12
april
2005
|
02:00
Europe/Amsterdam

Toekomstige Mercedes-Benz S-Klasse met Brake Assist PLUS en tweede generatie PRE-SAFE

  • Combinatie van PRE-SAFE en het anticiperende Brake Assist PLUS

  • Brake Assist PLUS met twee radarsystemen voor berekening remkracht

  • PRE-SAFE met luchtkussentjes in de stoelen die automatisch worden opgepompt

Het preventieve veiligheidssysteem PRE-SAFE wordt nog effectiever. In de nieuwe S-Klasse, die in de herfst van 2005 debuteert, combineert Mercedes-Benz PRE-SAFE met het anticiperende Brake Assist PLUS. Dit maakt gebruik van radar om voorliggers te detecteren en waarschuwt als de S-Klasse deze te dicht nadert. Als er kans is op een ongeval berekent het systeem in een fractie van een seconde de benodigde remkracht. Deze is dan meteen beschikbaar als de bestuurder het rempedaal intrapt. In kritieke situaties worden als preventiemaatregel ook de veiligheidsgordels voorin voorgespannen en de luchtkussens in de stoelzittingen opgepompt. Bovendien worden die stoelen automatisch in een gunstigere positie gezet. Zodoende wordt de inzittenden de best mogelijke bescherming geboden.

Dankzij het anticiperende Brake Assist PLUS kan het aantal kop-staartbotsingen significant worden verminderd. Tests met honderd automobilisten in de rijsimulator van DaimlerChrysler Research wezen uit dat met het nieuwe systeem het aantal ongevallen daalde van gemiddeld 44 naar 11 procent. Bovendien maakte de combinatie van het nieuwe Brake Assist PLUS en PRE-SAFE een betere inzittendenbescherming mogelijk. Mercedes-Benz is de eerste en enige autofabrikant die een dergelijk uitgebreid veiligheidssysteem aanbiedt dat in werking treedt als er slechts een ongeval dreigt plaats te vinden.

Het anticiperende Brake Assist PLUS (BAS PLUS) gebruikt twee radarsystemen om het verkeer voor de auto te scannen. De DISTRONIC radar (77 GHz) is aangevuld met een nieuw ontwikkelde korteafstandsradar (24 GHz), die onder een hoek van 80 graden de ruimte onmiddellijk voor de auto in de gaten houdt. De radars hebben een bereik van 150 meter, waardoor voorliggers op tijd worden opgemerkt. Als niet langer sprake is van een veilige tussenafstand, wordt met behulp van de radargegevens de noodzakelijke rembekrachtiging berekend die nodig is om een ongeval te vermijden. Zodra het rempedaal wordt ingetrapt, is deze remkracht dan meteen paraat, waardoor het remeffect optimaal is en het ongevalrisico afneemt.

PRE-SAFE zelfs de vorm van de stoel wordt aangepast voor een nog betere inzittendenbescherming

Het preventieve PRE-SAFE veiligheidssysteem voor inzittenden, dat door Mercedes-Benz verder verbeterd is, treedt automatisch in werking als de remkrachten boven een bepaald niveau komen. Als aanvulling op de reeds bekende PRE-SAFE functies, zoals het voorspannen van de veiligheidsgordels en het in ideale zitpositie zetten van de stoelen, krijgt de toekomstige S-Klasse ook nieuw ontwikkelde multicontour voorstoelen met luchtkussens in de zittingen en leuningen die bij ongevaldreiging automatisch worden opgepompt. Deze luchtkussens bieden beschermenden ondersteuning aan de inzittenden en houden hen beter op hun plek. Ook de afstand tot de portierpanelen wordt hierdoor groter. Hierdoor kunnen de zijairbags nog beter hun werk doen. Verder worden ook de individuele achterstoelen voorzien van opblaasbare PRE-SAFE kussens in de rugleuningen.

Mercedes-Benz integreert toekomstig ook de zijramen in het preventieve beschermingssysteem. Als er kans is op een ongeval sluiten geopende ramen automatisch, zodat de windowbags gedurende een botsing of koprol zoveel mogelijk bescherming kunnen bieden. Bovendien verminderen de gesloten ramen het risico op binnendringen van voorwerpen of dat inzittenden of ledematen uit de auto worden geslingerd.

Testresultaten: aantal ongevallen met 75 procent gedaald

Mercedes-Benz heeft de effecten van het anticiperende Brake Assist PLUS uitvoerig getest. Deze praktijktests hebben plaatsgevonden in Europa en in de VS. Meer dan tweehonderd automobilisten legden met 24 testauto’s in totaal meer dan 400.000 kilometer af. Tijdens al deze ritten werden opnames gemaakt met datarecorders en videocamera’s. Aan de hand van deze informatie is het functioneren van BAS geanalyseerd. Het nieuwe systeem heeft de rijveiligheid aanzienlijk verbeterd.

Mercedes-Benz heeft ook een aantal maanden testen uitgevoerd met de rijsimulator van DaimlerChrysler Research in Berlijn. Elk van de honderd deelnemers reed veertig minuten en werd gedurende die tijd geconfronteerd met kritieke situaties op snelwegen en provinciale wegen, waarbij zeer forse remmanoeuvres de enige optie waren om een ongeval te voorkomen.

Dankzij het nieuwe Brake Assist PLUS werd in deze tests het aantal ongevallen met 75 procent verminderd – van 44 naar 11 procent. De nieuwe technologie maakte vooral indruk in druk verkeer op 80 km/u-wegen. Als op zulke wegen de voorligger plotseling remde, was er met het radargestuurde Brake Assist in 93 procent van de gevallen geen aanrijding. Zonder dit systeem kwam het bij meer dan de helft van de situaties tot een botsing.

‘PRO-SAFE’: het 5P-concept voor de beste automotive veiligheid

Met het anticiperende Brake Assist en de tweede generatie van PRE-SAFE benadrukt Mercedes-Benz haar rol als trendsetter op het gebied van veiligheid van personenwagens. Ook toont dit opnieuw aan dat het merk veiligheid vanuit een holistisch standpunt benadert. Voorbeelden zijn elektronische regelsystemen die een ongeval moeten voorkomen, inzittendenbescherming die is afgestemd op de aard en ernst van het ongeval en maatregelen waardoor na een botsing de inzittenden zo snel mogelijk uit de auto gered kunnen worden.

‘PRO-SAFE’ is de overkoepelende term voor deze bewezen veiligheidsmethode, die is afgestemd op realistische rijomstandigheden. De vele jaren toewijding op het gebied van rijveiligheid bij Mercedes-Benz vormen de basis hiervoor. PRO-SAFE bestaat uit 4 fasen:

PERFORM-SAFE: veilig rijden, gevaarlijke situaties vroegtijdig herkennen en bestuurders hiervoor waarschuwen. Tot de standaarduitrusting van iedere Mercedes-Benz behoren daarom ABS, Brake Assist, ASR en ESP, om de bestuurder op kritieke momenten te helpen.

PRE-SAFE: preventief reageren bij dreigend gevaar.

PASSIVE-SAFE: ongevallenbescherming geven die is afgestemd op de situatie, bijvoorbeeld met intelligent ontworpen carrosserieën met grote kreukelzones en veiligheidssystemen als tweetraps airbags en gordelkrachtbegrenzers, gordelspanners, zijairbags en windowbags.

POST-SAFE: na het ongeval ernstig letsel voorkomen en de inzittenden snel redden.