13
mei
2005
|
02:00
Europe/Amsterdam

Uniek studiemodel Maybach Exelero overgedragen aan bandenfabrikant Fulda Reifenwerke

  • Speciaal ontwikkeld studiemodel voor nieuwe generatie brede banden

  • Unieke tweezitter slaat brug naar historische voorganger

  • 700 pk sterke V12-biturbomotor, topsnelheid ruim 350 km/h

In het Berlijnse Tempodrom heeft Maybach op 11 mei jongstleden voor het eerst de unieke ‘Exelero’ getoond. Uniek, omdat deze elegante tweezitter met 700 pk sterke V12-biturbomotor speciaal is gebouwd voor Fulda Reifenwerke. Deze bandenfabrikant zal de Exelero inzetten als referentiemodel voor een geheel nieuwe lijn van brede high-performance banden.

De Exelero is een moderne interpretatie van Maybachs legendarische, gestroomlijnde auto uit de jaren dertig van de vorige eeuw. Deze was gebaseerd op de krachtige Maybach SW 38 en werd destijds ook door Fulda Reifenwerke ingezet voor bandentesten. Zo slaat de Exelero, die niet in serie zal worden gebouwd, een brug naar zijn historische voorganger.

De Exelero, ontworpen en ontwikkeld door Maybach Manufaktur in samenwerking met de Hogeschool van Pforzheim, is ‘state of the art’ en past perfect bij de individualiseringsstrategie van Maybach. Het door de prototypenspecialisten van Stola in Italië gebouwde studiemodel is de opperste expressie van wat de veeleisende cliëntele van het merk zich kan voorstellen op het gebied van individuele luxe-uitrusting. Tijdens eerste testen op de hoge-snelheidsbaan bij het Italiaanse Nardo behaalde de Exelero volgens officiële FIA-metingen een topsnelheid van 351,45 km/h.