03
juli
2006
|
02:00
Europe/Amsterdam

Van den IJssel en Mercedes-Benz:

  • De hoofdactiviteit van het familiebedrijf G.S. van den IJssel is het vervoer van bitumen, een grondstof voor asfalt. Voor het langeafstandsvervoer van deze bitumen is een nieuwe Mercedes-Benz Actros 1848 Megaspace aangeschaft, waarbij op de trailer een unieke warmtegenerator is bevestigd. Daarnaast is deze truck voorzien van een Euro 5-motor, aangezien Van den IJssel milieubewustheid zeer hoog in het vaandel heeft staan.

Van trekschuit tot modern familiebedrijfOliehandel en transportbedrijf G.S. van den IJssel B.V. uit Berkel en Rodenrijs is in 1918 opgericht en vervoerde destijds turf nog per trekschuit. Het moderne familiebedrijf is inmiddels toe aan de vierde generatie en wordt momenteel geleid door Robin van den IJssel. De familie heeft diepe roots binnen de transportsector en heeft het truckershart op de juiste plaats zitten.

Bunkeren en bitumenDoor de jaren heen heeft Van den IJssel zich tevens gespecialiseerd in het ‘bunkeren’ van schepen. Bunkeren is de term voor het voorzien van schepen van brandstof. Waar dit vroeger gebeurde met steenkool, gebeurt dit tegenwoordig met stookolie. De chauffeurs voorzien de schepen vanaf de wal van vloeistof, met hoeveelheden van wel 20 tot 1200 ton stookolie. Van den IJssel is nog één van de laatste bedrijven in Nederland die deze dienst levert. De kunst van het bunkeren is om het zo snel en adequaat mogelijk te doen. Daarom worden er dikwijls 5 à 6 vrachtwagens tegelijk ingezet. Overige activiteiten bestaan uit het vervoeren van bitumen en blanke bitumen, een grondstof voor (gekleurd) asfalt die wordt vervoerd bij een temperatuur van 180 graden Celsius.Ook het transport van huisbrandolie, stookolie, zwavel, containers en diverse chemicaliën behoort tot het activiteitenpakket van Van den IJssel

De Mercedes-Benz Actros 1848 MegaspaceBij de Mercedes-Benz Actros 1848 Megaspace wordt veel gebruik gemaakt van innovatieve softwareapplicaties. Zo geeft de boordcomputer bijvoorbeeld zelf aan wanneer de remblokken zijn versleten of wanneer de olie vervangen dient te worden. Maar het oog wil ook wat. Het interieur is onder andere verfraaid met een DVD-speler, dichte traanplaten en velours. Maar het unieke aan deze Mercedes-Benz truck is dat deze is uitgerust met TRS. Dit is een generator die is bevestigd op de nieuwe truck. Deze generator wordt door de nokkenas van de motor aangedreven en zorgt met 380 Volt dat Van den IJssel de bitumen in de tank kan blijven verwarmen wanneer er grote afstanden worden gereden. Als dit niet gebeurt, wordt de substantie hard en onbruikbaar. In het verleden was er apart een aggregaat nodig waarvoor ‘rode’ diesel werd getankt. Nu verloopt het gehele proces milieuvriendelijk vanwege Euro 5 via de motor van de Mercedes-Benz Actros. Dit vraagt om een vermogen van 30 à 40 pk, wat de keuze voor een krachtbron van 480 pk logisch maakt. Deze nieuwe trailer wordt veel ingezet op verre bestemmingen, zoals Rusland, Zweden en Ierland.

Een beter milieu …Bij Van den IJssel hebben de chauffeurs veel inspraak bij de aankoop van nieuwe bedrijfswagens. Vandaar dat het wagenpark ook uit diverse merken en typen bestaat. Vooral vanuit milieuoverwegingen is er ditmaal gekozen voor een Mercedes-Benz truck met Euro 5-motor, waar volgens Van den IJssel veel bedrijven een voordeel mee kunnen doen, aangezien de investering gemakkelijk terug te verdienen is door de milieusubsidie en de korting op de Maut. Ook is Van den IJssel van mening dat men moet meegaan met de tijd, want het is de toekomst om met schonere motoren te rijden.