16
november
2023
|
14:16
Europe/Amsterdam

Traditie en vooruitgang in harmonie: exclusieve collectie sacai x AMG

Samenvatting

·       Mercedes-AMG en sacai zijn een samenwerking aangegaan in het kader van een exclusieve collectie die de uniciteit en originaliteit van hun respectievelijke merk-DNA onderstreept: beide merken hebben performance in de genen, gebaseerd op eigenschappen die tegengesteld, maar tegelijkertijd ook complementair zijn

·       De samenwerking is geïnspireerd op de iconische eerste racewagen van Mercedes-AMG – de Mercedes-Benz 300 SEL 6.8 AMG die door fans en pers liefkozend ‘Rote Sau’ wordt genoemd. Met deze samenwerking laten twee toonaangevende designmerken zien hoe traditie en vooruitgang zich creatief laten combineren

·       De samenwerking wordt gelanceerd vóór de Formule 1™ Grand Prix in Las Vegas en omvat naast een exclusieve modecollectie ook een speciaal door sacai ontworpen AMG GT-folie

AMG en sacai vieren de hybriditeit van hun sterk complementaire merk-DNA met een exclusieve collectie: progressief en toch tijdloos, performance georiënteerd en toch casual, traditioneel en toch innovatief. De collectie, bestaande uit luxe confectiemode en accessoires, is tevens de eerste samenwerking van het Japanse modemerk met een luxe automerk. De collectie is verkrijgbaar bij AMG Speed City in Las Vegas, VS, tot vrijdag 17 november 2023, 12 uur 's middags, en vanaf vandaag exclusief via Nordstrom.com

De Mercedes-Benz 300 SEL 6.8 AMG, ook wel bekend als de ‘Rote Sau’, en zijn ongewone succesverhaal dienden als inspiratiebron voor de collectie. In 1971 verscheen de iconische racewagen als underdog aan de start van de 24-uurs race van Spa. De grote luxe limousine, een voorganger van de Mercedes-Benz S-Klasse, leek te groot voor het circuit. Het merendeel van de toeschouwers verwachtte niet dat de 300 SEL de eindstreep zou halen, maar AMG had de racewagen uitgebreid geüpgraded voor de langeafstandsrace en tegen alle verwachtingen in finishte hij als tweede.

Hoewel de inspiratiebron voor de samenwerking onmiskenbaar AMG is, is de uitvoering overduidelijk van de hand van sacai: de dynamische badges op bijna elk item – van blousons en T-shirts tot tassen en een jumpsuit – zijn een directe herinterpretatie van de ‘Rote Sau’-motieven. Gebaseerd op de ontwerpcodes van Sacai bieden ze een nieuw perspectief op bekende mode-archetypen. Sacai benaderde het ontwerp van de kledingstukken en accessoires op een intellectuele manier, zodat elk item zijn eigen betekenis en bedoeling draagt.

 “AMG en sacai opereren op het snijvlak van luxe en performance in hun respectievelijke branche. We zijn verheugd dat de samenwerking aansluit op het DNA van beide merken: innovatief, vernieuwend en uniek. Onze klanten zijn fijnproevers en het creëren van zelfbewuste merkervaringen en unieke luxeproducten zoals sacai x AMG vormt de kern van ons merk.”

Michael Schiebe, CEO Mercedes-AMG

“Bij sacai ontwerpen we altijd met een ‘purpose’. Voor ons betekent dat, dat je altijd tot de kern van vormen doordringt en er iets nieuws mee creëert. Het uitgangspunt is altijd het archetype, de oervorm. Dit geldt ook voor de samenwerkingen die we aangaan met de besten in hun vakgebied. AMG past perfect bij ons en deze samenwerking kenmerkt zich door het diepste respect en de bewondering voor onze wederzijdse opvattingen van innovatieve kwaliteit en pure elegantie.”

Chitose Abe, ontwerper en oprichter van sacai

Als aanvulling op de collectie is een op maat gemaakte folie ontwikkeld voor de nieuwe Mercedes-AMG GT. Deze werd eveneens ontworpen door sacai en gepresenteerd als onderdeel van een exclusief event in Las Vegas. De folie vormt een perfecte afronding van de creatieve herinterpretatie van de designcodes van de Mercedes Benz 300 SEL 6.8 AMG. Met sacai’s meesterlijke vakmanschap en speelse benadering van oppervlakken, zijn de motieven van de historische racewagen geabstraheerd tot een driedimensionale vorm. Het resultaat is een hoogglanzend verchroomd oppervlak waarop de originele badges en vormen van de GT in reliëf zijn aangebracht.

 

AMG en sacai lijken misschien niet de meest voor de hand liggende partners, maar beide merken zijn pioniers, uniek in hun branche, met een sterke persoonlijkheid. En beide streven een progressieve visie na. Hun samenwerking bevestigt de essentie van dit hybride DNA.

Over AMG

Mercedes-AMG is het performance- en sportwagenmerk van Mercedes-Benz Cars met hoofdkantoor in Affalterbach, Duitsland. Gedreven door de fascinatie voor autosport werd de onderneming in 1967 door Hans Werner Aufrecht en Erhard Melcher opgericht. Sinds 2005 is Mercedes-AMG GmbH een volledige dochteronderneming van het huidige Mercedes-Benz AG en vormt de divisie de sportieve tak van het concern, met een breed scala aan modellen, van compacte performance-modellen tot echte sportwagens zoals de AMG GT-familie. Van massaproductie is geen sprake. De motoren van Mercedes-AMG worden in Affalterbach geassembleerd volgens het ‘One Man, One Engine’-principe. AMG heeft zijn roots op het circuit en spant zich tot op de dag van vandaag in voor het realiseren van ‘Driving Performance’ tot in het kleinste detail, wat ook tot uiting komt in de voelbare, innovatieve perfectie van elk model. AMG: drie letters die staan voor topprestaties, exclusiviteit, emotie, efficiëntie en zeer dynamisch rijplezier, maar ook voor exclusieve ontmoetingen, contactpunten en samenwerkingsverbanden voor klanten over de hele wereld. AMG creëert maatstaven en heeft als merk van Mercedes-Benz de ambitie om zijn productportfolio in het luxe performance-segment te versterken.

Over sacai

Sacai werd in 1999 in Tokio, Japan, opgericht door Chitose Abe. Sacai werkt het concept van hybridisatie uit door het naast elkaar leggen van contrasterende materialen en het gebruik van nieuwe technieken voor een herinterpretatie van kledingpatronen – waardoor nieuwe, onverwachte vormen en silhouetten ontstaan. Hoewel Abe’s collecties vrouwelijkheid als kern lijken te hebben, gaat haar interesse uit naar het creëren van kleding die uniek, tijdloos en innovatief is. Abe haalt inspiratie voor haar werk uit haar observaties van het dagelijks leven. De naam sacai staat voor unieke elegantie gebaseerd op het hermodelleren en transformeren van eenvoudige en klassieke kledingstukken. Het resultaat is een veelzijdige collectie die niet alleen geschikt is voor speciale gelegenheden.

Boilerplate

Mercedes-Benz AG in één oogopslag

Mercedes-Benz AG is verantwoordelijk voor de wereldwijde activiteiten van Mercedes-Benz Cars en Mercedes-Benz Vans met circa 170.000 medewerkers wereldwijd. Ola Källenius is voorzitter van de raad van bestuur van Mercedes-Benz AG. De onderneming richt zich op de ontwikkeling, productie en verkoop van personenwagens en bestelwagens, alsmede voertuiggerelateerde services. Bovendien streeft de onderneming naar een leidende rol in elektromobiliteit en voertuigsoftware. Het productportfolio omvat het merk Mercedes-Benz met de submerken Mercedes-AMG, Mercedes-Maybach, Mercedes-EQ, G-Klasse en producten van het merk smart. Het merk Mercedes me biedt toegang tot de digitale services van Mercedes-Benz. Mercedes-Benz AG is een van de grootste fabrikanten van luxe personenwagens. In 2022 werden circa 2 miljoen personenwagens en 415.300 bestelwagens verkocht. In deze twee divisies breidt Mercedes-Benz AG zijn wereldwijde productienetwerk met zo’n 35 fabrieken op vier continenten continu verder uit en richt zich daarbij op de eisen die aan elektromobiliteit worden gesteld. Tegelijkertijd bouwt de onderneming zijn wereldwijde netwerk voor accuproductie op drie continenten verder uit. Duurzaamheid is de leidraad van de Mercedes-Benz strategie en betekent voor de onderneming het creëren van duurzame waarde voor alle belanghebbenden: klanten, medewerkers, investeerders, zakelijke partners en de samenleving als geheel. De basis hiervoor is de duurzaamheidsstrategie van Mercedes-Benz Group. In deze strategie neemt de onderneming de verantwoordelijkheid op zich voor de economische, ecologische en sociale gevolgen van zijn bedrijfsactiviteiten en kijkt daarbij naar de gehele waardeketen. Als internationale onderneming behoren gelijke kansen, diversiteit, openheid en respect tot de fundamentele overtuigingen van Mercedes-Benz. Dat laten we zien in onze manier van denken, handelen en communiceren. In principe gelden alle gekozen termen uiteraard voor alle geslachten en identiteiten.