16
juli
2014
|
02:00
Europe/Amsterdam

Vernieuwing van bewezen concept

De revolutie gaat zijn volgende ronde in: de smart fortwo heeft op werkelijk alle gebieden verbeteringen ondergaan terwijl het comfort op een nog hoger niveau is gebracht. Het opvallende concept met de motor achterin wordt nu voor de eerste keer ook toegepast in de vierpersoons smart forfour. Moderne driecilindermotoren met een vermogen van 52 kW/71 pk of 66 kW/90 pk verzorgen de aandrijfkracht. De vermogensoverdracht geschiedt via een handgeschakelde vijfversnellingsbak of een twinamic automaat met dubbele koppeling. Een reeks innovatieve details zorgt voor nog meer rijplezier in de stad. De nieuwe generatie smart zal in Europa in november op de markt worden gebracht. De prijzen van de nieuwe smart fortwo en forfour worden op 31 juli bekendgemaakt. De nationale première van de nieuwe smart modellen vindt plaats op vrijdag 18 juli in Scheveningen.

 

Het merk smart oefent zowel gevoelsmatig als rationeel een sterke aantrekkingskracht uit. Een expressief design en opvallende kleuren belichamen een optimistische levensstijl. De compacte afmetingen en slimme details zorgen voor een unieke functionaliteit. De nieuwe smart fortwo en forfour zijn duidelijk herkenbaar als lid van dezelfde familie. Veel designkenmerken, waaronder de koplampen, de grille voor de koellucht aan de voorzijde en de iconische tridion-veiligheidskooi zijn bijvoorbeeld identiek. En beide modellen zijn uitgerust met de motor achterin, waardoor ze met name in het stadsverkeer uiterst wendbaar zijn.

 

Extreme wendbaarheid en optimaal gebruik van ruimte – meer rijplezier in de stad

 

Korte overhangen, een minimale lengte en een korte draaicirkel. De nieuwe smart modellen kunnen zonder problemen op de kleinste plaatsen worden geparkeerd en kunnen gemakkelijk de scherpste bocht aan. De nieuwe smart fortwo vestigt met een draaicirkel van 6,95 meter (kerb-to-kerb) een nieuwe maatstaf waardoor omkeren super eenvoudig is. De nieuwe smart forfour heeft met een draaicirkel van 8,65 meter (kerb-to-kerb) nagenoeg dezelfde ruimte nodig als de voorgaande fortwo.

 

De nieuwe modellen bieden bij minimale buitenafmetingen maximale ruimte. Additionele sterke punten van de smart forfour zijn de achterportieren, met een openingshoek van bijna 90°, en een neerklapbare rugleuning van de rechtervoorstoel, standaard op alle modelvarianten.

 

Optimale veiligheid – veiligheidsvoorzieningen

 

Het succesvolle veiligheidsconcept van de vorige modellen is behouden gebleven. Inzittenden worden beschermd door een sterk koetswerk: de tridion-veiligheidskooi. Voor de nieuwe smart wordt grotendeels gebruik gemaakt van extra sterk staal en ultrasterk metaal. In lijn met de ‘Real Life Safety’ filosofie van Mercedes-Benz was de focus bij botsproeven gericht op een vergelijkbaar resultaat als dat van aanzienlijk grotere en zwaardere auto’s. De nieuwe smart modellen presteerden goed bij frontale botsproeven met S- en C-Klasse modellen. Geavanceerde hulpsystemen die voorheen gereserveerd waren voor auto’s uit hogere klassen verbeteren de veiligheid en het comfort nog verder. Waaronder zijwindassistent (standaard), automatische afstandsregeling (optie) en spoorassistent (optie).

 

Het ontwerp van de vooras met elementen van de vorige Mercedes-Benz C-Klasse, een geoptimaliseerde De Dion achteras, een aanzienlijk vergrote veerweg rondom en een ongeëvenaard kleine draaicirkel zijn belangrijke kenmerken van het nieuwe chassis. Het chassis en de wielophanging van de nieuwe smart generatie zijn doorontwikkeld op basis van de ervaringen met de voorgaande smart modellen, met het doel een nog groter rijcomfort te bewerkstelligen.

 

Nieuwe driecilinder motoren, dubbele koppeling – het aandrijfsysteem

Twee state-of-the-art driecilindermotoren zullen bij de marktlancering beschikbaar zijn: de 999 cc motor levert 52 kW/71 pk. De motor levert al vanaf 1.000 tpm voldoende koppel (maximum: 91 Nm bij 2.850 tpm) waardoor het brandstofverbruik ook bij hogere toerentallen, zelfs in stadsverkeer, gunstig blijft.

 

De topversie is de turbomotor met 66 kW/90 pk. De 898 cc grote motor levert een maximumkoppel van 135 Nm bij 2.500 tpm. De volledig nieuwe turbo heeft een elektronisch gecontroleerde wastegate waardoor de motor nog meer dynamiek heeft bij een aanzienlijk lager brandstofverbruik. Een andere onderscheidende voorziening is het automatische start/stop systeem. Naast de vernieuwde turbo draagt een complete reeks andere technische maatregelen ook bij aan de prestaties en het lage brandstofverbruik. Hiertoe behoren variabele controle van de wervelingen van het brandstofmengsel in de verbrandingskamers en de variabele instelling van de inlaatkleppen. De volledig aluminium driecilindermotor heeft een gelijke (“vierkante”) boring-slagverhouding.

 

Nieuw voor smart zijn twee transmissievarianten: klanten hebben de keuze uit een handgeschakelde vijfversnellingsbak en de twinamic zesversnellingsbak met dubbele koppeling.

 

passion, prime en proxy – de nieuwe uitvoeringen

 

Drie uitrustingsniveaus (passion, prime en proxy)  en een uitgebreide reeks opties, waarvan sommige tot voor kort voorbehouden waren aan auto’s uit hogere klassen, maken van iedere smart fortwo of smart forfour een unieke auto. Zelfs de instapversie van beide modellen heeft een uitgebreide reeks veiligheids- en comfortvoorzieningen. Daartoe behoren led-dagrijverlichting, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, een lichtsignaal bij afsluiten, cruise control met limiter (variabele snelheidsbegrenzing), een buitentemperatuurmeter met vorstwaarschuwing,  een combi-instrument met monochroom lcd-display, een boordcomputer en elektrische ruitbediening. De forfour heeft bovendien standaard dynamic steering met snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging en variabele stuuroverbrenging.

 

Tot de mogelijkheden behoren onder andere een lederen multifunctioneel stuurwiel, een instrumentenpaneel met 3.5 inch TFT-kleurendisplay en stoelverwarming. Ter gelegenheid van de marktintroductie zal gedurende een bepaalde tijd bovendien de edition #1 leverbaar zijn. Deze beschikt over exclusieve designkenmerken als een tridion-veiligheidskooi in de kleur lava orange gecombineerd met witte koetswerkdelen voor de  fortwo en graphite grey voor de forfour.

 

De multimediasystemen voldoen aan de hoogste normen, met een uitgebreide  smartphone-integratie, realtime navigatie en een touchscreen. Voor de eerste keer levert smart het hoogwaardige JBL sound system, dat is uitgerust met een zeskanaals DSP versterker (240 W) in de fortwo en een achtkanaals DSP versterker (320 W) aan boord van de forfour. Maar liefst acht (fortwo) of twaalf (forfour) hoogvermogenluidsprekers zorgen voor optimaal luistergenot.

 

smart cross connect is een revolutionaire, nieuwe app voor de smart fortwo en smart forfour die voor smart rijders gratis beschikbaar is. smart cross connect heeft zelfs toepassingen tijdens het rijden en buiten de auto. smart parking is één van de voorzieningen die nu een gebruiksvriendelijker ontwerp heeft, met diverse nieuwe functies.

 

FUN.ctioneel – het exterieur design

 

De nieuwe smart heeft een extreem korte overhang voor en achter. Dankzij het 100 mm bredere wielspoor staan de wielen nog meer naar buiten. Deze karakteristieke afmetingen zorgen voor een uitstekende zichtbaarheid en wendbaarheid, met een - mede dankzij de achterin gemonteerde krachtbron - ongeëvenaarde binnenruimte. Het kleurcontrast tussen de tridion-veiligheidskooi en de bodypanelen is een ander bekend stijlkenmerk van smart.

 

De ontwerpers van smart refereren aan de evolutionaire ontwikkeling van het silhouet als het ‘one-and-a-half box’ design. Een verandering van het voorgaande ‘one-box’ ontwerp was nodig vanwege de hogere motorkap.

 

De smart heeft een vriendelijke maar zelfverzekerde uitstraling met de kenmerkende grille in honingraatstructuur die enigszins groter is geworden en die lichter wordt naar de zijkant toe. De ontwerpers omschrijven dat als ‘fading’. De radiatorgrille is in diverse kleuren leverbaar om te contrasteren - of overeen te stemmen - met de bodypanelen, waaronder zwart, zilver en wit.  De tweede, zwarte koelopening in de bumper heeft eveneens het honingraatpatroon. Het vergrote smart logo symboliseert al evenveel zelfvertrouwen. Het is nu driedimensionaal en nagenoeg rond, en heeft een matzwarte afwerking in plaats van het hoogglans.

 

De ruitvormige koplampen zijn bovenaan gesitueerd en zorgen voor een sportieve, aantrekkelijke uitstraling.  De U-vormige dagrijverlichting is een karakteristiek designkenmerk. In combinatie met het led & sensor-pakket hebben de koplampen een extra functie. Wanneer de auto wordt ontgrendeld, gaan de koplampen aan alsof de bestuurder door de smart wordt verwelkomd.

 

Ook de richtingaanwijzers hebben een honingraatpatroon waardoor het licht diffuus wordt verspreid. De vormgeving van de motorkap zorgt voor een krachtige en sportieve uitstraling door de neergaande lijn tussen de koplampen.

 

De nieuwe smart forfour is duidelijk herkenbaar als lid van de smart-familie en hij deelt veel stijlkenmerken met de smart fortwo. Uiteraard is het grootste verschil zichtbaar aan de zijkant: de smart fortwo heeft een groot portier met een ruit zonder omlijsting. Een karakteristieke heuplijn in het midden van de deuren onderstreept de verschijningsvorm van het merk. Het portier is bekleed met hoogwaardig kunststof om lichte beschadigingen door medeparkeerders te voorkomen. De  smart forfour heeft een langere tridion-veiligheidskooi en natuurlijk de extra portieren. De overhang voor en achter is net zo kort als bij de fortwo. De daklijn loopt naar achteren in coupéstijl naar beneden.

 

Een nieuwe feature op beide modellen is de geprononceerde schouderlijn die zorgt voor een duidelijke aanwezigheid op de weg. De tweedelige achterklep, handig op de kleinste parkeerplekken, is geliefd onder smart-rijders, en is dan ook gebleven. De achterlichten lijken op die van de eerste generatie smart en versterken net zoals het grote wielspoor de breedte van de achterzijde.  Een unieke led-verlichting is leverbaar als onderdeel van het led & sensor-pakket: elf individueel verlichte blokjes in ieder achterlicht zorgen in het donker voor een opvallende uitstraling. Het typische honingraatpatroon komt ook weer terug bij de richtingaanwijzers en de achteruitrijlampen. De smart forfour heeft in principe dezelfde elementen als de smart fortwo. Hij heeft alleen een naar boven openende achterklep uit één deel in verband met de lagere bagageruimte.

 

Nieuwe, rijkere carrosseriekleuren en zo’n 40 combinatiemogelijkheden voor de bodypanelen en de tridion-veiligheidskooi geven het versterkte imago van het merk glans.  Nieuwe kleuren zijn  moon white (matt), lava orange (metallic) en hazel brown (metallic), contrasterend met nieuwe kleuren voor de tridion-veiligheidskooi zoals cool silver (metallic) en lava orange (metallic).

 

Easy-going en charmant – het interieur design

 

‘Loop’ is de benaming van de designers voor de boog die als kerndesign door het interieur loopt zoals bij het dashboard en de portieren. Het gebogen dashboard bestaat uit twee delen – een stoer buitenste deel dat eventueel kan worden voorzien van een stoffen bekleding, en een groot binnenste, verzonken deel dat de functionele elementen herbergt. In het dashboard bevinden zich ‘zwevend’ het instrumentcluster en het smart mediasysteem met het radio/navigatiesysteem. Het dashboard en het middelste deel van het portier zijn in alle drie uitvoeringslijnen bekleed. Deze hoogkwalitatieve stof heeft een aangename aanraking en doet denken aan de stof die in moderne sportschoenen wordt gebruikt. De kleuren en gebruikte materialen onderstrepen het easy-going en charmante karakter van de nieuwe smart generatie, met uitrustingsniveaus die zorgen voor een onderscheidende en individuele verschijning.  De sportieve voorstoelen met krachtige contouren zijn uitgevoerd met geïntegreerde hoofdsteunen.

 

Het dashboard en het instrumentcluster met de snelheidsmeter en de waarschuwingslampjes lijken op die van de vorige smart, maar hebben een nieuwe look. De opvallende ronde luchtuitstroomopeningen zijn eenvoudig en prettig in gebruik. De centraal geplaatste unit voor de airconditioning ziet er bijzonder uit: de gewenste temperatuur kan worden ingesteld met behulp van een schuifbaar vergrootglas.

 

Het driespaaks stuurwiel is optioneel leverbaar in een multifunctionele  variant waarbij de radio en het navigatiesysteem bediend kunnen worden. Het mediasysteem met een eigentijdse vormgeving lijkt vóór het dashboard te zweven. Het interieur reflecteert de kenmerken van een jonge, actieve en met een netwerk verbonden generatie.

 

De ‘loop’ van het dashboard loopt over in de portieren die een grote armsteun hebben voor meer comfort. Ook in het interieur is het honingraatpatroon terug te vinden in de afdekpanelen van de geïntegreerde luidsprekers en de tweeters in de spiegeldriehoek.

 

Kleinste draaicirkel – het concept

 

Korte overhangen, een minimale lengte en een scherpe instuurhoek. De nieuwe smart modellen hebben alles wat nodig is om gemakkelijk te kunnen parkeren op zelfs de kleinste parkeerplek, en om iedere bocht eenvoudig te kunnen insturen. De nieuwe smart fortwo vestigt een nieuwe maatstaf qua draaicirkel: met 6,95 meter (kerb-to-kerb) en 7,30 meter (muur tot muur) is iedere draaimanoeuvre buitengewoon eenvoudig. De nieuwe smart forfour draait al even compact als de vorige fortwo (muur tot muur: 8,75 meter). Zijn specificaties zijn 8,65 meter (kerb-to-kerb) en 8.95 meter (muur tot muur).

 

De smart fortwo en forfour maken buitengewoon goed gebruik van de beschikbare ruimte. De smart-ingenieurs hebben de binnenruimte-index geïntroduceerd (BSI = Body Space Index)) om te beschrijven hoe efficiënt gebruik wordt gemaakt van de ruimte. Deze index beschrijft de verhouding tussen de lengte van het interieur en exterieur, waarbij de binnenlengte gemeten is van het gaspedaal in ongebruikte stand in een directe lijn naar de achterkant als een eenvoudige vergelijking tussen twee verschillende modellen. Beide nieuwe modellen realiseren een topnotering  voor dit criterium: 75% (smart fortwo) en 77% (smart forfour).

 

De belangrijkste afmetingen van de twee nieuwe smart-modellen:

smart fortwo

smart forfour

Lengte (m)

2,69

3,49

Breedte (m)

1,66

1,66

Hoogte (m)

1,55

1,55

Wielbasis (mm)

1.873

2.494

Draaicirkel (kerb-to-kerb) (m)

6,95

8,65

Draaicirkel  (muur tot muur) (m)

7,30

8,95

Interieurlengte (van gaspedaal tot achterkant) (mm)

2.011,6

2.707,3

Body space index (%)

75

77

Bagageruimte  (achter voorstoelen) (L)

260

730

Bagageruimte  (achter voorstoelen tot dak) (L)

350

975

Bagageruimte (achter achterstoelen) (L)

-

185

Bagageruimte (achter achterstoelen tot dak) (L)

-

255

  

De nieuwe smart forfour biedt uiteraard meer bagageruimte. De rugleuning van de achterstoelen kan worden neergeklapt waardoor een vlakke laadvloer ontstaat van 1.285 x 996 mm met een laadvolume tot zo’n 975 liter -  toonaangevend in zijn klasse. De totale laadlengte met neergeklapte rugleuning is met 2,22 meter ook uitzonderlijk.

 

Daarnaast zijn omkeerbare kussens voor de achterstoelen in de forfour optioneel leverbaar. De readyspace stoelen achter kunnen omgedraaid en verlaagd worden zodat er onmiddellijk 12 centimeter extra laadhoogte ontstaat. Daar kan dan weer gemakkelijk gebruik van worden gemaakt omdat de portieren een openingshoek van bijna 90° hebben.

 

Duidelijk comfortabeler – het chassis

 

De nieuwe smart is in principe geconfigureerd voor een licht onderstuurd gedrag. Daarom is de verschillende maatvoering voor de banden voor en achter behouden gebleven waarbij de smallere voorbanden in combinatie met de scherpe instuurhoek van de voorwielen zorgen voor een zeer korte draaicirkel. ABS, ASR en ESP® staan klaar om in te grijpen wanneer de limiet dreigt te worden bereikt. Hill start assist en brake assist zijn geïntegreerd in het remsysteem.

 

De ingenieurs hebben een nieuwe McPherson wielophanging ontwikkeld met een gescheiden en gedempte hoofdlager voor de vooras. Ieder wiel wordt gecontroleerd door de onderliggende draagarm, de McPherson veerpoot en de spoorstang. Speciale lagers voor de draagarmen zorgen voor nog meer  comfort, samen met de duidelijk grotere veerweg. Met name tijdens het inveren rijdt de nieuwe smart aanzienlijk soepeler over oneffen wegdekken vergeleken met zijn voorganger. De nieuwe smart modellen hebben ook een verfijnde De-Dion achteras die gemodificeerd is voor een substantieel verhoogd comfortniveau. Nieuwe elementen zijn de tweevoudige schokdempers met aparte tonvormige schroefveren. Twee elastomeer-schijven bieden effectieve ontkoppeling van geluidsoverdracht van de schroefveren tussen de carrosserie en de achteras. Het sport pakket is optioneel leverbaar voor wie een sportievere handling op prijs stelt. De veren zijn stijver en de auto is met tien millimeter verlaagd.

 

Standaard zijn de nieuwe smart modellen uitgerust met een mechanisch tandheugel stuurhuis. Het direct steer systeem met een variabele stuuroverbrenging en elektrische stuurbekrachtiging, dat standaard is op de smart forfour, voorziet in een aanzienlijk plezieriger rijervaring, een nog betere handling en een toegenomen efficiency.

 

Zijwindassistent standaard – actieve veiligheid

 

Geavanceerde hulpsystemen om de veiligheid en het comfort te verbeteren waren vroeger voorbehouden aan auto’s uit de hogere klasse. Daartoe behoren zijwindassistent (standaard), automatische afstandsregeling (optie) en spoorassistent (optie).

 

Iedere automobilist zal bekend zijn met gevaarlijke situaties wanneer hij of zij wordt verrast door een krachtige windvlaag op een brug of bij het inhalen van een vrachtwagen. De standaard zijwindassistent is in staat het gevaar van zo’n situatie te verminderen door gerichte remingrepen uit te voeren wanneer het voertuig minder stabiel dreigt te raken. De bestuurder hoeft dientengevolge minder stuurcorrecties uit te voeren. Zijwindassistent is actief vanaf een snelheid van 80 km/u wanneer rechtuit wordt gereden en in flauwe bochten. Het ESP® waarschuwingslampje licht op in het instrumentenpaneel wanneer de zijwindassistent ingrijpt.

 

Een korte afname van de concentratie kan ervoor zorgen dat de bestuurder de voorligger te dicht nadert - één van de belangrijkste oorzaken van serieuze verkeersongelukken. De automatische afstandsregeling (optie) helpt het gevaar in dat soort situaties te verminderen. Het kan een kop-staartbotsing voorkomen wanneer de bestuurder een file nadert.  Het systeem kan de bestuurder er ook toe aanzetten om actie te ondernemen in gevaarlijke verkeerssituaties in de stad, waardoor botsingen kunnen worden voorkomen. De afstand tot het voorliggende voertuig en de benaderingssnelheid worden voortdurend gemeten door de radar. De bestuurder wordt in twee fases gewaarschuwd: wanneer een voorganger  wordt ontdekt, licht een waarschuwingslampje op in het instrumentenpaneel in het geval dat de afstand niet veilig genoeg is (stage 1). Wanneer de afstand tot de voorganger kritiek wordt, met het gevaar op een aanrijding, klinkt er aanvullend een waarschuwingssignaal (stage 2). De bestuurder wordt dus aangespoord om te reageren in de vorm van een noodstop of een specifieke uitwijkmanoeuvre om zo een kop-staartbotsing te voorkomen. De gecombineerde visuele en audiowaarschuwing treedt in werking in geval van rijdende of afremmende auto’s bij snelheden van 7 km/u tot de topsnelheid. Stilstaande auto’s of objecten worden gedetecteerd bij snelheden van 7 tot 90 km/u.

 

Auto’s die van de weg raken of tegen tegemoetkomend verkeer botsen behoren tot de meest voorkomende en meest ernstige ongelukken. De  spoorassistent (optie) helpt dit soort ongelukken te voorkomen. Een camera scant de wegmarkeringen. Het systeem is in staat te herkennen of de bestuurder de intentie heeft van rijbaan te wisselen. Wanneer de bestuurder onbedoeld (zonder richting aan te geven) een rijstrook verlaat, geeft het systeem naast een hoorbaar waarschuwingssignaal ook een zichtbaar signaal in het combi-instrument.

 

Uitgebreide inzittendenbescherming – passieve veiligheid

 

Het koetswerk en de tridion-veiligheidskooi zijn verder ontwikkeld conform de strengere veiligheidseisen bij botsproeven en ten behoeve van de nieuwe smart forfour. Er wordt nu een groter deel vervaardigd uit ultra-sterk, hittegevormd staal en meerfasenstaal met maximale sterkte. Dit wordt voor de zijkanten gebruikt en met name ook voor de substructuren. Om ervoor te zorgen dat structuren in hoge mate kunnen deformeren en veel energie kunnen absorberen bij frontale botsingen, is de nieuwe smart voorzien van de grootst mogelijke kreukelzones en is er veel aandacht geschonken aan de effectieve doorgeleiding van de vrijkomende krachten. Bij zware frontale aanrijdingen helpt zelfs de achterste structuur mee de energie te absorberen. De krachten worden doorgevoerd naar het robuuste inzittendencompartiment dat als een veiligheidskooi is ontworpen. De wielophanging aan de voorkant is aangepast om te voldoen aan de botseisen.

 

De uiterst robuuste tridion-veiligheidskooi is in staat om bij zeer ernstige aanrijdingen een ingrijpende vervorming te voorkomen. De brandstoftank is buiten de vervormingszone, voor de achteras, gemonteerd.

 

De veiligheidsingenieurs van Mercedes-Benz waren betrokken bij het samenwerkingsproject met Renault tijdens alle stadia van de ontwikkeling en waren in staat met hun enorme kennis en ervaring bij te dragen. Op het gebied van computersimulatie bijvoorbeeld was het mogelijk om in detail het gedrag van de diverse laspunten of de nieuw geïntroduceerde hechtmethoden zoals MIG soldering te calculeren. Het aantal onderzochte gevallen van aanrijdingen overtrof het vereiste aantal ruimschoots, zowel bij botsproeven als bij computersimulaties. De nieuwe smart fortwo onderging hetzelfde ontwikkelingsprogramma als de nieuwe Mercedes-Benz C-Klasse. En omdat de smart wereldwijd op de markt is was het aantal botsproeven vier maal zo groot als vereist voor auto’s die voornamelijk voor de Europese markt zijn bedoeld. In lijn met de Mercedes-Benz ‘Real Life Safety’ filosofie was de focus bij de botsproeven met auto’s erop gericht om te onderzoeken of de vergelijking met grotere en zwaardere auto’s kan worden doorstaan.

 

De manier waarop alle componenten (carrosserie, veiligheidsgordels, airbags en sensorsysteem) in onderling verband functioneren is cruciaal voor een effectieve bescherming. De ruimte naar voren voor de inzittenden moet voldoende zijn om hen te beschermen. Er is ruimte om de botsenergie op te vangen en te absorberen om de kans op lichamelijk letsel te verkleinen. De bestuurder en de voorpassagier beschikken beiden over een driepunts veiligheidsgordels met gordelspanner en gordelkrachtbegrenzer. De achterstoelen in de smart forfour hebben eveneens driepuntsveiligheidsgordels met gordelspanner en gordelkrachtbegrenzer – zaken die bij de concurrentie niet altijd vanzelfsprekend zijn. Standaard bevindt zich een controlelampje voor de gordels achter in het dakpaneel. Het ISOFIX-bevestigingssysteem met TopTether bevestigingspunten is standaard op de passagiersstoel van de fortwo en op de achterstoelen bij de forfour, waardoor kinderstoeltjes veilig en stevig gemonteerd kunnen worden. De kinderstoeltjes zelf zijn afkomstig van Mercedes-Benz.

 

De smart modellen komen standaard met een bestuurdersairbag, een kneebag en een airbag voor de voorpassagier. De kneebag biedt extra bescherming bij frontale aanrijdingen. De standaard sidebags (gecombineerde head-/thoraxbags) bevinden zich in de rugleuning van de voorstoelen en bieden bescherming aan de zijkant voor het hoofd en de borst. De sidebags beschikken over twee kamers zodat ze geschikt zijn voor grote en kleine mensen. Wanneer ze worden geactiveerd bij aanrijdingen van opzij zijn ze in staat de energie waaraan de borst en het hoofd worden blootgesteld, te verminderen. Bovendien beperken ze het risico dat het hoofd de zijruit of een ander object raakt. Het bekken van de inzittenden wordt beschermd door vervormbare elementen die zich in de deurpanelen bevinden. Het principe van de telescopische stuurkolom is 1:1 overgenomen van Mercedes-Benz.

 

Nationale première op 18 juli in Scheveningen

 

De nieuwe smart fortwo en forfour maken op vrijdag 18 juli hun Nederlandse debuut tijdens het Transavia Grand Slam Beachvolleybal toernooi op het strand van Scheveningen. Na dit evenement zullen de auto’s van 23 tot en met 27 juli te zien zijn in de mb!-store in Den Haag.

 

Productie – de fabriek in Hambach blijft een rolmodel

 

Hoogst efficiënte assemblage en logistieke operaties en leveranciers die als partners eveneens gevestigd zijn op het fabrieksterrein; sinds de opening in oktober 1997 staat de smart fabriek in het Franse Hambach, model voor een succesverhaal van een innovatief productieconcept waarmee nieuwe standaards worden gevestigd in de automobielindustrie. Met een investering van 200 miljoen euro voor de productie van de nieuwe generatie van de tweezitter heeft de fabriek zijn originele productieconcept in lijn gebracht met de laatste stand terwijl de flexibiliteit van de productiemogelijkheden verder is toegenomen. Het innovatieve “lean” productieconcept van de fabriek is gebaseerd op een slimme overkoepelende controle over de fabriek en de verantwoordelijkheid voor het eindproduct, terwijl tegelijkertijd gebruik wordt gemaakt van de expertise van gespecialiseerde leveranciers en dienstverlenende bedrijven voor diverse onderdelen van het productieproces.

 

Er is nauw contact tussen de smart fabriek in Hambach en de fabriek van Renault in Novo Mesto, Slovenie, waar de nieuwe smart forfour als onderdeel van de samenwerkingsovereenkomst tussen beide bedrijven van de band rolt. De betrokkenheid van de productie- en kwaliteitsexperts van de fabriek in Hambach zorgt ervoor dat alle auto’s van de nieuwe smart generatie volledig voldoen aan de kwaliteitseisen voor smart, ongeacht waar ze worden geproduceerd.

 

Het succesverhaal – een idee breekt door

 

In 1998 werd een opvallend nieuw type auto geïntroduceerd – de smart city coupé, die inmiddels al lang bekend staat als de smart fortwo. Met een lengte van nauwelijks meer dan 2,5 meter paste de compromisloze tweezitter dwars op parkeerplekken en creëerde hij een geheel eigen klasse. Het idee en het merk veroverden de wereld met veel succes. Met zijn uniek korte vormgeving is de smart eenvoudigweg onverslaanbaar in het stadsverkeer, tot groot genoegen van veel smart rijders in steeds meer steden over de gehele wereld.  Na de introductie van de smart fortwo in aanvankelijk Duitsland en acht andere Europese landen is de smart nu leverbaar in 46 landen wereldwijd.

 

Het is altijd een onderdeel van het smart concept geweest om klanten diverse andere diensten te verlenen op het gebied van individuele mobiliteit. Zo stelde het smartmove-programma in het begin van het smart-tijdperk de berijders in staat een grotere auto te huren tegen voordelige condities, werden er speciale parkeerplaatsen gereserveerd en kon men deelnemen aan een car sharing-programma. Deze diensten zijn in de loop der tijd verder ontwikkeld en inmiddels bestaan er programma’s als ‘car2go’.

 

smart is ook een pionier op het gebied van lokaal emissievrije elektrische mobiliteit: in 2012 werd de derde generatie van de elektrisch aangedreven smart fortwo electric drive gelanceerd. Met deze nieuwe modellen kunnen smart rijders nog meer plezier hebben met een aantrekkelijk geprijsde auto die de gebruikelijke compacte afmetingen heeft, zowel als coupé en als cabrio. Met zijn 55 kW elektromotor accelereert de smart fortwo electric drive in 4,8 seconden van 0 - 60 km/u, en met een topsnelheid van 125 km/h is ook rijplezier gegarandeerd op stedelijke hoofdwegen. Met de 17.6 kWh batterij heeft de tweepersoons stadsauto een emissievrije actieradius van 145 kilometer in stadsverkeer. Het nieuwe sale&care model maakt de keuze voor elektrische mobiliteit uiterst aantrekkelijk: dit model biedt de mogelijkheid om de auto te kopen, te financieren of te leasen tegen een aantrekkelijke prijs en om de accu te huren tegen een maandelijkse vergoeding.

 

In 2012 was de wereld getuige van de introductie van de eerste smart op twee wielen: de smart ebike met een onconventioneel design, volledig in lijn met de stijl van het merk, en met functionaliteiten die uiterst geschikt zijn voor stadsgebruik en met high technology standaards.

 

De totale verkopen van de smart fortwo overstijgen het getal van 1,5 miljoen en dat bewijst het succes van smart. De jaarlijkse verkopen blijven stabiel met zo’n 100.000 eenheden in de laatste jaren van de levenscyclus van het model. In 2013 was de smart electric drive marktleider in Duitsland en stond de smart 3e in Europa  en 5e  wereldwijd in de registratiestatistieken van elektrische auto’s. Begin 2014 won de smart fortwo in China voor de vijfde keer op rij de titel ‘Microcar of the Year’. Vijf jaar na de marktlancering is China het derde land voor smart, na Duitsland en Italië.