03
juli
2020
|
10:21
Europe/Amsterdam

Verkoopstart Mercedes-Benz EQV: elektrische MPV voor gezin, vrije tijd en bedrijf

  • Elektrische MPV nu te bestellen als EQV 300 (gemiddeld stroomverbruik: 28,1 kWh/100 km; gemiddelde CO2-uitstoot: 0 g/km1) met lange wielbasis vanaf € 59.990 exclusief BTW/subsidies en inclusief vier jaar onderhoud
  • Elektrische mobiliteit voor dagelijks gebruik met een actieradius van maximaal 356 kilometer1,2 en standaard snellaadfunctie
  • EQV is het tweede lid van de EQ-familie van Mercedes-Benz
  • Na de eVito en eSprinter is met de komst van de EQV bijna elk voertuig van Mercedes-Benz Vans ook verkrijgbaar in een elektrische uitvoering

De nieuwe elektrische MPV van Mercedes-Benz, de EQV, is nu te bestellen vanaf € 59.990 exclusief BTW/subsidies, inclusief vier jaar onderhoud en is leverbaar vanaf dit najaar. Bij de marktintroductie is dit derde elektrische voertuig van Mercedes-Benz Vans in de lange wielbasisversie verkrijgbaar als EQV 300. De EQV combineert emissievrije mobiliteit met overtuigende rijprestaties, een hoge mate van functionaliteit en een esthetisch design. De accu - met een bruikbaar vermogen van 90 kWh - maakt een actieradius van maximaal 356 kilometer2,3 mogelijk. Een snellaadfunctie behoort tot de standaarduitrusting.

“Of het nu voor de milieubewuste familie, de recreatieve sporter of als shuttlevoertuig is - onze EQV biedt superieure rijprestaties, een grote actieradius en een royale ruimte - en dit alles zonder lokale uitstoot”, aldus Mark Horsten, Sales Manager bij Mercedes-Benz Vans Nederland, voorafgaand aan de verkoopstart van de EQV. “En de EQV variant met extra lange wielbasis is dadelijk uitstekend om te bouwen tot dubbele cabine. Waardoor we nu ook voor de ondernemer die enerzijds een personenwagen wenst en anderzijds laadruimte nodig heeft een zeer aantrekkelijk elektrisch alternatief hebben.”

De EQV 300: elektrisch en intelligent connected

De elektrische MPV volgt de EQC (gemiddeld stroomverbruik: 28,1 kWh/100 km; gemiddelde CO2-emissie: 0 g/km1) als tweede model in de EQ-familie van Mercedes-Benz. Hij wordt vooralsnog aangeboden met een lange wielbasis en een maximaal toelaatbaar gewicht van 3.500 kg. Een verbindend element van alle EQ-voertuigen is het design met de herkenbare avantgardistische uitstraling. De focus ligt op de Black Panel grille met chromen vinnen en de strakke vormgeving van de zijkanten. De esthetiek van het exterieur wordt voortgezet in het interieur.

De elektrische aandrijflijn (eATS) is op de vooras geplaatst, onder het dynamische front. Hij bereikt een piekvermogen van 150 kW (204 pk). De elektromotor, de transmissie, het koelsysteem en de vermogenselektronica vormen samen een optimaal geïntegreerde, compacte eenheid. De energie wordt geleverd door een lithium-ion accu in de onderzijde van het voertuig. De Mercedes-Benz EQV ontwikkelt een maximaal koppel van 362 newtonmeter. De topsnelheid van 140 km/u (standaard) of 160 km/u (optioneel) zorgt voor een hoog prestatieniveau, ook buiten de bebouwde kom.

De EQV is uitgerust met een AC watergekoelde on-board lader (OBL) met een vermogen van 11 kW. Dit maakt het mogelijk om thuis of bij openbare oplaadstations met wisselstroom (AC) te laden. De EQV wordt opgeladen via de CCS-voertuigaansluiting die linksboven in de bumper is geplaatst. Dit maakt ook het laden via gelijkstroom (DC) mogelijk. Dankzij de standaard maximale laadcapaciteit van 110 kW bij een snellaadstation kan de EQV in ongeveer 45 minuten van 10 tot 80 procent worden opgeladen.

Door een intelligente toepassing laadt de Mercedes-Benz EQV ook tijdens het rijden zijn accu's op. Bij het afremmen wordt de vrijgekomen bewegingsenergie omgezet in bruikbare elektrische energie en opgeslagen in de accu (recuperatie). De bestuurder heeft een grote invloed op de recuperatie. Hij kan de kracht van de recuperatie naar behoefte regelen via paddles die zich achter het stuurwiel bevinden. Een nieuwe functie zorgt voor een bijzonder efficiënte en comfortabele rijstijl: recuperatieniveau DAUTO. Volgens het motto 'drive ahead and save energy' wordt de input van het navigatiesysteem en de camera gebruikt en wordt de mate van recuperatie specifiek en in realtime aangepast. Bovendien helpen vier rijprogramma's de bestuurder om tijdens het rijden te kiezen tussen het maximale comfort en de maximale actieradius.

Door de accu in de onderzijde te plaatsen, is de volledige ruimte beschikbaar - zonder enige beperking in het voertuig. Hierdoor voldoet de EQV aan de hoogste eisen op het gebied van functionaliteit en flexibiliteit en dekt hij een breed scala aan toepassingen af. Zo profiteren bijvoorbeeld gezinnen van de verschillende zitconfiguraties en tegelijkertijd van het feit dat ze lokaal emissievrij rijden. Met zes individuele zitplaatsen wordt de bestelwagen een representatief shuttlevoertuig dat voldoet aan alle eisen voor hoogwaardig personenvervoer met een comfortabele en bijzonder stille rijervaring. Dankzij de flexibele opstelmogelijkheden van individuele stoelen of banken kan de EQV ook worden omgebouwd tot een 7- of zelfs 8-zitter. Zoals al in de V-Klasse veelvuldig toegepast, kan ook de EQV met extra lange wielbasis tot dubbele cabine worden omgebouwd. Hierbij wordt laadruimte gecreëerd, met behoud van vijf zitplaatsen. Dit is met name interessant voor ondernemers die gesteld zijn op de kenmerken van een personenwagen, maar ook laadruimte nodig hebben. Met de EQV wordt daar volledig elektrisch rijden aan toegevoegd.

MBUX speciaal voor EQ

Een andere highlight is de EQ-specifieke variant van het multimediasysteem MBUX. In het 10,25 inch mediadisplay met hoge resolutie bevat het hoofdmenu het EQ-symbool als centraal toegangspunt tot de specifieke displays en instellingen. Deze omvatten: het beperken van de laadstroom, het instellen van de vertrektijd voor de stand-klimaatregeling en het weergeven van de energiestroom en het verbruikshistogram. Daarnaast maakt het mediadisplay het ook mogelijk navigatie- en Mercedes me Charge-functies en de rijprogramma's te bedienen. Eén van de sterke punten van MBUX is een intelligente spraakbesturing met natuurlijke spraakcommando’s, die met het trefwoord 'Hey Mercedes' wordt geactiveerd. Spraakbesturing ondersteunt vele infotainmentfuncties (bijvoorbeeld bestemmingsinvoer en airconditioning). MBUX speelt ook buiten het voertuig zijn sterke punten uit in combinatie met de Mercedes me app. Vanuit de woonkamer of het kantoor kunnen EQV-bestuurders hun bestemming plannen, een vertrektijd invoeren en het interieur op de gewenste temperatuur brengen.

De navigatie met Electric Intelligence houdt rekening met de huidige laadstatus van de accu, de weergegevens en informatie over de laadinfrastructuur, en berekent automatisch een snelle en comfortabele route met weinig laadstops en korte oplaadtijden. Indien dat mogelijk is, wordt er gekozen voor snellaadstations, voor een comfortabele reis.

Mercedes me Charge biedt een eenvoudige toegang tot een laadinfrastructuur die zich uitspreidt over heel Europa. Het laadproces kan via de Mercedes me app, de laadkaart of via het mediascherm in de auto gestart, gestopt en comfortabel worden afgerekend. Dit maakt het ook mogelijk om toegang te krijgen tot het Ionity snellaadnetwerk met gereduceerd tarief.

De EQV wordt als productieauto geïntegreerd in het normale productieproces van de Mercedes-Benz fabriek in Vitoria in Noord-Spanje, waar ook de V-Klasse, de Vito en eVito worden geproduceerd. Dit maakt een flexibele en synergetische productie mogelijk, die optimaal is afgestemd op de vraag naar dit model.

De EQV 300 is beschikbaar als standaardversie of als AVANTGARDE met lange wielbasis. Bij de AVANTGARDE krijgt de EQV onder meer zwart lederen bekleding, het LED Intelligent Light System, een linkerschuifdeur en diverse andere opties. Een EQV designpakket exterieur en een EQV designpakket interieur zijn ook beschikbaar als optie, om de EQV nog meer EQ-uitstraling te geven.

De vanafprijs exclsuief BTW van de EQV bedraagt € 59.990. Inbegrepen is een onderhoudspakket voor vier jaar, dat de kosten van de onderhoudswerkzaamheden volgens het serviceboekje en de specificaties van de fabrikant gedurende deze periode3 dekt - en het Mercedes-Benz accucertificaat met een maximaal kilometrage van 160.000 km of een maximale looptijd van acht jaar4. In de aanschafprijs zijn ook de Mercedes me remote- en navigatiediensten met een looptijd van 36 maanden inbegrepen, evenals de Mercedes me Charge functie en het Ionity lidmaatschap, beide voor een periode van twaalf maanden.

Technische specificaties Mercedes-Benz EQV 300

CO2-emissie

0 g/km

Stroomverbruik (gemiddeld)1

28,1 kWh/100 km

Actieradius (gemiddeld)2,3

356 km

Laadstandaard

CCS

Minimale laadtijd bij een wallbox of openbaar laadstation (AC-laden, tot 11 kW, standaard)

< 10 uur (0-100%)

Minimale laadtijd bij snellaadstation (DC-laden tot 110 kW, standaard)

circa 45 min (10-80% SoC)

Aandrijving

Voorwielen

Max. vermogen (piek)

150 kW (204 pk)

Max. vermogen (langdurig)

70 kW (95 pk)

Max. koppel

362 Nm

Accu

Lithium-ion

Accucapaciteit (bruikbaar)

90 kWh

Accucapaciteit (geïnstalleerd)

100 kWh

Lengte

5.140 mm, 5.370 mm

Wielbases

3.200 mm, 3.430 mm

Topsnelheid

140 km/u (standaard), 160 km/u (optioneel)

Inhoud bagageruimte (maximaal, afhankelijk van de uitrusting)

1.030 liter, 1.410 liter

Max. toelaatbaar gewicht

3.500 kilogram

[1] Actieradius en verbruik gebaseerd op EU verordening 2017/1151/EU (WLTP). Actieradius en stroomverbruik zijn afhankelijk van de voertuigconfiguratie, met name van de keuze van de snelheidsbegrenzing.

[2] De werkelijke actieradius is afhankelijk van de individuele rijstijl, de weg- en verkeersomstandigheden, de buitentemperatuur, het gebruik van het klimaatcontrole-/verwarmingssysteem enzovoort en kan afwijken.

[3] Volgens de specifieke voorwaarden van het geïntegreerde onderhoudspakket voor de EQV.

[4] Volgens de specifieke voorwaarden van het Mercedes-Benz accucertificaat voor de EQV.