11
januari
2016
|
01:00
Europe/Amsterdam

Verkoopsuccessen voor Mercedes-Benz in Europa en Nederland

Niet alleen wereldwijd is 2015 voor Mercedes-Benz een bijzonder succesvol jaar geweest. Buiten Duitsland verkocht het premiummerk in Europa vorig jaar in totaal 525.417 auto’s (+21,3%), met dubbelcijferige groeipercentages in bijna alle landen. In Nederland was sprake van een verkooptoename van maar liefst 30,7%. Belangrijke aanjagers van de verkoop in Nederland waren de nieuwe C-Klasse, met de plug-in hybrid C 350 e in het bijzonder, en de modellen in de compacte klasse.

Marcus Breitschwerdt, hoofd van de regio Europa bij Mercedes-Benz Cars:

“2015 is een buitengewoon jaar geweest voor Mercedes-Benz in Europa. We hebben in de verschillende landen meer nieuwe en bestaande klanten in onze showroom gehad dan ooit tevoren. Het verkoopsucces in de 18 landen van onze regio Europa maakt duidelijk dat we een enorm potentieel hebben om de groei in 2016 door te zetten. In 2015 zijn wij in Europa wederom het snelst groeiende premiummerk geweest. We zullen dit momentum in 2016 versterken en ons uiterste best doen om onze gewaardeerde klanten de ‘Best Customer Experience’ te garanderen.”

Casper Haen, Directeur Sales Mercedes-Benz Cars bij Mercedes-Benz Nederland: “Nederland heeft substantieel aan de Europese groei bijgedragen. Het afgelopen jaar was zowel voor Mercedes-Benz Nederland als voor ons dealernetwerk een zeer succesvol jaar. Gedreven door het ingezette productoffensief en de vernieuwde aanpak op de zakelijke markt zijn wij verheugd dat veel vreemdmerkrijders de overstap naar Mercedes-Benz hebben gemaakt. Ook door de technologisch hoogstaande nieuwe E-Klasse, de onlangs geïntroduceerde SUV’s (GLC, GLE, en GLE Coupé) en de nieuwe product highlights die dit jaar gaan komen, streven wij naar een verdere uitbouw van onze premium positie in 2016.

C-Klasse

Niet alleen in Europa, maar met name ook in Nederland heeft de C-Klasse een belangrijke bijdrage geleverd aan de positieve resultaten van 2015. De ster in het D-segment tekende voor ruim een derde van de totale verkopen van Mercedes-Benz personenwagens in ons land. Vanwege de goede prijsstelling in combinatie met de uitstekende rijeigenschappen en een aantrekkelijk design werd de C-Klasse in september uitgeroepen tot Zakenauto van het Jaar 2016.

Bij de verkoop van de C-Klasse was de hoofdrol weggelegd voor de C 350 e. De plug-in hybrid kwam in 2015 bij zakelijke inzet in aanmerking voor slechts 7% bijtelling en leverde daardoor een forse bijdrage aan het verkoopsucces van de C-Klasse in de zakelijke markt.

Compacte klasse: veel nieuwe Mercedes-Benz rijders

De modellen in de compacte klasse (A-Klasse, B-Klasse, CLA, GLA) hebben, mede door de grote interesse van vreemdmerkrijders, eveneens een aanzienlijke bijdrage geleverd aan het verkoopsucces in Nederland. Ongeveer één op de twee bestuurders van een Mercedes-Benz A-Klasse, B-Klasse, CLA of GLA in Duitsland en West Europa bezat voorheen een auto van een ander merk. In het geval van de A-Klasse zijn dat twee van de drie Europese consumenten.

Vooruitzicht: verdere uitbreiding aanbod zakelijk aantrekkelijke hybride modellen

Het consequent doorvoeren van hybride technologie in het modellengamma is een belangrijke factor in de groeistrategie van Mercedes-Benz. In 2017 zullen in totaal 10 plug-in hybrids van Mercedes-Benz verkrijgbaar zijn. Na de S 500 e, C 350 e en GLE 500 e, zullen in 2016 de GLC 350 e 4MATIC en de hybride variant van de nieuwe E-Klasse, de E 350 e, aan het aanbod plug-in hybrids toegevoegd worden. Met slechts 49 gram CO2* per km komt deze laatste bij zakelijke inzet in aanmerking voor 15% bijtelling, waardoor ook dit model een belangrijke bijdrage zal leveren aan het succes van Mercedes-Benz in de zakelijke markt. Bovendien zal het product portfolio van Mercedes-Benz in 2016 verder verjongd worden met de komst van 10 nieuwe producten. Samen met de in 2015 geïntroduceerde modellen streeft Mercedes-Benz Nederland naar een verdere verkoopgroei in Nederland in 2016.