08
juni
2007
|
02:00
Europe/Amsterdam

Ultralichte koolstofvezel racefiets van Mercedes-Benz

Bij Mercedes-Benz profiteren niet alleen de auto’s van de rijke ervaring van het merk in de autosport. De kennis uit de racerij wordt ook toegepast voor het nog verder verbeteren van talrijke topproducten uit de Collection. Het meest recente voorbeeld is de nieuwe ‘Racing Bike 2007’. Dankzij een innovatief frame van koolstofvezel, een high-tech materiaal dat in de Formule 1 wordt toegepast, weegt deze racefiets slechts zeven kilogram. Met zijn lichtgewicht constructie en exclusieve uitvoering zal deze fiets zowel professionals als serieuze amateurs aanspreken.

Mercedes-Benz Accessoires GmbH heeft deze nieuwe topfiets ontwikkeld in samenwerking met de gerenommeerde Duitse fietsenfabrikant ADP Engineering GmbH. Deze onderneming staat bekend om zijn exclusieve, handgemaakte fietsen, die verkocht worden onder de merknaam Rotwild. In de samenwerking bij de Mercedes-Benz Bike Collection 2007 was het doel van beide fabrikanten om fietsen te produceren die tegemoet komen aan elke wens van de veeleisende Mercedes-Benz klanten. 

Het hart van de Racing Bike 2007 wordt gevormd door zijn innovatieve frame van koolstofvezel, dat is gemaakt volgens de moderne ‘tube-to-tube’-technologie. Hierbij wordt het frame opgebouwd uit afzonderlijke buizen van koolstofvezel die met elkaar worden verbonden. De verbindingen worden vervolgens bedekt met koolstofvezel en dan, net zoals in de Formule 1, gebakken in een zogeheten autoclaaf, een gesloten container. Hier worden ze zowel aan hoge druk als aan een hoge temperatuur blootgesteld. Door dit high-tech proces wordt het frame extreem sterk, terwijl het gewicht uiterst laag blijft. 

Ook de vork is volledig gemaakt van koolstofvezel en is afkomstig van het gespecialiseerde bedrijf Topkey. De Racing Bike 2007 weegt slecht zeven kilogram, de pedalen niet meegerekend.

De exlcusieve uitrusting van de Mercedes-Benz fietsen laat geen wens onvervuld, zelfs voor professionele fietsers. Het schakelsysteem, de remmen, wielen en tandwielen komen uit de Centaur serie van de vermaarde Italiaanse fabrikant Campagnolo. De Centaur schakel- en remgrepen combineren perfecte ergonomie met een hedendaags ontwerp. Snel schakelen en remmen is mogelijk omdat de fietser de handen aan de handvatten kan houden. Daardoor wordt niet alleen tijd gewonnen, het komt ook de veiligheid ten goede. 

De Centaur achterderailleur is speciaal voor de topsport ontwikkeld en maakt snel en precies schakelen tussen alle tien versnellingen mogelijk. De buitenkant van het schakelparallellogram is ook van koolstofvezel. De extra lichte schakels van de ketting hebben een ingebouwd lager en worden met behulp van een speciaal proces op de koolstofvezel tandwielen bevestigd. Ook de zwarte Scirocco wielen komen van Campagnolo. Ze zijn 24 millimeter breed en hebben radiaalspaken voor en G3-spaken achter. Aërodynamische spaken (20 in het voorwiel, 27 in het achterwiel) beperken turbulentie tot een minimum, waardoor het rijgedrag beter wordt. De grote assen zijn voorzien van kogellagers.

De Mercedes-Benz Racing Bike is leverbaar in vijf uitvoeringen met framehoogtes van 49, 53, 56, 58 of 61 centimeter. De prijs bedraagt € 3.990,- inclusief BTW. De Racing Bike is het vlaggenschip van de nieuwe Mercedes-Benz Bike Collection 2007, die ook nieuwe uitvoeringen van de Fitness Bike en de Trekking Bike omvat. De technologie en functionaliteit van deze twee series zijn precies aangepast aan de wensen van amateurfietsers. Ook deze fietsen werden samen met de Duitse topfabrikant ADP Engineering GmbH ontwikkeld. De collectie omvat verder een uitgebreide reeks fietsaccessoires en fietskleding, voorzien van Mercedes-Benz opschrift. De collectie is vanaf juni leverbaar bij de Mercedes-Benz dealer.