22
maart
2005
|
01:00
Europe/Amsterdam

Twee nieuwe Mercedes-Benz Actrossen 1836 voor lagere exploitatiekosten bij Beentjes Transport B.V.

  • Lange onderhoudsintervallen Actros dragen bij aan lage kosten per kilometer

  • Exploitatiekosten nog verder omlaag door gunstig brandstofverbruik

  • Nooit meer een ander merk voor chauffeur

Beentjes Transport B.V. in Haarlem en Heerhugowaard is specialist in ‘door-to-door’ transporten van stukgoederen in Nederland en Engeland. Hiervoor maakt het bedrijf gebruik van circa 50 vrachtwagencombinaties. Drie jaar geleden werden de eerste Mercedes-Benz voertuigen aan het wagenpark toegevoegd. Het ging toen om lichte Atego’s die werden ingezet voor fijnmazige distributie in de binnensteden. Een jaar later kwam hier nog een Axor bij voor nationale distributiewerkzaamheden. Dankzij de zeer goede ervaringen en de lage exploitatiekosten van de Mercedes-Benz bedrijfswagens werd door Beentjes Transport ook een uitgebreide studie gedaan naar rendabele inzetmogelijkheden van twee Mercedes-Benz Actrossen van het type 1836 LS. Inmiddels zijn beide voertuigen afgeleverd door Mercedes-Benz Truckcentrum L.I.A.M. A4 in Roelofarendsveen en zijn de eerste kilometers naar volle tevredenheid van Beentjes Transport afgelegd.

Voor de aanschaf werd hoofdzakelijk gekeken naar de lage kosten per kilometer. De Actros blijkt daarbij zeer lange onderhoudsintervallen te hebben, waarmee kostbare stilstand tot het absolute minimum beperkt blijft. Via de centrale display in het dashboard worden de intervallen gemeld op de service-indicator. De onderhouds-werkzaamheden kunnen hierdoor vroegtijdig worden ingepland, veelal op hetzelfde moment wanneer de werkplaats toch al wordt bezocht voor de verplichte APK-keuring.Een tweede aspect dat bijdraagt aan de lage kosten per kilometer is het gunstige brandstofverbruik. Bij jaarlijks 130.000 afgelegde kilometers, bestaande uit de dagelijkse ritten op Engeland (waar de brandstofkosten fors hoger liggen dan in Nederland), levert de zuinige Actros aanzienlijke voordelen op. Om die reden is de Actros ook voorzien van extra grote brandstoftanks met een totale inhoud van 1.050 liter. Momenteel rijdt de nieuwe Actros met lading 1 op 3,4 in Engeland en 1 op 3,6 in het vlakke Nederland.

Vroeger hield Beentjes Transport de kosten verder beperkt door het onderhoud geheel in eigen huis uit te voeren. Het onderhoud bij Mercedes-Benz Truckcentrum L.I.A.M. A4 in Roelofarendsveen is echter van hetzelfde kostenniveau, waardoor de service van de Mercedes-Benz bedrijfswagens nu geheel uitbesteed wordt. De relatie met L.I.A.M. is bovendien al jaren uitstekend te noemen.

Ook de vaste chauffeur op de Actros van Beentjes transport is razend enthousiast over de cabine en de motor van de Actros 1836. Met name de comfortabele stoelen en het prettige bed met lattenbodem zorgen ervoor dat hij geen seconde meer verlangt naar zijn vorige truck. Hoewel hij aanvankelijk niet in een Mercedes-Benz wilde rijden, wil hij nu nooit meer een ander merk.