05
september
2007
|
02:00
Europe/Amsterdam

Twaalf Mercedes-Benz trucks voor Steenbergen

Transportbedrijf Steenbergen uit Bodegraven is specialist in het distributievervoer. Aan het multimerk wagenpark werden onlangs twaalf Mercedes-Benz trucks toegevoegd. De acht Axors van het type 1836 LS en de vier Atego’s 816L worden door L.I.A.M. uit Alphen aan de Rijn geleverd en worden ingezet voor het distributietransport in de Benelux.

Steenbergen is sinds 1907 actief in het goederentransport. De trekschuit van toen maakte snel plaats voor vrachtwagens en inmiddels heeft het bedrijf een wagenpark van ruim 220 eenheden opgebouwd. Het distributievervoer wordt vanuit twee depots in Bodegraven en Drunen verzorgd. Steenbergen is met name actief in het vervoer van staal, printmedia, banden en andere vormen van stukgoed. Klanten kunnen via tracking & tracing altijd de status van het transport nauwlettend volgen. Om het dienstenpakket te optimaliseren werkt de transportonderneming nauw samen met een zusterbedrijf in België.

 

Modern wagenpark

In het 220 eenheden tellende multimerk wagenpark hebben zo’n 28 voertuigen een zilveren ster op de grille. Steenbergen maakt gebruik van bijna de complete Mercedes-Benz bedrijfswagenrange. In het wagenpark zijn onder andere Vito’s, Sprinters, Atego’s, Axors en Actros trucks opgenomen. De eerste Axor trekker werd een aantal jaren geleden bij wijze van test aangeschaft, maar dankzij de prima resultaten heeft Mercedes-Benz een vaste plek in de vloot verworven. De eerste Axor heeft in vier jaar tijd nagenoeg probleemloos 500.000 kilometer op de teller gezet en liet daarbij uitstekende brandstofverbruikcijfers zien.

 

Twaalf Mercedes-Benz trucks

Onlangs werden in het wagenpark twaalf nieuwe Mercedes-Benz bedrijfswagens opgenomen. Dealer L.I.A.M. uit Alphen aan de Rijn verzorgde de complete order van acht Axors 1836 LS met Euro 5-motor en vier Atego’s 816 bakwagens met Euro 4-krachtbron. De Atego is hét Mercedes-Benz distributievoertuig en wordt door Steenbergen vooral ingezet voor het vervoer van printmedia voor Aldipress. De wagens maken dagelijks zo’n zeventig stops bij kiosken door het hele land en rijden ongeveer 50.000 kilometer per jaar. Betrouwbaarheid is dus een belangrijke voorwaarde. De Axor trucks zullen jaarlijks ca. 100.000 kilometer afleggen en gaan met name stukgoed voor Shell, Michelin, Bridgestone en Vredestein distribueren. Alle Axors hebben een lange slaapcabine en een hoog dak waardoor de chauffeur een nog ruimere werkplek heeft. Voor beide typen rekent Steenbergen op een aantrekkelijke kilometerkostprijs dankzij een gunstig brandstofverbruik en lange onderhoudsintervallen. Ook de hoge restwaarde van Mercedes-Benz voertuigen heeft meegewogen in de keuze voor de Atego’s en Axors. Het onderhoud wordt door het transportbedrijf in eigen beheer uitgevoerd, maar L.I.A.M. voorziet Steenbergen waar nodig van onderdelen en advies.

 

Zuinig én schoon

De nieuwe Mercedes-Benz trucks zijn klaar voor de toekomst. De Atego’s zijn voorzien van een Euro 4-motor waarmee Steenbergen adequaat inspeelt op het weren van vervuilende trucks in diverse Nederlandse binnensteden. De Axor trucks zijn zelfs voorzien van een krachtbron die reeds voldoet aan de strenge Euro 5-emissienorm. De voertuigen zijn dus bijzonder schoon zonder daarbij concessies te moeten doen aan het gunstige brandstofverbruik.