24
juni
2014
|
02:00
Europe/Amsterdam

Vijftig nieuwe Mercedes-Benz Sprinters voor Dienst Justitiële Inrichtingen

  • Circa vijftig nieuwe Sprinters voor DV&O na rijksbrede aanbesteding

  • Keuze Mercedes-Benz vanwege veiligheid en betrouwbaarheid

  • Sprinters rijk uitgerust met onder andere intelligente Mercedes-Benz veiligheidssystemen

Mercedes-Benz heeft donderdag 19 juni de eerste voertuigen uit een serie van circa vijftig nieuwe Mercedes-Benz Sprinters met Euro VI-motor officieel overhandigd aan de Dienst Vervoer en Ondersteuning (DV&O). De rijk uitgeruste bestelwagens zullen worden ingezet voor gedetineerden- en arrestantenvervoer voor de Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) en zijn daarom uitgerust met een celleninrichting. Voornaamste redenen om voor de nieuwe Sprinter te kiezen zijn de betrouwbaarheid van het voertuig, de lage onderhoudskosten en het adequaat functionerende servicenetwerk van Mercedes-Benz.

Rijksbrede aanbesteding leidde tot de Sprinter

Aan de aflevering ging een rijksbrede aanbesteding voor meerdere types voertuigen vooraf, waarbij het accent lag op een zo laag mogelijke emissie en het daarmee samenhangende brandstofverbruik. Voor de voertuigcategorie 3500 kg, opbouw tot cellenvoertuig, werd onder andere de Mercedes-Benz Sprinter als mogelijk voertuig geselecteerd. De keuze viel uiteindelijk op de nieuwe Sprinter vanwege o.a. het brede scala aan intelligente veiligheidssystemen, de bedieningsvriendelijkheid (mede dankzij de 7G-TRONIC PLUS automaat), de geschiktheid voor de opbouw en voor de inzet: een relatief zware belading gepaard met een hoog kilometrage. De standaard op elke Sprinter aanwezige service-intervalindicator ASSYST is een waarschuwingssysteem dat in overeenstemming met het werkelijke gebruik van de motor flexibele onderhoudsintervallen (ook over de af fabriek ingestelde onderhoudsintervallen heen) mogelijk maakt. Als zeer belangrijke redenen werden ook de betrouwbaarheid van de Sprinter en de Mercedes-Benz serviceorganisatie aangedragen. Het is van groot belang dat bij gedetineerden- en arrestantenvervoer stilstand vanwege mankementen vermeden wordt, en dat adequaat gehandeld wordt door de serviceorganisatie als dit zich onverhoopt toch voordoet.

Rijk uitgerust en bijzonder opgebouwd

De Sprinter 316 CDI met de 7-traps 7G-TRONIC PLUS automaat en zuinige en schone Euro VI-motor met ECO-Start-Stop PLUS functie is uitgerust met meerdere intelligente veiligheidssystemen ter bescherming van bestuurder en inzittenden. Zo ondersteunt COLLISION PREVENTION ASSIST bij het voorkomen van aanrijdingen en geeft Spoorassistent een waarschuwingssignaal indien het voertuig ongewenst van rijbaan wisselt. Ook is de Sprinter voorzien van Dodehoekassistent voor veilig inhalen, Grootlichtassistent voor optimaal zicht in het donker en Zijwindassistent. Dit helpt de bestuurder bij sterke zijwindstoten de juiste lijn aan te houden. Het systeem signaleert tijdig heftige windstoten en corrigeert de wielen aan de kant van de zijwind door automatisch af te remmen.

Ombouwspecialist L&S Specials uit Oldenzaal heeft de Sprinter omgebouwd tot “cellenbus”. Waar een celleninrichting vaak grotendeels van staal is gemaakt, wordt bij deze bijzondere opbouw aluminium gebruikt, zonder daarbij aan sterkte in te boeten. Zo wordt een gewichtsbesparing gerealiseerd van tweehonderd kilo. De eerste nieuwe Sprinter uit de serie van circa vijftig voor dit jaar zijn gisteren officieel overhandigd. In de loop van 2014 zullen de overige nieuwe Sprinters worden geleverd.

Dienst Vervoer en Ondersteuning

De Dienst Vervoer en Ondersteuning is een landelijke dienst van de Dienst Justitiële Inrichtingen en verzorgt het vervoer van arrestanten, gedetineerden en vreemdelingen. DV&O vervoert bovendien goederen en penitentiaire dossiers voor het gehele ministerie van Veiligheid en Justitie. DV&O verleent daarnaast bijstand bij calamiteiten in (justitiële) inrichtingen en detacheert beveiligingsmedewerkers ter ondersteuning van organisaties die aan het ministerie van Veiligheid en Justitie gelieerd zijn.