26
februari
2009
|
01:00
Europe/Amsterdam

Tijdloos klassieke G-Klasse dertig jaar

Mercedes-Benz viert dit jaar een feestje dat binnen de autowereld ongewoon is: de G-Klasse wordt dertig. Het publiek kreeg het model in februari 1979 voor het eerst te zien. Zijn markante vorm is in de dertig jaren praktisch ongewijzigd gebleven; zijn offroad techniek is nog steeds indrukwekkend. Hij heeft een cultstatus bereikt en behoort tot de meest begeerde 4x4’s ooit. De G-Klasse is een icoon, gemaakt om het onmogelijke mogelijk te maken.

Zelfs na dertig jaar is de G-Klasse nog steeds de standaard waaraan andere merken zich spiegelen. Het is een van de sterkste en meest robuuste 4x4’s die ooit in serieproductie zijn gebouwd en heeft een grote schare fans over de gehele wereld aan zich verbonden. De G-Klasse is verreweg de langst dienende modelreeks in het personenautoprogramma van Mercedes-Benz. Sterker nog, sinds 1886 ging nog nooit een model zo lang mee. En zelfs na dertig jaar heeft de G-Klasse nog niets van zijn glans verloren. Bij zijn introductie in 1979 was de Mercedes-Benz G-Klasse vooral bedoeld voor gebruik in zwaar terrein. Maar al snel groeide het model uit van gebruiksauto naar cultauto. Het design van de auto is tijdloos klassiek. Mercedes-Benz heeft ervoor gekozen daar niet van af wijken. Maar de G-Klasse blijft dankzij doordachte aanpassingen wel volop bij de tijd. Ook qua off-road kwaliteiten heeft het model nog steeds het allerbeste te bieden wat momenteel op de markt is.

Speciale uitvoeringenZijn inmiddels legendarische status heeft de G-Klasse niet alleen te danken aan de ’gewone’ modellen die bij de Mercedes-Benz dealer zijn te verkrijgen. Speciale uitvoeringen hebben de naam van de G verder versterkt. Zo kent iedereen de pausmobiel uit 1981, waar de heilige vader vanonder een koepel z’n publiek toewuifde. De huidige paus gebruikte tijdens zijn inzegening in 2005 ook een speciaal geprepareerde G-Klasse. In Nederland maakt het leger al sinds jaar en dag gebruik van de veelzijdige Geländewagen. Iedereen kent de beelden van het Nederlandse leger in Uruzgan en Afghanistan waarbij de soldaten vertrouwen op de techniek van hun patrouillevoertuig. Onsterfelijk is de G-Klasse geworden dankzij de Parijs-Dakar overwinning in 1983.

GeboorteDe G-Klasse werd in 1979 geboren. De veteraan van nu had toen al alles in zich om uit te groeien tot een state of the art allroad voertuig. De ontwikkeling van de nieuwe G-Klasse startte in 1972 toen het toenmalige Daimler-Benz-concern een samenwerkingsovereenkomst sloot met Steyr-Daimler-Puch, gevestigd in het Oostenrijkse Graz. Het bedrijf was wereldwijd bekend als specialist in zware terreinvoertuigen. De ontwerpers maakten gebruik van een ladderframe met daarop de carrosserie. Bovendien werden diverse onderdelen geleend van de truckafdeling van Mercedes-Benz. Het design moest de kracht en potentie uitstralen én praktisch zijn.


HandgebouwdNadat in 1973 een eerste houten één-op-één schaalmodel gereed was, rolde in ‘74 het eerste prototype uit de ontwikkelingshal. De G-Klasse kwam vervolgens in een keihard testprogramma terecht. Niet alleen op speciaal geprepareerde terreinen bij Graz ging de G door de mangel, maar ook op Duitse modderpaden, in de zinderend hete Sahara, op diverse zoutvlaktes en bij extreme vrieskou in Noord-Scandinavië. Mercedes-Benz liet niets aan het toeval over. De G-Klasse moest de meest extreme situaties kunnen doorstaan en overleven. Daimler maakte geen geheim van de ontwikkeling van het nieuwe model en dat leidde in 1975 al tot een order van 20.000 exemplaren door de Sjah van Perzië. Die werd door de nieuwe regering van ayatollah Khomeiny later overigens gecanceled, maar al snel plaatsen het Duitse, Argentijnse, Noorse en Zwitserse leger orders. In 1975 kreeg de produktie van de nieuwe G groen licht. Tegelijkertijd werd gestart met de bouw van een nieuwe fabriek in Graz. Tot op de dag van vandaag wordt de G-Klasse – voor meer dan zeventig procent met de hand gebouwd – in Graz gefabriceerd. Al 200.000 exemplaren rolden er de fabriekspoorten uit. Bij de introductie in 1979 was de auto leverbaar met een 72 en 68 pk sterke diesel en een 90, 100 en 150 pk sterke benzinemotor en was er een keuze tussen lange en korte varianten. Leverbaar waren een personen- en een besteluitvoering en een korte cabriolet-uitvoering.

EvolutieMercedes-Benz heeft de G-Klasse in drie decennia technisch steeds verder ontwikkeld, onder het motto evolutie in plaats van revolutie. Het model is leverbaar in drie carrosserievarianten en met drie verschillende motoren. Tegenwoordig vormt de G 320 CDI met een 224 pk (165 kW) sterke V6 dieselmotor de basis. Verder is er een G 500 leverbaar met een V8 benzinemotor met 388 pk (285 kW). De G 320 CDI en de G 500 zijn standaard voorzien van de 7G-TRONIC 7-trapsautomaat. De uiterst potente G 55 AMG V8 met 507 pk (373 kW) en een verbluffend koppel van 700 Nm staat aan de top. Ook de on- en offroad eigenschappen verbeterden. Geavanceerde schokdempers, schroefveren en geleide starre assen zorgen ervoor dat praktisch niets de G kan stoppen; hij overwint elk terrein. Wanneer een wiel over een rotsblok rijdt, komt het ashuis automatisch mee omhoog, in tegenstelling tot de klassieke onafhankelijke ophangingssystemen. De G-Klasse neemt hellingen tot 80%, blijft stabiel bij zijdelingse hellingshoeken tot 54% en waadt door water tot een diepte van 0,5 meter. De G-Klasse gaat verder waar andere offroaders het allang hebben opgegeven.Ook op de weg overtuigt de G-Klasse met dynamische rijeigenschappen. Zijn wendbaarheid is het resultaat van de perfect op elkaar afgestemde transmissie, onderstel, aandrijflijn en vering. Voor meer veiligheid en stabiliteit zorgen het elektronische stabiliteitsprogramma ESP® en het remhulpsysteem BAS. De G-Klasse is de enige auto ter wereld met zowel het elektronische tractiesysteem 4ETS als drie 100% sperdifferentiëlen.Ook het design en het interieur zijn door Mercedes-Benz continu verder verfijnd. De G-Klasse mag dan wel dertig jaar op de markt zijn, maar hij is met alle aanpassingen nog steeds up to date.

’Edition 30’Omdat bij een feestje nu eenmaal een cadeau hoort, introduceert Mercedes-Benz een exclusieve gelimiteerde uitgave van de G-Klasse op basis van de G 500 lang: de ’Edition 30’. Het model is voorzien van alle vormen van comfort en prestige. Tegen een meerprijs van € 5.088 krijgt de Edition 30 metallic designolak Platina Zwart, exclusief lederen interieur Chablis, houtsierdelen in designo populier antraciet en een lederen stuurwiel en pookknop die ook van populier antracietkleurig hout zijn voorzien. Vanbuiten is het verjaardagscadeau van Mercedes-Benz naast de speciale lak ook herkenbaar aan lichtmetalen vijspaaks wielen in 18 inch (7,5J x 18 ET 63) met 265/60 R18 banden. Uiteraard is deze G 500 limited edition voorzien van ’Edition 30’ badges op de auto en in het interieur.

De successtory van de G-Klasse is dus wat Mercedes-Benz betreft nog lang niet voorbij. Volgens Daimler-topman Dr. Dieter Zetsche is de G-Klasse populairder dan ooit. “Misschien vieren we over tien jaar nog wel zo’n geweldig jubileum als nu,” aldus de CEO.

Dertig jaar G-Klasse

1972 De ontwikkeling van de G start met de ondertekening van een samenwerkingscontract tussen Daimler-Benz en Steyr-Daimler-Puch.

1973 Heteerste houtmodel van de Mercedes-Geländewagen is gereed.

1974Het eerste prototype rijdt.

1975 Besluit voor de productie van de G-Klasse.

1979 Infebruari wordt de G-Klasse in Frankrijk aan de pers getoond. Productiestart van de 230 G, 240 GD, 280 GE en 300 GD. In korte en lange uitvoering.

1981 Eerste modelaanpassing: de lijst met accessoires groeit met zaken als automaat en airconditioning.

1982 Demodellen 230 G en 280 GE krijgen een mechanische benzine inspuiting.

1983 Tweede modelaanpassing: nieuwe metallic kleuren en een vijfbak worden aangeboden. De 230 GE komt met een optionele viertraps automaat.

1983 Jacky Ickx en Claude Brasseur winnen de rally Paris-Dakar met een 280 GE.

1985 Derde modelaanpassing: sperdifferentieel standaard, net als centrale deurvergrendeling en een toerenteller.

1986 In juli loopt de 50.000ste G-Klasse van de band. De 230 GE krijgt een geregelde katalysator.

1987 Vierde modelaanpassing: elektrische ramen, automatische antenne en een afdekrollo voor de kofferruimte standaard. Voorstelling van de nieuwe 250 GD met 84 pk.

1987 De plannen worden gemaakt voor de latere modelserie 463.

1989 Tien jaarG-Klasse wordt gevierd met een gelimiteerde serie van 300 stuks: de 230 GE Classic.

1989 De modelserie 463 wordt op de IAA getoond met permanente vierwielaandrijving, uitschakelbare ABS en chique houtaccenten.

1990 Productiestart van de modelserie 463 met de uitvoeringen 230 GE, 300 GE, 250 GD en 300 GD. Drie carrosserievarianten zijn leverbaar. Productiestop van de 240 GD en de 300 GD van de modelserie 460.

1990 Permanente vierwielaandrijving, sperdifferentieel aan de voor- en achteras en een 100-procent te sperren middendifferentieel zijn standaard.

1992 Productie van de G-Klasse in Griekenland van start. Voorstelling van de nieuwe 350 GD TURBODIESEL.

1992 Eerste modelaanpassing van de 463-serie: tempomat, reservewielafdekking van edelstaal, treeplanken en wortelnoten hout in het interieur optioneel leverbaar.

1992 Injuni rolt de 100 000ste G-Klasse van de band.

1993Als gelimiteerde serie komt de achtcilinder 500 GE op de markt met 241 pk. De modellen heten nu G 230 en G 350 TURBODIESEL.

1994 Tweede modelaanpassing van de 463-serie: inwendig gekoelde schijfremmen voor en een bestuurdersairbag. De 210 pk sterke G 320 komt in plaats van de G 300.

1995 Alle G-Klasses krijgen op afstand bedienbare centrale deurvergrendeling en startblokkering standaard.

1996 De cabrio-uitvoering krijgt een elektropneumatisch dak. Voorstelling van de nieuwe G 300 TURBODIESEL.

1996 Derde modelaanpassing van de 463-serie: G-Klasse krijgt standaard koplampreiniging, tempomat en passagiersairbag.

1997 In de 463-serie komt de V6-Motor van de G 320 in plaats van de zescilinder lijnmotor. Elektronisch geregelde vijftraps automaat standaard in de G 320. De 290 GD TURBODIESEL met 120 pk vervangt de 290 GD.

1998 Vierde modelaanpassing van de 463-serie: naast de G 320 en de G 300 TURBODIESEL verschijnt het topmodel G 500 (218 kW/296 pk).

1999 Voorstelling gelimiteerde serie G 500 Classic. Het multifunktions-stuur standaard in de G-Klasse. De G 55 AMG met 354 pk-V8 wordt voorgesteld. De gepantserde Mercedes-Benz G 500 Guard verschijnt.

2000 Vergaande aanpassingen van het interieur. Nieuwe 250 pk-V8-dieselmotor in de G 400 CDI. De V8-modellen krijgen nieuwe lichtmetalen velgen en bumpers in de kleur van de auto.

2001 Vanaf de herfst krijgt de G-Klasse ESP, remassistent BAS en het elektronische tractiesysteem 4ETS standaard.

2001 Na 22 jaar komt de G-Klasse in de USA op de markt.

2002 De nieuwe G 270 CDI met 156 pk sterke vijfcilinder dieselmotor verschijnt.

2003 De G-Klasse krijgt geïntegreerde richtingaanwijzers in de buitenspiegels.

2004 De G-Klasse viert z’n 25-jarig jubileum met de voorstelling van de 476 pk sterke G 55 AMG met V8 compressormotor.

2008 30 jaar G-Klasse; uitgave van de gelimiteerde serie G 500 ‘Edition 30’.