15
maart
2011
|
01:00
Europe/Amsterdam

Topmodellen CLS leverbaar - Innovatieve technologie voor CLS 63 AMG en CLS 500 BlueEFFICIENCY

  • Zeer efficiënte nieuwe V8-motoren met directe brandstofinspuiting en    bi-turbo techniek

  • Hightech tot in het detail

  • Meer koppel, meer vermogen, toch significant zuiniger

  • Onderscheidend in- en exterieurdesign

Mercedes-Benz start met de levering van de CLS 63 AMG en de CLS 500 BlueEFFICIENCY, de topmodellen van de onlangs geïntroduceerde tweede generatie van de CLS. De nieuwe V8-modellen vormen het automobiele hoogtepunt van de CLS-serie die tot nu toe bestond uit de benzineversie CLS 350 BlueEFFICIENCY en de dieselversies CLS 250 CDI BlueEFFICIENCY en CLS 350 CDI BlueEFFICIENCY.

De tweede generatie van de vierdeurs coupé heeft niet alleen een spraakmakend design. De nieuwe topmodellen van de CLS oogsten ook lof omdat ze beschikken over nieuwe zeer efficiënte V8-motoren die mede dankzij directe brandstofinspuiting en biturbo-technologie duidelijk krachtiger, maar vooral veel zuiniger zijn dan hun voorgangers. De krachtbron van de CLS 500 BlueEFFICIENCY heeft een relatief geringe inhoud van 4,6 liter (voorganger: 5,5 liter). Maar door de nieuwe efficiencyverhogende technologieën bedraagt het topvermogen nu 300 kW (408 pk). Het maximale koppel van 600 Nm (voorheen 530 Nm) is al beschikbaar tussen 1.800-3.500 tpm. De CLS 500 BlueEFFICIENCY heeft een ECO start/stop functie. Het gemiddelde verbruik is lager dan 9,0/100 km, waarmee het model verbruiks- en emissiecijfers heeft waar de concurrentie hybridetechnologie voor moet inzetten.

Topprestaties

De tweede generatie van de CLS 63 AMG is door z’n onderscheidend ex- en interieur in één oogopslag herkenbaar als het sportieve topmodel binnen de CLS-reeks. De topversie beschikt over een nieuwe AMG V8 biturbo-motor met directe brandstofinspuiting met piëzo-injectoren, variabele nokkenastiming, intercooling, een intelligent generator management en een start/stop functie. Hij levert een vermogen van 410 kW (557 pk) en heeft een asfaltverslindend koppel van liefst 800 Nm. De motor is standaard gekoppeld aan de innovatieve AMG SPEEDSHIFT MCT zeventraps sport-transmissie. De efficiency van de aandrijflijn komt tot uiting in zeer hoge prestaties: een elektronisch begrensde topsnelheid van 250 km/h en een acceleratie van 0-100 km/h in 4,4 seconden zijn mogelijk. Optioneel levert Mercedes-Benz het AMG Performance Package. Onder meer door een verhoging van de turbodruk van 1,0 tot 1,3 bar stijgt het vermogen van deze versie van de AMG V8 tot 410 kW (557 pk). De CLS 63 AMG met het AMG Performance Package sprint in 4,3 seconden van 0-100 km/h en heeft een elektronisch begrensde topsnelheid van 300 km/h.

Topprestaties levert de meest sportieve CLS ook op het gebied van het brandstofverbruik. Want hoewel de nieuwe AMG V8 veel sterker is dan de 6,2-liter krachtbron die hij opvolgt, is het gemiddelde verbruik met liefst 32% verminderd. De nieuwe CLS 63 AMG is volgens de New European Driving Cycle (NEDC) goed voor een gemiddelde van 9,9 l/100 km (voorganger: 13,5 l/100 km). De gemiddelde CO2-uitstoot van de nieuwe CLS 63 AMG bedraagt 232 g/km. De verbruik- en CO2-cijfers gelden ook voor de versie met het AMG Performance Package.

De CLS 500 staat in de prijslijst voor € 102.900. Het topmodel, de CLS 63 AMG, is leverbaar vanaf € 148.200. Mercedes-Benz levert een CLS vanaf € 72.900.