10
augustus
2020
|
12:31
Europe/Amsterdam

Van app tot digitaal ecosysteem: de lancering van de nieuwe generatie Mercedes me-apps

Mercedes-Benz presenteert de nieuwe generatie Mercedes me-apps en een eigen, gestandaardiseerd ontwikkelaarsplatform. Hierdoor verandert de in 2015 geïntroduceerde Mercedes me-app, die de auto met de smartphone verbindt, in een digitaal ecosysteem. Op deze gemeenschappelijke basis kunnen in de toekomst nieuwe services flexibel en individueel worden ontwikkeld. Het aanbod omvat in eerste instantie drie apps: Mercedes me, Mercedes me Store en Mercedes me Service.

De drie apps kunnen per direct worden gedownload in de App Store en de Google Play Store en zijn tegen het einde van het jaar beschikbaar in meer dan veertig Mercedes me-landen. Ze zijn ontwikkeld in nauwe, internationale samenwerking met partners en klanten. Het perspectief van de gebruikers was doorslaggevend tijdens de ontwikkeling: de nieuwe Mercedes-Benz apps combineren verbeterde basisfunctionaliteiten met een nog aantrekkelijkere klantervaring. Ze maken onder meer kortere updatecycli mogelijk. Tegelijkertijd is de bediening nog eenvoudiger en intuïtiever.

Britta Seeger, lid van de raad van bestuur van Daimler AG en Mercedes-Benz AG, verantwoordelijk voor Marketing & Sales: “De nieuwe generatie Mercedes me-apps maakt het voor onze klanten nog gemakkelijker om 24 uur per dag in contact te komen met Mercedes-Benz. Ze kunnen via de app een serviceafspraak bij hun voorkeursdealer plannen of bijvoorbeeld de volgende reisbestemming rechtstreeks naar de auto sturen. We zijn altijd gefocust om het leven van onze klanten makkelijker te maken. We breiden ons aanbod van digitale services dan ook voortdurend uit. Met de nieuwe generatie Mercedes me-apps maken we het nog eenvoudiger en intuïtiever om toegang te krijgen tot onze producten en nieuwe services, zoals het handig openen of sluiten van de ruiten of het panoramadak.“

Intelligent connected: de nieuwe Mercedes me-apps

Alle Mercedes me-apps zullen in de toekomst nauw met elkaar worden verbonden. Dit betekent dat slechts één keer inloggen met de Mercedes me-ID nodig is en gebruikers intuïtief en snel tussen de apps kunnen schakelen. Aan elke app worden specifieke functies toegewezen. Deze worden visueel en inhoudelijk aangepast aan de wensen van de klant.

De Mercedes me-app verbindt de smartphone met de auto. Hiermee kan belangrijke voertuiginformatie, zoals de kilometerstand, de actieradius of de bandenspanning, heel overzichtelijk worden weergegeven. Digitale functies maken het bovendien mogelijk de voorverwarmingsinstallatie, de softtop of de zijruiten per app te bedienen, en een gloednieuwe functie zorgt ervoor dat de koplampen worden geactiveerd, zodat de auto bijvoorbeeld op een donkere parkeerplaats makkelijk kan worden gevonden.

De Mercedes me Store-app biedt comfortabel toegang tot de digitale producten van Mercedes-Benz. De app geeft een overzicht van de looptijd van elk van de Mercedes me connect-services en gebruikte on-demand uitrustingen. Deze kunnen naar wens op elk moment via de smartphone worden verlengd.

De Mercedes me Service-app herinnert klanten tijdig aan serviceafspraken zoals APK of een onderhoudsbeurt. De app toont actieve waarschuwingslampjes en beveelt passende acties aan, zoals het controleren van de bandenspanning bij het eerstvolgende tankstation. Met de app kunnen via de smartphone direct afspraken met de werkplaats worden gepland. De app biedt ook praktische instructievideo's met nuttige informatie over een optimaal gebruik van de auto.

De nieuwe generatie Mercedes me-apps is ontwikkeld door een internationale en interne Daimler-community, vooral samen met de VS en China, en is in nauwe samenwerking met klanten getest. Na eerste interne tests is Mercedes-Benz begin 2020 voor het eerst begonnen met een pilot in Frankrijk, Spanje en het Verenigd Koninkrijk en vanaf begin juni in Ierland en Hongarije. De nieuwe apps zijn nu verkrijgbaar in de Apple en Google App Stores in 35 landen, waaronder nu ook in Duitsland. Andere Mercedes-Benz markten, waaronder China en de Verenigde Staten, volgen binnenkort.

Een gemeenschappelijke basis: de Mercedes-Benz Mobile SDK

De baanbrekende innovatie achter de nieuwe Mercedes me-apps is het gemeenschappelijke en gestandaardiseerde ontwikkelaarsplatform waarop ze gebaseerd zijn. In 2019 was Mercedes-Benz de eerste autofabrikant die softwareontwikkelaars van over de hele wereld toegang verleende tot de Software Development Kit (afgekort: SDK). De SDK functioneert als een soort programmeerkit: het stelt interfaces naar de auto beschikbaar op basis waarop nieuwe apps kunnen worden gebouwd. De veiligheid van de gegevens is te allen tijde gegarandeerd. Mercedes-Benz heeft duidelijke richtlijnen over welke gegevens toegankelijk zijn voor programmeurs. Het basisprincipe: alle auto’s van Mercedes-Benz beschikken over uitgebreide veiligheids- en antidiefstalsystemen. Veilige toegang tot systemen, gegevensbeveiliging, gegevensbescherming en diefstalbeveiliging zijn sleutelelementen van onze onderzoeks- en ontwikkelingsactiviteiten.

Best Customer Experience 4.0: klantwensen in het digitale tijdperk

De Mercedes me-apps vormen een belangrijk onderdeel van de verkoopstrategie ‘Best Customer Experience 4.0’ van Mercedes-Benz Cars. Met ‘Best Customer Experience 4.0’ past het merk zijn verkoop aan de veranderende klantbehoeften in het digitale tijdperk aan. Het doel is om klanten een naadloze en gemakkelijke ervaring te bieden wanneer ze in contact willen komen met Mercedes-Benz - ongeacht de tijd en plaats of het kanaal dat ze gebruiken. Daarom combineert Mercedes-Benz de fysieke dealervestiging naadloos met de digitale kanalen en herontwerpt deze met innovatieve Store- en dealerconcepten. Tegelijkertijd verwacht het merk samen met zijn verkooporganisatie tegen 2025 een kwart van de wereldwijde personenwagenverkopen via online kanalen te genereren. De eerste steen voor de doorontwikkeling van de verkoop volgens de huidige klantwensen werd in 2013 gelegd met ‘Best Customer Experience’, om het voor nieuwe en bestaande klanten nog makkelijker te maken om toegang te krijgen tot producten en services van Mercedes-Benz.

Nieuws, informatie en communicatiemateriaal rondom ‘Best Customer Experience 4.0’ zijn te vinden op Mercedes me media: https://media.mercedes-benz.com/bce

Boilerplate

Mercedes-Benz AG in één oogopslag

Mercedes-Benz AG is verantwoordelijk voor de wereldwijde activiteiten van Mercedes-Benz Cars en Mercedes-Benz Vans met meer dan 173.000 medewerkers wereldwijd. Ola Källenius is voorzitter van de raad van bestuur van Mercedes-Benz AG. De onderneming richt zich op de ontwikkeling, productie en verkoop van personenwagens, bestelwagens en services. Bovendien streeft de onderneming naar connectiviteit, autonoom rijden en alternatieve aandrijvingen met zijn toekomstgerichte innovaties. Het productportfolio van Mercedes-Benz Cars omvat de merken Mercedes-Benz met de submerken Mercedes-AMG, Mercedes-Maybach en Mercedes me, alsmede het merk smart en het product- en technologiemerk EQ voor elektromobiliteit. Mercedes-Benz AG is een van de grootste fabrikanten van premium personenwagens. In 2019 werden bijna 2,4 miljoen auto’s en meer dan 438.000 bestelwagens verkocht. In deze twee divisies breidt Mercedes-Benz AG zijn wereldwijde productienetwerk met meer dan veertig fabrieken op vier continenten continu verder uit en richt zich daarbij op de eisen die aan elektromobiliteit worden gesteld. Tegelijkertijd bouwt de onderneming zijn wereldwijde netwerk voor accuproductie op drie continenten verder uit. Duurzaamheid betekent voor Daimler het creëren van duurzame waarde voor alle belanghebbenden: klanten, medewerkers, investeerders, zakelijke partners en de samenleving als geheel. De basis hiervoor is de duurzaamheidsstrategie van Daimler. In deze strategie neemt de onderneming de verantwoordelijkheid op zich voor de economische, ecologische en sociale gevolgen van zijn bedrijfsactiviteiten en heeft het oog voor de gehele waardeketen.