21
juli
2015
|
02:00
Europe/Amsterdam

Verkoop Mercedes-Benz G 500 4x4² van start

De G 500 4x42 showauto is zo positief ontvangen dat Mercedes-Benz heeft besloten hem in productie te nemen. Daarmee wordt de G 500 4x42 het nieuwste hoofdstuk in de lange, met superlatieven overladen historie van de G-Klasse. De G 500 4x42 onderscheidt zich technisch door een vierwielaandgedreven aandrijflijn, portaalassen en de nieuwe 4.0-liter V8 biturbomotor met een vermogen van 310 kW/422 pk. Tegelijkertijd hebben alle andere G-Klasse-modellen verder verbeterde interieurs en motoren gekregen. Alle motoren voldoen nu aan de nieuwe Euro 6 emissienorm. De G 350 d, G 500, Mercedes-AMG G 63, Mercedes-AMG G 65 en G 500 4x4² zijn per direct te bestellen.

Met de toevoeging van de G 500 4x42 aan de G-Klasse modelserie heeft de Mercedes-AMG G 63 6x6 een kleiner broertje gekregen. De serieproductiemodellen van de G-Klasse zorgen met carrosserie en ladderchassis voor de basis die het aanzienlijk grotere vermogen van de G 500 4x42 zonder verdere versterkingen probleemloos aan kan. De Mercedes-AMG G 63 6x6 leverde een bijdrage in de vorm van een aangepaste versie van het permanente vierwielaandrijvingsysteem met portaalassen.

De de G 500 4x42 wordt aangedreven door een nieuwe 4.0-liter V8-motor met  directe inspuiting en dubbele turbo’s. De zuinige en schone 4.0-liter biturbomotor levert 310 kW/422 pk en een maximumkoppel van 610 Nm. Hij voldoet aan de Euro 6 emissienorm inclusief de maximale partikeluitstoot die in 2016 van kracht wordt. De achtcilinder is gebaseerd op de nieuwe generatie V8-motoren die Mercedes-AMG heeft ontwikkeld en die al uitzonderlijke prestatieniveaus hebben laten zien in de Mercedes-AMG GT en Mercedes-AMG C 63.

Uitstekende on- en offroadprestaties

De G-Klasse is uitgerust met twee veerdempers per wiel. Een veerdemper is conventioneel met vaste dempingseigenschappen. De andere veerdemper is elektronisch instelbaar. In het interieur van de G 500 4x42 beleven de inzittenden het comfortniveau en de ambiance van een luxe limousine. Kijkend naar de belangrijkste waarden voor de carrosserie en de aandrijflijn lijkt het niet meer dan voor de hand liggend dat bij de G 500 4x42 de wereld van offroad rijden pas begint waar andere auto’s opgeven. Verrassend is echter dat de nieuwste G-Klasse ook op asfalt overtuigt. Dankzij de grote spoorbreedte van de portaalassen van 1762 mm voor en 1779 achter, de grote 22 inch banden en de instelbare demping inclusief de ‘Sport’ stand, stuurt de G 500 4x42 zo dynamisch door bochten dat de inzittenden zich eerder in een sportauto wanen dan in een terreinauto. Dat geldt ook op ongebaande of besneeuwde wegen, waarop deze G-Klasse zich ontpopt als een krachtige rallyauto.

Permanente vierwielaandrijving, een offroadreductie in de tussenbak, portaalassen en drie differentiëlen die tijdens het rijden gesperd kunnen worden zijn op conventionele terreinauto’s niet te vinden. De portaalassen die voor aanvullende bodemvrijheid zijn ontwikkeld, completeren het offroad portfolio van Mercedes-Benz en vormen een technologisch hoogtepunt van de G 500 4x42. In vergelijking met normale starre assen zijn de wielen niet gecentreerd op de as gemonteerd, maar decentraal onder de aseinden door de  portaaloverbrenging. Als gevolg daarvan is de bodemspeling van de G 500 4x42 met 450 millimeter toegenomen en bedraagt de doorwaadhoogte – of liever de duikdiepte – maximaal 1.000 millimeter.

Systematische doorontwikkeling

Sinds de introductie van de G-Klasse in 1979 heeft het model geschiedenis geschreven en vormt hij de hoeksteen voor de complete SUV-familie van Mercedes-Benz. Meer dan 250.000 exemplaren zijn er sinds de introductie aan klanten geleverd. Mercedes-Benz houdt de legendarische terreinauto  technisch in topvorm via een systematische doorontwikkeling van het model. De G-Klasse levert nu tot 16 procent meer vermogen met een lager brandstofverbruik. De nieuwe V8-benzinemotor wordt ook in de G 500 geleverd. Ongeacht benzine of diesel zijn alle motorvarianten klaar voor de toekomst aangezien ze alle voldoen aan de Euro 6 emissienorm. Een nieuwe afstemming van het onderstel en een meer gevoelige ESP® aansturing zorgen voor verbeterde stabiliteit en veiligheid en een verhoogd rijcomfort. Ook het uiterlijk en interieur zijn vernieuwd. Tegelijkertijd volgt ook een speciale  AMG-uitvoering, de EDITION 463.

Modeloverzicht:

Uitvoering

Cil.

cc

kW (pk)

Nm

0-100 km/h

Verkoopprijs (incl. BTW en BPM)

G 350 d

V6

2.987

180 (245)

600

8.8

€ 155.595

G 500

V8

3.982

310 (422)

610

5.9

€ 166.695

G 500 4x42

V8

3.982

310 (422)

610

7.4

€ 304.500

AMG G 63

V8

5.461

420 (571)

760

5.4

€ 219.795

AMG G 65

V12

5.980

463 (630)

1000

5.3

€ 383.195