03
september
2019
|
12:46
Europe/Amsterdam

Tien jaar sharing – en veel nieuwe ideeën voor de toekomst

In 2009 zette Daimler als eerste fabrikant een wagenpark van 200 slimme auto’s op de weg voor station-onafhankelijk autodelen. Tien jaar later heeft de deeleconomie zich ontwikkeld tot een bloeiende economische sector – met carsharing als een van de populairste bedrijfsmodellen. Het merk vierde zijn jubileum samen met SHARE NOW met een paneldiscussie over dit thema in Parijs.

smart kan zich met recht een pionier van de deeleconomie noemen. In 2009 zette Daimler in Ulm met 200 slimme auto’s het eerste wagenpark voor free-floating carsharing op. Een jaar eerder was car2go – nu SHARE NOW – het eerste station-onafhankelijke carsharingsysteem ter wereld.

Tegenwoordig heeft SHARE NOW wereldwijd meer dan 4 miljoen klanten, waarvan meer dan 3 miljoen alleen al in Europa. De service voorziet klanten van ongeveer 20.000 auto’s, waaronder 3.200 elektromodellen. Op de 31 locaties in 14 landen maken klanten gebruik van de service voor meer dan 100.000 ritten per dag, waarvan meer dan 12.000 volledig elektrisch.

“Toen we in 2009 in Ulm begonnen, stond de deeleconomie nog in de kinderschoenen. Tegenwoordig is free-floating carsharing een natuurlijk onderdeel van het dagelijks leven in de grotere steden. We zijn blij dat we bij smart dit veld vanaf het begin samen met SHARE NOW hebben ontworpen en ook de weg hebben vrijgemaakt voor privé carsharing. Want autodelen vermindert de files, de luchtvervuiling en het gebrek aan parkeerruimte. smart levert hiervoor de perfecte auto’s”, aldus Jakob Luickhardt, Portfoliostrategy & Hardware smart Services.

Jubileum met paneldiscussie

Parijs wordt beschouwd als een pionier op het gebied van innovatieve mobiliteitsservices. Sinds begin dit jaar is er in de stad een volledig elektrisch slim wagenpark van 400 auto's in gebruik voor flexibel autodelen. Een ideale plek dus om het carsharingjubileum van het merk te vieren. Hoogtepunt van het evenement was een paneldiscussie over het thema ‘deeleconomie’, waaraan Jakob Luickhardt, Simon Broesamle, Chief Business Development Officer SHARE NOW, en Stéphane Schultz, strategy consultant, speaker en blogger, deelnamen.

Een van de gespreksonderwerpen was de vraag hoe een duurzaam en efficiënt personenvervoersysteem kan worden ontworpen dat aan de toekomstige vraag voldoet. Hoe kunnen de verkeersstromen worden verminderd en kan de infrastructuur in de binnenstad worden ontlast? Hoe kan een nieuwe stedelijke kwaliteit van leven worden gecreëerd?

“Elk van onze auto’s vervangt nu al maximaal acht personenwagens en levert zo een belangrijke bijdrage aan verbetering van de levenskwaliteit in steden. In dichtbevolkte gebieden als Parijs is de volledig elektrische smart de populairste auto voor SHARE NOW-klanten en een ideale aanvulling op het openbaar vervoer en andere mobiliteitsoplossingen”, aldus Simon Broesamle.

Carsharing met smart – eenvoudig, flexibel, privé, flexibel en slim

smart speelt niet alleen een belangrijke rol op het gebied van free-floating carsharing. Met de „ready to share“-service maakt het merk het delen van auto's sinds 2016 net zo gemakkelijk, veilig en ongecompliceerd als het gebruik van SHARE NOW. Binnen enkele seconden kunnen geautoriseerde gebruikers de smarts van vrienden openen met hun smartphone. smart „ready to share“ maakt gebruik van de KEYLESS GO-functie van de auto. Drie factoren maken smart „ready to share“ uniek: de veiligheid die een door de fabrikant ontwikkelde oplossing biedt, de eigenaar van de auto heeft als enige beheerder en besluitvormer de volledige controle alsmede een eenvoudige en kostenefficiënte afhandeling. De betaalfunctie voor „ready to share“ helpt de eigenaar van een smart de autokosten te verlagen door zijn smart te delen. De hardware en dataprocessen zijn identiek aan die van de SHARE NOW-technologie. De technologie is gebaseerd op beproefde componenten.

Mobiliteit van de toekomst - multimodaal, comfortabel, duurzaam

Het doel is mobiliteit die zich niet langer laat leiden door de vraag hoe je met een van tevoren geselecteerd vervoermiddel van A naar B kunt komen. Toekomstige mobiliteitsconcepten zullen zich richten op de vraag hoe klanten zo duurzaam, comfortabel, veilig en snel mogelijk een afstand kunnen afleggen met een combinatie van verschillende transportmiddelen. Daarbij wordt gebruikgemaakt van het openbaar vervoer en het delen van services, van personenbusjes tot auto's, fietsen en zelfs wandelroutes. Digitale services nemen de routegeleiding voor hun rekening en bieden de mogelijkheid om alle secties en services te boeken en te betalen. De eerste bouwstenen voor deze multimodale en duurzame mobiliteitsvisie zijn bij SHARE NOW en smart al gelegd en worden voortdurend uitgebreid.

Slim - volledig elektrisch richting de toekomst

smart is het eerste automerk ter wereld dat consequent overschakelt van verbrandingsmotoren naar elektrische aandrijving. In 2020 gaat smart het aanbod van verbrandingsmotoren op alle Europese markten stap voor stap verminderen en zich volledig richten op een lokaal emissievrije, elektrische aandrijflijn met accu’s voor de smart fortwo, fortwo cabrio en forfour. De elektrische modellen van smart combineren de wendbaarheid van de smart met lokaal emissievrij rijden.

SHARE NOW - de grootste carsharingorganisatie ter wereld

SHARE NOW is wereldwijd marktleider op het gebied van flexibele carsharing en het is een van de vijf mobiliteitsservices die zijn voortgevloeid uit de joint venture tussen BMW Group en Daimler AG in 2019. In de vorm van SHARE NOW vormen de voorheen onafhankelijke services car2go en DriveNow nu een gezamenlijke carsharingservice. Het wagenpark bestaat uit auto’s van de merken smart, Mercedes-Benz, BMW en Mini.