06
april
2022
|
10:47
Europe/Amsterdam

Virgil Abloh en Mercedes-Maybach creëren de ultieme legacy auto

Hoogtepunt van de samenwerking tussen de onlangs overleden Virgil Abloh en Mercedes-Maybach is de introductie van een gelimiteerde S-Klasse en een capsule collection, geïnspireerd door Project MAYBACH.

Op 5 april onthulde Mercedes-Maybach het laatste hoofdstuk van Project MAYBACH: de samenwerking met de onlangs overleden kunstenaar, architect, creative director, modeontwerper en filantroop Virgil Abloh. Het samen met Gorden Wagener, Chief Design Officer bij Mercedes-Benz Group AG, in 2021 ontworpen voertuig werd vlak voor het vroegtijdig overlijden van Abloh in november voltooid en is in een streng gelimiteerde oplage van 150 exemplaren leverbaar. De introductie valt samen met de release van een capsule collection die door Abloh in samenwerking met Off White™ werd ontworpen. De collection werd ontwikkeld voor de elektrische showcar van het Project MAYBACH en is exclusief te koop in de webshops van Off White™, Farfetch en Maybach Icons of Luxury en in Off White™ Stores in geselecteerde landen.

Al meer dan een eeuw definieert Mercedes-Maybach de grenzen van luxe en deze traditie wordt nu voortgezet met de limited edition Maybach by Virgil Abloh, een zeer royaal uitgeruste Mercedes-Maybach S-klasse S 680 (brandstofverbruik gecombineerd (WLTP): 14,3 - 13,4 l/100 km; CO2-emissie gecombineerd: 326-304 g/km)1. Het exterieur – ontwikkeld door een zeer specialistisch team van individualiserings- en ambachtslieden van de Mercedes Maybach Manufaktur in Sindelfingen – is gespoten in de tweekleurige lak die speciaal voor Project MAYBACH werd gecreëerd. Waar het bovenste deel van het voertuig glanzend obsidiaanzwart is, zijn het onderste deel, de flanken en de speciale gesmede velgen zandkleurig.

Het ultieme vakmanschap wordt voortgezet in het interieur met een identiek tweekleurig kleurenschema. De vier stoelen, het stuurwiel, de portieren, de onderkant van het dashboard en de interieurhemel zijn bekleed met zwart en zandkleurig nappaleder en voorzien van zandkleurige sierlijsten. De hoogpolige vloermatten zijn zwart met een zandkleurige lederen rand en een gestikt logo van Mercedes-Maybach. Om de monolithische uitstraling verder aan te zetten, zijn de ruitframes gelakt en is een speciaal logo van Mercedes-Maybach en Virgil Abloh in het pianozwarte centrale deel van de middenconsole, de achterbankbekleding, de instaplijsten en de hoofdsteunen gegraveerd.

Uniek aan de gelimiteerde S-Klasse is een op maat gemaakte user interface die de bestuurder een nog luxueuzere variant van de Maybach MBUX-suite op het hoogste technologische niveau biedt. Geselecteerde visuele elementen worden gebruikt om de digitale content te verfraaien: van een Home-toets met gekleurde rand en een merklogo dat de limited edition onderscheidt tot profielfoto’s versierd met luxe modeaccessoires. Het resultaat is een nog intuïtiever voertuig dat de unieke stijl van de limited edition zowel in het exterieur als interieur uitstraalt. Elk moment dat de bestuurder op de weg doorbrengt, wordt een bijzonder moment.

Alle klanten krijgen tevens een op speciaal gemaakte houten kist bekleed met zandkleurig nappaleder en voorzien van het logo van Mercedes-Maybach en Virgil Abloh. De giftbox bevat een 1:18 schaalmodel van het voertuig, de twee voertuigsleutels en een karabijnhaak. Klanten krijgen ook een speciale car cover met logo van Mercedes-Maybach en Virgil Abloh cadeau.

De capsule collection – die eveneens op 5 april werd gelanceerd – werd door Virgil Abloh samen met Off White™ ontworpen voor de elektrische showcar van het Project MAYBACH. De collection bestaat uit zandkleurige T-shirts van gewassen vintage katoen, crewnecks en hoodies van halfgeborsteld katoenfleece, evenals baseballcaps en racehandschoenen van canvas, neopreen en suède, gecoat met een zwart spray-effect en voorzien van borduursels.

De gelimiteerde S-Klasse is het derde samenwerkingsproject van Virgil Abloh met Mercedes-Benz en het tweede met Mercedes-Maybach. Op 1 december 2021 opende Mercedes-Benz tijdens de Miami Art Week de deuren van het Rubell Museum in Miami om Project MAYBACH te presenteren: een showcar die de mogelijkheden van toekomstig design voor elektrovoertuigen illustreert. Een jaar eerder gaven Abloh en Wagener – via hun gezamenlijke passie om luxe design te verrijken – met Project Geländewagen al een nieuwe invulling aan de Mercedes Benz G-Klasse.

Gorden Wagener, Chief Design Officer bij Mercedes-Benz Group AG: “Ik ben ongelooflijk trots op het werk dat we samen met Virgil hebben gecreëerd. Of het nu gaat om Project Geländewagen, dat met onze iconische G-Klasse de maatstaf creëerde voor fashion/automotive samenwerking, of om Project MAYBACH, dat het gedistingeerde Mercedes-Maybach erfgoed naar de toekomst bracht – samen met Virgil zijn we echt nieuwe wegen ingeslagen. De limited edition Maybach by Virgil Abloh is een voorbeeld van de symbiose van innovatief design en ultiem vakmanschap en is nu beschikbaar voor geïnteresseerde kopers.”

Bettina Fetzer, Vice President Communications & Marketing bij Mercedes-Benz AG: “De samenwerking met Virgil voor Project MAYBACH was een unieke en inspirerende reis naar het idee van Mercedes-Benz van tijdgeest, co-creatie en hedendaagse luxe. Het ontwikkelen van producten die kunnen worden ingekocht, vormde ditmaal voor beide partijen de sleutel om de samenwerking naar een volgend niveau te tillen. De limited edition Maybach by Virgil Abloh en de capsule collection creëren een werkelijk uitzonderlijke klantervaring en we zijn vereerd om deze te presenteren.”

De samenwerking met Abloh is slechts één voorbeeld van hoe het merk Mercedes-Maybach zich blijft focussen op innovatie en evolutie. Met het oog op de toekomst gaat Mercedes-Maybach in 2023 zijn eerste volledig elektrische model introduceren. Duurzaamheid wordt daarbij niet alleen geassocieerd met de aandrijftechnologie, maar ook met de materialen waarmee het voertuig is uitgerust. Tijdens het ontwikkelingsproces stelt Mercedes-Benz voor elk model een recyclingconcept op waarin alle componenten en materialen worden onderzocht op hun geschiktheid voor de verschillende stadia van het recyclingproces. Het uiteindelijke doel is om de milieu-impact van de vmaterialen die worden gebruikt bij de productie van elk Mercedes-Benz model te verminderen.

Over Virgil Abloh (1980-2021)

Virgil Abloh, geboren in Rockfort (Illinois), was kunstenaar, architect, engineer, creative director, artistiek directeur, industrieel ontwerper, modeontwerper, muzikant, dj en filantroop. Na het behalen van een graad in civiele techniek aan de Universiteit van Wisconsin-Madison voltooide hij een masterstudie in architectuur aan het Illinois Institute of Technology (IIT) in Chicago. Op het IIT, waar hij oorspronkelijk een door Ludwig Mies van der Rohe ontwikkeld leerplan volgde, legde hij de basis voor zijn artistieke werk. Het Museum of Contemporary Art in Chicago presenteerde in de zomer van 2019 een retrospectief van zijn werk, ontworpen als een reizende tentoonstelling. Het was een van de best bezochte tentoonstellingen in de geschiedenis van het museum. Abloh was chief creative director en oprichter van het label Off-White en artistiek directeur van de mannencollectie van Louis Vuitton.

[1]  De vermelde cijfers zijn de gemeten ‘WLTP CO2-cijfers’ in overeenstemming met artikel 2 nr. 3 Uitvoeringsverordening (EU) 2017/1153. Op basis van deze cijfers zijn de brandstofverbruikcijfers berekend.
Boilerplate

Mercedes-Benz AG in één oogopslag

Mercedes-Benz AG is verantwoordelijk voor de wereldwijde activiteiten van Mercedes-Benz Cars en Mercedes-Benz Vans met meer circa 172.000 medewerkers wereldwijd. Ola Källenius is voorzitter van de raad van bestuur van Mercedes-Benz AG. De onderneming richt zich op de ontwikkeling, productie en verkoop van personenwagens en bestelwagens, alsmede voertuiggerelateerde services. Bovendien streeft de onderneming naar een leidende rol in elektromobiliteit en voertuigsoftware. Het productportfolio omvat het merk Mercedes-Benz met de submerken Mercedes-AMG, Mercedes-Maybach, Mercedes-EQ, G-Klasse, alsmede het merk smart. Het merk Mercedes me biedt toegang tot de digitale services van Mercedes-Benz. Mercedes-Benz AG is een van de grootste fabrikanten van premium personenwagens. In 2021 werden circa 1,9 miljoen personenwagens en bijna 386.200 bestelwagens verkocht. In deze twee divisies breidt Mercedes-Benz AG zijn wereldwijde productienetwerk met zo’n 35 fabrieken op vier continenten continu verder uit en richt zich daarbij op de eisen die aan elektromobiliteit worden gesteld. Tegelijkertijd bouwt de onderneming zijn wereldwijde netwerk voor accuproductie op drie continenten verder uit. Duurzaamheid is de leidraad van de Mercedes-Benz strategie en betekent voor de onderneming het creëren van duurzame waarde voor alle belanghebbenden: klanten, medewerkers, investeerders, zakelijke partners en de samenleving als geheel. De basis hiervoor is de duurzaamheidsstrategie van Mercedes-Benz Group. In deze strategie neemt de onderneming de verantwoordelijkheid op zich voor de economische, ecologische en sociale gevolgen van zijn bedrijfsactiviteiten en heeft het oog voor de gehele waardeketen.