27
juli
2021
|
08:23
Europe/Amsterdam

Verkoopstart Mercedes-Benz S-Klasse Plug-in Hybrid

Actieradius van meer dan 100 km volgens WLTP en bagageruimte met doorlaadmogelijkheid

De S 580 e (brandstofverbruik gecombineerd: 1,0-0,6 l/100 km, CO2-emissie gecombineerd: 22-14 g/km, stroomverbruik gecombineerd: 25,3-21,2 kWh/100 km)1 is de vierde generatie S-Klasse met hybride aandrijving. De plug-in hybrid is vanaf nu te bestellen, in zowel korte als lange wielbasis, met een consumentenadviesprijs vanaf € 135.0602. Het motorengamma werd onlangs nog uitgebreid met de mild hybrid S 580 4MATIC (brandstofverbruik gecombineerd: 11,3-9,9 l/100 km, CO2-emissie gecombineerd: 256-226 g/km)3. Deze V8-benzinemotor met geïntegreerde startdynamo van de tweede generatie en 48V-boordnet is eveneens leverbaar in beide wielbases, met consumentenadviesprijzen vanaf € 179.7372. Voor het nieuwe modeljaar heeft Mercedes-Benz de uitrusting van het topmodel opgewaardeerd. De S-Klasse is nu ook leverbaar met het actieve onderstel E-ACTIVE BODY CONTROL en enkele nieuwe veiligheids- en comfortopties die al bekend zijn van de Mercedes-Maybach S-Klasse. Enkele voorbeelden zijn de MBUX interieurassistent en de gordelaanreiker voor de achterpassagiers.

Met een elektrisch vermogen van 110 kW/150 pk en een volledig elektrische actieradius van meer dan 100 km (WLTP) kan de S 580 e in veel gevallen rijden zonder de verbrandingsmotor te gebruiken. De actieradius is meer dan verdubbeld ten opzichte van het vorige model. De basis voor de hybride aandrijving wordt gevormd door de zescilinder lijnmotor M 256 met 270 kW/367 pk. De hoge vermogensdichtheid van de hybride tractiemodule wordt bereikt met behulp van een permanent bekrachtigde synchroonmotor met interne rotor. Het maximumkoppel van de elektromotor, 480 Nm, is direct beschikbaar, wat resulteert in een hoge wendbaarheid bij het optrekken en een dynamische rijgedrag. In het rijprogramma ELECTRIC is de topsnelheid 140 km/h, waarna de snelheid subtiel wordt begrensd. De gunstige plaatsing van de accu in de auto biedt voordelen ten opzichte van het vorige model: er is meer bagageruimte en nu ook een doorlaadmogelijkheid.

Voor het driefase laden met wisselstroom is standaard een 11 kW-lader aan boord en voor het snelladen met gelijkstroom is de 60 kW DC-lader standaard. Een lege accu kan in circa 30 minuten volledig worden geladen.

Nieuwe veiligheids- en comfortfuncties voor de achterpassagiers
Het bagageruimtepakket, dat standaard is op alle S-Klasse Limousines, maakt het in- en uitladen gemakkelijker. Met HANDS-FREE ACCESS is het kofferdeksel eenvoudig te openen met een voetbeweging onder de achterbumper. Dankzij de doorlaadmogelijkheid is er ruimte voor volumineuze of lange voorwerpen zoals ski’s. Het op afstand sluiten van het kofferdeksel werkt comfortabel met een druk op de knop.

Er zijn ook nieuwe lakken leverbaar waaronder nauticblauw metallic, designo kasjmierwit magno, designo kalaharigoud en designo selenietgrijs magno. Voor de middenconsole is nu een variant in glaslook zwart dotted lines leverbaar.

Het optionele, actieve onderstel E-ACTIVE BODY CONTROL biedt meer rijcomfort en wendbaarheid. Het wordt gecombineerd met de standaard luchtvering AIRMATIC. Omdat het systeem de veer- en demperkrachten op elk wiel afzonderlijk regelt, gaat het niet alleen rolbewegingen tegen, maar ook knik- en duikbewegingen. Door de innovatieve technologie kan bij een botsing van opzij de carrosserie omhoog worden gebracht. E-ACTIVE BODY CONTROL zorgt samen met ROAD SURFACE SCAN en de curve tilting function CURVE voor een zeer hoog comfortniveau.

Aangezien E-ACTIVE BODY CONTROL werkt op 48V, is deze optie leverbaar voor modellen die zijn uitgerust met een dergelijk boordnet en 4MATIC, zoals de S 450 4MATIC (brandstofverbruik gecombineerd: 8,6-8,0 l/100 km, CO2-emissie gecombineerd: 196-182 g/km)3, de S 500 4MATIC (brandstofverbruik gecombineerd: 8,6-8,0 l/100 km, CO2-emissie gecombineerd: 196-183 g/km)3 en de nieuwe S 580 4MATIC.

De ‘voorbereiding digitale sleuteloverdracht’ is een nieuwe service van Mercedes me die het mogelijk maakt om de S-Klasse te delen met bijvoorbeeld familie of vrienden. De eigenaar kan de auto op afstand ontgrendelen via een app. Een in het interieur opgeborgen reservesleutel wordt dan tijdelijk geactiveerd om de auto door een ander te laten starten.

De S-Klasse is nu ook te bestellen met nieuwe veiligheids- en comfortopties voor de achterpassagiers, die al leverbaar waren voor de onlangs geïntroduceerde Mercedes-Maybach S-Klasse:

  • De MBUX interieurassistent achter kan passagiers op de tweede zitrij herkennen. In dat geval worden de hoofdsteunen automatisch uitgeschoven. Met intuïtieve handgebaren kan bovendien de achterste zonwering in het panoramaschuifdak worden bediend. Deze optie is leverbaar in combinatie met de MBUX interieurassistent voor en is te combineren met alle interieurkleuren behalve de bekleding in nappaleder Exclusief zilvergrijs/zwart.
  • De automatische gordelaanreiker achter nodigt indirect uit om de gordel om te doen. Een comfortabele zithouding die al is aangenomen, hoeft niet te worden verlaten voor het omgespen. De gordelaanreiker is geïntegreerd in de verstelbare rugleuning en staat daardoor altijd in de juiste positie ten opzichte van de passagier. Deze optie is leverbaar in combinatie met de elektrisch verstelbare achterzitplaatsen inclusief memoryfunctie.
  • De adaptieve achterverlichting maakt het mogelijk om de helderheid en kleurtemperatuur van de interieurverlichting meertraps aan te passen. De led-spots zijn verstelbaar in positie en grootte, zodat ze kunnen worden gebruikt om te lezen of als loungeverlichting.
  • De kuitmassage achter stimuleert de bloedsomloop en helpt vermoeidheid te voorkomen. Deze comfortfunctie is inbegrepen bij de S-Klasse met lange wielbasis wanneer de executivestoelen zijn besteld.
1 Verbruikswaarden en CO₂-emissies volgens wettelijke voorschriften (Verordeningen (EU) 715/2007 en (EU) 2017/1153) in de laatst geldende versies. Het stroomverbruik werd bepaald op basis van VO 683/2008/EC. De vermelde WLTP-waarden voor het gecombineerde brandstofverbruik en de CO₂-uitstoot zijn gemeten volgens de nieuwe WLTP-testmethodiek (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure) voor een voertuig in de basisuitrusting zonder opties bij standaard wielen en banden.
2 De genoemde consumentenadviesprijzen zijn inclusief BTW, BPM en kosten rijklaarmaken.
3 Verbruikswaarden en CO₂-emissies volgens wettelijke voorschriften (Verordeningen (EU) 715/2007 en (EU) 2017/1153) in de laatst geldende versies. De vermelde WLTP-waarden voor het gecombineerde brandstofverbruik en de CO₂-uitstoot zijn gemeten volgens de nieuwe WLTP-testmethodiek (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure) voor een voertuig in de basisuitrusting zonder opties bij standaard wielen en banden

De nieuwe modellen en prijzen:

 

 

S 580 e[1]

S 580 4MATIC

Cilinderplaatsing/-aantal benzinemotor

 

6/lijn

V8

Cilinderinhoud benzinemotor

cm3

2999

3982

Max. vermogen benzinemotor

kW/pk

270/367

370/503

bij

t/min

5500-6100

5500

Max. koppel benzinemotor

Nm

500

700

bij

t/min

1600-4500

2000-4000

Max. vermogen elektromotor

kW/pk

110/150

15/20

Max. koppel elektromotor

Nm

480

200

Systeemvermogen

kW/pk

375/510

-

Systeemkoppel

Nm

750

-

Brandstofverbruik gecombineerd2 (WLTP)

l/100 km

1,0-0,6

11,3-9,9

(11,4-10,0)

CO2-emissie gecombineerd2 (WLTP)

g/km

22-14

256-226

(258-227)

Stroomverbruik gecombineerd, gewogen (WLTP)2

kWh/100 km

25,3-21,2

(25,6-21,3)

-

Elektrische actieradius2 (WLTP: EAER gecomb.)

km

94-113

 

Acceleratie 0-100 km/h

sec.

5,2

4,4

Topsnelheid

km/h

250

250

Topsnelheid elektrisch

km/h

140

-

Consumentenadviesprijzen vanaf3

euro

135.060
138.932

178.769

182.641

De gegevens en prijzen van de S-Klasse met lange wielbasis (V 223) tussen haakjes.
2 Verbruikswaarden en CO₂-emissies volgens wettelijke voorschriften (Verordeningen (EU) 715/2007 en (EU) 2017/1153) in de laatst geldende versies. Het stroomverbruik werd bepaald op basis van VO 683/2008/EC. De vermelde WLTP-waarden voor het gecombineerde brandstofverbruik en de CO₂-uitstoot zijn gemeten volgens de nieuwe WLTP-testmethodiek (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure) voor een voertuig in de basisuitrusting zonder opties bij standaard wielen en banden.
3 De genoemde consumentenadviesprijzen zijn inclusief BTW, BPM en kosten rijklaarmaken.
Boilerplate

Mercedes-Benz AG in één oogopslag

Mercedes-Benz AG is verantwoordelijk voor de wereldwijde activiteiten van Mercedes-Benz Cars en Mercedes-Benz Vans met meer dan 170.000 medewerkers wereldwijd. Ola Källenius is voorzitter van de raad van bestuur van Mercedes-Benz AG. De onderneming richt zich op de ontwikkeling, productie en verkoop van personenwagens en bestelwagens, alsmede voertuiggerelateerde services. Bovendien streeft de onderneming naar een leidende rol in elektromobiliteit en voertuigsoftware. Het productportfolio omvat het merk Mercedes-Benz met de submerken Mercedes-AMG, Mercedes-Maybach, Mercedes-EQ, G-Klasse, alsmede het merk smart. Het merk Mercedes me biedt toegang tot de digitale services van Mercedes-Benz. Mercedes-Benz AG is een van de grootste fabrikanten van premium personenwagens. In 2020 werden circa 2,1 miljoen personenwagens en bijna 375.000 bestelwagens verkocht. In deze twee divisies breidt Mercedes-Benz AG zijn wereldwijde productienetwerk met zo’n 35 fabrieken op vier continenten continu verder uit en richt zich daarbij op de eisen die aan elektromobiliteit worden gesteld. Tegelijkertijd bouwt de onderneming zijn wereldwijde netwerk voor accuproductie op drie continenten verder uit. Duurzaamheid is de leidraad van de Mercedes-Benz strategie en betekent voor de onderneming het creëren van duurzame waarde voor alle belanghebbenden: klanten, medewerkers, investeerders, zakelijke partners en de samenleving als geheel. De basis hiervoor is de duurzaamheidsstrategie van Daimler. In deze strategie neemt de onderneming de verantwoordelijkheid op zich voor de economische, ecologische en sociale gevolgen van zijn bedrijfsactiviteiten en heeft het oog voor de gehele waardeketen.