31
augustus
2023
|
11:12
Europe/Amsterdam

Verkoopvrijgave nieuwe E-Klasse Limousine en Estate

Met de verkoopvrijgave van de Limousine en Estate begint een nieuw hoofdstuk voor de nieuwe E-Klasse. De nieuwe E-Klasse wijst de weg in de overgang van de verbrandingsmotor naar elektrische aandrijving. Tegelijkertijd maakt zijn nieuwe elektronica-architectuur een uitgebreide digitale user experience mogelijk. De eerste Limousines van de 214-serie arriveren in de herfst 2023 bij de Europese dealers.

De nieuwe E-Klasse heeft de proporties van een klassieke Limousine: de korte overhang voor en de lange motorkap worden gevolgd door een ver naar achteren geplaatste ‘greenhouse’. Een Black Panel-achtig oppervlak verbindt de grille met de koplampen. Dit inzetstuk in hoogglanzend zwart doet visueel denken aan de Mercedes-Benz modellen met EQ-technologie. De nieuwe E-Klasse beschikt standaard over DIGITAL LIGHT met als optie de projectiefunctie en biedt een onderscheidend dag- en nachtdesign. Powerdomes accentueren de motorkap.

En profil komen de harmonieuze proporties en het kenmerkende ‘cab-backward’-design bijzonder goed tot hun recht. De verzonken portiergrepen die bekend zijn van de luxemodellen van Mercedes-Benz zijn standaard. De twee afzonderlijke karakterlijnen op de flanken benadrukken het sportieve karakter. Highlights aan de achterzijde zijn de tweedelige led-achterlichten met een nieuwe contour en een bijzonder design: het stermotief in beide lichtunits voor een uniek dag- en nachtdesign.

Net als de Limousine zet de Estate niet alleen de lange modelhistorie van de klassieke E-Klasse voort, maar slaat hij met zijn nieuwe design ook een brug naar de avantgardistische trendsetters met EQ-technologie. Evenwichtige proporties maken deel uit van het uiterlijk van een traditionele Estate. Ze worden gedefinieerd door de korte overhang voor, de lange motorkap met powerdomes, de langere wielbasis en de evenwichtige overhang achter.

Met zijn opvallend vormgegeven flanken onderscheidt de Estate zich duidelijk van de concurrentie. De twee karakterlijnen die we kennen van de Limousine dragen bij aan een krachtig gestrekte carrosserie en geven de Estate een sportieve en stijlvolle uitstraling. De verfijnde, driedimensionale en tot in het kleinste detail geoptimaliseerde oppervlakteafwerking straalt elegantie uit. 

MBUX Superscreen als highlight van het interieurdesign

Het dashboard speelt een belangrijke rol in de digitale beleving in het interieur. Als de E-Klasse is uitgerust met het optionele voorpassagiersdisplay, strekt het grote glazen oppervlak van het MBUX Superscreen zich uit tot het centrale display. Het bestuurdersdisplay is optisch daarvan losgekoppeld en bevindt zich in het gezichtsveld van de bestuurder. De modellen zonder voorpassagiersdisplay hebben een groot sierdeel dat doorloopt tot in het midden. Visueel los daarvan lijkt het centrale display te zweven boven het holle oppervlak van dit sierdeel. 

De voorkant van het dashboard wordt verlicht door de lichtband van de actieve sfeerverlichting. Deze loopt in een wijde boog van de voorruit, langs de A-stijlen tot in de portieren. Dit creëert een royaal gevoel van ruimte. Een ogenschijnlijk vrij zwevend bedieningspaneel in het bovenste deel van de portierpanelen sluit optisch aan op het uiterlijk van de glasoppervlakken van de displays. 

Als het op interieurruimte aankomt, is de E-Klasse een van de toonaangevende modellen in zijn segment. De bestuurder beschikt over 5 mm meer hoofdruimte dan in het vorige model. De achterpassagiers profiteren vooral van de 2 cm langere wielbasis: de knieruimte en de maximale beenruimte zijn respectievelijk met 10 en 17 mm toegenomen. De elleboogbreedte achterin is nog meer toegenomen: die bedraagt nu 1.519 mm. Dit is een toename met 25 mm en bijna op het niveau van de S-klasse. Het bagageruimtevolume is toegenomen tot 540 liter.

Estate: nog ruimer achterin en de vertrouwde hoge gebruikswaarde

In vergelijking met zijn voorganger is de E-Klasse Estate 28 mm breder geworden. Hierdoor hebben de achterpassagiers nog meer ruimte: de elleboogruimte achter bedraagt 1.519 mm – 25 mm meer dan voorheen. De wielbasis is met 22 mm toegenomen tot 2.961 mm. Hierdoor profiteren de passagiers op de achterbank van meer knieruimte (84 mm; plus 9 mm) en beenruimte (934 mm; plus 15 mm). De laadruimte kan worden uitgebreid van 615 liter tot maximaal 1.830 liter. In de plug-in hybrid is de laadruimte 460-1.675 liter en ook daar is de laadvloer vlak.

De achterbankleuning kan in een 40:20:40-verhouding worden gedeeld en neergeklapt. De bediening vindt plaats met twee drukknoppen aan de linker- en rechterkant van de achterbankleuning. De E-Klasse Estate is standaard uitgerust met de EASY PACK-achterklep. De achterklep opent en sluit op handige wijze met één druk op de knop: met de knop op de contactsleutel, de schakelaar in het bestuurdersportier of de ontgrendelingshendel op de achterklep. De bagageafdekking (rollo) en het scheidingsnet (beide standaard) zijn tweedelig. Ze hebben elk hun eigen cassette. 

Een overzicht van de E-Klasse Limousine modellen die beschikbaar zijn om te bestellen:

  

E 300 e

E 300 e 4MATIC

E 400 e 4MATIC

Cilinderinhoud

cm3

1.999

1.999

Max. vermogen verbrandingsmotor

kW/pk

150/204

185/252

Max. koppel verbrandingsmotor

t/min

320

400

Max. vermogen elektromotor

kW/pk

95/129

95/129

Max. koppel elektromotor

Nm

440

440

Systeemvermogen

kW

230

280

Systeemkoppel

Nm

550

650

Energie-inhoud van de HV-accu

kWh

25,4

25,4

Topsnelheid

km/h

236

234

250

Acceleratie 0-100 km/h

sec.

6,4

6,5

5,3

Gewogen brandstofverbruik gecombineerd (WLTP)[1]

l/100 km

0,8 - 0,6

0,9 - 0,6

0,9 - 0,6

Gewogen vermogen gecombineerd (WLTP)2

kWh/100 km

20,7 – 18,7

21,6 - 19,3

21,6 - 19,3

Gewogen CO2-emissie gecombineerd (WLTP)2

g/km

18 - 13

20 - 14

20 - 14

Elektrische actieradius (EAER, WLTP)2

km

99 - 116

95 - 108

95 - 110

Consumentenadviesprijs, vanaf3

Euro

71.676

79.325

89.152

 

 Een overzicht van de E-Klasse Estate modellen die beschikbaar zijn om te bestellen: 

  

E 300 e

Cilinderinhoud

cm³

1.999

Max. vermogen

kW/pk

150/204

bij

t/min

6.100

Extra vermogen (boost)/max. vermogen elektromotor

kW/pk

95/129

Max. koppel verbrandingsmotor

Nm

320

bij

t/min

2.000-4.000

Extra koppel (boost)/max. vermogen elektromotor

Nm

440

Systeemvermogen

kW

230

Systeemkoppel

Nm

550

Acceleratie 0-100 km/h

sec.

6,5

Topsnelheid

km/h

227

Brandstofverbruik gecombineerd (WLTP)1

l/100 km

0,9-0,6[2]

CO2-emissie gecombineerd (WLTP)2

g/km

20-143

Gewogen energieverbruik gecombineerd (WLTP)2

kWh/100 km

21,4-19,23

Elektrische actieradius (EAER, WLTP)2

km

95-1123

Consumentenadviesprijs, vanaf3

Euro

79.083



 


[1] Alle cijfers zijn voorlopig en werden intern bepaald volgens de certificatiemethode ‘WLTP-testprocedure’. Tot nu toe zijn er geen bevestigde cijfers van een officieel goedgekeurde testorganisatie, noch een EG-typegoedkeuring of certificaat van overeenstemming met officiële cijfers. Verschillen tussen de opgegeven cijfers en de officiële cijfers zijn mogelijk.

[2] De getoonde cijfers zijn de WLTP CO2-cijfers gemeten volgens Art. 2 nr. 3 van Uitvoeringsverordening (EU) 2017/1153. De cijfers zijn berekend op basis van deze cijfers. Het energieverbruik en de actieradius werden berekend op basis van verordening 2017/1151/EU.

3 Consumentenadviesprijs inclusief BTW, BPM en kosten rijklaarmaken.

Boilerplate

 Mercedes-Benz AG in één oogopslag

Mercedes-Benz AG is verantwoordelijk voor de wereldwijde activiteiten van Mercedes-Benz Cars en Mercedes-Benz Vans met circa 170.000 medewerkers wereldwijd. Ola Källenius is voorzitter van de raad van bestuur van Mercedes-Benz AG. De onderneming richt zich op de ontwikkeling, productie en verkoop van personenwagens en bestelwagens, alsmede voertuiggerelateerde services. Bovendien streeft de onderneming naar een leidende rol in elektromobiliteit en voertuigsoftware. Het productportfolio omvat het merk Mercedes-Benz met de submerken Mercedes-AMG, Mercedes-Maybach, Mercedes-EQ, G-Klasse en producten van het merk smart. Het merk Mercedes me biedt toegang tot de digitale services van Mercedes-Benz. Mercedes-Benz AG is een van de grootste fabrikanten van luxe personenwagens. In 2022 werden circa 2 miljoen personenwagens en 415.300 bestelwagens verkocht. In deze twee divisies breidt Mercedes-Benz AG zijn wereldwijde productienetwerk met zo’n 35 fabrieken op vier continenten continu verder uit en richt zich daarbij op de eisen die aan elektromobiliteit worden gesteld. Tegelijkertijd bouwt de onderneming zijn wereldwijde netwerk voor accuproductie op drie continenten verder uit. Duurzaamheid is de leidraad van de Mercedes-Benz strategie en betekent voor de onderneming het creëren van duurzame waarde voor alle belanghebbenden: klanten, medewerkers, investeerders, zakelijke partners en de samenleving als geheel. De basis hiervoor is de duurzaamheidsstrategie van Mercedes-Benz Group. In deze strategie neemt de onderneming de verantwoordelijkheid op zich voor de economische, ecologische en sociale gevolgen van zijn bedrijfsactiviteiten en kijkt daarbij naar de gehele waardeketen. Als internationale onderneming behoren gelijke kansen, diversiteit, openheid en respect tot de fundamentele overtuigingen van Mercedes Benz. Dat laten we zien in onze manier van denken, handelen en communiceren. In principe gelden alle gekozen termen uiteraard voor alle geslachten en identiteiten.