffect’ van de dagrij- en positieverlichting en creëert, zelfs wanneer het dimlicht of grootlicht is ingeschakeld, een blauwe gloed voor een fascinerende uitstraling. Dit verleent het lichtdesign van E-Klasse modellen met MULTIBEAM LED-koplampen een uniek karakter.

De MULTIBEAM LED-koplampen maken gebruik van 84 individueel aangestuurde, krachtige leds in elke komplampunit. Daarmee kunnen de koplampen de weg automatisch en met een ongeëvenaarde lichtprecisie verlichten, zonder tegemoetkomend verkeer te verblinden.

Wat het aantal pixels betreft, geldt voor een led-koplamp hetzelfde als voor een beeldscherm: hoe groter het aantal individueel aanstuurbare pixels, des te hoger de resolutie en hoe gedetailleerder het beeld. Een groot aantal pixels zorgt tevens voor meer dynamiek in het beeld. Waarmee in dit geval een duidelijke toename in precisie en helderheid wordt gecreëerd. Bovendien voorziet deze technologie in de mogelijkheid om het gedeeltelijk grootlicht langer ingeschakeld te laten. Dit biedt extra veiligheid doordat de bestuurder profiteert van een betere verlichting van de weg. Vergeleken met conventionele systemen hebben MULTIBEAM LED-koplampen bij gedeeltelijk grootlicht een tot 2,5 maal grotere lichtopbrengst.

Nieuwe veiligheidsvergrotende functies

Dankzij de volledig vrij te configureren, hoge-resolutie lichtverdeling is het mogelijk om alle groot- en dimlichtfuncties van het Intelligent Light System geheel digitaal te bepalen. Als wereldprimeur wordt de dynamische bochtenverlichting geheel elektronisch gestuurd. Daarnaast is een keur aan nieuwe, adaptieve lichtfuncties beschikbaar die het rijden in het donker zowel voor de bestuurder als medeweggebruikers veiliger maakt. Voorbeelden zijn de nieuw ontwikkelde slechtweerverlichting, cityverlichting en navigatiegestuurde kruispuntverlichting.

Sterrenstof

Nog zo’n visueel kenmerk van het nieuwe lid van de Mercedes-Benz limousinefamilie zijn de eendelige achterlichten. Het fakkeldesign is niet alleen onderscheidend in ontwerp – ook ’s nachts –, maar vergroot ook de veiligheid. Optionele achterlichten voorzien in een lichtsignatuur die doet denken aan het effect van sterrenstof, de Melkweg of het gloeien van een straalmotor. Dit sterrenstof-effect is te danken aan vele minuscule en onregelmatig reflecterende elementen in de lens van het achterlicht. De zogeheten Lambert-reflectoren zorgen voor een geheel eigen, heldere verschijning. Deze optionele achterlichten zijn geheel uitgevoerd in led-techniek.

De nieuw ontworpen achterlichten zijn ook onderscheidend qua veiligheid. De lichtintensiteit van het remlicht verschilt bijvoorbeeld overdag en in het donker binnen de wettelijk toegestane limieten (multi-level functie). Daarnaast strekken de richtingaanwijzers – eveneens met multi-level functie – zich over de gehele breedte van het onderste deel van de achterlichten uit.