14
februari
2011
|
01:00
Europe/Amsterdam

Topvorm: de nieuwe C-Klasse Coupé

  • Tijdloze, sportief-elegante vormgeving

  • Vier individuele zitplaatsen

  • Krachtige en zuinige BlueEFFICIENCY motoren

  • Hoogwaardige assistentiesystemen, nieuwe telematicageneratie en snelle internetverbinding

Op de autotentoonstelling van Genève (3-13 maart aanstaande) presenteert Mercedes-Benz de nieuwe C-Klasse Coupé. Het is voor het eerst dat het merk in dit segment een echte coupé aanbiedt. Het nieuwe model valt op door een tijdloze vormgeving die elegantie en sportiviteit combineert. En dat wordt aangevuld met alle geavanceerde en efficiënte technologieën die onlangs debuteerden op de ingrijpende vernieuwde C-Klasse Limousine en Estate. De nieuwe C-Klasse Coupé beleeft zijn nationale première op de AutoRAI 2011 in april. In juni staat hij bij de Nederlandse Mercedes-Benz dealers in de showroom.

Met de nieuwe C-Klasse Coupé mikt Mercedes-Benz nadrukkelijk op een relatief jonge doelgroep (35-45 jaar). Dat komt om te beginnen tot uiting in de dynamische vormgeving. De C-Klasse Coupé is 41 mm lager dan de Limousine en hij heeft klassieke coupékenmerken zoals een lange motorkap, een langgerekte daklijn, een slanke C-stijl, stevige ‘schouders’ en korte carrosserieoverhangen. De voorzijde springt in het oog door de V-vorm die kenmerkend is voor het nieuwe Mercedes-Benz design-DNA. Mede daardoor is de nieuwe Coupé ook direct herkenbaar als C-Klasse. De laag geplaatste LED-dagrijverlichting benadrukt de dynamiek nog eens extra. De achterzijde is compact en krachtig. Hier worden accenten gezet door LED-technologie voor de lichtunits en de in de bumper geïntegreerde diffuser.

Interieur: hoogwaardige sportiviteit

De nieuwe C-Klasse Coupé heeft een bijzonder hoogwaardig interieur. Elegante sportiviteit voert ook hier de boventoon. Dat komt niet alleen tot uiting in het instrumentenpaneel met drie afzonderlijke ‘klokken’ met gegalvaniseerde afwerking, maar ook door het standaard driespaaks sportstuur in de stijl van de nieuwe CLS. Het grote centrale display is – net als bij de overige C-Klasse modellen – geïntegreerd in het instrumentenpaneel. De gebruikte materialen en de afwerking zijn van uitzonderlijke klasse. De C-Klasse Coupé beschikt over twee individuele stoelen achterin. De leuningen ervan zijn neerklapbaar.

Goed verbonden

Ook de nieuwe C-Klasse Coupé profiteert van een nieuwe telematicageneratie. Het systeem blinkt uit in bedieningsgemak. De grote 3D-displays zijn mede dankzij de grafische weergave van steden perfect afleesbaar en gegevens uit bijvoorbeeld het telefoonboek van een GSM-telefoon kunnen zeer eenvoudig worden overgebracht. Bovendien is het mogelijk om SMS-berichten via het centrale display weer te geven. Muziek kan draadloos via Bluetooth worden afgespeeld, maar het is ook mogelijk externe datadragers zoals MP3-spelers via een USB-aansluiting te koppelen. Het multimediasysteem COMAND Online biedt de mogelijkheid van een snelle internetverbinding. Diverse Mercedes-Benz Online diensten (bijvoorbeeld weer- en verkeersinformatie via Google) zijn ook tijdens het rijden beschikbaar. Het is eveneens mogelijk om routes die thuis via Google Maps zijn gedownload in dit navigatiesysteem in te voeren. Ook nieuw is de mogelijkheid om een gereden route (inclusief tussenstops) op te slaan. Bovendien geeft het navigatiesysteem desgewenst vier alternatieve routes op, waaronder één die een zo laag mogelijk verbruik bewerkstelligt.

Met de Becker MAP PILOT, die aan het Audi 20 geluidsysteem wordt gekoppeld, biedt Mercedes-Benz ook een voordelige, maar volwaardige navigatieoplossing voor de C-Klasse Coupé. De MAP PILOT is via het centrale bedieningselement van de C-Klasse te bedienen. De visuele weergave vindt plaats via het Audi 20-beeldscherm.

Vooruitstrevende kracht én zuinigheid: BlueEFFICIENCY motoren

De nieuwe C-Klasse Coupé is leverbaar met keus uit drie benzine- en twee dieselmotoren. Deze danken hun hoge mate van efficiency aan een combinatie van directe brandstofinspuiting, turbotechnologie en een ECO Start/Stop functie. De C 220 CDI is met een gemiddeld verbruik van slechts 4,4 l/100 km (CO2: 117 g/km) de meest efficiënte Coupé in zijn klasse. De 150 kW (204 pk) sterke C 250 CDI met standaard 7G-TRONIC PLUS-transmissie neemt genoegen met 4,9 l/100 km (CO2: 128 g/km). De C-Klasse Coupé is er ook als C 180 BlueEFFICIENCY (115 kW/156 pk) en C 250 BlueEFFICIENCY (150 kW/204 pk). Het topmodel is de C 350 BlueEFFICIENCY die over de compleet nieuwe BlueDIRECT V6 benzinemotor beschikt. Deze is goed voor een vermogen van 225 kW (306 pk) en een koppel van 370 Nm. Het gemiddelde verbruik bedraagt ondanks de hoge prestaties (top: 250 km/h, 0-100 in 6,0 s) slechts 6,8 l/100 km.

Dynamiek en comfort in balans

De nieuwe C-Klasse Coupé beschikt standaard over AGILITY CONTROL. Deze geavanceerde ondersteltechniek ‘herkent’ de rijstijl en past de demping op basis daarvan automatisch aan. Bij een rustige rijstijl resulteert dat in een comfortabele afstemming. Bij een dynamische rijstijl wordt de demping automatisch stugger. De C-Klasse Coupé heeft McPherson-veerpoten vóór in combinatie met drie geleidearmen. Achter heeft hij een innovatieve multilink-as. Als optie is een verlaagd (-15 mm) sportonderstel leverbaar.

Veiligheid van topklasse

Het veiligheidsniveau van de nieuwe C-Klasse Coupé is bijzonder hoog. Hij heeft standaard zeven airbags, waaronder een knieairbag voor de bestuurder. Bovendien is een groot aantal nieuwe assistentiesystemen beschikbaar. Deze werken met behulp van radar-, camera- en/of sensortechnologie. De systemen waarschuwen niet alleen voor (potentieel) gevaarlijke situaties, maar grijpen indien nodig ook actief in. Een greep uit nieuwe assistentiesystemen voor de C-Klasse Coupé:

  • Adaptieve grootlichtassistent

  • Active Lane Keeping Assist

  • Active Blind Spot Assist

  • ATTENTION ASSIST

  • DISTRONIC PLUS

  • PRE-SAFE Brake

  • PAK ASSIST met PARKTRONIC

  • Speed Limit Assist

Belangrijke data met betrekking tot de introductie van C-Klasse Coupé:

  • Wereldpremière: autotentoonstelling van Genève (3-13 maart)

  • Nederlandse première: Auto RAI 2011 (13-23 april)

  • Marktintroductie: juni