26
maart
2024
|
12:25
Europe/Amsterdam

Van opleiding tot service, Mercedes-Benz zet met BePartOfUs en PARTSpro in op kwaliteit

Samenvatting

·         BePartOfUs: geïntegreerd opleidingsprogramma voor studenten in een technische opleiding automobiel

·         PARTSpro: extern bewaakt kwaliteitslabel van Mercerdes-Benz voor B2B-business

·         B2B Connect: 24/7 one-stop platform voor onafhankelijke werkplaatsen en schadebedrijven

Mercedes-Benz is van 24 tot 26 maart aanwezig op AutoTechnica met een stand in Hall 7 en organiseert er tal van activiteiten voor bezoekers en in het bijzonder voor BePartOfUs deelnemers. Daarmee worden de initiatieven om elke Mercedes in de gekende topconditie van het huis te houden onder de aandacht gebracht. Met het in-house ontwikkelde BePartOfUs programma zet Mercedes-Benz resoluut in op een gerichte opleiding van studenten in een technische automobielopleiding. Daardoor worden onderwijs en praktijk dichter bij elkaar gebracht. Bovendien zorgt dit voor een naadloze doorstroming van gekwalificeerde studenten van de schoolbanken naar de werkplaatsen van de Mercedes-Benz dealers. Het PARTSpro kwaliteitslabel, toegekend door een externe auditeur, garandeert de kwaliteit en het professionalisme van de dienstverlening van Mercedes-Benz en haar dealers aan B2B-klanten. Het 24/7 B2B Connect one-stop platform voor onafhankelijke werkplaatsen en schadeherstelbedrijven is daarbij een belangrijke tool.

Al deze Customer Services initiatieven hebben een duidelijk doel voor ogen. Het streven naar de Best Customer Experience voor alle Mercedes-Benz rijders. Niet alleen wanneer ze achter het stuur van hun auto zitten, maar ook in de contacten met en bezoeken aan de werkplaats. Het is het gezamenlijk streven van de 184 Mercedes-Benz Cars en Vans dealers in de Benelux. Dit wordt waargemaakt dankzij het non-stop aanbod aan technische trainingen en algemene vaardigheidstrainingen in de nationale trainingscentra in Brussel (België) en Nijkerk (Nederland).

BePartOfUs

De War on Talent blijft niet zonder impact voor de automobielindustrie. Met de toenemende vergrijzing op de arbeidsmarkt, de concurrentie met andere industriële sectoren, de kenniskloof tussen onderwijs en bedrijfswereld en het imago van een technische functie in een automobielwerkplaats heeft Mercedes-Benz in 2017 het heft in eigen handen genomen en het programma ‘BePartOfUs’ in het leven geroepen. Deze geïntegreerde aanpak omvat een duaal leertraject voor scholieren in België, een Benelux TopClass programma voor graduataatsstudies voertuigtechnieken (België) en Niveau 3 en 4 opleidingen (Nederland). Daarnaast worden recente modellen met de meest actuele technologieën ter beschikking gesteld van scholen om de kenniskloof te verkleinen. Tot slot staat BePartOfUs ook voor een nationale wervingscampagne, die zich specifiek richt op technische profielen in het domein van de After-Sales. Deze geïntegreerde aanpak is een win-win situatie voor alle partijen; voor de deelnemende scholen, voor de studenten, voor het merk en voor de werkplaatsen van de Erkende Mercedes-Benz dealers.

Duaal Leren & TopClass

Sinds 2017 wisselen scholieren Duaal Leren werkzaamheden in de werkplaats af met lesdagen op school en in gespecialiseerde opleidingscentra. Onder toezicht voert de scholier diverse werkzaamheden uit zoals inspecties en onderhoudsbeurten aan personenauto’s en bedrijfswagens, de montage van accessoires en het klaarmaken van voertuigen voor aflevering aan klanten. Niet alleen technische skills, ook communicatieve vaardigheden en werken in teamverband maken deel uit van het traject waarbij alle partijen nauwgezet worden opgevolgd. Het driejarige traject wordt succesvol afgesloten met een erkend schooldiploma én met de titel van Gecertificeerd Onderhoudsmonteur van Mercedes-Benz. Het is daarmee de ideale opstap naar een vast contract en naar verdere technische specialisaties binnen Mercedes-Benz – zoals Service of Reparatiemonteur en Diagnosemonteur of andere After-Sales functies binnen de werkplaats. Jaarlijks starten gemiddeld 50 scholieren in dit traject met een doorstromingspercentage van de schoolbanken naar de werkplaats van 78%.

In 2018 werd TopClass in de Benelux als tweede pijler aan BePartOfUs toegevoegd. Met TopClass ligt in België de focus op 18-plussers in de graduaatsopleiding Voertuigtechnieken; een tweejarige gespecialiseerde opleiding die zeer praktijkgericht is. In Nederland richt TopClass zich specifiek op opleidingen niveau 3 en 4. 
Met TopClass lopen studenten tijdens hun opleiding uitgebreid stage in een Mercedes-Benz werkplaats in combinatie met vier intensieve trainingsonderdelen in een van de nationale trainingscentra en soft skills opleidingen via onderwijsinstituut Censes. Ook hier leidt het succesvol afleggen van het studietraject tot een diploma van de onderwijsinstelling en behaalt de student ook meteen het Mercedes-Benz Certificaat van Servicemonteur. Dit is voor de helft van de studenten het startpunt voor de uitbouw van een loopbaan in één van onze werkplaatsen.

In Nederland heeft Mercedes-Benz een unieke aanpak door als enige autoconstructeur zelf een eigen niveau 4-opleiding aan te bieden. Deze is speciaal door en voor Mercedes-Benz ontwikkeld en is bovendien een door de officiële onderwijsinstantie geaccrediteerde opleiding. Kleine groepen van maximaal drie studenten  worden door een coach in de praktijk begeleid en in hun eigen werkomgeving getraind. Dit concept wordt momenteel naar schadebedrijven uitgebreid.

PARTSpro

Kwaliteit en professionalisme worden niet alleen gewaarborgd door gekwalificeerde medewerkers, ook processen en structuren spelen daarin een rol. Om die reden lanceerde Mercedes-Benz in 2017 het PARTSpro-label. Dit is een objectieve kwaliteitsgarantie voor de B2B-onderdelenbusiness van Mercedes-Benz  aan onafhankelijke werkplaatsen en carrosseriebedrijven.

Om het PARTSpro-label te behalen staan negen criteria centraal, zoals een dedicated team en een dagelijkse levering van onderdelen. Aan de hand van de negen criteria wordt de werking van de dealer op het vlak van onderdelen in kaart gebracht en worden actieplannen ontwikkeld om kwaliteit en professionalisme te realiseren en op lange termijn te waarborgen. Op regelmatige tijdstippen worden werkprocessen door een externe auditeur aan een controle onderworpen waarna de betrokken Mercedes-Benz werkplaats steeds verder kan groeien om uiteindelijk op alle PARTSpro-label criteria de vereiste score te halen. Dankzij dit objectieve kwaliteitslabel weet de B2B klant dat hij bij zijn dealer aan het juiste adres is.


Een belangrijk platform binnen het PARTSpro-label is B2B Connect, waarmee de AfterSales-wereld van Mercedes-Benz open gaat voor onafhankelijke werkplaatsen en schadebedrijven met als centrale aanspreekpunt de Mercedes-Benz dealers. Het 24/7 platform is een holistisch one-stop platform waar alle aspecten van en oplossingen voor de werkplaats samen komen; van de geïntegreerde onderdelencatalogus, het digitale serviceboekje, reparatiehandleidingen en diagnoseoplossingen tot speciaal gereedschap. Bovendien zijn de platformprocessen georganiseerd volgens de natuurlijke workflow van de werkplaats en kunnen onderdelen snel worden geïdentificeerd en besteld. Kortom, efficiëntie en kwaliteit gegarandeerd.

Deze totaalaanpak – van de scholing van jongeren met interesse in de automobielsector tot kwaliteitslabels onder meer dankzij efficiënte tools – laat Mercedes-Benz en haar dealernetwerk, inclusief Erkende servicepunten toe om haar klantenbeloften elke dag opnieuw na te streven. Service en dienstverlening op merkniveau én op maat van de klant, waarbij elke Mercedes de beste zorg krijgt om in topconditie te blijven.

Boilerplate

Mercedes-Benz AG in één oogopslag

Mercedes-Benz AG maakt deel uit van de Mercedes-Benz Group AG met in totaal ongeveer 166.000 medewerkers wereldwijd en is verantwoordelijk voor de activiteiten van Mercedes-Benz Cars en Mercedes-Benz Vans. Ola Källenius is voorzitter van de raad van bestuur van Mercedes-Benz AG. De onderneming richt zich op de ontwikkeling, productie en verkoop van personenwagens, bestelwagens en voertuiggerelateerde services. De onderneming heeft de ambitie om toonaangevend te zijn op het gebied van elektromobiliteit en voertuigsoftware. Het productportfolio omvat het merk Mercedes-Benz met Mercedes-AMG, Mercedes-Maybach, G-Klasse met hun volledig elektrische modellen alsmede producten van het merk smart. Het merk Mercedes me biedt toegang tot de digitale services van Mercedes-Benz. Mercedes-Benz AG is een van 's werelds grootste fabrikanten van luxe personenwagens. In 2023 werden circa 2 miljoen personenwagens en 447.800 bestelwagens verkocht. In deze twee divisies breidt Mercedes-Benz AG zijn wereldwijde productienetwerk met meer dan 30 fabrieken op vier continenten continu verder uit en richt zich daarbij op de eisen die aan elektromobiliteit worden gesteld. Tegelijkertijd bouwt en breidt de onderneming zijn wereldwijde accuproductienetwerk op drie continenten verder uit. Duurzaamheid is de leidraad van de Mercedes-Benz strategie en betekent voor de onderneming het creëren van een duurzame waarde voor alle belanghebbenden: klanten, medewerkers, investeerders, zakelijke partners en de samenleving als geheel. De basis hiervoor is de duurzame bedrijfsstrategie van de Mercedes-Benz Group. De onderneming neemt daarmee de verantwoordelijkheid voor de economische, ecologische en sociale effecten van zijn bedrijfsactiviteiten en kijkt daarbij naar de gehele waardeketen. Als internationale onderneming behoren gelijke kansen, diversiteit, openheid en respect tot de fundamentele overtuigingen van Mercedes-Benz. Dat laten we zien in onze manier van denken, handelen en communiceren. In principe gelden alle gekozen termen uiteraard voor alle geslachten en identiteiten.