10
juni
2009
|
02:00
Europe/Amsterdam

Toekomstvisie: opblaasbare metalen delen en rem-airbag in de bodemplaat

In 2009 viert Mercedes-Benz tal van jubilea op het gebied van veiligheid. Zo begon de grote veiligheidspionier Béla Barényi in augustus 1939 zijn werk in de Mercedes-Benz fabriek in Sindelfingen. Van hem stamt onder andere het principe van de kreukelzone, een baanbrekende innovatie die in 1959 bij Mercedes-Benz in de serieproductie werd ingevoerd. Ondersteund door de eigen ongeval-onderzoeksafdeling, die in 1969 in het leven werd geroepen, ontwikkelden Mercedes-Benz ingenieurs tal van belangrijke nieuwe voorzieningen op het gebied van veiligheid in personenauto’s. In dit jubileumjaar laat Mercedes-Benz aan de hand van het studiemodel ESF (Experimentelles Sicherheits Fahrzeug) 2009 het nodige zien van waaraan de veiligheidsspecialisten van Mercedes-Benz op dit moment werken. Sommige van deze voorzieningen komen pas in de verre toekomst.

De ESF 2009 is het eerste veiligheids-studiemodel van Mercedes-Benz sinds 1974. Net als zijn voorgangers van vroeger toont ook dit model baanbrekende innovaties op het gebied van veiligheid en maakt het de geboekte vooruitgang duidelijk. Tot de verbazingwekkende, maar zeker niet gekke ideeën behoren opblaasbare metalen delen die binnen fracties van seconden extra stevigheid geven aan belangrijke onderdelen, en de zogeheten “Braking Bag”. Deze airbag, die is aangebracht in de bodemplaat van de auto, wordt opgeblazen wanneer een aanrijding onvermijdelijk blijkt, en is voorzien van een ruwe laag aan de onderkant, bedoeld om de auto op het wegdek optimaal te stabiliseren. De ESF 2009 zal op 15 juni van dit jaar tijdens de Enhanced Safety of Vehicles (ESV) Conference in Stuttgart voor het eerst worden getoond.

De ESF 2009 werd geheel ontwikkeld en gebouwd in de testafdeling in Sindelfingen. De auto is gebaseerd op de Mercedes S 400 HYBRID en bevat een flink aantal innovatieve veiligheidsvoorzieningen, waarvan de meeste in demonstratieuitvoering volledig functioneren. Daarnaast blijkt uit dit studiemodel dat meer veiligheid en betere efficiëntie elkaar zeker niet behoeven uit te sluiten.

Tot de belangrijkste elementen van de ESF 2009 behoren:

  • PRE-SAFE Structure: De opblaasbare metalen structuren in de portieren helpen gewicht te besparen of maken dragende delen steviger. In ruststand is het metalen gedeelte opgevouwen om ruimte te besparen. Wanneer de beschermende functie nodig is, bouwt een ingebouwde gasgenerator binnen fracties van een seconde een interne druk van 10 tot 20 bar op, waarmee het onderdeel wordt opgeblazen en zo meer stevigheid levert.

  • Braking Bag: Dit hulpmiddel, dat is aangebracht in de bodemplaat van de auto, is een verdere uitbreiding van het PRE-SAFE®-pakket. Wanneer het sensorensysteem vaststelt dat een ongeval niet meer kan worden vermeden, wordt de Braking Bag kort voor de botsing opgeblazen en stabiliseert de auto op het wegdek door middel van een stroeve laag aan de onderzijde. Doordat de auto als het ware naar boven wordt geduwd, wordt het duiken van de auto voorkomen en kan de kreukelzone bij een kop-/staartaanrijding nog beter worden benut. Bovendien neemt de weerstand toe, wat helpt ook de snelheid van de auto te verminderen voordat de botsing een feit is.

  • Interactive Vehicle Communication: De ESF 2009 kan direct of via doorgiftestations communiceren met andere voertuigen. Met behulp van “ad hoc”-netwerken en WLAN-radiotechnologie is het bijvoorbeeld mogelijk, waarschuwingen voor slecht weer of obstakels op de weg te ontvangen en uit te zenden.

  • PRE-SAFE Pulse: Deze verdere ontwikkeling van PRE-SAFE® kan de krachten op het bovenlichaam van de inzittenden bij een aanrijding van opzij met circa één derde verminderen. Dit gebeurt door de inzittenden als voorzorgsmaatregel tot 50 millimeter naar het midden van de auto te verplaatsen. Dit actieve veiligheidssysteem maakt gebruik van de luchtkamers in de zijwangen van de rugleuningen van de stoelen.

  • Spotlight lighting function: Deze koplampverlichting, die deels bestaat uit LEDs, zorgt bij mogelijk gevaarlijke situaties voor extra verlichting. Wanneer de infraroodcamera van de Night View Assistent PLUS bijvoorbeeld loslopend wild in de berm of voetgangers op de weg ontdekt, kunnen deze ook buiten het normale bereik van de koplampen extra worden verlicht, alsof er een spot op wordt gericht.

Naast de genoemde innovaties is de ESF 2009 ook voorzien van Side Reflect, reflecterend materiaal op de carrosserie en de banden om de auto van opzij beter zichtbaar te maken en zo aanrijdingen op kruispunten te voorkomen, en de Belt Bag, een slimme combinatie van een tweelaags veiligheidsgordel met een geïntegreerde airbag, waarmee de kans op letsel bij een aanrijding wordt verminderd. Een andere innovatie is de Size Adaptive Airbag, waarbij het volume van de airbags automatisch wordt aangepast aan de zitpositie en het postuur van de passagier voorin. Voor betere bescherming binnenin is er ook de Interseat Protection; een airbag die ervoor zorgt dat naast elkaar zittende passagiers bij een dreigend ongeval niet met elkaar in aanraking kunnen komen, om zo de kans op letsel te verkleinen.

Het concept “Child Protect” is, zoals de naam al aangeeft, gericht op de bescherming van kinderen in de auto in de leeftijd van drie tot twaalf jaar. Het modulaire systeem, dat is gebaseerd op een buizenframe, kan worden aangepast aan de grootte van het kind en is veiliger dan een normaal kinderzitje. De Child Cam is een kleine camera waarmee de bestuurder (m/v) de kinderen achterin in de gaten kan houden, zonder de weg uit het oog te verliezen.

De ESF 2009 is ook voorzien van PRE-SAFE 360o, een doorontwikkeling van het preventieve veiligheidssysteem PRE-SAFE, waarbij de sensoren niet alleen het gebied voor en naast, maar ook achter de auto in de gaten houden, mocht er een aanrijding aan de achterzijde van de auto dreigen. PRE-SAFE 360° voert in dat geval onmiddellijk de remdruk maximaal op en zorgt ervoor dat de passagiers optimaal worden beschermd tegen de dreigende aanrijding. Tenslotte beschikt de ESF 2009 over een Hybrid Battery Shield, een veiligheidssysteem met zeven elementen dat inzittenden beschermt tegen de risico’s van hoge elektrische spanning en accu’s. Dankzij de langdurige ervaring met brandstofceltechnolgie zijn de technici van Mercedes-Benz ook hierop uitstekend voorbereid.

Met de ESF 2009 zet Mercedes-Benz een lange traditie voort. Voor de ESV-veiligheidsconferenties die van 1971 tot 1975 plaatsvonden, bouwden de veiligheidsexperts in Stuttgart meer dan 30 studiemodellen en onderwierpen deze aan botsproeven, waarmee aan de veiligheidsnormen van die tijd werd voldaan. Vier van deze ESF’s werden aan het publiek getoond en tal van revolutionaire ideeën, zoals ABS of de airbag werden door Mercedes-Benz voor het eerst in de serieproductie toegepast.