17
januari
2007
|
01:00
Europe/Amsterdam

Vierwielaandrijving bij Mercedes-Benz: een traditie van meer dan een eeuw

Mercedes-Benz breidt de reeks van auto’s met vierwielaandrijving constant uit, waarbij het merk nieuwe trends zet in een snel groeiend marktsegment. Met de komst van het nieuwe vlaggenschip, de S-Klasse 4MATIC, biedt Mercedes-Benz nu in totaal 48 vierwielaangedreven uitvoeringen aan in zeven modelklassen. Hiermee wordt voldaan aan de wens van automobilisten om zelfs onder de zwaarste omstandigheden probleemloos te kunnen rijden. De S-Klasse 4MATIC beschikt over een nieuw ontwikkelde vierwielaandrijving, die uitblinkt door perfecte tractie, rijcomfort van het hoogste niveau en een gunstig brandstofverbruik. Daarmee wordt de traditie voortgezet die in 1907 begon met de Mercedes-Benz ‘Dernburg’, een van de eerste Mercedes-Benz-automobielen met vierwielaandrijving. Deze auto, die 100 jaar geleden door Paul Daimler werd ontworpen, baande de weg voor alle latere modellen met de beroemde Mercedes-Benz ster die waren voorzien van aandrijving op alle wielen: de Unimog, de G-Klasse, de eerste E-Klasse met 4MATIC en nu het huidige modelprogramma met de nieuwe S-Klasse 4MATIC als topmodel.

De geschiedenis van vierwielaandrijving bij Mercedes-Benz begint al in 1903. Sindsdien is de filosofie bij het merk gevormd dat aandrijving op alle wielen de beste technologie is om veilig en effectief moeilijk begaanbaar terrein te doorkruisen. Paul Daimler, zoon van oprichter Gottlieb Daimler en destijds hoofd techniek van de Daimler Motoren Gesellschaft in Wiener-Neustadt, legde al in 1903 de basis voor auto’s met aandrijving op alle wielen. Zo werd in 1904-‘05 een militair voertuig met vierwielaandrijving ontwikkeld. Behalve voor militaire doeleinden werden na de eerste wereldoorlog auto’s met aandrijving op alle wielen meer en meer gebruikt in de bouw en bij het sneeuwvrij maken van wegen in de winter.

In 1907 kocht het Duitse koloniaal bestuur bij de Daimler Motoren Gesellschaft een voertuig dat zou worden gebruikt in de toenmalige Duitse kolonie in zuidwestelijk Afrika, het tegenwoordige Namibië. Dit voertuig moest vooral goed in zwaar terrein kunnen rijden. Hiertoe ontwierp Paul Daimler een auto die werd genoemd naar Paul Dernburg, de staatssecretaris van het Duitse koloniaal bestuur, die de auto in Afrika gebruikte. De auto had niet alleen vierwielaandrijving, maar ook vierwielbesturing. In de jaren twintig en dertig werden vooral vierwielaangedreven auto’s voor militaire doeleinden gebouwd.

In 1948 werd de Unimog geïntroduceerd, waarbij de naam staat voor ‘Universalmotorgerät’. Sinds 1951 worden de Unimogs in een speciale fabriek in Gaggenau gebouwd. Deze voertuigen kunnen nagenoeg elk type terrein aan. Een belangrijk moment was ook de komst van de eerste Mercedes-Benz G-Klasse in 1979. Dit model vond vrijwel onmiddellijk zijn weg naar een grote schare liefhebbers en is nog steeds in productie. Halverwege de jaren tachtig van de vorige eeuw verschenen ook de eerste Mercedes-Benz-personenauto’s met vierwielaandrijving op de markt. Deze 4MATIC-technologie debuteerde in 1987 in de Mercedes-Benz E-Klasse. Sinds 1999 werkt 4MATIC samen met het elektronische tractiesysteem 4ETS. Naast de sedans C-, E- en S-Klasse en de terreinwagen G-Klasse kunnen ook de SUV’s M-, R- en GL-Klasse evenals de Viano met vierwielaandrijving worden geleverd. Tractie met traditie dus, in dit geval een traditie die al meer dan 100 jaar teruggaat.

G-Klasse met interessante wijzigingen voor het 28e productiejaar

De G-Klasse beleeft in 2007 zijn 28e productiejaar. De populaire dieselversie 320 CDI wordt aangedreven door een drieliter V6-motor die goed is voor een vermogen van 165 kW/224 pk en een maximum koppel van 540 Nm. Een onderhoudsvrij dieselpartikelfilter is standaard. Er zijn ook twee versies met achtcilinder-benzinemotoren leverbaar: de G 500 met een vermogen van 218 kW/296 pk en de G 55 AMG met een AMG-V8-motor, die dankzij compressortechnologie een vermogen van 368 kW/500 pk en een koppel van niet minder dan 700 Nm levert.

De G 320 CDI en de G 500 zijn leverbaar als stationwagon met lange of korte wielbasis en als cabrio. De G 55 AMG wordt alleen geleverd als vijfdeurs stationwagon. De standaarduitrusting van de beide achtcilindermodellen is bovendien uitgebreid. Zo worden de G 500 en de G 55 AMG nu standaard geleverd met het communicatie- en entertainmentsysteem COMAND APS inclusief DVD-navigatie. Op de G 320 CDI is dit leverbaar als optie. Alle uitvoeringen van de G-Klasse worden uitgerust met een nieuw combi-instrument, stoelverwarming, een nieuw vormgegeven middenconsole, gewijzigde achterlichtunits en een nieuw multifunctioneel stuurwiel, bij de G 320 CDI met leer bekleed en bij de G 500 en de G 55 AMG met een combinatie van hout en leer.

M-, GL- en R-Klasse 4MATIC: veelzijdig in elk terrein

De SUV-modellen M-, GL- en R-Klasse blinken niet alleen uit door hun opvallende ontwerp, hun veelzijdigheid en hun ruimteaanbod, ze zijn bovendien leverbaar met een onovertroffen aandrijfsysteem, de permanente 4MATIC-vierwielaandrijving. Daarmee bieden ze onovertroffen tractie, zelfs onder de zwaarste omstandigheden. De SUV’s worden nu ook geleverd met een stabilisatiefunctie voor caravan of aanhanger als extra onderdeel van het ESP. Hiermee worden gevaarlijke pendelbewegingen van aanhangers tegengegaan.

De M-Klasse is leverbaar met drie benzine- en drie dieselmotoren, in vermogen uiteenlopend van 140 kW/190 pk voor de ML 280 CDI 4MATIC tot 375 kW/510 pk voor het topmodel, de ML 63 AMG 4MATIC. De ML 420 CDI 4MATIC levert dankzij zijn V8-dieselmotor een indrukwekkend koppel van maar liefst 700 Nm. Naast het 4ETS-tractiesysteem zijn ook een lagesnelheidsregeling voor afdalingen, een wegrij-assistent en off-road-ABS standaard.

De GL-Klasse biedt comfortabel ruimte aan maximaal zeven personen met het comfort en de luxe van een topklasse-limousine. Maar deze ruime SUV draagt niet voor niets de genen van de nu al legendarische G-Klasse-terreinwagen: ook onder zware omstandigheden maakt de GL-Klasse 4MATIC zijn ambities waar. Dit model is leverbaar met twee benzine- en twee dieselmotoren.

De R-Klasse ten slotte biedt comfortabel plaats aan zes personen, is veelzijdig voor zakelijk en vrijetijdsgebruik en is leverbaar met normale en verlengde wielbasis.

E-Klasse sedan en combi leverbaar met 4MATIC

De Mercedes-Benz E-Klasse kent de grootste verscheidenheid van modellen met 4MATIC: maar liefst tien uitvoeringen zijn leverbaar. De beide uitvoeringen met V6-dieselmotor en de drie versies met benzinemotoren zijn alle naar keuze leverbaar als sedan of als combi. Het topmodel is de E 500 4MATIC met een V8-motor, goed voor een vermogen van 285 kW/387 pk en een koppel van 530 Nm. Dit topmodel is voorzien van de semi-actieve wielophanging AIRMATIC DC, dat op alle andere E-Klassen als optie leverbaar is. Alle combi-uitvoeringen worden standaard geleverd met luchtvering met geïntegreerde niveauregeling op de achteras. Alle E-Klasse 4MATIC-modellen zijn standaard uitgerust met een vijftraps automatische transmissie.

S-Klasse als topmodel nu ook met 4MATIC

Natuurlijk mocht de geavanceerde 4MATIC-vierwielaandrijving ook in de Mercedes-Benz S-Klasse, als topmodel van het personenautoprogramma niet ontbreken. De S-Klasse vervult traditioneel de rol van trendsetter als het gaat om nieuwe technologieën. Zo is ook de 4MATIC-vierwielaandrijving in de S-Klasse geheel nieuw ontwikkeld. Daarbij stond een aantal doelen centraal: optimale tractie op elk wegdek, handhaving van rijcomfort, prestaties en verbruik, die nagenoeg op hetzelfde niveau liggen als bij tweewielaangedreven versies, een compact en lichtgewicht systeem en het bereiken van een zo hoog mogelijke veiligheidsgraad.

De verdeling van de aandrijfkracht tussen voor- en achterwielen heeft plaats met behulp van een centraal differentieel, in de verhouding 45:55. Men heeft de keuze uit drie motorvarianten. De S 500 4MATIC, de S 450 4MATIC en de S 320 CDI 4MATIC zijn alle drie beschikbaar met zowel korte als lange wielbasis.
De S 350 4MATIC met een 200 kW/272 pk sterke V6-benzinemotor volgt medio 2007. Alle S-Klasse 4MATIC-modellen worden geleverd met de geavanceerde 7G-TRONIC zeventraps automatische transmissie.