20
maart
2012
|
01:00
Europe/Amsterdam

Verfijnde kracht: V12 biturbomotor met 463 kW/630 pk en 1.000 Nm: Kracht en design in stijl: de nieuwe Mercedes-Benz SL 65 AMG

  • Zeer krachtige, verder verfijnde 6,0-liter AMG V12 - nu standaard met AMG SPEEDSHIFT PLUS 7G-TRONIC sporttransmissie

  • Zeer hoge prestaties bij een aanzienlijk lager gemiddeld verbruik

  • Eerste AMG-model met nieuw ‘twin-blade’-familiegezicht

Mercedes-Benz introduceert de SL 65 AMG met de zesliter AMG V12 biturbo-motor. De verder verfijnde, zijdezacht lopende krachtbron is uitzonderlijk krachtig. Hij levert een topvermogen van 463 kW (630 pk) en het maximale koppel bedraagt maar liefst 1.000 Nm. Dankzij een gewichtsvermindering van 170 kg en de standaard AMG SPEEDSHIFT PLUS 7G-TRONIC sporttransmissie is de nieuwe SL 65 AMG 17% zuiniger dan zijn voorganger. Het gemiddelde verbruik bedraagt 11,6 l/100 km (voorganger: 14,0 l/100 km). Op de nieuwe SL 65 AMG debuteert het nieuwe AMG-familiegezicht met de kenmerkende ‘twin-blade’ grille als herkenningspunt.

De 6.0 V12 biturbo-motor van de SL 65 AMG is ten opzichte van zijn voorganger ingrijpend gewijzigd. Hij beschikt over nieuwe turbo’s, gewijzigde spruitstukken en een nieuw motormanagement. Ook het nieuwe AMG sportuitlaatsysteem draagt bij aan de vermogenstoename tot 463 kW/630 pk (+13 kW/18 pk) ten opzichte van de vorige SL 65 AMG. De V12 is nu standaard gekoppeld aan de AMG SPEEDSHIFT PLUS 7G-TRONIC sporttransmissie met vier rijmodi waaronder ‘Controlled Efficiency’ waarbij de standaard ECO start/stop functie actief is. De geavanceerde aandrijflijn is goed voor superieure prestaties (topsnelheid 250 km/h, 0-100 in 4,0 s.) die met groot gemak en vergezeld van de fraaie V12-sound worden geleverd. Het gemiddelde verbruik: 11,6 l/100 km - een daling van 2,4 l/100 km (-17%) vergeleken met de voorganger.

Lichtgewicht technologie

Evenals de andere nieuwe SL-modellen beschikt de SL 65 AMG over een aluminium structuur. Ook veel carrosseriedelen zijn van aluminium. Daarnaast worden ook onderdelen van nog lichter magnesium gebruikt. Uniek voor de SL 65 AMG is de met carbonfiber-composiet verstevigde (aluminium) kofferklep – een primeur voor een productiemodel. Het totale gewicht van de SL 65 AMG bedraagt 1.850 kg (170 kg lichter dan zijn voorganger).

Het nieuwe AMG-familiegezicht

De SL 65 AMG is het eerste model met het nieuwe AMG-familiegezicht. Hét herkenningspunt is het nieuwe front met een V-vormige grille waarbij de zogenaamde ‘twin-blades’ de kenmerkende ster als het ware dragen. Verschillen met de SL 63 AMG zijn de specifieke dagrijverlichting, diverse chromen accenten en de V12-biturbo-logo’s.

Active Body Control, nieuwe AMG-stuurinrichting

De nieuwe SL 65 AMG heeft standaard het AMG sportonderstel met Active Body Control als basis. Er is keuze uit een Comfort- en Sportmodus. Ook standaard is de nieuwe elektromechnische AMG-stuurinrichting waarbij de mate van bekrachtiging snelheidsafhankelijk is. Door de directe overbrenging zijn de stuurreacties zeer precies. Bovendien is het stuurgevoel onder alle omstandigheden optimaal.

Interieur: de stijl van topklasse

Het interieur van de SL 65 AMG is een feest voor alle zintuigen. Ten opzichte van de SL 63 AMG zijn er diverse verschillen. Het meest in het oog springend is de exclusieve nappalederen bekleding met het AMG-diamantpatroon.

Dit is zelfs op de deupanelen terug te vinden. Andere tot de verbeelding sprekende details zijn het AMG sportstuur, de analoge IWC-klok en afwerkingsaccenten van carbon en aluminium. De standaarduitrusting is zeer omvangrijk en dankzij de AMG Performance Studio zijn ook indivduele wensen in te vullen. Uiteraard is de nieuwe SL 65 AMG ook leverbaar met MAGIC SKY CONTROL waarbij een druk op de knop volstaat om het transparante Variodak te verduisteren.

De nieuwe Mercedes-Benz SL 65 AMG wordt in september op de markt verwacht. De exacte specificaties en de prijsstelling zijn nog niet bekend.