29
juli
2011
|
02:00
Europe/Amsterdam

Ultieme standaard voor kwaliteit en ruimte

  • Hoogste normen voor kwaliteit en uiterlijk zetten nieuwe standaard

  • Zinneprikkelend design met sportieve elementen

  • Geïnspireerd door Advanced Design Studio in Como


Materialen van topkwaliteit en een onberispelijke afwerking kenmerken het interieur van de nieuwe Mercedes-Benz B-Klasse. Verfijnde details, gebruik van echt metaal en houtfineer voor decoratie en puur vakmanschap zorgen dat dit model de norm zet in het segment van compactere auto’s. De nieuwe B-Klasse beleeft zijn internationale debuut op de IAA in Frankfurt (13 t/m 25 september).

In het interieur zijn elementen te vinden die vroeger aan topmodellen waren voorbehouden. De aanpak is illustratief voor de nieuwe designfilosofie die
Mercedes-Benz huldigt. Ongeacht het model moeten materialen nu qua kwaliteit en uiterlijk voldoen aan de allerhoogste normen.

Een voorbeeld is de handgemaakte ARTICO-bekleding van het dashboard. Direct valt de driedimensionale decoratie op, over de volledige breedte van het dashboard. Er is keus uit vier soorten materiaal, die zorgen voor een moderne, sportieve of juist klassieke toonzetting. De kwaliteit van de materialen is in alle gevallen van zeer hoog niveau – niet alleen door het uiterlijk, ook voor wat betreft het schoonmaakgemak en de duurzaamheid. De materialen zijn eerlijk: dus aluminium is aluminium en chroom is chroom. Houten decoratie is van eersteklas fineer.

Het nieuwe driespaaksstuurwiel is ontworpen naar het voorbeeld van dat in de Mercedes-Benz CLS, inclusief de verchroomde insert. Het instrumentarium bevat vier ronde, analoge meters, waarvan de wijzers in de sportieve ‘zes uur’-stand staan. Het sportieve aspect tekent zich ook af in de stoelbekleding met contrasterend stiksel.

Perceptie

Het hoogwaardige, uitgebalanceerde interieur van de B-Klasse weerspiegelt in zijn aankleding en design de jongste inzichten op het vlak van zintuiglijke perceptie. De drie grote, centrale luchtopeningen met de uniek gevormde roosters zijn helemaal in de stijl van de sportieve modellen van Mercedes-Benz. Prominent boven die luchtopeningen is een kleurendisplay gemonteerd, dat leverbaar is met een beelddiagonaal van 147 of 178 millimeter. Het geheel is een lust voor het oog dankzij de slanke vorm en het toonaangevende design – onder meer dankzij het geborsteld aluminium frame dat prachtig aftekent tegen de pianozwarte lak van het paneel waarin het kleurenscherm is gemonteerd. Het premiumgevoel in de B-Klasse tekent zich ook af in de sfeervolle, indirecte interieurverlichting, die reikt tot in de voetenruimte.

Knieruimte

De nieuwe B-Klasse behoort tot de ruimste in zijn segment. De 87 mm knieruimte achterin overtreft zelfs de ruimte in de S- en de E-Klasse. Ook is er voldoende ruimte voor de bagage. De rugleuning achterin is bovendien in twee delen, in de verhouding 60:40, neerklapbaar. Met het optionele EASY VARIO PLUS-systeem is de ruimte zeer flexibel in te delen. De achterbank is niet alleen over 140 millimeter verschuifbaar, maar de beide delen van die bank zijn ook afzonderlijk te verstellen.

Advanced Design Studio in Como

Voor het design en de aankleding van het interieur heeft Mercedes-Benz zich laten inspireren door de Advanced Design Studio in Como. De ogenschijnlijk zwevend geplaatste centrale display stamt van deze studio. De constructie geeft een gevoel van ruimte in het centrum van het dashboard. De Advanced Design Studio is gevestigd in de uit de zestiende eeuw stammende Villa Salazar, aan de rand van het Comomeer. De studio aan het Comomeer maakt deel uit van een gezelschap van vijf designstudio’s van Mercedes-Benz wereldwijd. In totaal werken hier 440 mensen aan concepten die de visie van Mercedes-Benz tot maar liefst vijftig jaar vooruit vertolken.

Mercedes-Benz opende zijn studio aan het Comomeer in februari 1998. Twintig designers hebben hier min of meer carte blanche om ideeën te ontwikkelen. Ze hoeven geen rekening te houden met mogelijkheden voor serieproductie en kosten. Pas als keuzes gemaakt zijn, komen deze aspecten aan de orde. Die grote mate van creatieve vrijheid blijkt de perfecte voedingsbodem voor innovatie. Gedachtegoed dat eerder zichtbaar was in het interieur van talrijke concepten, zoals de Mercedes-Benz
F 400 Carving (2001), de Vision GST (2002) als voorloper van de R-Klasse en de F 700 (2007).