22
juli
2008
|
02:00
Europe/Amsterdam

Update voor het smart-modelprogramma

Vanaf oktober van dit jaar worden de smart fortwo-versies met 45 kW/61 pk en 52 kW/71 pk benzinemotoren standaard geleverd als micro hybrid drive (mhd); ofwel met de gebruiksvriendelijke start-/stopfunctie. Dankzij deze aanpassing wordt het gemiddeld verbruik van de twee motoren volgens NEDC-norm met 8 procent verminderd. In de stad kan zelfs 20 procent brandstof worden bespaard. Bovendien wordt vanaf dit najaar de smart fortwo cdi geleverd met een diesel-partikelfilter waarmee de uitstoot van deeltjes vrijwel volledig wordt voorkomen. De uitrusting van de innovatieve tweezitter wordt nog verder verbeterd met onder andere een nieuw ontworpen instrumentenpaneel en nieuwe opbergnetten in de portieren. Er zijn twee nieuwe kleuren beschikbaar, “grey metallic” en “rallye red”, terwijl nieuwe sportieve zespaaks lichtmetalen wielen leverbaar zijn als optie.

smart houdt vast aan zijn filosofie en maakt de smart fortwo nog milieuvriendelijker en aantrekkelijker: een nog lager verbruik, nog ongecompliceerder rijplezier en een rijkere standaarduitrusting zijn de kenmerken van de comfortabele tweezitter.

45 kW en 52 kW benzinemotoren met standaard micro hybrid drive (mhd)

De smart micro hybrid drive (mhd), uitgevoerd met de automatische start-/stopfunctie, heeft sinds vorig jaar al zijn nut bewezen. Tot dusver was het systeem alleen leverbaar in de uitvoering met 52 kW/71 pk. Om het brandstofverbruik van de smart fortwo verder terug te dringen worden nu ook de uitvoeringen met 45 kW/61 pk en 52 kW/71 pk standaard met de start-/stopautomaat geleverd. Hiermee wordt het gemiddeld verbruik volgens de gecombineerde NEDC-cyclus met acht procent gereduceerd tot 4,3 liter. De uitstoot van CO2 wordt beperkt tot 103 gram per kilometer. In stadsverkeer, waarin vaak wordt gestopt en opgetrokken, kan zelfs tot 20 procent worden bespaard.

smart heeft het idee achter de start-/stopfunctie op een bijzonder doordachte wijze toegepast: de electronika zorgt ervoor dat de motor automatisch wordt uitgeschakeld wanneer de bestuurder remt en de snelheid van de auto onder de 8 km/u daalt, bijvoorbeeld bij het naderen van een verkeerslicht. Zo gauw het rempedaal wordt losgelaten, wordt de motor binnen een fractie van een seconde weer gestart. Hiermee wordt het brandstofverbruik verder verminderd.

De automatische transmissie van de smart is perfect geschikt voor de automatische start-/stopfunctie. De bestuurder hoeft alleen maar te remmen en gas te geven, ontkoppelen of schakelen is niet nodig. Deze volledig automatische functie van de smart fortwo micro hybrid drive maakt het gemakkelijk om minder brandstof te verbruiken en de uitstoot te verminderen.

Gesloten diesel-partikelfilter voor de CO2-kampioen smart fortwo cdi

smart verbetert ook de milieubalans van de dieseluitvoering voor het modeljaar 2009 met een gesloten diesel-partikelfilter in plaats van de open versie die tot dusver gebruikt werd. Het nieuwe systeem vermindert de hoeveelheid roetdeeltjes in de uitlaatgassen tot een minimum en dankzij het intelligente motormanagementsysteem is het nagenoeg onderhoudsvrij. Met een gecombineerd verbruik van 3,4 liter per 100 km (NEDC) blijft de smart fortwo cdi de zuinigste productieauto ter wereld. Met een uitstoot van 88 gram/km is hij nog steeds de ’s werelds CO2-kampioen.

Frisse kleuren en nieuwe sportieve lichtmetalen wielen

smart verfrist ook het kleurenpakket met opvallende nieuwe kleuren. Het elegante “grey metallic” en het sportieve “rallye red” zijn nieuw in het programma. Dit betekent dat klanten nog steeds kunnen kiezen uit zes verschillende kleuren. Samen met de twee kleuren waarin de tridion veiligheidskooi kan worden geleverd, geeft dit twaalf mogelijke kleurcombinaties.

Als optie zijn nieuwe sportieve zespaaks lichtmetalen wielen leverbaar. Deze wielen, 175/55 R15 voor en 195/50 R15 achter, kunnen ook worden uitgevoerd in chroom-look.

Verbeteringen in het interieur

Passend bij de nieuwe carrosseriekleur “rallye red” is de kleur “design red” nu aangepast voor de bekleding en afwerking van het interieur in het uitrustingsniveau passion. Het ontwerp van het instrumentenpaneel is gewijzigd met een beter afleesbaar LCD-scherm als blikvanger. De brandstofmeter is nu in het midden geplaatst. Daarnaast wordt er een permanent zichtbare digitale klok en een buitentemperatuurmeter weergegeven.

Ook nieuw zijn de opbergnetten in de portieren aan bestuurs- en passagierszijde, die nu nog ruimer zijn.

De vernieuwde smart fortwo-modellen kunnnen vanaf heden bij de smart-dealers worden besteld.