09
november
2007
|
01:00
Europe/Amsterdam

Twee nieuwe E-Klasse-modellen met innovatieve aandrijvingstechniek

Mercedes-Benz werkt onophoudelijk aan het realiseren van de ‘Road to the Future’, die tijdens de IAA-autoshow in Frankfurt in september van dit jaar werd aangekondigd. Twee nieuwe E-Klasse-modellen zijn de voorlopers van een nieuwe generatie zuinige en milieuvriendelijke personenauto’s met benzine- en dieselmotoren. De innovatieve BLUETEC-technologie maakt de nieuwe E 300 BLUETEC de schoonste diesel ter wereld in zijn klasse, terwijl sterke punten als koppel, zuinigheid en actieradius onveranderd blijven. Daarnaast wordt het leveringsprogramma uitgebreid met de nieuwe E 350 CGI, die wordt aangedreven door een direct ingespoten benzinemotor van de tweede generatie. Ook dit model blinkt uit door zuinigheid en goede prestaties. In vergelijking met de E 350 verbruikt de innovatieve V6-motor van de E 350 CGI zo’n tien procent minder brandstof per 100 kilometer. Het vermogen ligt daarentegen zo’n 20 pk hoger, bij 215 kW/292 pk. Met deze nieuwe E-Klasse-modellen geeft Mercedes-Benz opnieuw vorm aan zijn streven naar superieure, luxueuze en veilige automobielen met milieuzorg van het hoogste niveau, nu en in de toekomst.

Tijdens de IAA in Frankfurt presenteerde Mercedes-Benz 19 modellen als onderdeel van het ‘Road to the Future’-programma, een unieke en gevarieerde reeks van nieuwe zuinige en schone modellen met doordachte aandrijvingsconcepten. In het kader van deze ontwikkelingsstrategie op lange termijn heeft Mercedes-Benz zich ten doel gesteld, zuinige en milieuvriendelijke auto’s aan te bieden, zonder dat er concessies worden gedaan op het gebied van veiligheid, comfort en rijplezier. Bij dit proces ligt de nadruk op geoptimaliseerde verbrandingsmotoren. Al enkele weken na de eerste aankondiging presenteert Mercedes-Benz nu de eerste nieuwe E-Klasse-modellen waarmee deze ambitieuze doelstelling realiteit wordt.

E 300 BLUETEC, schoonste en zuinigste diesel in de zakelijke klasse

Het eerste model van Mercedes-Benz op de ‘Road to the Future’ is de nieuwe E 300 BLUETEC. Eerder werd de E-Klasse met BLUETEC-technologie al als eerste personenauto met BLUETEC ter wereld in de Verenigde Staten geïntroduceerd. En met succes: de auto verkoopt goed en werd gekozen tot ‘World Green Car of the Year 2007’. Nu biedt Mercedes-Benz de BLUETEC-technologie ook in Europa aan. De nieuwe E 300 BLUETEC is vanaf heden leverbaar als de schoonste en zuinigste diesel in de zakelijke klasse.

Het BLUETEC-concept is gebaseerd op een reeks technische aanpassingen. Allereerst wordt de onbehandelde uitstoot door aanpassingen in de motor tot een minimum gereduceerd. Een oxidatiekatalysator en een partikelfilter zorgen vervolgens voor een effectieve nabehandeling van de uitlaatgassen. Daarna worden de stikstofoxides via BLUETEC-technologie met behulp van een bijzonder duurzame NOx-opslagkatalysator en een speciale SCR-omvormer (Selective Catalytic Reduction) verminderd. Als geheel leidt deze technologie tot uitstekende resultaten voor alle uitlaatgascomponenten. Dankzij BLUETEC-technologie blijft de uitstoot van NOx zelfs nog een flink stuk onder de grenzen van de EU5-norm en kan zelfs de toekomstige EU6-norm worden gehaald.

In Europa levert Mercedes-Benz de nieuwe E 300 BLUETEC naast de E 320 CDI, die in het programma blijft. Het iets lagere maximum vermogen van de nieuwe BLUETEC-uitvoering, 155 kW/211 pk in plaats van 165 kW/224 pk, is het gevolg van de maatregelen die zijn gericht op minder uitstoot en een lager verbruik. Tot deze maatregelen behoren de toepassing van speciale piëzo-elektrische injectoren, een lagere compressieverhouding en een iets gewijzigde afstelling van de turbocompressor en de terugvoering van de uitlaatgassen. Het koppel van 540 Nm, beschikbaar tussen de 1600 en 2400 omw/min, blijft ongewijzigd en zorgt voor superieure prestaties bij een laag verbruik en geringe uitstoot. Het brandstofverbruik van de E 300 BLUETEC volgens NEDC-norm ligt tussen de 7,2 en 7,5 liter diesel per 100 kilometer.
De E 300 BLUETEC is leverbaar als Limousinevanaf € 68.500 inclusief BTW en BPM, de levering start begin 2008.

E 350 CGI met tweede generatie directe benzine-inspuiting

Naast de E 300 BLUETEC breidt Mercedes-Benz het modelprogramma verder uit met de E 350 CGI, die is voorzien van een ultramoderne, direct ingespoten benzinemotor met een verbrandingsproces dat wordt bepaald door de inspuiting. Deze krachtbron, de eerste V6-benzinemotor ter wereld die beschikt over een dergelijk innovatief verbrandingssysteem en piëzo-elektrische inspuiting, werd in het voorjaar van 2006 voor het eerst getoond in de CLS 350 CGI en is nu ook voor de Limousine- en Estate-uitvoeringen van de E-Klasse leverbaar.

In vergelijking met de E 350, waarvan de levering wordt voortgezet, heeft de 215 kW/292 pk sterke V6-motor 20 pk meer vermogen en 15 pk meer koppel (365 Nm), terwijl het brandstofverbruik tien procent lager ligt. Volgens het NEDC-gemiddelde verbruikt de E 350 CGI Limousine, die van 0-100 km/u accelereert in 6,8 seconden, slechts 8,7 liter benzine per 100 kilometer. Bij beide modellen is de topsnelheid elektronisch begrensd tot 250 km/u. De E 350 CGI is verkrijgbaar als Limousine en Estate, prijzen beginnen vanaf € 70.400 incl. BTW en BPM.

De E-Klasse als technologische trendsetter

De E-Klasse zet nieuwe maatstaven op het gebied van technologie en beschikt ook over een uitgebreid pakket veiligheidsvoorzieningen met onder meer PRE-SAFE, het Intelligent Light System, NECK-PRO hoofdsteunen en adaptieve remlichten. Dit maakt de E-Klasse tot de veiligste auto in zijn marktsegment. Dynamiek en rijplezier zijn gegarandeerd dankzij het DIRECT CONTROL-pakket, dat zorgt voor onder andere een directere stuurverhouding en een gewijzigde afstelling van het onderstel.