21
augustus
2007
|
02:00
Europe/Amsterdam

Twee nieuwe Mercedes-Benz 1836 LL Actros bakwagens voor Finstral KS Nederland

Onlangs nam Finstral KS Nederland twee nieuwe Mercedes-Benz Actros bakwagens in gebruik van het type 1836 LL Euro5.  Het bijzondere aan de auto’s is de configuratie met een laag chassis, vollucht geveerde assen en een extra lange wielbasis. De auto’s worden voornamelijk nationaal ingezet voor het vervoer van kunststof kozijnen.

Finstral KS Nederland in Zutphen is sinds meer dan 20 jaar gespecialiseerd in het leveren van kunststof kozijnen aan de aannemerij. De reden waarom het product zo succesvol is, komt omdat Finstral KS het speciaal voor de Nederlandse markt laat produceren zodat het naadloos aansluit op de Nederlandse bouwmethodes met spouwmuur en het unieke feit dat alleen in Nederland de ramen naar binnen toe opengaan. De importeur van deze uit Italië afkomstige bouwmaterialen levert het product in nagenoeg elke maatvoering, kleur en uitvoering. De meeste kozijnen worden kant en klaar met glas en sluitwerk op de bouwplaats aangevoerd. Wekelijks voor zo’n 20 woningen. Dat gebeurt op speciale bokken die door een kraan of heftruck geladen en gelost kunnen worden. Voor het vervoer daarvan reed Finstral sinds jaar en dag met drie Mercedes trekkers met diepladers en een eigen loskraan.

 

Nieuw concept

Deze zijn recent vervangen door een geheel nieuw concept dat het mogelijk moet maken, hetzelfde werk met twee nieuwe Actros 1836 LL Euro5 groot volume bakwagens te doen waarachter een speciale middenasaanhanger is gekoppeld waaraan weer een ruwterrein meeneemheftruck hangt. Het concept werd door Finstral directeur Johan Eflrink zelf uitgedacht in samenwerking met Mercedes-Benz bedrijfswagendealer Wensink in Apeldoorn. ‘’De uitdaging was om zoveel mogelijk te kunnen meenemen bij een zo hoog mogelijke binnenruimte,’’ vertelt Elfrink. ‘’Het totaal gewicht was daarbij van ondergeschikt belang hoewel dat met een lading van veel kleine kozijnen met het glas er al in, nog aardig kan oplopen. Maar belangrijker is dat ik in een gesloten laadruimte kozijnen tot 2.80 meter hoog wilde kunnen vervoeren die er toch met bok en al in- en uitgetild kunnen worden zonder dat het dak eraf hoeft.’’ Voor hele speciale gevallen kan het dak overigens nog een tiental centimeters omhoog gedraaid te worden om het lossen op bijvoorbeeld oneffen terrein te vergemakkelijken.

 

Vollucht geveerd

Johan Elfrink bereikte de gewenste binnenruimte van 2.98 centimeter door de auto rondom op luchtveren te zetten in combinatie met een lage band. ‘’Daardoor kreeg ik niet alleen genoeg inwendige hoogte, maar kan ik de auto ook nog op zijn luchtbalgen 20 centimeter omhoog tillen. Dat maakt het mogelijk de auto vanaf een zijde te laden en te lossen. Want daardoor passen de wielen van de meeneem heftruck net onder de auto zodat de lepels in de breedte de hele laadruimte bestrijken. Dat is reuzenmakkelijk in krappe straatjes. Bovendien hoeft de chauffeur zo het zeil maar aan een kant los te maken en dat scheelt tijd.’’ De schuifzeilen van zowel de bakwagen als de trailer zijn overigens van een snelsluittype dat met een handel bediend wordt.

 

40 procent meer lading

Volgens de ondernemer is het op deze manier mogelijk om tot veertig procent meer lading te vervoeren dan met zijn vorige auto’s. ‘’Voor de chauffeurs is het natuurlijk even wennen. Die moeten nu met een heftruck aan het werk in plaats van met de kraan. Toch geloof ik volkomen in deze aanpak. Ik kan nu met minder auto’s hetzelfde vervoeren en rijdt Euro5. Dat is goed voor het milieu en ik heb geen last met speciale verordeningen van sommige grote steden. Omdat ik de kozijnen nu gesloten vervoer, blijven ze ook mooi schoon en dat is een belangrijk punt naar de klant toe. En ik heb meteen een goed medium om reclame op te maken. Vergeleken met de borden langs de diepladers kun je nu veel meer van je bedrijf laten zien. Ook denk ik dat we zo veiliger kunnen werken: de chauffeurs hoeven niet meer op de lading te klimmen om aan te haken. En last but not least: deze combi is deelbaar en kan met de heftruck op de bakwagen dus ook lekker compact de wijk in.’’

 

Bijzondere asconfiguratie

Bijzondere aandacht werd ook besteed aan de stabiliteit van het voertuig. ‘’We zijn uitgegaan van het slechtste scenario: een lege auto. Het probleem is namelijk dat de chauffeurs van Finstral wel vol van het magazijn wegrijden maar behalve wat lege bokken natuurlijk geen lading mee terugnemen van de bouwplaats. Daardoor waren we bang dat de combinatie met daar helemaal achterop nog een dikke twee ton meeneemheftruck niet stabiel genoeg zou zijn,’’ legt salesmanager Fred Onderstal van Wensink uit. ,,Dat hebben we opgelost door een aantal bijzondere maatregelen. Door een lang chassis te nemen met een zware 8 tons vooras kregen we een goede gewichtsverdeling van de bakwagen met minder hefboomwerking van de aanhanger. Omdat we 385/50x22,5 banden op de stuuras gemonteerd hebben, kunnen we die acht ton ook echt gebruiken. En het staat stoer. Bij de middenasaanhanger hebben we de twee assen verder naar achteren verplaatst en de voorste as optrekbaar gemaakt. Daardoor blijft de aanhanger leeg met de heftruck achterop toch mooi in het spoor en stuurt het allemaal stabieler.

 

Chauffeur niet vergeten

De Actros bakwagens zijn voorzien de 12 liter zescilinder OM501LA 360 pk /265 kW sterke V-motor met een koppel van 1850 Nm bij 1080 omwentelingen per minuut en de nieuwe 12 Powershift versnellingsbak.

De chauffeurs slapen niet in de auto maar kregen toch de halflange cabine voor meer opbergruimte. Verder hebben ze alle comfort meegekregen die een dagchauffeur zich kan wensen. Want behalve een goede stereo en een CB bakkie kreeg elke auto ook airconditioning en een koelkast.

 

Finstral Dakarteam naar de race met een Axor

En dat is dan beduidend meer luxe dan Johan Elfrink zichzelf gunt in zijn ruim 700 pk sterke Axor 4x4 waarmee het Finstral Rallyteam dit jaar hoge ogen hoopt te gooien in de Dakar rally. De auto is geheel volgens het nieuwe vrachtwagenreglement opgebouwd. Johan is overigens geen onbekende in de Dakar. Hij reedt de monsterrally al enige malen met een Unimog. Bijzonder aan de Finstral auto is dat het team zelfs in de Dakar de zorg voor het milieu niet vergeet. Elfrink is van plan de rally met AdBlue binnen de Euro4 norm te rijden.

 

Fotobijschrift:

Foto1: Johan Elfrik inspecteert onder toeziend oog van Fred Onderstal van Mercedes-Benz dealer Wensink zijn nieuwe aanwinst.

Foto2: Trucks en Mercedes-benz zijn de hobby’s van Johan Elfrink.